TSMC drar ifrån med rekordvinster tack vare 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

TSMC drar ifrån med rekordvinster tack vare 7 nanometer

Som ledande tillverkare på 7 nanometer tar TSMC:s finanser ett rejält steg upp. Tillverkningen står för hela 27 procent av omsättningen efter bara ett år på marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att de går med god vinst Då har de råd att utöka kapaciteten också, så att nuvarande ganska långa ledtider kan kortas ner något

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite missvisande att likställa olika tillverkares 7nms?

Det går väl inte att jämföra rakt av längre?

Hur ser transistortätheten ut egentligen mellan olika tillverkare just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är det inte lite missvisande att likställa olika tillverkares 7nms?

Det går väl inte att jämföra rakt av längre?

Hur ser transistortätheten ut egentligen mellan olika tillverkare just nu?

TSMC 7nm ~ Intel 10nm

Båda verkar ska ha HVM på 5/7 nm produkter 2021, blir intressant att se vem som kommer pumpa flest kretsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Vilka tillverkar egna chip?

Är det ARM, Samsung, Intel, AMD, Qualcom, Huawei och TSMC ?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vilka tillverkar egna chip?

Är det ARM, Samsung, Intel, AMD, Qualcom, Huawei och TSMC ?

ARM gör typ ingenting fysiskt. De designar och licensierar sin design.
Samsung gör egna chip
Intel gör egna chip
Qualcomm brukar göra sina hos Samsung
Huawei gör egna chip för en del saker (ser ut att kanske bli fler när ingen vill/får jobba med dem... hehe)
TSMC = Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, så att tillvewrka chip är deras fokus. Dock för kunder, osäker å att de har några direkta egna chip de tillverkar för något.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vilka tillverkar egna chip?

Är det ARM, Samsung, Intel, AMD, Qualcom, Huawei och TSMC ?

ARM, AMD, Qualcomm och Huawei har ingen egen kretstillverkning utan utför kretsdesign om jag förstått det rätt.
Huawei äger dock HiSilicon som har tillverkning. AMD ägde tidigare GF(globalfoundries) men de splitrades för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vilka tillverkar egna chip?

Är det ARM, Samsung, Intel, AMD, Qualcom, Huawei och TSMC ?

De som ligger i framkanten av mer komplicerade kretsar som processorer och dyl. är:

Intel (i princip ingen kontraktstillverkning)
TSMC
Samsung
GlobalFoundries (som delades ut ur AMD)
UMC

Sen har du en massa tillverkare som gör flash och/eller DRAM:

Samsung
Toshiba
Western Digital
Micron
SK Hynix
Intel
Nanya

Gamla stora företag som inte har egen tillverkning längre är t ex:

IBM
Texas Instruments

Sen finns det en drös mindre tillverkare som inte kan erbjuda den mest avancerade tekniken.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Skrivet av inquam:

ARM gör typ ingenting fysiskt. De designar och licensierar sin design.
Samsung gör egna chip
Intel gör egna chip
Qualcomm brukar göra sina hos Samsung
Huawei gör egna chip för en del saker (ser ut att kanske bli fler när ingen vill/får jobba med dem... hehe)
TSMC = Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, så att tillvewrka chip är deras fokus. Dock för kunder, osäker å att de har några direkta egna chip de tillverkar för något.

Qualcomm gör inte egna chip de gör chip baserade på ARM arkitekturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Qualcomm gör inte egna chip de gör chip baserade på ARM arkitekturen.

Jag syftade på den faktiska fysiska tillverkningen av chip.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Qualcomm gör inte egna chip de gör chip baserade på ARM arkitekturen.

Eh. Så du säger att Snapdragon inte är ett "eget chip" för att de är baserade på ARM arkitekturen? Du har väldigt höga krav för att få kalla något "eget chip". Man får tydligen inte licensera en arkitektur utan måste utveckla en helt egen.

Sen tycker du att Samsung och Huawei gör egena chip men inte Qualcomm? Fattar inte hur det går ihop.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Eh. Så du säger att Snapdragon inte är ett "eget chip" för att de är baserade på ARM arkitekturen? Du har väldigt höga krav för att få kalla något "eget chip". Man får tydligen inte licensera en arkitektur utan måste utveckla en helt egen.

Sen tycker du att Samsung och Huawei gör egena chip men inte Qualcomm? Fattar inte hur det går ihop.

AMD licenserar ju x86 ifrån Intel också, så dom gör inte heller egna.

Och Intel licenserar ju x86-64 ifrån AMD så dom gör inte heller egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Eh. Så du säger att Snapdragon inte är ett "eget chip" för att de är baserade på ARM arkitekturen? Du har väldigt höga krav för att få kalla något "eget chip". Man får tydligen inte licensera en arkitektur utan måste utveckla en helt egen.

Sen tycker du att Samsung och Huawei gör egena chip men inte Qualcomm? Fattar inte hur det går ihop.

Du förstår nog fel. Qualcomm designar sina egna chip, dom designar dom efter ARM arkitekturen MEN dom tillverkar inte några chip. Tillverkningen gör TSMC för dom. Så nej snapdragon är inte ett helt eget chip tillverkat av Qualcomm utan mer en egenoptimerad licencierad design av ARM, tillverkad av TSMC, SÅLD av Qualcomm..

Samsung har tillverkning av sina egna chip, och många andras. Dom tillverkar alltså t.e.x sina exynos chip där licensen kommer från ARM och eventuellt (Qualcomm?) men till skillnad från Qualcomm så använder dom inte TSMCs fabriker utan sina egna Samsung fabriker.

Huawei äger tillverkaren HiSilicon och gör sina chip där. Vet ej vad dom kommer att göra då dom förlorat ARM licensen men tekniskt sett tillverkar dom sina egna chip oavsett.

AMD låter både TSMC och GF tillverka deras chip men lutar mot att dom helt går över till TSMC om dom inte redan gjort det.

Intel har sina egna fabriker så dom tillverkar deras egna chip och nästintill bara deras egna, dom tillverkar alltså inte åt andra, inte åt många iallafall.

Hoppas du förstår hur det går ihop nu. Eh?

Skrivet av Kilroy:

AMD licenserar ju x86 ifrån Intel också, så dom gör inte heller egna.

Och Intel licenserar ju x86-64 ifrån AMD så dom gör inte heller egna.

Vet inte om detta är sarkasm eller inte (gissar att det är) men med ditt tänk designar typ ingen sina egna chip. Vilket delvis också är sant. Licenser korsas till höger och vänster i denna värld. Så AMD är Intel och Intel är AMD osv. Illuminati confirmed!!!!!1!!!!¿?

Men om man pratar om fysisk tillverkning i sina fabriker så är det som jag förklarat. Dock korslicensieras även tillverkningstekniker men där ger jag upp att ens försöka förklara hur det fungerar då jag inte sitter på den kunskapen. Än! Återkommer om ett par år när jag läst alla tillverkningstekniska licenser 2019 som korsats. Ha de bra tills dess ^^

Obs viss sarkasm i mitt inlägg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

@b00nde:

Jasså. Du tolkar det som att "egna" chip betyder att man både fabricerar och designar sina chip, men att arkitekturen inte spelar någon roll?. Tycker typ det är mer rimlig åsikt än föregående person.

Skrivet av b00nde:

Huawei äger tillverkaren HiSilicon och gör sina chip där.

Nä, här stämmer det inte. HiSilicon är fabless precis som Qualcomm. Båda använder sig av TSMC.

Men enligt din definition skulle samsung vara den enda av de tre som har "egna" chip. Tycker dock det är lite dumt att ha en sån definition då vi gått mer och mer mot fabless. Så Qualcomm, Broadcomm, Nvidia, and AMD har inte "egna" chip medan Intel, Samsung, och Texas Instruments har "egna"?

Är det inte lite lättare att säga fabless eller IDM istället? För "egna" chip är inte en etablerad term.

Skrivet av b00nde:

Hoppas du förstår hur det går ihop nu. Eh?

Skärp dig.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

@b00nde:

Jasså. Du tolkar det som att "egna" chip betyder att man både fabricerar och designar sina chip, men att arkitekturen inte spelar någon roll?. Tycker typ det är mer rimlig åsikt än föregående person.

Nä, här stämmer det inte. HiSilicon är fabless precis som Qualcomm. Båda använder sig av TSMC.

Men enligt din definition skulle samsung vara den enda av de tre som har "egna" chip. Tycker dock det är lite dumt att ha en sån definition då vi gått mer och mer mot fabless. Så Qualcomm, Broadcomm, Nvidia, and AMD har inte "egna" chip medan Intel, Samsung, och Texas Instruments har "egna"?

Är det inte lite lättare att säga fabless eller IDM istället? För "egna" chip är inte en etablerad term.

Skärp dig.

För att börja så skrev jag Eh? Lite på skämt på slutet där då du började din text med det. Ta inte så illa upp. Jag försökte förklara så bra jag kunde hur det fungerar och vilka tillverkar eget i egna fabriker då det verkar finnas en del förvirring kring detta i tråden. Det var kanske fel att inte göra en egen post av det utan som ett för långt svar till dig. Visste inte att HiSilicon var fabless, alltid trott det just var en fabrik, mitt misstag. Har inte läst om dom mer än här på forumet och antagit, ursäkta för det. (Visste inte om någon term eget chip och kan inte hitta det på Google) <-- Nevermind. Ja med "egna" chip menade jag företagen som utför just tillverkning, och design eget kanske är ett missvisande ord, jag ska se om jag kan redigera inlägget så det blir mer korrekt. Som jag sa har Samsung tillverkning av sina chip. Menade inte att dom äger arkitekturen eller något som du verkar tro jag menar. Du menar väl att i min mening är det bara Intel som har helt egna chip då dom äger x86 licensen från början och även designar arkitekturen och tillverkar helt själv, dock har dom ju x86 64 som dom licensierar av AMD så det är ju inte riktigt sant det heller, och menar inte det heller så
Såklart har AMD sina egenägda och egendesignade dvs egna chip och Nvidia sina, även fast dom använder andras fabriker för att tillverka dom, det var vad jag ville komma fram till.
Ursäkta om jag fick det att låta som annat. För det var inte min mening.
Det jag menade i saknan på bättre ord med "eget" chip är då företaget köper en licens på en arkitektur och kan till en viss del på egen hand designa om och tillverka den i helt egna fabriker. Kanske bara borde skrivit vilka som har fabriker och vilka som använder andras fabriker.
Den här tråden är om tillverkningsteknik, och att det går bra för TSMC på den delen så antog att vårat prat lutade mer mot tillverknings hållet.

(Vill gärna veta vad termen eget chip betyder egentligen, exakt?
Skulle uppskatta svar då jag alltid är ute efter mer kunskap.) <-- Nevermind jag är trött och var även det när jag skrev förra posten, kolla timestamps.

Edit: Läste fel, trodde du menade att eget chip var en riktig term.
Läs hela min text om du inte gjort det, även det jag skrev till Kilroy så klarnar det kanske lite hur jag menade om inte denna post hjälper dig förstå hur jag menar.
Och kan du berätta för mig hur du tolkar ett eget chip? Den tolkningen är väl rätt öppen då det faktiskt inte är en riktig term så alla får enligt mig tolka det lite som dom vill egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W