Intel kontrar Threadripper med 22 kärnor på Cascade Lake-X

Permalänk
Melding Plague

Intel kontrar Threadripper med 22 kärnor på Cascade Lake-X

Nya uppgifter pekar på att Intels strategi för att kontra AMD:s Threadripper 3000-processorer är att klämma in fyra kärnor till i Cascade Lake-X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kylen man ens (om det nu stämmer) 380w från en CPU? Custom vatten? Går det på luft?

Prislappen gissar jag blir på 2-4ggr AMD?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Oj oj oj, vilken värsting. Intel sätter extrem press på AMD i och med denna lansering.

Permalänk
Medlem

Och vilken AMD-produkt lägger man med i Benchmark?
Jo, en 1950X från 2017, för att kunna hävda sig.
STORT Intel, STORT!

Det är så cringe på den!

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Oj oj oj, vilken värsting. Intel sätter extrem press på AMD i och med denna lansering.

Permalänk
Medlem

"HEDT" som segment skapades av Intel men har helt tagits över av AMD. Känns som att AMD har trampat på en öm tå, Intel vägrar ge sig

Permalänk
Medlem

"Fight, fight fight!"

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hur kylen man ens (om det nu stämmer) 380w från en CPU? Custom vatten? Går det på luft?

Prislappen gissar jag blir på 2-4ggr AMD?

Custom vatten / AIO med 360 / 480 radd / 280 typ.

Lär la nog kosta 14500-1650kr denna CPUn

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har för mig att AMDs threadripper 2990X hade 19000 någoting i score

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Skrutto:

Och vilken AMD-produkt lägger man med i Benchmark?
Jo, en 1950X från 2017, för att kunna hävda sig.
STORT Intel, STORT!

Det är så cringe på den!

Det är den Threadripper som är närmast i ålder på arkitekturen och därför mest rättvis att jämföra med? ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Åh nej! AMD har 64 kärnor. Jag vet. Vi kontrar med.... 22? Var är logiken? Hur tänker de?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta är ju i princip meningslöst, ingen kommer ju köpa detta förutom de som är i behov av intels specifika funktioner (som jag nu inte vet vilka det skulle vara)

Intel måste ha konkurrenskraftiga priser om detta ska kunna mäta sig överhuvudtaget. Och 10980XE var inte med ett konkurrenskraftigt pris, den processorn var ju värre än 3950X som inte ens borde jämföras med HEDT processorer

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åh nej! AMD har 64 kärnor. Jag vet. Vi kontrar med.... 22? Var är logiken? Hur tänker de?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag trodde den här Intel-processorn skulle försöka ta mark ifrån Threadripper med 24kärnor?

Verkar dumt om Intel ska strida mot en processor för 50000kr när denna 22-kärniga processor troligen kommer att kosta runt 14000kr.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

380watt tdp herrejösses.

Blir att installera en luftkonditionering också ifall man vill låta burken jobba om sommarn också.

Permalänk
Medlem

Priset på lim har gått upp efter Intels nya satsningar.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åh nej! AMD har 64 kärnor. Jag vet. Vi kontrar med.... 22? Var är logiken? Hur tänker de?

Skickades från m.sweclockers.com

Logiken är att de inte tänkt tävla med deras 64-core cpu som kostar typ 3+ gånger så mycket?

Permalänk
Avstängd

Kanske dags att lösa problemet genom att sänka priserna.

Permalänk
Medlem

Ja 22 snabba kärnor lär väl slå 64 skitlångsamma, iaf för oss vanliga gamers xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

380watt tdp herrejösses.

Blir att installera en luftkonditionering också ifall man vill låta burken jobba om sommarn också.

https://www.youtube.com/watch?v=U1oFIsEu40w

Permalänk
Medlem

Vill inte va den men vad gör de för skillnad? 4 kärnor kommer inte direkt göra någon större skillnad för intel, dom kommer ligga likadant till mot AMD ändå liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ja 22 snabba kärnor lär väl slå 64 skitlångsamma, iaf för oss vanliga gamers xD

Lite fel segment att köpa i oavsett för en "vanlig gamer". Då räcker AMD AM4 eller intel 1151-2 utan problem.
Och att kalla Zen 2 kärnor för skitlångsamma är en rejäl överdrift.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är nog ändå vad intels nya kommer kosta (per kärna). Sedan AMD chockade intel med den lågt prissatta 16-kärniga 1950X så har priset per kärna inte sjunkit utan ökat (ja, prestandan per kärna har också ökat). 1950X kostade ~ 550 kr/kärna, de nya monstren är närmare 780 kr/kärna. Så länge AMD inte känner någon press från intel i HEDT-segmentet saknas väl motivationen till fortsatt aggressiv prissättning.

Lite som för hårddiskar, som blir dyrare i samma takt som de blir större, vilket lämnar priset/GB oförändrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ja 22 snabba kärnor lär väl slå 64 skitlångsamma, iaf för oss vanliga gamers xD

Fast att köpa en thredripper för att spela är bara idioti mer eller mindre =p

Samt kolla skillnaden i spel mellan 3960x/3970x och 10980xe i spel är den mer eller mindre obefintlig, 4-7 fps här å där till fördel för båda så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast att köpa en thredripper för att spela är bara idioti mer eller mindre =p

Samt kolla skillnaden i spel mellan 3960x/3970x och 10980xe i spel är den mer eller mindre obefintlig, 4-7 fps här å där till fördel för båda så.

Skickades från m.sweclockers.com

Pfft det måste väl räcka med 22 för dom som sysslar med lite extremare saker också va, 64 känns ju extremt

Permalänk

@Chromatic: För videoredigering är 3990X som en gåva från Gud.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Logiken är att de inte tänkt tävla med deras 64-core cpu som kostar typ 3+ gånger så mycket?

AMD säger själva att deras 3990X prestandamässigt motsvarar två stycken Intel Xeon 8280, vilka går loss på 20 000 USD i runda slängar. 3990X som ger motsvarande prestanda kostar 4000 USD. Känns som att Intel kanske skulle behöva fylla det gapet med något.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Skrutto:

Och vilken AMD-produkt lägger man med i Benchmark?
Jo, en 1950X från 2017, för att kunna hävda sig.
STORT Intel, STORT!

Det är så cringe på den!

Skrivet av Fluf:

Det är den Threadripper som är närmast i ålder på arkitekturen och därför mest rättvis att jämföra med? ^^

Testet lär inte vara utfört av Intel själva så dumt att försöka hitta någon agenda i det hela.
Troligen är det så att 1950X är vad de som testar har tillgängligt eller är relevant att visa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Oj oj oj, vilken värsting. Intel sätter extrem press på AMD i och med denna lansering.

Skrivet av Skrutto:

Och vilken AMD-produkt lägger man med i Benchmark?
Jo, en 1950X från 2017, för att kunna hävda sig.
STORT Intel, STORT!

Jag är rätt säker på att Cinebench självt väljer vilka andra alternativ som ligger (relativt) nära i resultat. (Går det att välja själv?)

Skrivet av tvelander:

Lär la nog kosta 14500-1650kr denna CPUn.

Med tanke på att TR 3960 kostar ~17 kkr misstänker jag att Intel i sedvanlig ordning prissätter denna något högre.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte om jag skulle se detta som en kontring till Threadripper, utan snarare som ett led i att se till att deras HEDT-plattform inte framstår som helt meningslös (såvida man inte behöver minnesbandbredden eller PCIe-banorna) när konkurrenten har 16 kärnor på mainstream.

Det är ändå ett hopp från 16 kärnor på en R9-3950X till 22 på denna Intel-propp.