Googles artificiella intelligens är stormästare i Starcraft II

Permalänk
Melding Plague

Googles artificiella intelligens är stormästare i Starcraft II

Googles AI-system Alphastar vinner i Grandmaster-ligorna i Starcraft II genom att spela på lika villkor med mänskligt motstånd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Cyberdyne systems next...

Visa signatur

Amd 5900x phantom 4090 Corsair ddr4 3600. Kingston FURY Renegade 2GB .Lg c2 OLED 42

Permalänk
Hedersmedlem

Alphastar är helt fantastiskt i så många steg här.
Allt ifrån anpassning av positioneringar till utförande av attacker. Amazing.

Men Alphastar har inte lärt sig grunden i att spana på motståndaren för att samla in information ännu. Och AIn kan inte anpassa spelstilen i ett påbörjat spel. Alltså positionering, basbyggande och så anpassas såklart efter motståndaren. Men byte av enhetstyp som svarar mot vad motståndaren pysslar med, det reder Alphastar inte ut fortfarande riktigt.

För den som vill se mer så har exempelvis BasetradeTV en intressant kommentatorserie av Alphastars spelande under hösten
https://www.youtube.com/channel/UCu0woY18WiIHuwyDiEteGPg/vide...
Videos med grön inramning i listan är väl alphastaranalyser - typ.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Finns en del klipp på youtube där Grand Masters spelar mot botten.
Den gör rätt många dumma misstag, men verkar bli bättre och bättre hela tiden.
Tror de spärrade AIn till att bara kunna utföra 500-600 kommandon per minut (APM).

Tidigare så utförde den runt 5000 kommandon per minut och var i princip oslagbar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Om du inte sitter på 5000 APM vet jag inte vad du sysslar med, det gör väl average gold league spelare under uppvärmning?

Permalänk
Medlem

Lätt imponernade när man läser deepminds artikel som är publicerad i nature
Den behövde bara 44 dagars nonstop spelande för att lära sig.

nature artikel

deepmind

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad blir nästa steg? Låta två AI's spela mot varandra. Om dom redan är bättre än människor blir det svårare att utvecklas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Vad blir nästa steg? Låta två AI's spela mot varandra. Om dom redan är bättre än människor blir det svårare att utvecklas.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer ihåg en historia där det var en snubbe som hade en UT99 server igång och sen glömt av den i flera år, med bottar på. När han skulle typ gå genom och rensa såg han att servern fortfarande var igång, så han hoppade in och AIn stod bara där.

Någon förklaring på detta var att AIn tillslut insåg att döda varandra inte kommer leda nån vart så de kan lika gärna bara stå och inte göra något. När han gick runt där inne kollade bottarna på han, följde med sikte osv men attackerade inte.

Kommer inte ihåg exakt, men på något sätt så nollade han och så började det som vanligt igen.

Får mig att tänka på "make love, not warcraft"

Edit: Quake 3! Quake 3 var spelet.
https://www.forbes.com/sites/erikkain/2013/07/02/quake-iii-ar...

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Kommer ihåg en historia där det var en snubbe som hade en UT99 server igång och sen glömt av den i flera år, med bottar på. När han skulle typ gå genom och rensa såg han att servern fortfarande var igång, så han hoppade in och AIn stod bara där.

Någon förklaring på detta var att AIn tillslut insåg att döda varandra inte kommer leda nån vart så de kan lika gärna bara stå och inte göra något. När han gick runt där inne kollade bottarna på han, följde med sikte osv men attackerade inte.

Kommer inte ihåg exakt, men på något sätt så nollade han och så började det som vanligt igen.

Får mig att tänka på "make love, not warcraft"

Edit: Quake 3! Quake 3 var spelet.
https://www.forbes.com/sites/erikkain/2013/07/02/quake-iii-ar...

Det hade varit roligare om bottarna hade börjat chatta med honom när han loggade in...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av solomon:

Kommer ihåg en historia där det var en snubbe som hade en UT99 server igång och sen glömt av den i flera år, med bottar på. När han skulle typ gå genom och rensa såg han att servern fortfarande var igång, så han hoppade in och AIn stod bara där.

Någon förklaring på detta var att AIn tillslut insåg att döda varandra inte kommer leda nån vart så de kan lika gärna bara stå och inte göra något. När han gick runt där inne kollade bottarna på han, följde med sikte osv men attackerade inte.

Kommer inte ihåg exakt, men på något sätt så nollade han och så började det som vanligt igen.

Får mig att tänka på "make love, not warcraft"

Det är en fin historia.
Men det är något som inte stämmer riktigt.
Det pratas om medvetande, slutledningsförmåga och självinsikt på ett sätt som AI inte har. AIs idag har precis lika lite självinsikt eller tankar som en schackdator. Den är stendum på samma sätt som en bildsorteringsalgoritm. Helt utan känslor, insikter eller liknande ;).
För att kunna inse meningen med spelet och därmed avstå att spela krävs en typ av AI som idag inte finns.
Att botarna stannade beror säkert på ett inlärningsmönster. Kanske fungerade inte trackingen på föremål som står still och den bot som började stå still fick bättre score. Men det här har inte riktigt berott på självinsikt vill jag påstå. Snarare en programmeringsbug.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jehuty:

Vad blir nästa steg? Låta två AI's spela mot varandra. Om dom redan är bättre än människor blir det svårare att utvecklas.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är faktiskt det grunden bygger på redan.
Att Alphastar spelar mot sig själv och lär sig på det sättet.
Det är liksom tanken med AIinlärningen.
Att människor inte lär datorn spela utan att datorn lär sig själv - mot sig själv ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Ska bli intressant att se om SC spelare tar över tekniker som AI använde, som dem gjorde i dota2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Jag hade nog legat på ~20 kommandon per minut. Tror ni man skulle kunna tillämpa det gamla talesättet "kvalité före kvantité" i detta läge?

Jag tar mig alltid tid att kolla på den underbara grafiken också, varför stressa liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Vad blir nästa steg? Låta två AI's spela mot varandra. Om dom redan är bättre än människor blir det svårare att utvecklas.

AIn är chanslös mot proffsen.
Laddaren fungerar som så här Bronze, Silver, Guld, Platinum, Diamond, Master, Grand Master.
Hoppet från Master till Grand master är enormt. Grand master är i princip dubbelt så bra, proffsen i sin tur är dubbelt så bra som grand masterspelarna.

AIn har noll chans mot de som spelar Sc2 som jobb än så länge.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Alphastar är helt fantastiskt i så många steg här.
Allt ifrån anpassning av positioneringar till utförande av attacker. Amazing.

Men Alphastar har inte lärt sig grunden i att spana på motståndaren för att samla in information ännu. Och AIn kan inte anpassa spelstilen i ett påbörjat spel. Alltså positionering, basbyggande och så anpassas såklart efter motståndaren. Men byte av enhetstyp som svarar mot vad motståndaren pysslar med, det reder Alphastar inte ut fortfarande riktigt.

För den som vill se mer så har exempelvis BasetradeTV en intressant kommentatorserie av Alphastars spelande under hösten
https://www.youtube.com/channel/UCu0woY18WiIHuwyDiEteGPg/vide...
Videos med grön inramning i listan är väl alphastaranalyser - typ.

Precis och det är där AI:n fortfarande brister, typ alla AI:s idag - avsaknad av självreflektering över vad de gör, vad som händer och vad de kan göra istället (efter självreflektering). Självreflektering anser jag är en av egenskaperna av vad vi kallar för "mänskligt medvetande".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Vad menar du? Deepmind har spelat flera matcher mot pro-sc2 spelare och vunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@Lodisen: Vad menar du? Deepmind har spelat flera matcher mot pro-sc2 spelare och vunnit.

Jojo, men mot toppskiktet. Typ RO8 GSL eller Serral.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@loevet

Du omnämner Alphazero flera gånger, men det är AIn för schack.
Alphastar är den som lirar Starcraft

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Skynet rules!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Lodisen: hoppsan, min hjärna är tydligen fast i det förgångna, det är nu fixat. Tack för heads up!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Precis och det är där AI:n fortfarande brister, typ alla AI:s idag - avsaknad av självreflektering över vad de gör, vad som händer och vad de kan göra istället (efter självreflektering). Självreflektering anser jag är en av egenskaperna av vad vi kallar för "mänskligt medvetande".

Nåja, AlphaGo Zero vinner 100:1 mot AI;n som spöade Lee Sedol. Frågan är hur relevant medvetande blir när AI;n kan utföra saker på en övermänsklig nivå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

Kommer ihåg en historia där det var en snubbe som hade en UT99 server igång och sen glömt av den i flera år, med bottar på. När han skulle typ gå genom och rensa såg han att servern fortfarande var igång, så han hoppade in och AIn stod bara där.

Någon förklaring på detta var att AIn tillslut insåg att döda varandra inte kommer leda nån vart så de kan lika gärna bara stå och inte göra något. När han gick runt där inne kollade bottarna på han, följde med sikte osv men attackerade inte.

Kommer inte ihåg exakt, men på något sätt så nollade han och så började det som vanligt igen.

Får mig att tänka på "make love, not warcraft"

Edit: Quake 3! Quake 3 var spelet.
https://www.forbes.com/sites/erikkain/2013/07/02/quake-iii-ar...

Även om jag är säker på att den gamla Q3 historian är påhittad så hoppas jag att den är sann. För det innebär att enkel AI lär sig snabbare än människor att krig och mord är idiotiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jojo, men mot toppskiktet. Typ RO8 GSL eller Serral.

Den kan tekniskt sätt redan enkelt vinna mot de bästa spelarna i GSL. Det är bara att man lagt på begränsningar som får ain att spela mer mänskligt. Den behöver bara mer tid. De kommer inte stå en chans när ain fått mer data, titta bara på inlärningskurvan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Även om jag är säker på att den gamla Q3 historian är påhittad så hoppas jag att den är sann. För det innebär att enkel AI lär sig snabbare än människor att krig och mord är idiotiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas dock att den inte får för sig att bli ett Skynet bara och dödar oss människor och på så sätt blir hycklare, leva sida vid sida i harmoni hade vart att föredra.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Ska bli intressant att se om SC spelare tar över tekniker som AI använde, som dem gjorde i dota2

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har proffsen lärt sig av openAI? Value of the mango?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

Vad har proffsen lärt sig av openAI? Value of the mango?

Har inget direkt citat att ge, minns bara att det diskuterades kring 1v1 turneringen emot openAI. Var väl främst den aggressiva bate tekniken som togs efter om jag minns rätt 🙃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Har inget direkt citat att ge, minns bara att det diskuterades kring 1v1 turneringen emot openAI. Var väl främst den aggressiva bate tekniken som togs efter om jag minns rätt 🙃

Skickades från m.sweclockers.com

Jag både spelar dota2 (mer eller mindre enbart) och följer det som esport och jag har inte lagt märke till att metat skulle förändrats märkbart av open AI. Purge sade någon gång att det vi lärde oss av open AI (1 vs 1) var ”the value of the mango”. Tror inte metat förändrats radikalt av en AI bot då botten spelade så annorlunda att det var svårt att ta lärdom av.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är en fin historia.
Men det är något som inte stämmer riktigt.
Det pratas om medvetande, slutledningsförmåga och självinsikt på ett sätt som AI inte har. AIs idag har precis lika lite självinsikt eller tankar som en schackdator. Den är stendum på samma sätt som en bildsorteringsalgoritm. Helt utan känslor, insikter eller liknande ;).
För att kunna inse meningen med spelet och därmed avstå att spela krävs en typ av AI som idag inte finns.
Att botarna stannade beror säkert på ett inlärningsmönster. Kanske fungerade inte trackingen på föremål som står still och den bot som började stå still fick bättre score. Men det här har inte riktigt berott på självinsikt vill jag påstå. Snarare en programmeringsbug.

I CS så kan, eller kunde, åtminstone man se om någon spelare fanns bakom en vägg genom att dra siktet över väggen, ökades mängden datatrafik/s så var det nån där.
Nu tror jag inte att det var vad som hände här, men det hade varit kul om bottarna blivit så bra att bottarna kände av direkt när en motståndare rörde på sig, och genom det mer eller mindre hamnar i ett läge där den som rör sig först dör.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

Jag både spelar dota2 (mer eller mindre enbart) och följer det som esport och jag har inte lagt märke till att metat skulle förändrats märkbart av open AI. Purge sade någon gång att det vi lärde oss av open AI (1 vs 1) var ”the value of the mango”. Tror inte metat förändrats radikalt av en AI bot då botten spelade så annorlunda att det var svårt att ta lärdom av.

Radikal meta förändring och det jag menade är den enda radikala skillnaden i hela situationen. (Fyndigt )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Finns en del klipp på youtube där Grand Masters spelar mot botten.
Den gör rätt många dumma misstag, men verkar bli bättre och bättre hela tiden.
Tror de spärrade AIn till att bara kunna utföra 500-600 kommandon per minut (APM).

Tidigare så utförde den runt 5000 kommandon per minut och var i princip oslagbar.

Om AIn utnyttjar alla 500-600 effektivt så är det nog fortfarande en order of magnitude bättre än människor som "slösar" många klick. Lite som instruktioner per klockcykel i en processor.