Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Inaktiv

Jag går och funderar på lite uppgradering till min anläggning.
Har en Hegel H80 förstärkare och spelar musik till den via USB.
Jag har tänkt uppgradera till ny förstärkare alternativt ny DAC.

H80 har en inbyggd DAC men jag får bara 96Khz via USB.

Ny förstärkare blir så klart Hegel men ska jag ha en som klarar 196khz via USB så kostar den drygt 60k, är Hegel H360.

Är nöjd med min förstärkare och de är billigare att skaffa Hegel H30 Dac istället och den klarar alla dom formaten galant och kostar 30k vilket så klart är bra.

Frågan är vad man ska göra, ljudmässigt är jag helt nöjd idag, har extremt bra ljud och behöver egentligen inte uppgradera men jag saknar att kunna koppla upp mig mot nätverk via DAC eller Förstärkare vilket jag kommer att kunna göra om jag uppgraderar.

Lyssnar mest på vinyl just nu och jag får dra upp volymen ganska mycket trots bra RIAA och uppgraderar jag förstärkaren så kanske den biten blir bättre.

Permalänk
Medlem

Hegel är antagligen bra grejor men oj vilka pengar, en Yamaha WXC-50 tex kostar 3000Kr och streamar alla högupplösta format. Klarat testet som transparent av LTS.

Att du får dra upp volymen på vinyl spelar väl ingen roll så länge det låter bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Körs det mycket 192 hz material? Behövs det om man mestadels lyssnar på vinyl? Uppsamplad CD ger ingenting iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Körs det mycket 192 hz material? Behövs det om man mestadels lyssnar på vinyl? Uppsamplad CD ger ingenting iaf.

Håller med, redan 44.1kHz låter tillräckligt bra. Därför det är standard. 24 bitar vs 16 bitar är i teorin en större skillnad eftersom det höjer dynamiken från 90dB till 140dB, inte för att det finns några skivor som använder mer än 90dB.

I den mån sk High res masters låter bättre är det inte för att det är andra specs, utan för att det helt enkelt är en annan master. Men om man nu vill spela en sådan är det dock bäst om specsen stöds eftersom man annars riskerar omsampling som är en känd ljudförstörare. Man bör alltid använda samma samplerate som materialet i hela kedjan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag går och funderar på lite uppgradering till min anläggning.
Har en Hegel H80 förstärkare och spelar musik till den via USB.
Jag har tänkt uppgradera till ny förstärkare alternativt ny DAC.

H80 har en inbyggd DAC men jag får bara 96Khz via USB.

Ny förstärkare blir så klart Hegel men ska jag ha en som klarar 196khz via USB så kostar den drygt 60k, är Hegel H360.

Är nöjd med min förstärkare och de är billigare att skaffa Hegel H30 Dac istället och den klarar alla dom formaten galant och kostar 30k vilket så klart är bra.

Frågan är vad man ska göra, ljudmässigt är jag helt nöjd idag, har extremt bra ljud och behöver egentligen inte uppgradera men jag saknar att kunna koppla upp mig mot nätverk via DAC eller Förstärkare vilket jag kommer att kunna göra om jag uppgraderar.

Lyssnar mest på vinyl just nu och jag får dra upp volymen ganska mycket trots bra RIAA och uppgraderar jag förstärkaren så kanske den biten blir bättre.

Varför just Hegel.
Finns så mycket annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag går och funderar på lite uppgradering till min anläggning.
Har en Hegel H80 förstärkare och spelar musik till den via USB.
Jag har tänkt uppgradera till ny förstärkare alternativt ny DAC.

H80 har en inbyggd DAC men jag får bara 96Khz via USB.

Ny förstärkare blir så klart Hegel men ska jag ha en som klarar 196khz via USB så kostar den drygt 60k, är Hegel H360.

Är nöjd med min förstärkare och de är billigare att skaffa Hegel H30 Dac istället och den klarar alla dom formaten galant och kostar 30k vilket så klart är bra.

Frågan är vad man ska göra, ljudmässigt är jag helt nöjd idag, har extremt bra ljud och behöver egentligen inte uppgradera men jag saknar att kunna koppla upp mig mot nätverk via DAC eller Förstärkare vilket jag kommer att kunna göra om jag uppgraderar.

Lyssnar mest på vinyl just nu och jag får dra upp volymen ganska mycket trots bra RIAA och uppgraderar jag förstärkaren så kanske den biten blir bättre.

Köp en Topping DX7 eller RME ADI2 så blir det betydligt billigare och bättre än en Hegel HD30. Känns oavsett väldigt onödigt att köpa ny förstärkare för 60k för att spela ett så obskyr sample rate som 192 kHz. Köp ett externt RIAA med större gain om du har problem med volymen. Vad har du för RIAA/PU?

Skrivet av Buddaz112:

Varför just Hegel.
Finns så mycket annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma anledning som att du inte vill köpa annat än KEF kanske?

Permalänk
Medlem

Audio Science Review testar Hegel HD12

Nu är det här inte en av de enheter som @anon301768 har tagit upp, men jag tycker ändå att testet är intressant i den pågående diskussionen om Hegel här i tråden.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Köp en Topping DX7 eller RME ADI2 så blir det betydligt billigare och bättre än en Hegel HD30. Känns oavsett väldigt onödigt att köpa ny förstärkare för 60k för att spela ett så obskyr sample rate som 192 kHz. Köp ett externt RIAA med större gain om du har problem med volymen. Vad har du för RIAA/PU?
Samma anledning som att du inte vill köpa annat än KEF kanske?

Kommer byta efterhand. Har bara inte bestämt mig ännu. Kanske blir ett par Audiovector QR eller annat skoj. Först kommer jag kanske byta från hemmabioreciver till stereoförstärkare.

Skall du lägga 30k på DAC?
Förstod inte helt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Audio Science Review testar Hegel HD12

Nu är det här inte en av de enheter som @Guggen64 har tagit upp, men jag tycker ändå att testet är intressant i den pågående diskussionen om Hegel här i tråden.

Med rätt drivrutiner alternativt använda coax så är den skaplig alltså? Begagnatpriserna på dem är rätt bra i Sverige iaf. Knep min HD11 för 2500 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Med rätt drivrutiner alternativt använda coax så är den skaplig alltså? Begagnatpriserna på dem är rätt bra i Sverige iaf. Knep min HD11 för 2500 kronor.

RME Adi-2 körs här tillsammans med audio Gd reference 9. new vs old school.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Har kommit en ny revision med nytt dac-chip så kanske går att fynda om man hittar en av gamla revisionen fortfarande.

Duktigt många inställningar att pilla med för en lekman... Inte helt optimalt att tvingas köra 96 hz i win 10 via usb men jag kan inte påstå jag hör skillnad här att inte köra bitperfect så det är något som bara skaver att va medveten om... Vore väl rimligt om de åtgärdat detta på nya revisionen men vet ej...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Skeppar dom från EU eller Ryssland?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Deras modeller såg ju lite halvsöta ut, något du provat själv?

Och visst är det kul när företagen använder vår nordiska mytologi till att döpa sina produkter, dock undrar jag om det inte skulle kunna bli gnäll mellan Schiit och Kennerton, båda har ju en produkter med samma namn (Vali & Modi).

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Deras modeller såg ju lite halvsöta ut, något du provat själv?

Och visst är det kul när företagen använder vår nordiska mytologi till att döpa sina produkter, dock undrar jag om det inte skulle kunna bli gnäll mellan Schiit och Kennerton, båda har ju en produkter med samma namn (Vali & Modi).

Schiit är väl inte först med nordiska namn heller iof. Tror de skeppar från st petersburg de byggs där iaf. Jag köpte mina på mychifi.se.

Jag är en fanboy av Kennerton Magni måste jag säga. Bästa slutna hörluren jag hört någonsin. Väldigt trevlig lur optimerad för symfonisk rock ala nightwish för den kör åttor runt allt jag hört för viss musik men fungerar med allt. HD 800S och Ananda är mer referens men har inte samma förmåga till tryck, inte samma rumskänsla (tveeggat svärd). Diskanten är dock bättre på 800S och Ananda. Slutna lurar har alltid ett handikapp men Magni är bra på att flytta fokus

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Hegel är antagligen bra grejor men oj vilka pengar, en Yamaha WXC-50 tex kostar 3000Kr och streamar alla högupplösta format. Klarat testet som transparent av LTS.

Att du får dra upp volymen på vinyl spelar väl ingen roll så länge det låter bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Som med allt när de gäller HIFI så köper man bättre och bättre grejer och jag vill inte byta ner mig i kvalitet,

Skrivet av oqvist:

Körs det mycket 192 hz material? Behövs det om man mestadels lyssnar på vinyl? Uppsamplad CD ger ingenting iaf.

Jo jag har massor med 24bit 192 hz som jag måste omvandla när jag streamar till min dator.

Skrivet av the squonk:

Håller med, redan 44.1kHz låter tillräckligt bra. Därför det är standard. 24 bitar vs 16 bitar är i teorin en större skillnad eftersom det höjer dynamiken från 90dB till 140dB, inte för att det finns några skivor som använder mer än 90dB.

I den mån sk High res masters låter bättre är det inte för att det är andra specs, utan för att det helt enkelt är en annan master. Men om man nu vill spela en sådan är det dock bäst om specsen stöds eftersom man annars riskerar omsampling som är en känd ljudförstörare. Man bör alltid använda samma samplerate som materialet i hela kedjan.

Skickades från m.sweclockers.com

Köper en hel del 24 bit musik och skillnaden är stor ljudmässigt, som de är nu så konverterars all musik ner till 96 hz och de låter inte lika bra, testat samma musik direkt via min Oppo BD spelare och de är stor skillnad, har använt Oppon till musik spelare men den har en inbyggd fläkt som går igång efter ett tag och de stör musiken ganska mycket om man inte lyssnar på hög volym.

Skrivet av Buddaz112:

Varför just Hegel.
Finns så mycket annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Gillar Hegel och deras förstärkare är enkla, volym och ingångsväljare, inget annat och ljudet är otroligt bra via mina AE1 högtalare.

Skrivet av Deepy:

Audio Science Review testar Hegel HD12

Nu är det här inte en av de enheter som @Guggen64 har tagit upp, men jag tycker ändå att testet är intressant i den pågående diskussionen om Hegel här i tråden.

Om du läst på så är de den dacen som jag har i min Hegel H80 så de är inget alternativ för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Köp en Topping DX7 eller RME ADI2 så blir det betydligt billigare och bättre än en Hegel HD30. Känns oavsett väldigt onödigt att köpa ny förstärkare för 60k för att spela ett så obskyr sample rate som 192 kHz. Köp ett externt RIAA med större gain om du har problem med volymen. Vad har du för RIAA/PU?
Samma anledning som att du inte vill köpa annat än KEF kanske?

Jag har en Lejonklou GAIO 2 RIAA.
Eftersom jag har Hegel redan så ser de mycket trevligare ut med DAC i samma storlek och design och ljudmässigt så brukar samma märken lira bra tillsammans, har också ont om plats så en dac måste antingen vara extremt liten eller lika stor som min förstärkare eftersom jag måste plasera dom på varandra, har skivspelare vänster sida RIAA i mitten och förstärkare på höger sida, finns inte plats för något mera så DAC måste plaseras tillsamans med förstärkaren och helst under.

Permalänk
Avstängd

Varför finns det knappt några Audeze lurar i lager i Sverige? Känns inte så kul att behöva beställa på Amazon eller dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Om du läst på så är de den dacen som jag har i min Hegel H80 så de är inget alternativ för mig.

Tanken var mer att belysa nivån på Hegels produkter. Schysst dac för sin ålder, men hörlursförstärkaren var rätt svag.

Om man inte är hårt bunden till Hegel, så får man väldigt bra mätbar prestanda från andra märken till en mycket mindre peng idag. Men gillar man designen och andra aspekter av Hegel, så är det väl bara att köra på.

Återkom gärna om vad du valde till slut.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag har en Lejonklou GAIO 2 RIAA.
Eftersom jag har Hegel redan så ser de mycket trevligare ut med DAC i samma storlek och design och ljudmässigt så brukar samma märken lira bra tillsammans, har också ont om plats så en dac måste antingen vara extremt liten eller lika stor som min förstärkare eftersom jag måste plasera dom på varandra, har skivspelare vänster sida RIAA i mitten och förstärkare på höger sida, finns inte plats för något mera så DAC måste plaseras tillsamans med förstärkaren och helst under.

OT
Om du har floss att investera så se på följande
Bel Canto 2.7
T+A DAC 8 DSD
Luxman DA-250
Ayre Codex
MyTek Digital audio
MF M65 DAC
Atoll DAC 300
IFI Pro iDSD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

p
Håller med, redan 44.1kHz låter tillräckligt bra. Därför det är strandard. 24 bitar vs 16 bitar är i teorin en större skillnad eftersom det höjer dynamiken från 90dB till 140dB, inte för att det finns några skivor som använder mer än 90dB.

I den mån sk High res masters låter bättre är det inte för att det är andra specs, utan för att det helt enkelt är en annan master. Men om man nu vill spela en sådan är det dock bäst om specsen stöds eftersom man annars riskerar omsampling som är en känd ljudförstörare. Man bör alltid använda samma samplerate som materialet i brhela kedjan.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på hur omsamplingen sker. Windows sedan Vista ska exempelvis vara utan förlust (Microsoft byggde om ljud-stacken i och med Vista just för att kunna hantera omsampling på bästa sätt).

Att bygga riktigt bra DAC och förstärkare handlar mest om kompetens, snarare än dyra komponenter, vilket demonstrerats av NVAvGuy för länge sedan. Det är verkligen så enkelt, men inbitna audiofiler som lägger vansinniga pengar på enkel elektronik kommer aldrig bli övertygade om det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deepy:

Tanken var mer att belysa nivån på Hegels produkter. Schysst dac för sin ålder, men hörlursförstärkaren var rätt svag.

Om man inte är hårt bunden till Hegel, så får man väldigt bra mätbar prestanda från andra märken till en mycket mindre peng idag. Men gillar man designen och andra aspekter av Hegel, så är det väl bara att köra på.

Återkom gärna om vad du valde till slut.

När jag köpte min senaste anläggning så la jag den största pengen på högtalare och jag testade ett tiotal olika förstärkare och valet föll på Hegel eftersom ljudet passade så bra ihop, butiken där jag köpte allt som tyvärr inte finns längre hade en mycket duktig ägare som hjälpte mig och jag fick låna hem alla grejer och testa.
Min Hegel H80 kostade då 11900 kr vilket jag inte tyckte var dyrt, hade presis slutat med Hembio och sålt min Marantz 7.1 förstärkare som kostade ännu mera men som inte funkade alls som 2 kanals förstärkare.

Hegel är i mitt tycke extremt bra och dom vinner ju priser för varenda produkt dom släpper och de säger ju en hel del.

Vissa gillar Volvo och vissa gillar Ferrari så är de bara och självklart finns de en uppsjö med produkter som är billiga, dyra, bra eller dåliga men i mitt fall så är de Hegel som funkar med mina grejer och jag har provat betydligt dyrare och även billigare alternativ men i slutendan så var valet ganska enkelt och priset då var helt ok.

De kommer bli uppdatering i framtiden och en DAC är nog de jag kommer satsa på och om de blir en Hegel de får jag se.

Permalänk
Medlem

Ingen har väl någonsin betvivlat att det handlar om att bygga rätt med rätt komponenter...

Gjort det träliga jobbet att försöka a-b kabel nu. Testade på min THX 789 med min balanserade oidio kabel vs hifiman anandas SE kabel. Testade Dark Knights soundtrack om än på modesta db nivåer. Klurigt med att volymmatcha men gjorde mitt bästa.

Tacksamt nog fick jag samma ljudnivå annars hade jag inte orkat med. Balanserat blir det lite vassare, känslan att man får lite distortion och känns som man närmast tappar lite lågbas. Inga större skillnader naturligtvis men efter flera timmars A-B så får jag konsekvent liknande känsla där Ananda kabeln är låter bättre helt enkelt.

Nästa steg blir att försöka oidio kabel med 4-pin balanced till phono adapter.

Anandas kabel har två ringar. Vilket är stereo om man ska tro google? Eller kan de va mono plus ground också?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag har en Lejonklou GAIO 2 RIAA.
Eftersom jag har Hegel redan så ser de mycket trevligare ut med DAC i samma storlek och design och ljudmässigt så brukar samma märken lira bra tillsammans, har också ont om plats så en dac måste antingen vara extremt liten eller lika stor som min förstärkare eftersom jag måste plasera dom på varandra, har skivspelare vänster sida RIAA i mitten och förstärkare på höger sida, finns inte plats för något mera så DAC måste plaseras tillsamans med förstärkaren och helst under.

Förutsatt att du kör med en MM-pickup så bör du inte ha några problem med volymen. Hur stort är "extremt" litet? RME är ju inte speciellt stor. Men det är ju dina pengar, så är HD30 det du helst vill köpa så kommer du ju knappast bli missnöjd.

Permalänk
Medlem

En fråga till folket
Har Hifiman HE-400i och nyligen HD6xx som matas med ett Creative BlasterX G5, blir det stor skillnad med bättre amp/dac eller är det värt att lägga pengarna på nya lurar först och sen fixa amp/dac vid behov? (små sugen på focal elex / Audeze LCD-2C eller några andra som är mysiga till EDM).
Funderade lite på Schiit Hel eller Mayflower arc mk2 för att få mic ingång men kanske bättre att köra separat amp/dac och sen köra micen genom mitt G5?

Permalänk
Skrivet av L¡MPAN:

En fråga till folket
Har Hifiman HE-400i och nyligen HD6xx som matas med ett Creative BlasterX G5, blir det stor skillnad med bättre amp/dac eller är det värt att lägga pengarna på nya lurar först och sen fixa amp/dac vid behov? (små sugen på focal elex / Audeze LCD-2C eller några andra som är mysiga till EDM).
Funderade lite på Schiit Hel eller Mayflower arc mk2 för att få mic ingång men kanske bättre att köra separat amp/dac och sen köra micen genom mitt G5?

Alltså, det beror ju på. Båda de lurarna går att förstärka till bättre ljud och kan ta karaktär från olika förstärkeri. På det sättet har du en bra bas (lurarna skiljer sig rätt mycket åt) att just testa olika förstärkare. Finns ju vissa rörförstärkare som sägs göra under med HD650 samtidigt som en THX789 på många sätt kan utgöra en överkomlig instegsreferens. Samtidigt får du större karaktärsskillnad genom nya lurar med eget ”husljud” som t ex Audeze.

Jag skulle säga att du får mer skillnad av nya lurar men är du nöjd med ljudkaraktären lurarna har ska du testa att förstärka annorlunda.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av L¡MPAN:

En fråga till folket
Har Hifiman HE-400i och nyligen HD6xx som matas med ett Creative BlasterX G5, blir det stor skillnad med bättre amp/dac eller är det värt att lägga pengarna på nya lurar först och sen fixa amp/dac vid behov? (små sugen på focal elex / Audeze LCD-2C eller några andra som är mysiga till EDM).
Funderade lite på Schiit Hel eller Mayflower arc mk2 för att få mic ingång men kanske bättre att köra separat amp/dac och sen köra micen genom mitt G5?

Jag kör ett par HD58x tillsammans med en Mayflower Arc. Jag är väldigt nöjd med ljudet men mic-ingången är inte speciellt imponerande.
Istället kör jag min mic (Modmic 5) in i den här istället länk och det blir väldans bra

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Förutsatt att du kör med en MM-pickup så bör du inte ha några problem med volymen. Hur stort är "extremt" litet? RME är ju inte speciellt stor. Men det är ju dina pengar, så är HD30 det du helst vill köpa så kommer du ju knappast bli missnöjd.

Är inga problem men aningen skillnad när de gäller ljudnivå, kör jag från dator eller från cd spelare och vill lyssna normalt och inte för högt så brukar jag ha volymen mellan 20-25, kör ja på 30 börjar de bli högt, för att få samma volym via skivspelaren så måste jag ha på 40 och vill jag ha högt ljud då måste jag upp på 60-70 på volymen och de är fortfarande inte jätte högt så man börjar störa grannar högt, spelar jag 60-70 från cd ja då stör jag grannar, är typ dubbla ljudnivån jämfört med skivspelaren på samma volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Alltså, det beror ju på. Båda de lurarna går att förstärka till bättre ljud och kan ta karaktär från olika förstärkeri. På det sättet har du en bra bas (lurarna skiljer sig rätt mycket åt) att just testa olika förstärkare. Finns ju vissa rörförstärkare som sägs göra under med HD650 samtidigt som en THX789 på många sätt kan utgöra en överkomlig instegsreferens. Samtidigt får du större karaktärsskillnad genom nya lurar med eget ”husljud” som t ex Audeze.

Jag skulle säga att du får mer skillnad av nya lurar men är du nöjd med ljudkaraktären lurarna har ska du testa att förstärka annorlunda.

Beställde precis THX789, tänkte beställa SMSL SU-8 V2 också men den skulle ta för lång tid att skickas så skippade den. Tips på annan DAC? kommer bara användas till ett par lurar åt gången, helst från PC genom USB
[edit] blir SMSL SU-8 V2 endå

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Är inga problem men aningen skillnad när de gäller ljudnivå, kör jag från dator eller från cd spelare och vill lyssna normalt och inte för högt så brukar jag ha volymen mellan 20-25, kör ja på 30 börjar de bli högt, för att få samma volym via skivspelaren så måste jag ha på 40 och vill jag ha högt ljud då måste jag upp på 60-70 på volymen och de är fortfarande inte jätte högt så man börjar störa grannar högt, spelar jag 60-70 från cd ja då stör jag grannar, är typ dubbla ljudnivån jämfört med skivspelaren på samma volym.

Det är på grund utav att det är olika ljudnivåer från källan. CD har ofta högre. Det betyder inte bättre. Bara ta dagens filmer. Många filmer kan ha lågt ljud i tal medan smälla på när det händer något. Är ingen expert på vinyl. Jag antar att själva förstärkningen utav signalen är för låg/dålig.

Jag hade liknande problem när jag körde H80. Slutade med att jag byte till en Rega Brio R. Volymen följde med väldigt rart ibland. På samma sätt som du beskriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@L¡MPAN: Kolla in Topping D50s eller D70 om du vill köra balanserat.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

@Coca: Tack för tipset, har kollat runt hela dagen men blir mitt första val: SMSL SU-8 V2, hittade dom på annat ställe som är lite snabbare att skicka!