Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Hej. Jag sökte med hittade inte vad jag söker i denna tråden. Jag skapade en egen tråd om kablar och ear pads som går extremt trögt tyvärr.
Jag kanske överskattade modlusten för hörlurar?

Denna tråden: Ersättningskablar och Ear Pads. Vart handlar ni? Sverige?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Ok, behöver tips på prisvärda in-ears (trådade) till sonen (17 år). Han har en förmåga att dra sönder sladden på alla han haft, så om de har lite kraftigare konstruktion är det ett stort plus. Vet inte om en "flätad" sladd håller bättre?

Pris, allt under 1000 kr är ok, men gärna så billigt som möjligt. Mest för pengarna helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Måste tipsa här också känner jag:

https://www.masterdynamic.eu/collections/cyber-monday

50% på utvalda hörlurar, bl.a:

MW60 för 149.50€
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3749631

MW07 för 124.50€
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4957266

Blev ett par MW60 även fast jag inte behöver några.. För bra pris för att inte testa dem. Ska bli skoj att jämföra mot mina P7W. Hade inte varit värda 6k men 1.5k är ju överkomligt.

Permalänk

@Ugga: Köpte också ett par MW60. För billigt för att inte testa.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Ok för alla som endast kör Spotify, Youtube etc. Passa på att testa Tidal nu. Det låter rätt bra liksom

Och glöm inte ställa in Bitperfect Wasapi om ni kör Windows.
https://inspiringheadphones.com/are-you-getting-the-best-out-...

Jag hoppade på det tåget, har hittills inte testat så mycket men hör helt klart skillnad, underlättar att gå från en källa till en annan med samma lurar för att verkligen höra skillnaden. Hittills verkar det också som att Tidals utbud är betydligt bättre än vad jag tidigare hört. Har såhär långt hittat allt jag sökt efter. Detta kan nog bli ett permanent byte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem

Hoppade på den dealen. Kvaliten verkar vara i nivå med apple music för hifi. Spotify var det år sen man sist använde. Har inte MQA DAC. Frågan är matchar MQA cd kvalitet? Använder de fortfarande cd som källa och resamplar eller har de tillgång till äkta masters?

Frågat runt lite i RME DAC tråden en ide är att det är skit vid rippningen. Hört att kopieringsskydd kan störa rippningen till FLAC. Har hört distortion vid vissa punkter på en del skivor.

Alla skivor jag jämför finner jag att cdn spelar renare och fylligare. En klar skillnad med mina Kennerton Magnis. Har problem med min RME DAC då den lirar bara i 24/96 i windows. Men kör jag cd genom datorn så även de kör 24/96 så låter cdn ändå bättre. Kan inte testa rakt av lika lätt men kan inte säga jag hör skillnad där jämte cd-växlaren som kör 16/44 genom optiska utgången.

Första intryck med återlanseringen av Kennerton Odin https://www.youtube.com/watch?v=Ze76pJxqjMs&feature=youtu.be..... Beskriver den som en öppen Magni typ.

Lär väl inte ha samma dynamik. Magni sabbar alla mina andra lurar de går knappt lyssna på längre men man är ju dödligt nyfiken på hur kennerton tunar sina öppna lurar. Verkar ha ganska mycket genensamt överlag av det man läst.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nu har jag JDS labs Atom & Khadas Tone Board och hörlurarna BeyerDynamic 770 PRO och Massdrop x Hifiman HE-4xx. Det gick bra att köpa från Massdrop EU. Jag är nu nöjd med hela skrivbordet.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/marknad/177302-horlursrensning-mm

Min annons

HD 800S och Magni är mina heliga kor för tillfället.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ok för alla som endast kör Spotify, Youtube etc. Passa på att testa Tidal nu. Det låter rätt bra liksom

Och glöm inte ställa in Bitperfect Wasapi om ni kör Windows.
https://inspiringheadphones.com/are-you-getting-the-best-out-...

Tack för tips med Bitperfect! Missat det.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk

Jag tänker att detta är ett bra ställe att börja hörlurssökandet på. Funderar på att skaffa mig ett par hörlurar för mer finlyssning hemma, är dock väldigt grön på det hela gällande hörlurar. Med det sagt förstår jag att ljud är som ljud är, högst subjektivt, därför söker jag mest en fingervisning på var man kan börja titta och provlyssna sig fram i djungeln.

För att underlätta något, jag har testat ett par Sennheiser HD650. Kvalitetsmässigt har jag inget att klaga på, men de var i mitt tycke väldigt tråkiga att lyssna på. Lyssnar för det mesta på metal så en rapp och tight bas är viktigt, men samtidigt behöver mellanregister och diskant finnas med. Kommer att gamea lite med dem också förmodligen, samt se en del film.

Vad gäller budget så är jag inte så säker men kan väl börja med att hålla oss under 10.000 iaf, gärna med DAC/förstärkare inkluderat om det är möjligt. Tack på förhand

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

https://www.sweclockers.com/marknad/177302-horlursrensning-mm

Min annons

HD 800S och Magni är mina heliga kor för tillfället.

Läste för snabbt och hoppades det var dina 800S du skulle sälja

Permalänk
Avstängd

Jag är självfallet avis men kan också inte låta bli att rulla ögonen åt vissa påståenden:

Ett svar från LTT-forum om videon löd:

"So many snake oil products were sent 🤦‍♂️all he needed was the DAC and amp.

If he had shit power in the building, he could have run it through a UPS but otherwise the amp and DAC should have been able to isolate mains noise themselves if they were engineered correctly, no need for all the snake oil cables and power supplies.

The DAC is a R2R Ladder DAC which ~normally~ means that they believe they can beat DAC chip OEMs like AKM, TI, and ESS but normally ends up resulting in garbage with lots of noise, distortion, and other weird oddities. The spec for the DAC is 0.008% THD+N which equates to ~81dB, so the DAC doesn’t even meet CD spec of 96dB... Not sure where they got their stated 130.5dB of dynamic range as it doesn’t correlate to any of their other specs. If it is true though, then yes... it’s a chart topping DAC so long as they haven’t stuffed up the fundamentals. I’m sceptical as hell though.

Going by specs, the amplifier looks okay delivering tons of power which is usually the single most important metric for an amp given that Planar Magnetic headphones are notoriously difficult to drive.

The Drop THX 789 and a Topping D50 would probably outperform for less than $1000 or even an RME ADI-2 all in one for example.

On the positive side, the headphones are very, very good. Just a shame they paired them with a crap chain."

Nu är jag ingen ljudingenjör, jag aldrig byggt egna fysiska ljudprodukter vilket många duktiga ljudingenjörer har (så de vet faktisk ellära och vad som är skitsnack) men verkar som om produkten är överprisad och Mr. Linus lät sig överväldigas av klassisk psykoakustik.

Första jag tänkte var, "hur hanterar hörlurarna HRTF? Ja just det..." Ajja, fortfarande lite småavis men samtidigt glad att jag lärt mig ljudskepticism.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

THX 789 AAA är ju dock v-shaped och vete gudarna om den har tillräckligt med kräm. RME ADI-2 ger mer intryck av att va sann neutral för de lurar den orkar driva iaf vilket nog är alla jag äger för tillfället. LCD-2n var mer tveksam. Levererar mindre kräm än THX 789 men det vore ju trevligt om jag bara behövde punga ut med 6000$ eller vad de var.

Vet inte vad Linus lyssnat på förut det var ju väldigt oklart även om han nog blir skickad både det ena och det andra men det är väl inte orimligt att han tycker det låter bra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Linus är nog lika dålig på ljud som han är på allt annat.
Dom borde anställa honom inom vården för att testa hörsel på äldre.
När man inte hör högre än 11000Hz så hör man inte Linus längre. Vilket är en bra sak.

Permalänk
Medlem

Tänka sig att spendera så mycket pengar när man kan blåsa under 2k USD och vara nära till världsbäst.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k 4,8ghz , msi 1080ti gaming x , 16gb ram 3333mhz , lg34gk950f.

Permalänk

Jämförelse:

Vad tycker forumet om man jämför AKG N40 vs Shure SE535?

Och att använda en Dragonfly Cobalt (alt. Red) vs Chord Mojo?

Det jag lyssnar på sträcker sig från pop och house till rock och metall.
(Ja, endast in-ear är aktuellt)

Permalänk

Ni som är hörlursexperter! vilka lurar rekomenderar ni som bäst stänger ute ljudet? Ska ut på en lång resa till usa och kommer bli sittande ett antal timmar i flyget, vill stänga ute så mycket barnskrik och tjöt jag bara kan

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Grytvante:

Jag tänker att detta är ett bra ställe att börja hörlurssökandet på. Funderar på att skaffa mig ett par hörlurar för mer finlyssning hemma, är dock väldigt grön på det hela gällande hörlurar. Med det sagt förstår jag att ljud är som ljud är, högst subjektivt, därför söker jag mest en fingervisning på var man kan börja titta och provlyssna sig fram i djungeln.

För att underlätta något, jag har testat ett par Sennheiser HD650. Kvalitetsmässigt har jag inget att klaga på, men de var i mitt tycke väldigt tråkiga att lyssna på. Lyssnar för det mesta på metal så en rapp och tight bas är viktigt, men samtidigt behöver mellanregister och diskant finnas med. Kommer att gamea lite med dem också förmodligen, samt se en del film.

Vad gäller budget så är jag inte så säker men kan väl börja med att hålla oss under 10.000 iaf, gärna med DAC/förstärkare inkluderat om det är möjligt. Tack på förhand

Detta bör låta bra med din musiksmak, Hifimans planars har rapp och tight bas.

Hifiman Sundara 2900 beg eller 4000kr nya
https://hifitorget.se/visa_annons.php/hifiman_sundara_83870.h...
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4578591

+
ifi Micro iDSD beg för 2990 eller 3650kr, den är sjukt stark och har bra synergi med Hifiman.
https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2935&menu=1
https://hifitorget.se/visa_annons.php/ifi_audio_micro_idsd_83...

Vill du slå på stort testa ett par Ananda för 8800kr
https://www.thomann.de/se/hifiman_ananda.htm

Chord Mojo kan vara intressant också, den spelar ytterst bra med tex Hifiman HE-560, borde sjunga på med nyare Hifiman också
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3357541

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

@RoseSniper:

Har hört genomgående kommentarer om Shure's SE535, att de tydligen ska isolera bättre än ett par öronproppar/hörselkåpor. Lite price'y kanske beroende på vad man är ute efter. Ett alternativ kanske är steget ner till modellen SE425. Har dock inte ägt några av dessa själv.

Permalänk

@Jurkelized:

Never mind bois n gurls. Ett par AKG N40 är nu beställt och går till HI-FI klubben för att hämta en Dragonfly Red eller Cobalt. Det beror nog på hur bra säljaren är

Permalänk
Medlem

Ligger ett par Ananda ute här. Läggs snart på head-fi och hifitorget också. Utmärkt allroundlur. Fast en av anledningarna förutom att de är öppna och läcker som ett såll jag kan tänka mig att sälja dem är just för att de saknar dynamik vilket är rätt viktig för rock. De komprimerar när man försöker dra på volymen de är mer ämnade för finlyssning.

Magneplanar överlag är lite mjuka i attacken jämfört dynamiska lurar pga kort slaglängd är min killgissning. Förutom då att hälften av ljudvågorna missar hörselgången. Gällt alla jag lyssnat på hittills iaf.

Magneplanar sköter finliret helt fabulöst bra men ex HD 800S har bättre dynamik än Ananda dock så låter den torrare.

Kennerton Magni för nightwish ex det springer åttor runt allt jag hört ärligt talat. Allt häftigt kastas fram i rampljuset när det kallas på samt gör de lugna partierna med bravur. Anslagen är grymma. Sen tappar den måhända lite detaljer i decay av den anledningen men sluten hörlur får ju en del reverb så det är nog nödvändig tuning. Den är rapp för att va dynamisk helt klart och får ut lika mycket detaljer som D7200 vilket närmast saknar attack men har mycket information i decay istället. Hyfsat lik tonbalans men Denon rockar inte alls är bara trevlig och sävlig att lyssna på.

Har ni inte hört D7200 så är Nad HP 50 Viso kanske en ännu bättre hörlur för att få något slags hum om vilken tonbalans Magnin har

https://www.innerfidelity.com/content/i-love-these-headphones...

Deras mål var att återskapa ljudet man får med högtalare. hp50 vison är en liten portabel hörlur och är klart mer begränsad pga formatet. Magnin är som att den får blomma ut riktigt.

Sen ska sägas den lider av samma problem som alla slutna högtalare brist på luft. Mina öppna lurar är mer fria från rummet så de låter alla bättre ur den aspekten men de låter alla torra och något saknas...

Ljudbilden är okay men har hört bättre även med slutna lurar. DX 1000 har vidare ljudbild. D7200 är nog mer konsekvent. Magnin kan va lika vid men kan va väldigt platt emellanåt också. Basen verkar komma från någon helvetesbakgrund så ibland är den löjligt stor... Kan säga jag inte fått grepp om Magnins ljudbild riktigt än
Sony CD 3000 har en helt annan tonbalans men även den vidare.

För spel/film dock med mycket öppna vistas så vinner HD 800S och Ananda mycket på deras vidare och resonansfria ljudbild. Men får jag välja så brukar Magnin åka på fortfarande

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har idag Bose QC35II som jag använder även till spelande. Tycker det är jättebra ljud i dom. Satt på ett par ATH-M50x innan. Bose är otroligt sköna och ljudet är snäppet bättre.

Har de kopplade via BT till datorn men jag har aldrig använt mig av en DAC. Blir det så stor skillnad? pratar vi om ''okej'' eller ''trilla av stolen'' skillnad? Ogillar att ha sladd i lurar, så finns det andra alternativ kanske?

Är lite sugen på att testa. Budget vet jag inte. ramlar jag av stolen med mina bose för att jag använder mig av en 2000kr DAC så är det min budget om man säger så

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Bra dokumentär om Sound City https://www.imdb.com/title/tt2306745/?ref_=fn_al_tt_1. Finns på amazon prime men jag orkade inte registrera hittade den på microsoft store för 45 kr att hyra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Teaser

Ja, vad gömmer sig i lådan då?

Fortsättning följer strax.

Permalänk
Fyndjägare

Ligger en Geek Out 1000 på torget för 800kr
Den är mycket bra, håller fortfarande.
Dock 1W modellen så den är för kraftfull för IEMS.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/geek_out_1000_87203.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Hmm är det inte bara dra ner volymen? Har testat mina iems på mina hörlursförstärkare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Hmm är det inte bara dra ner volymen? Har testat mina iems på mina hörlursförstärkare.

Nja den har digital volym via datorn. Med känsliga IEMs har man bara några få volymhack att röra sig på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Deepy:

Ja, vad gömmer sig i lådan då?

https://i.imgur.com/OSKCkaH.jpg

Fortsättning följer strax.

Det står ju!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Är det någon mening att sälja mina BOSE QC 35II för ett par Beyerdynamic DT 770 80ohm? kör bose med sladd när jag spelar

tack

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP