Nvidia vänder nedåtgående trend – spår stark försäljning framöver

Permalänk
Melding Plague

Nvidia vänder nedåtgående trend – spår stark försäljning framöver

I nästan ett år har Nvidia rapporterat kraftigt nedåtgående siffror, men nu sker ett trendbrott. Framöver spår bolaget på en stark återkomst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på bättre prissättningar på nästa generation GTX/RTX.
Tyckte GTX1080ti var dyr när den lanserades... men den kändes billig när dom visade upp 2080ti
GTX9xx-serien hade bra rimliga priser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en känsla av att den höga prisnivån på de senaste generationernas GPU:er har hämmat marknaden i viss mån. Folk verkar försöka klämma ur det sista ur sina kort innan de väljer att uppgradera, vilket leder till minskade försäljningsvolymer.
Detta är dock ren spekulation från min sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rewoX:

Jag hoppas på bättre prissättningar på nästa generation GTX/RTX.
Tyckte GTX1080ti var dyr när den lanserades... men den kändes billig när dom visade upp 2080ti
GTX9xx-serien hade bra rimliga priser.

Det här känns som en mer utspridd grej faktiskt. Av någon anledning stiger priserna i många marknader, framförallt för high-end.

Systemkameror, datorkomponenter, mobiltelefoner etc. Allting blir väldigt mycket dyrare. Visst, många produkter bli ju "halo"-varianter men det här känns som en mer allmän trend än just ensamt för grafikkort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Sköt sig själva i foten med dom priserna dom satte på RTX korten..
Framförallt i högre segmentet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av rewoX:

Jag hoppas på bättre prissättningar på nästa generation GTX/RTX.
Tyckte GTX1080ti var dyr när den lanserades... men den kändes billig när dom visade upp 2080ti
GTX9xx-serien hade bra rimliga priser.

Kommer garanterat bli bättre prissättningar när också Intel entrar marknaden. 7nm kommer göra också göra att RTX blir någorlunda vettigt. Pascal var en stor förbättring mot Maxwell när de gick över till 16nm från 28nm.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det här känns som en mer utspridd grej faktiskt. Av någon anledning stiger priserna i många marknader, framförallt för high-end.

Systemkameror, datorkomponenter, mobiltelefoner etc. Allting blir väldigt mycket dyrare. Visst, många produkter bli ju "halo"-varianter men det här känns som en mer allmän trend än just ensamt för grafikkort.

Det är dyrare att tillverka krestar. Det är inte mer komplicerat än så. Däremot så talar den konstant ökade bruttomarginalen hos Nvidia på att de troligen hade kunnat satsa på att sälja mer till lägre marginal, än tvärtom som de gjort nu. Antagligen hade de inte volymerna till det i High end så det enda vettiga var att ta mer betalt utöver den också skenande kostnaden för tillverkningen.

TU106 hade inte behövt vara så dyr som den är, det är min killgissning.

TU102 däremot, är en helt ofattbart stor krets. Den hade varit dyr oavsett marginal så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Sköt sig själva i foten med dom priserna dom satte på RTX korten..
Framförallt i högre segmentet.

Har var och varannan person råd att köpa telefoner för 10 tusen kr + och använda i två år kan man nog köpa ett grafikkort i samma prisklass och sitta på i några år.
Men håller med om att det är en tråkig utveckling även om det egentligen inte är mycket pengar i förhållande till hur många timmar man spenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har var och varannan person råd att köpa telefoner för 10 tusen kr + och använda i två år kan man nog köpa ett grafikkort i samma prisklass och sitta på i några år.
Men håller med om att det är en tråkig utveckling även om det egentligen inte är mycket pengar i förhållande till hur många timmar man spenderar.

Det är nog mer en fråga om man vill och inte om man kan lägga över 10 000kr på ett grafikkort. Telefonen använder nog de flesta betydligt mer än grafikkortet som sitter i en burk som man inte har med sig överallt. Sen köper nog inte de flesta telefoner för över 10 000. Gissar på att det är Iphone XR och Iphone 11 och inte deras dyrare modeller som säljer mest.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är nog mer en fråga om man vill och inte om man kan lägga över 10 000kr på ett grafikkort. Telefonen använder nog de flesta betydligt mer än grafikkortet som sitter i en burk som man inte har med sig överallt. Sen köper nog inte de flesta telefoner för över 10 000. Gissar på att det är Iphone XR och Iphone 11 och inte deras dyrare modeller som säljer mest.

Kan väl bara tala för mig själv, men jag spenderar överlägset mest timmar av min fritid framför en dator. Så i pengar/ tid så får utgiften i sammanhanget ses som liten.
Jag har även jag en flaggskeppstelefon, och den har inte i närheten av samma skärmtid som min PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har var och varannan person råd att köpa telefoner för 10 tusen kr + och använda i två år kan man nog köpa ett grafikkort i samma prisklass och sitta på i några år.
Men håller med om att det är en tråkig utveckling även om det egentligen inte är mycket pengar i förhållande till hur många timmar man spenderar.

Men hur många köper en 10 000 kronors mobil cash ?

Är det inte väldigt många som : När du skaffar abonnemanget Telia Mobil " ingår " en mobiltelefon. Typ: 600Kr @ 24 månader = 14400

Som sagts innan, kretsarna kostar mer idag!

Vet ni vem dom stora vinnarna är här ?

Det är dom som köper begagnade grafikkort!!
Och dom som är smarta nog att sälja i tid, såklart

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Men hur många köper en 10 000 kronors mobil cash ?

Är det inte väldigt många som : När du skaffar abonnemanget Telia Mobil " ingår " en mobiltelefon. Typ: 600Kr @ 24 månader = 14400

Som sagts innan, kretsarna kostar mer idag!

Vet ni vem dom stora vinnarna är här ?

Det är dom som köper begagnade grafikkort!!
Och dom som är smarta nog att sälja i tid, såklart

Gör samma med datorer! Hej du får detta chassi inkl mobo och cpu om du binder dig i 36m catchen? Ja betala 795kr/mån (egentligen 195kr/mån för resterade) för denna fenomenala grafik-prestandan" 0kr i upplägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Kan väl bara tala för mig själv, men jag spenderar överlägset mest timmar av min fritid framför en dator. Så i pengar/ tid så får utgiften i sammanhanget ses som liten.
Jag har även jag en flaggskeppstelefon, och den har inte i närheten av samma skärmtid som min PC.

Jo precis är det spela med datorn som är det stora intresset är det ju inte något konstigt att lägga sina pengar på ett 2080ti. Har vänner som utan problem kan lägga 20 000kr på fälgar till bilen, men när de frågar mig om en laptop som de kan spela spel på så har de en budget på 4-6000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

sålt ut gamla i lager då få köpte rtx versionen därav mer optimistiska

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jag har en känsla av att den höga prisnivån på de senaste generationernas GPU:er har hämmat marknaden i viss mån. Folk verkar försöka klämma ur det sista ur sina kort innan de väljer att uppgradera, vilket leder till minskade försäljningsvolymer.
Detta är dock ren spekulation från min sida.

Lägg till också att vi är i slutet av en konsoll-generation. Ett kort som Radeon 570 klarar fortfarande egentligen allt i 1080p (jo jag vet att det finns spel med usel optimering där det har problem, men de är få), så sitter man med ett 1060 (~några procent snabbare) eller 1070 (markant snabbare) finns det ingen anledning att köpa nytt om man har en 1080p-skärm.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det här känns som en mer utspridd grej faktiskt. Av någon anledning stiger priserna i många marknader, framförallt för high-end.

Systemkameror, datorkomponenter, mobiltelefoner etc. Allting blir väldigt mycket dyrare. Visst, många produkter bli ju "halo"-varianter men det här känns som en mer allmän trend än just ensamt för grafikkort.

Skrivet av Dinoman:

Det är dyrare att tillverka krestar. Det är inte mer komplicerat än så. Däremot så talar den konstant ökade bruttomarginalen hos Nvidia på att de troligen hade kunnat satsa på att sälja mer till lägre marginal, än tvärtom som de gjort nu. Antagligen hade de inte volymerna till det i High end så det enda vettiga var att ta mer betalt utöver den också skenande kostnaden för tillverkningen.

TU106 hade inte behövt vara så dyr som den är, det är min killgissning.

TU102 däremot, är en helt ofattbart stor krets. Den hade varit dyr oavsett marginal så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Min teori är att nuförtiden så köps många företag upp och blir större och större dvs konkurrensen avtar mer och mer. Samtidigt vill investerarna och aktieägarna ha mer och mer utdelning för att bli rikare och rikare dvs priserna och volymerna måste upp mer och mer för att detta ska bli verklighet. Varför finns det så många miljonärer/miljardärer idag? Antagligen delvis pga detta. Känns helt enkelt som att teknik aldrig varit så dyr som den är idag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Dom förlorade en hel del bara på mig (och säkert många andra som tänker likadant). Skulle ha inhandlat 2 x 2080Ti om det äns kändes i närheten värt det. Måndagsexemplars-serie till överpris är väll en rätt passande beskrivning av det hela.

RTX, DLSS, rasteriseringsprestanda samt pris, inget av dessa motiverar ett pris på 14k. Hade de satt samma pris som föregående generation som man brukar göra hade nog många kommit över alla shortcomings. Kortet borde ha kostat 699USD och inte en krona mer (och nu betydligt billigare).

Se bara på vad Intel fick göra nu när AMD kom med sina processorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hugashaka:

Jag har en känsla av att den höga prisnivån på de senaste generationernas GPU:er har hämmat marknaden i viss mån. Folk verkar försöka klämma ur det sista ur sina kort innan de väljer att uppgradera, vilket leder till minskade försäljningsvolymer.
Detta är dock ren spekulation från min sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju också en bra sak i miljö perspektiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det är ju också en bra sak i miljö perspektiv

Det låter jag andra tänka på. Jag är på tok för upptagen med att dagdrömma. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Förstår inte rickigt. Släpper man produkter som kostar mer än det smakar så sitter vi entusiaster kavar. Om man ni inte har pengar att leka med. Att de sedan släpper sämre kort som fortfarande presterar nära eller under det man redan har för ca 2-3år sedan. Ja varför byta om det fungerar. Med en prislapp som ligger 1-2 tusen under. Börja sälj något bättre än 1070 som inte kostar mer än 3200kr.
på prisjatk så är de två första korten som faktiskt går att spela med. LOW-END.
1660 1060. på nvidia sidan. 2500k.
Eller gå på ett 2600 super som är ett MID-END kort för mellan 4-5k.
Undrar varför det inte säljer då de inte en kan leverarea det man vill ha till de datum man vill ha.
1080 Ti beg värkar fortfarande vara det vettigaste många gjorde. (skulle inte säja nej till ett 2080 Ti iofs)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Hugashaka:

Jag har en känsla av att den höga prisnivån på de senaste generationernas GPU:er har hämmat marknaden i viss mån. Folk verkar försöka klämma ur det sista ur sina kort innan de väljer att uppgradera, vilket leder till minskade försäljningsvolymer.
Detta är dock ren spekulation från min sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte samma sak när jag såg bannern.
”nVidia spår stark försäljning framöver”
Det första jag kom att tänka på är att,
har dom nu äntligen insett att dom måste göra en rejäl prisjustering.🥳

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det är ju också en bra sak i miljö perspektiv

Det är en evighets diskussion.
Är det bättre att använda gamla delar som drar mer el från fossila bränslen än att att köpa nya investera på återvinning av gammalt materiel. Återanvända det och dra ner alt till ett minimum.
Var är status quo?

On:
Har inte rekommenderat någon ett 2x00 kort hittills.
1x00 serien eller AMD 5xx serien. Begagnade 980 Ti fungera, vet jag har ju ett. Men dx12...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Det är en evighets diskussion.
Är det bättre att använda gamla delar som drar mer el från fossila bränslen än att att köpa nya investera på återvinning av gammalt materiel. Återanvända det och dra ner alt till ett minimum.
Var är status quo?

On:
Har inte rekommenderat någon ett 2x00 kort hittills.
1x00 serien eller AMD 5xx serien. Begagnade 980 Ti fungera, vet jag har ju ett. Men dx12...

Ett nyare kort behöver ju inte nödvändigtvis vara energisnålare än det man har

Permalänk
Medlem

@anon201296:
Precis.
Därav urskiljning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vänder dem trenden för att dem spår ett annat utfall?
Nedåtgående trend = fakta.
Magkänsla för framtid =! fakta.

Permalänk
Medlem

PC-spelandet kommer gå samma öde som Hi-Fi-branchen.
Kvar blir 2-5% entusiaster som är beredda att betala nästan hur mycket som helst för "det perfekta ljudet" eller i det här fallet; "den perfekta bilden", alla andra kommer antingen köpa konsoll eller streama via Stadia eller motsvarande molnlösning.

Lite deppigt, men så tror jag tyvärr det kommer se ut om sissådär 10 år från nu.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

PC-spelandet kommer gå samma öde som Hi-Fi-branchen.
Kvar blir 2-5% entusiaster som är beredda att betala nästan hur mycket som helst för "det perfekta ljudet" eller i det här fallet; "den perfekta bilden", alla andra kommer antingen köpa konsoll eller streama via Stadia eller motsvarande molnlösning.

Lite deppigt, men så tror jag tyvärr det kommer se ut om sissådär 10 år från nu.

Vet inte riktigt var du hänger, men så illa är det inte inom ljudbiten, i alla fall inte bland de jag umgås med. Och skulle nog inte klassa de flesta som kastar enorma mängder pengar på det som entusiaster heller för den delen. Men det är en annan femma...

Tror framtiden för spelandet ser betydligt ljusare ut än så om jag ska vara ärlig, även om strömmande spel kommer växa rejält framöver.
Vi har knappt börjar skrapa på ytan för raytracing, början på en av de större genombrotten på väldigt länge. Kommer nog ta en fem år innan vi ens kan börja utnyttja det vettigt.

Däremot kanske vi går mot mer -lokalt strömmande- i hemmet om något.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Vet inte riktigt var du hänger, men så illa är det inte inom ljudbiten, i alla fall inte bland de jag umgås med. Och skulle nog inte klassa de flesta som kastar enorma mängder pengar på det som entusiaster heller för den delen. Men det är en annan femma...

Tror framtiden för spelandet ser betydligt ljusare ut än så om jag ska vara ärlig, även om strömmande spel kommer växa rejält framöver.
Vi har knappt börjar skrapa på ytan för raytracing, början på en av de större genombrotten på väldigt länge. Kommer nog ta en fem år innan vi ens kan börja utnyttja det vettigt.

Däremot kanske vi går mot mer -lokalt strömmande- i hemmet om något.

Bra att du är optimist!
För att ge dig vatten på kvarnen så lär ju E-sport växa och därmed skapa ett större behov av PC-spelburkar.

Det var någon smart person som sa; Det är svårt att sia, speciellt om framtiden.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk

Tror nog nvidia skulle göra en bra vinst genom att sälja 2080ti för 6k , problemet är då att folk inte uppgraderar på en 5år + 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Dom förlorade en hel del bara på mig (och säkert många andra som tänker likadant). Skulle ha inhandlat 2 x 2080Ti om det äns kändes i närheten värt det. Måndagsexemplars-serie till överpris är väll en rätt passande beskrivning av det hela.

RTX, DLSS, rasteriseringsprestanda samt pris, inget av dessa motiverar ett pris på 14k. Hade de satt samma pris som föregående generation som man brukar göra hade nog många kommit över alla shortcomings. Kortet borde ha kostat 699USD och inte en krona mer (och nu betydligt billigare).

Se bara på vad Intel fick göra nu när AMD kom med sina processorer.

Sen när blev förlusten av 2 osålda 2080TI kort "En hel del" när företaget hade intäkter på 3 miljarder USD bara Q3 2019?
Tror du överskattar din betydelse för nvidias fortlevnad

Sen att du har rätt i sak gällande deras prissättning på RTX korten är en helt annan sak.
Sen att svenska kronan har sjunkit som en gråsten i havet gör ju inte saken bättre.