Intel vill göra "chiplet" till öppen standard

Permalänk
Melding Plague

Intel vill göra "chiplet" till öppen standard

Intel ansluter till CHIPS Alliance med målet att göra gränssnittet AIB till öppen standard för chiplet-design i kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad intel har i kikarn... för de är väl inte bara ute efter att underlätta för konkurrenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag undrar vad intel har i kikarn... för de är väl inte bara ute efter att underlätta för konkurrenter?

De vill väl veta hur AMD gör

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Nu är det annat ljud i skällan.

Vad ska Intel göra som de inte redan klankat ned på AMD för? Nytt "Exklusivt lim" mellan kärnorna?

Skrivet av deltascu:

Jag undrar vad intel har i kikarn... för de är väl inte bara ute efter att underlätta för konkurrenter?

Enkelt. Dags att sno lite framgångskoncept från konkurrenterna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Jag undrar vad intel har i kikarn... för de är väl inte bara ute efter att underlätta för konkurrenter?

Sälja kärnor och I/O till de som vill ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Haha vad hände med desktop processorer som var ihoplimmade? 😂

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Avstängd

Intels drag för att dem själv inte kommer nå målen om en chiplet design som kan konkurrera med zen, så nu vill dem att andra löser deras problem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ja nu när AMD's "ihoplimmade" kärnor är vad folk faktiskt vill ha så passar det tydligen. Verkligen genomskinligt gjort av Intel, som det mesta de gör nuförtiden

Öppna standarder och så är såklart bra men... Kom igen. Intel borde inte ta i chiplets med tång när de pratat så illa om det titigare. Det tar ju bort deras trovärdighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl var AIB passar in i Intels XPU-koncept?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Haha vad hände med desktop processorer som var ihoplimmade? 😂

Skrivet av Ozzed:

Ja nu när AMD's "ihoplimmade" kärnor är vad folk faktiskt vill ha så passar det tydligen. Verkligen genomskinligt gjort av Intel, som det mesta de gör nuförtiden

Öppna standarder och så är såklart bra men... Kom igen. Intel borde inte ta i chiplets med tång när de pratat så illa om det titigare. Det tar ju bort deras trovärdighet.

Skulle snarare säga att det är helt rätt av Intel att indirekt medge att de haft fel och nu engagerar sig för att komma ikapp, då de fått så mycket stryk av AMD.

Det skulle skada deras trovärdighet något enormt mycket mer att hålla fast vid sin stolthet med griptång.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zoxx0:

Skulle snarare säga att det är helt rätt av Intel att indirekt medge att de haft fel och nu engagerar sig för att komma ikapp, då de fått så mycket stryk av AMD.

Det skulle skada deras trovärdighet något enormt mycket mer att hålla fast vid sin stolthet med griptång.

Ja undvik göra en nokia eller typ blackberry

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja nu när AMD's "ihoplimmade" kärnor är vad folk faktiskt vill ha så passar det tydligen. Verkligen genomskinligt gjort av Intel, som det mesta de gör nuförtiden

Öppna standarder och så är såklart bra men... Kom igen. Intel borde inte ta i chiplets med tång när de pratat så illa om det titigare. Det tar ju bort deras trovärdighet.

Men nu handlar ju inte denna nyhet om "ihoplimmade kärnor"? Man kan väl fortfarande ha en monolitisk CPU del, eller?

Nu tror jag iof det bara är en tidsfråga innan intel också börjar "limma", iaf i xeon-segmentet. Men det är väl inte riktigt det nyheten handlar om, utan det här handlar väl om en standard för att det ska bli enklare att plocka ihop en SoC, jag tänker typ på i7-8809G där man har "limmat" på en vega gpu-del.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Nu är det annat ljud i skällan.

Vad ska Intel göra som de inte redan klankat ned på AMD för? Nytt "Exklusivt lim" mellan kärnorna?

Enkelt. Dags att sno lite framgångskoncept från konkurrenterna.

Limsniffarna på Intel sniffar vidare. Sjukt vilken reaktion Ryzen-släppet 2017 inledde hos Intel. Gamla självsäkra Intel är förlängesedan förbi. Man snackar fortfarande skit om allt och alla och ska sedan ändå göra samma sak själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Limsniffarna på Intel sniffar vidare. Sjukt vilken reaktion Ryzen-släppet 2017 inledde hos Intel. Gamla självsäkra Intel är förlängesedan förbi. Man snackar fortfarande skit om allt och alla och ska sedan ändå göra samma sak själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir så ställd varje gång jag loggar in här och ser att folk behandalr AMD och Intel som om de vore deras bästa kompisar tillika egna lag, när det handlar om två miljardföretag utan egentlig anknytning till den egna personen.

Samma som postaren över som tycker att Intel borde skippa en teknik de utvecklat under en längre tid på grund av stolthet.

Permalänk
Medlem

Antagligen använde intel och AMD denna standard när de klistrade fast lillVega på en intel CPU.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisj:

Blir så ställd varje gång jag loggar in här och ser att folk behandalr AMD och Intel som om de vore deras bästa kompisar tillika egna lag, när det handlar om två miljardföretag utan egentlig anknytning till den egna personen.

Samma som postaren över som tycker att Intel borde skippa en teknik de utvecklat under en längre tid på grund av stolthet.

Glömt när Intel klagade på att AMD limmar sina processorer? Vi gör uppenbart narr av Intel när de själv sysslar med samma sak.

Har väldigt lite med Intel mot AMD utan när vardera PRavdelningars uttalande sällan håller med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Skulle snarare säga att det är helt rätt av Intel att indirekt medge att de haft fel och nu engagerar sig för att komma ikapp, då de fått så mycket stryk av AMD.

Det skulle skada deras trovärdighet något enormt mycket mer att hålla fast vid sin stolthet med griptång.

Skrivet av sKRUVARN:

Men nu handlar ju inte denna nyhet om "ihoplimmade kärnor"? Man kan väl fortfarande ha en monolitisk CPU del, eller?

Nu tror jag iof det bara är en tidsfråga innan intel också börjar "limma", iaf i xeon-segmentet. Men det är väl inte riktigt det nyheten handlar om, utan det här handlar väl om en standard för att det ska bli enklare att plocka ihop en SoC, jag tänker typ på i7-8809G där man har "limmat" på en vega gpu-del.

Hyckleri är hyckleri är hyckleri. Man kan inte gnälla på Lim för att sedan säga att Lim borde ha en öppen standard. Eller ja kan och kan, men trovärdigt blir det ju inte.

Bra såklart att de fattat att chiplets är framtiden, annars hade de inte kunnat hänga med, men jag tycker ändå att det skall kännas lite att de först går ut och förlöjligar en design för att sedan säga att det borde vara öppen standard. Spelar ju egentligen ingen roll om det är flera olika chiptyper. Det är limmet i sig de gjort sig lustiga över.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hyckleri är hyckleri är hyckleri. Man kan inte gnälla på Lim för att sedan säga att Lim borde ha en öppen standard. Eller ja kan och kan, men trovärdigt blir det ju inte.

Men vad har det med mitt inlägg eller artikeln att göra? Att intel sa att ryzens ihoplimmade kärnor leder till inkonsekvent prestanda och ökade latenser har igen inte jättemycket att göra med denna nyhet då den inte handlar om CPU-design specifikt, utan om SoC-design.

Från källan:
Open development for SOCs gets major boost with new collaboration

"Intel is joining CHIPS Alliance to share the Advanced Interface Bus (AIB) as an open-source, royalty-free PHY-level standard for connecting multiple semiconductor die within the same package. This effort is intended to encourage an industry environment in which silicon IP can be developed using any semiconductor process as a “chiplet,” and easily integrated with other chiplets into a single device to deliver new levels of functionality and optimization. Broader adoption and support for AIB-enabled chiplets will help device developers grow beyond the limits of traditional monolithic semiconductor manufacturing and reduce the cost of development. Working together, Intel and CHIPS Alliance will encourage the growth of an industry ecosystem which engenders more device innovation via heterogeneous integration."

Permalänk
Medlem

"Fanboys" är ju ofta blint styrda av sin tro, och det är inget jag är för. Jag är dock en "Hateboy" av intel och jag tycker absolut att det finns belägg för det. De har en lång historik av att spela fult, mutskandaler och att "köpa sig" in i styrelsen för öppna standarder och benchmark-verktyg med avsikten att ge sig själv en äkta/fiktiv fördel mot konkurrensen. Ofta får de ju inte en riktig fördel utan de kör med specialdesignade laster för att det ska se ut som att de har en fördel.

Med det sagt så är jag därför väldigt skeptisk varje gång Intel verkar göra något bra, för historiskt sett så har det kommit fram att det bara var ett försök att ge sig själv en fördel. Jag tror därför på att även så är fallet denna gång. Inte gillar pengar, och det har varit väldigt tydligt sedan första Gen Epyc att chiplets är ett sjukt kostnadseffektivt sätt att göra server-processorer. Jag tror att denna "öppna standarden" är ett sätt för Intel att vinna över marknaden till sina kommande Chiplet-Xeons genom att "anpassa" standarden för maximal vinning för Intel, och minimal förtjänst för konkurrensen.

Not: Jag jag vet att jag har en Intel processor. Jag har inte råd att byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Haha vad hände med desktop processorer som var ihoplimmade? 😂

Skrivet av Ozzed:

Ja nu när AMD's "ihoplimmade" kärnor är vad folk faktiskt vill ha så passar det tydligen. Verkligen genomskinligt gjort av Intel, som det mesta de gör nuförtiden

Öppna standarder och så är såklart bra men... Kom igen. Intel borde inte ta i chiplets med tång när de pratat så illa om det titigare. Det tar ju bort deras trovärdighet.

Det är två delar i detta resonemang som stör mig lite:

Det ena är att det i mitt tycke inte är en så tokig liknelse rent sakligt att det är "ihoplimmade" kretsar, själva problemet är ju istället att det i första läget gjordes uttalanden som menade att det var en rakt av dålig idé.
Att envist klaga på själva liknelsen känns för mig dock dumt, däremot kan man ju definitivt ifrågasätta påståendet att det skulle vara en dålig idé.

Och detta verkar ju Intel själva också ha gjort; uppenbart verkar de ju ha omvärderat sina prioriteringar för den egna designen. "Ihoplimmat" är ju inte en design som är helt utan nackdelar, däremot så verkar ju fördelarna överväga.
Och när någon haft fel och senare ändrar sig så tycker ju jag personligen inte att det finns anledning att säga att de måste fortsätta att ha fel, det är inte rimligt.

Däremot kan man ju tycka att det är lite pinsamt för Intel att behöva erkänna ett så tydligt kommunicerat misstag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det är ett försök att sälja andra komponenter som kan ingå i en krets.

Permalänk
Medlem

Hatar ihopklistrade kretsar.
Att någon på allvar förespråkar detta är för mig helt obegripligt.

Permalänk
Medlem

Det är nog en bra idé. Dom har väl märkt hur svårt det är att minska hela arkitekturen, så minska det som ger mest vinst i form av lönsamhet/prestanda. Tog väl ett antal år för AMD att göra resan så gissar att Intel har en del att jobba in för att nå dit.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Intel må ha slängt skit runt sig angående hoplimmade processorer men om vi ska vara lite ärliga så är de flesta tillverkare inga helgon vad det gäller sin PR, AMD's PR sektion är inte ett gott exempel för andra då de häver ur sig grodor precis som de övriga gör.

Att företag vill anamma eller utveckla öppna standarder lär ses som något positivt av de flesta hoppas jag.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Min första tanke att det skulle vara typ vad ARM gör med sina processorer?
En cpu kärna ifrån intel ihoplimmad med en grafikkrets ifrån nvidia etc. Om de delar gränssnitt blir det ju enkelt att få ihop olika kretsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Zoxx0: Jag tycker en ursäkt är på sin plats, kanske ett erkännande att AMD lyckats bra.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

@Pantsoff: Bara för du är snäll mot världen, förvänta dig aldrig att världen är snäll tillbaka.

Detta är miljardkoncerner som jobbar med prestandaprodukter och vinstmarginaler. Inte förskolebarn som behöver tillrättavisas.
Ta det för vad det är, en win-win för konsumenterna där båda titanerna slåss om samma produkt. Lägre priser och högre prestanda ligger i framtiden som vi redan märkt.

Om AMD hade ledande position i 10 år skulle de troligtvis gjort exakt likadant. Blåst upp priserna och ökat marginalen genom färre investeringar i RnD.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Blir så ställd varje gång jag loggar in här och ser att folk behandalr AMD och Intel som om de vore deras bästa kompisar tillika egna lag, när det handlar om två miljardföretag utan egentlig anknytning till den egna personen.

Samma som postaren över som tycker att Intel borde skippa en teknik de utvecklat under en längre tid på grund av stolthet.

Att skratta när ett multimiljardföretag som Intel, som dessutom suttit och snackat skit om AMD, anammar en tillverkningsteknik som man klankat ned på är bara hysteriskt roligt. Det handlar inte om att vara kompisar utan det handlar om att skratta åt en jätte som får krypa till korset.

Skrivet av Ryzer:

Hatar ihopklistrade kretsar.
Att någon på allvar förespråkar detta är för mig helt obegripligt.

Säger väl mer om dig än något annat? Ur ett ekonomiskt perspektiv så är det en lysande idé. Man får ut mer kretsar per waffer och det i sin tur betyder fler produkter att sälja och mindre spill. Något som monolitiska CPU:er haft som en nackdel. Sedan varför "Hatar" du "Ihoplimmande" kretsar?

Skrivet av tellus82:

Intel må ha slängt skit runt sig angående hoplimmade processorer men om vi ska vara lite ärliga så är de flesta tillverkare inga helgon vad det gäller sin PR, AMD's PR sektion är inte ett gott exempel för andra då de häver ur sig grodor precis som de övriga gör.

Att företag vill anamma eller utveckla öppna standarder lär ses som något positivt av de flesta hoppas jag.

Självfallet inte. AMD har haft sin beskärda del av idioti däremot så finns det få företag idag som har den marknadsställning som Intel haft under 2010-talet. De har liksom aldrig haft en orsak att snacka skit men ändå valt att göra det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare

Hur kan någon komma till slutsatsen att Intel inte skulle gilla "hoplimmade" kretsar med tanke på att de använt detta längre och i långt större utsträckning än någon annan CPU-tillverkare?

Pentium-D och Core2Quad är två MCM de flesta nog känner till (och de fick båda kritik för att inte vara "äkta" dual/quad cores...). Alla U/Y-mobila CPUer är två (eller tre om det finns eDRAM) "hoplimmade" kretsar.

Frågan är om de som pratar om hyckleri och liknande i denna tråd läser detta

"inconsistent performance from 4 glued-toghether desktop die"

så här

"inconsistent performance from 4 glued-toghether desktop die"

när det som var huvudpunkten i uttalandet var att sättet man limmade var det man angrep, inte att man överhuvudtaget limmade.

Pentium-D, Core2Quad, Intel U/Y-serie, Zen2, POWER2-7, IBM z196 är alla exempel på "hoplimmade" kretsar som alla fungerat riktigt bra för respektive period.

Samma kan inte sägas om Naples. Visst fungerar den för specifika områden, men för applikationer och operativsystem är/var den designen problematiskt för det var inte en CPU med upp till 32-kärnor, 8-kanalers RAM och 128 PCIe. Det var fyra separata ökar med upp till 8-kärnor var, 2-minneskanler och 32 PCIe. Exakt samma program (även ett enkeltrådat sådant) kan i den designen uppföra sig signifikant olika beroende på vilken del av kretsen man råkar hamna. Ingen av de "bra" hoplimmade kretsarna lider av detta.

Intel gjorde två stora misstag med det uttalandet

  • de borde inte ha använt termen "desktop die", finns ingen teknisk beskrivning och var uppenbart att man använde det som en nedsättande term för en server CPU.

  • de räknade nog med att AMD skulle fortsätta med den designen, man började ju den designen redan med Opteron "Magny cours" redan 2010 (och den designen hade exakt samma problem). Uppenbarligen identifierade AMD själva problemet rätt tidigt givet att man med Zen2 fixade design-buggen

Intel själv har ju storsatsat på klisterutveckling. Artikeln nämner EMIB, Intels "superlim" för 2D. Men man har ju också sin Foveros för att kunna klistra även i 3D.

Alla vet (även Intel även om de förneka det in i det sista) att Moores lag är död. Man får inte samma prestandaskalning och det är knapp någon prisskalning med mindre noder (pris/area var rätt konstant tidigare, nu börjar vi närma oss konstant pris per transistor!!!). Enda rimliga lösning som finns just nu är att klistra ihop kretsar till systemkretsar och där bara använda de mest avancerade noderna där det spelar roll.

Den här bilden i artikeln kan möjligen förklara en del saker som sett konstiga ut i vissa slides

Vissa kommande CPU-modeller har listas med 10 nm iGPU och 14 nm CPU-del. Då GPU varit integrerad i CPU sedan Sandy Bridge verkar det mest som en felskrivning, men det kanske är så att introduktionen av Xe-LP också betyder övergång till MCM-design för integrerad grafik.

Om inte annat är det ju redan klarlagt att ultrakompakta enheter byggd med Foveros kommer vara klistrade både på bredden och höjden. Varför man pushar AIB borde vara vara rätt uppenbart: vissa IP-block är inte värt för Intel att bygga själv, men det finns ändå flera sådana IP-block som skulle öka värdet på systemkretsarna de designar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hela chip-industrin ha länge lidigt av att det inte funnits standarder för breda och snabba interface mellan chip. Detta kommer väldigt lägligt, det gör det enklare att sammanfoga chip från olika tillverkare och designhus. Möjligen kan man se det som ett sätt för Intel att pitcha sin EMIB teknik men genom att verka för standarder stärker man hela industrin, det är liksom hela poängen med standarder.

Skickades från m.sweclockers.com