Min dator är nu 5 år gammal och var i det billigare laget när den plockades ihop med hjälp från experter här på forumet.
Jag går därför i tankarna att framtidssäkra maskinen och skulle vilja vara förberedd inför black friday-spektaklet med en idé om vilka komponenter man ska hålla utkik efter.
Mina användningsområden:
Programmering, vissa debug-miljöer
Spel, både "e-sports-titlar" (hög fps) och AAA(vackert, fps mindre viktig)
Hobbymässig musikproduktion via Ableton och externt ljudkort
Jag kör 1080p x 144hz (skärmen enligt ovan) och är inte intresserad av att öka upplösning som det ser ut.
Nuvarande delar:
Utöver detta finns även en SSD och ett till par 2x4GB-minnen, sammanlagt 16GB (tyvärr 4 stickor).
Uppgradering
Efter att ha läst igenom de flesta nya trådarna här i köprådsforumet funderade jag på följande upgrade kit:
Jag har sett att 5700XT rekommenderas friskt istället för 2060S, är den bättre? Jag är absolut beredd att för första gången köpa något annat än Nvidia men vill ha bäst "bang for the buck".
Har ni några synpunkter? Går det att välja bättre?
Och sist men inte minst: Tror ni att nätagget pallar uppgraderingen? 550W
Stort tack till er som vill ge tips och diskutera marknadsläget!
Min dator är nu 5 år gammal och var i det billigare laget när den plockades ihop med hjälp från experter här på forumet.
Jag går därför i tankarna att framtidssäkra maskinen och skulle vilja vara förberedd inför black friday-spektaklet med en idé om vilka komponenter man ska hålla utkik efter.
Mina användningsområden:
Programmering, vissa debug-miljöer
Spel, både "e-sports-titlar" (hög fps) och AAA(vackert, fps mindre viktig)
Hobbymässig musikproduktion via Ableton och externt ljudkort
Jag kör 1080p x 144hz (skärmen enligt ovan) och är inte intresserad av att öka upplösning som det ser ut.
Nuvarande delar:
https://www.inet.se/files/img/cart/kundvagn-7424702-00.png
Utöver detta finns även en SSD och ett till par 2x4GB-minnen, sammanlagt 16GB (tyvärr 4 stickor).
Uppgradering
Efter att ha läst igenom de flesta nya trådarna här i köprådsforumet funderade jag på följande upgrade kit:
https://www.inet.se/kundvagn/bild/12974120
Jag har sett att 5700XT rekommenderas friskt istället för 2060S, är den bättre? Jag är absolut beredd att för första gången köpa något annat än Nvidia men vill ha bäst "bang for the buck".
Har ni några synpunkter? Går det att välja bättre?
Och sist men inte minst: Tror ni att nätagget pallar uppgraderingen? 550W
Stort tack till er som vill ge tips och diskutera marknadsläget!
Såhär 5700xt är i princip lika stark som en 2070 super därför sen rekommenderas om du inte vill ha Ray tracing x570 är Overkill för de du försöker uppnå kör å b450, dina ram minnen är endast 3000mhz satsa på 3200 minnen minst och slutligen kör på 3600 inte 3600x då de princip presterar lika dock följer en bättre stock kylare med 3600x, btw 3600 kommer kosta 2090kr i helgen via Elgiganten så där sparar du några kronor
Här är mitt förslag
Alternativ med 2070 super istället
Såg nu att du hade ett 550w nätaggregat rekommenderar starkt att du kör en 650w plus
Skickades från m.sweclockers.com
Såhär 5700xt är i princip lika stark som en 2070 super därför sen rekommenderas om du inte vill ha Ray tracing x570 är Overkill för de du försöker uppnå kör å b450, dina ram minnen är endast 3000mhz satsa på 3200 minnen minst och slutligen kör på 3600 inte 3600x då de princip presterar lika dock följer en bättre stock kylare med 3600x, btw 3600 kommer kosta 2090kr i helgen via Elgiganten så där sparar du några kronor
Här är mitt förslag
https://komponentkoll.se/bild/zynWX.png
Alternativ med 2070 super istället
https://komponentkoll.se/bild/rDPvG.png
Såg nu att du hade ett 550w nätaggregat rekommenderar starkt att du kör en 650w plus
Skickades från m.sweclockers.com
Tack för svar! Jättebra insikt.
Har tagit alla dina tips till hjärtat och googlat runt lite, lutar mot att försöka plocka ihop ditt första förslag rakt av!
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.