Apples datorer får AMD-processorer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Rimligt för apple att vänta på zen2 i alla fall, innan dess var ju konkurrensen sådär i prestanda för att uttrycka sig milt. Om AMD kan prestera fram tillräckligt med kretsar kan nog apple släppa när som egentligen, men lär ju vara ett år minst mellan lanseringar tippar jag. När har de senaste macbooksen varit exakt?

Skickades från m.sweclockers.com

Här finns intressant statistik över hur långt det tagit mellan lanseringar. Både iMac och iMac Pro anses köpstopp på eftersom nya förväntas lanseras snart. Coincidence?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Här finns intressant statistik över hur långt det tagit mellan lanseringar. Både iMac och iMac Pro anses köpstopp på eftersom nya förväntas lanseras snart. Coincidence?

Imac har tidigare haft mobila kretsar så inte omöjligt. Svårt att se imac pro med threadripper dock, det skulle slå för hårt mot nya macpro tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Imac har tidigare haft mobila kretsar så inte omöjligt. Svårt att se imac pro med threadripper dock, det skulle slå för hårt mot nya macpro tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte så säker på det. Visst skulle core-counten se löjlig ut i jämförelse, men den kan fortfarande ha 1,5TB RAM och 128GB VRAM!
Samt exklusivt Afterburner-kort som hjälper till vid realtidsredigering (i 8K). All den råstyrkan kan 64 kärnor i sig självt inte ta igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Va? DDR4 har ju varit standard i flera år...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ricerunner:

Ja visst har det det?

Visst släpps det fortfarande laptops av diverse märken med DDR3, även med starkare processorer. Men då är utbudet enormt i alla prisklasser också, både vad gäller 3 och 4.

Det har ju o göra med att allt från Skylake till Whiskey lake alla stöder bara DDR4, inte DDR4L då det är i grunden... 5 år gamla Skylake i alla Intels CPUer. De kan köra DDR3L, då det är i specifikationen, men inget Intel har kan köra DDR4L.

Det blir väl med nästa generation som detta ändras för båda tillverkarna misstänker jag, då även AMD stöder bara DDR4 (om jag inte missat något). Man kan ju dock förvänta sig att de skulle kunna byta I/O kretsen om Apple vill, och köra DDR4L om de nu gör ett samarbete nästa generation.