Bästa 5.1 ljudet från datorn till recievern?

Permalänk
Medlem

Bästa 5.1 ljudet från datorn till recievern?

Hej!

Kör idag med HDMI ut från gfx kortet rakt in i Onkyo recievern. Det är ok ljud men jag skulle vilja köra med ett separat ljudkort för ännu bättre ljud. Har idag ett Xonar essence för stereo ljud och det är helt överlägset. Skulle vilja få upp liknande ljud fast för 5.1 istället. Någon som har ett tips på vad man ska leta när de gäller 5.1 ljudkort?

Permalänk
Medlem

Det är digitala signaler, de kommer inte bli bättre av ett annat ljudkort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Jag vill bara köra med bilden via HDMI. Analogt 5.1 sedan från datorn till recievern. Som jag sa så är det ljusår bättre när jag kör analogt stereo from xonar kortet men det stöder bara stereo och jag behöver gå upp till 5.1 där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harze:

@Json_81: Jag vill bara köra med bilden via HDMI. Analogt 5.1 sedan från datorn till recievern. Som jag sa så är det ljusår bättre när jag kör analogt stereo from xonar kortet men det stöder bara stereo och jag behöver gå upp till 5.1 där.

Låter underligt att din förstärkare skulle ha en så dålig D/A-konvertering att det skulle bli bättre att köra analogt över kabel.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Det är troligen nån equalizer i ljudkortet som gör att du uppfattar det som bättre.

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk
Medlem

Ja, det kan säkert hända att xonar kortet har lite bättre DAC än förstärkare men det borde inte vara enorma skillnader. Skulle tro att det är EQ eller något som gör att du upplever ljudet bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att HDMI = Rumskalibrerat för 5.1 vs. Analogt = Direct/Stereo, på min gamla Onkyo var det rätt stor skillnad i det upplevda ljudet mellan dem.

Permalänk
Medlem

hmm ja forska lite mer på det, men ja det är stor skillnad helt klart.