Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Bygge av tyst dator

Hej, har tänkt beställa lite saker och vill bara se ifall du har något förslag eller ändring till min blivande tysta dator.

https://komponentkoll.se/bygg/YHOTD

Behövs det en extern PWM kontroller eller fungerar bios bra för att justera fläktarnas hastighet?

2x140mm fram, 1x120 bak tänker jag just nu, men det finns såklart utrymme för fläktar i topp/botten av chassit.

Mest orolig är jag för att grafikkortet kommer låta högst, vad finns det för lösning till det - valde detta grafikkort enbart för att det har lägst ljudvolym enligt jämförelser.

Permalänk
Medlem

Jag har ett strix 2080 ti och jag hör det inte alls. Fruktansvärt bra kylare på min modell iaf. Däremot undrar jag varför du väljer en evo 500gb när du kan få 1tb kingston för typ samma pris. För hastigheten är inget du kommer märka skillnad på, om du inte jobbar med datorn och verkligen behöver hastigheten.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Jag har ett strix 2080 ti och jag hör det inte alls. Fruktansvärt bra kylare på min modell iaf. Däremot undrar jag varför du väljer en evo 500gb när du kan få 1tb kingston för typ samma pris. För hastigheten är inget du kommer märka skillnad på, om du inte jobbar med datorn och verkligen behöver hastigheten.

Datorn kommer även användas för redigering av foto/video.

Permalänk
Medlem

Om det viktigaste är att få en tyst dator...

Välj ett chassit där PSU placeras i toppen och där det finns ventilation i plåten på ovansidan för att värmen från PSU ska kunna gå ut där.

Därefter väljer du ett helt passivt PSU som inte har någon fläkt.

Kör själv så och det gör skillnad för även en liten mängd ljud bygger på.

De tre fläktarna (fram & bak) är Noctua som du tänkt dig? Är bara med 1 i listan som jag ser.
Du monterar dessa med de medföljande gummi grunkurna för att inte skruva fast dem i chassit och på så sätt överföra vibrationer som skapar oljud och är störande.

Gällande grafikkort så verkar du vara på rätt väg för att välja det tystaste om det är samma modell som visas i denna tabellen: https://www.techpowerup.com/review/zotac-geforce-rtx-2070-sup...

Så du behöver nog titta på annat chassit och PSU om det viktigaste är att ha ett tyst system. Byggde mitt för många år sedan och har inte följt utvecklingen sedan dess särskilt noga gällande tysta komponenter - blir nog inte förrän det är dags att uppgradera innan jag gör det igen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Om det viktigaste är att få en tyst dator...

Välj ett chassit där PSU placeras i toppen och där det finns ventilation i plåten på ovansidan för att värmen från PSU ska kunna gå ut där.

Därefter väljer du ett helt passivt PSU som inte har någon fläkt.

Kör själv så och det gör skillnad för även en liten mängd ljud bygger på.

De tre fläktarna (fram & bak) är Noctua som du tänkt dig? Är bara med 1 i listan som jag ser.
Du monterar dessa med de medföljande gummi grunkurna för att inte skruva fast dem i chassit och på så sätt överföra vibrationer som skapar oljud och är störande.

Gällande grafikkort så verkar du vara på rätt väg för att välja det tystaste om det är samma modell som visas i denna tabellen: https://www.techpowerup.com/review/zotac-geforce-rtx-2070-sup...

Så du behöver nog titta på annat chassit och PSU om det viktigaste är att ha ett tyst system. Byggde mitt för många år sedan och har inte följt utvecklingen sedan dess särskilt noga gällande tysta komponenter - blir nog inte förrän det är dags att uppgradera innan jag gör det igen.

Har tittat på helt passiva PSUn men inte hittat något som fallit mig i smaken. Det nätagget jag valt "Zero-RPM läget gör att RMx i princip är helt ljudlöst vid låg till medium belastning, och även vid full kraft ser den tysta fläkten till att hålla nere ljudnivån."(inet)
Så tänker att det blir okej förhoppningsvis.

Angående chassi så tar jag gärna rekommendationer på vad det finns, tänker att det jag valt just nu har rätt bra ljuddämpning överlag och är väldigt lågt pris. Tänker mig att andra chassin med samma dämpning + psu i toppen kommer vara betydligt dyrare.

Angående fläktarna så bytes det ut på sidan, men det ska vara 2x Noctua NF-A14 PWM premium fläkt 140 mm (fram)
1x Noctua NF-A12x25 PWM (bak)

Permalänk
Medlem

Det var därför jag skrev som jag gjorde. Att om det viktigaste var att få en tyst dator så blir kompromisserna att det blir dyrare och kanske inte det vackraste.

Tex en datorlåda med glas dämpar mindre ljud än en utan där det sitter någon form av ljuddämpande material på insidan av chassit.

Var lite nyfiken efter mitt förra inlägg och surfade runt lite. Mitt Antec Solo II chassi har slutat tillverkats för länge sedan och det verkar inte finnas någon direkt ersättare.

Mitt tips är att lägga tid på att kolla av komponenter som du inte lätt kan byta ut typ chassi och köpa det som bäst passar din målbild. Om det är det tystaste ovasett pris eller det tystaste för den budget du har bestämt dig för.
Att byta ut fläktar (här tycker jag att du har har gjort rätt val med Noctura) är ju en mindre arbetsam grej än att byta chassi.

Hoppas att någon som byggt en dator fokuserad på låg ljudnivå nyligen kan komma in och ge tips på aktuella komponenter.
Min egen uppgradering ligger nog 1+ år i framtiden så jag gör inte research för den riktigt ännu

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Alla datorer idag är "tysta".
Definiera vad du önskar uppnå när du säger tyst dator - Vad tänker du?

Ska den kunna stå och rendera videos utan att låta eller menar du bara att när den inte används så ska den den inte märkas av?
Ska den stå på bordet en halvmeter från ditt öra utan att den hörs? (Isåfall, måste den det?)
Menar du tyst vid full belastning eller är just idle-nivån viktigare, t.ex. om den står på i bakgrunden i vardagsrummet eller nåt sånt?

Allt går att lösa men det är kompromisser, dels i utseendet och dels i plånboken.

Grafikkortet, CPUkylaren och Nätagget är generellt sett det som låter.
Vettiga GFX och PSU idag har 0db-idle, men låter möjligtvis desto mer vid belastning.

Also, varför väljer du att köpa en 14nm-CPU när det finns 7nm-CPUer på marknaden?
Mindre tillverkningsteknik ger svalare processor och det är värmen som gör att du tvingas köra oljudskylare

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //