Speldator 1080p-144hz, tyst & tight budget

Permalänk
Medlem

Speldator 1080p-144hz, tyst & tight budget

Efter flera år utan dator tänkte jag försöka få lite tid till att spela igen. Prismässigt känns detta som en tuff utmaning.

Spel
Cs go
Dota 2
Pubg
COD
Etc

Grafik, upplösning, hz
1080p, kommer köpa en 144hz skärm och föredrar oftast fps framför grafik, det betyder dock inte att jag vill spela på lägsta. Spelar gärna på high eller ultra då spelen jag vill spela inte är jättekrävande.

Rgb, db
Då datorn kommer placeras strax utanför dotterns sovrum önskas ingen rgb och gärna så tyst dator som möjligt. Chassi utan fönstersida är att föredra.

ATX, mATX etc
Så litet chassi som möjligt föredras för pengen men vill inte köpa så litet att det blir svårt att uppgradera i framtiden.

Föredrar
Amd framför intel.

Bygga själv/färdigmonterat
Att bygga själv är inget alternativ, har varken tid eller intresse av det.

Budget
+- 12k har jag tänkt mig, då jag behöver köpa skärm, mus, tangentbord och headset också.

TLDR
Det bästa som går att få för ca 12k med min information.

Slängde ihop följande på webbhallen. Känns detta okej?

Permalänk
Medlem

Om tyst är ett mål så ska du definitivt satsa på ett ljuddämpat chassi. Fractal Design Define C eller C Mini.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: https://www.inet.se/produkt/6901657/fractal-design-define-min... till mATX

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Din cpu kommer redan med en helt ok kylare, och den du har valt kommer inte göra så jättemycket för överklockning. Om jag var du så skulle jag antingen satsa på en riktigt biffig kylare (vatten eller större tornkylare som t.ex. dark rock 4 eller nh-d15) för att antingen överklocka, eller få bättre ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandemon:

Om tyst är ett mål så ska du definitivt satsa på ett ljuddämpat chassi. Fractal Design Define C eller C Mini.

EDIT: https://www.inet.se/produkt/6901657/fractal-design-define-min... till mATX

Tack, kommer det göra mycket på ljudnivån tror du?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Scja: Corsair RM650 är fullt modulär mot TX semimodulära design, har fler sladdar än TX, har 10 års garanti mot TX 7 års garanti, 135mm fläkt mot TX 120mm fläkt och allt det för bara 50 kronor mer. Väl värd investering!
TX enda fördel är väl 14cm djup mot RMs 16cm.

Skrivet av erikburk:

Din cpu kommer redan med en helt ok kylare, och den du har valt kommer inte göra så jättemycket för överklockning. Om jag var du så skulle jag antingen satsa på en riktigt biffig kylare (vatten eller större tornkylare som t.ex. dark rock 4 eller nh-d15) för att antingen överklocka, eller få bättre ljudnivå.

950gram är max Webhallen monterar, så NH-D15 på 1320g (980g utan fläktar) går bort.
Man kan ju börja med stockkylaren och byta upp sig i efterhand om man tycker att den låter för mycket .

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Cnit:

Långsamare grafikkort, långsamare SSD och dålig PSU. På vilket sätt skulle det vara bättre?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Långsamare grafikkort, långsamare SSD och dålig PSU. På vilket sätt skulle det vara bättre?

Vart står det att det ska vara bättre?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Cnit:

Vart står det att det ska vara bättre?

Varför göra bygget sämre om det knappt sparar pengar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Varför göra bygget sämre om det knappt sparar pengar?

Var ett "alternativ" för tystare dator. men jag är mycket väl medveten om vad som är snabbt, tror jag alla är i forumet.

Permalänk
Medlem

Beställt!

Ber om ursäkt för dålig återkoppling men tänkte bara meddela att följande är beställt nu! Tog en annan gpu efter div sökningar och kollande på forum.

Ev kommer jag köpa till någon mer fläkt för att få bättre temp.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 288 kr hos CDON)
Grafikkort: MSI Radeon RX 5700 GAMING X (4 476 kr hos CDON)
Chassi: Fractal Design Define Mini C (890 kr hos Webhallen)
Moderkort: MSI B450M MORTAR MAX (1 190 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (889 kr hos Webhallen)
SSD: Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD (849 kr hos NetOnNet)
PSU: Corsair RM650 650W (2019) (1 090 kr hos Inet)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition (375 kr hos Inet)
Summa: 12 047 kr

Permalänk

@Scja: Hur gjorde du gällande monteringen av datorn när du beställde allt från olika ställen? Tolkade från din trådstart att du inte ville bygga själv? Förövrigt grattis till datorn. Du får gärna uppdatera om du upplever problem med grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

@Scja: Hur gjorde du gällande monteringen av datorn när du beställde allt från olika ställen? Tolkade från din trådstart att du inte ville bygga själv? Förövrigt grattis till datorn. Du får gärna uppdatera om du upplever problem med grafikkortet.

Tack, jag återkopplar om problem dyker upp!

Körde allt från webhallen inkl montering, delade bara listan lite snabbt för att få med alla komponenter.