Gammal är äldst – Windows 2000 fyller 20 år

Permalänk
Melding Plague

Gammal är äldst – Windows 2000 fyller 20 år

Vad som under utvecklingen kallades Windows NT 5.0 lanserades för 20 år sedan som uppskattade operativsystemet Windows 2000.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som jag sagt så många gånger innan. Hade gärna suttit på ett Windows 2000 uppdaterat med modern DirectX och 64-bit stöd och vissa modernare funktioner. Innan Microsoft skulle börja pilla på och bestämma hur man skulle göra allting.

Men, vad menas med rubriken? Jag begriper det idiomatiska uttrycket. Men vad syftar det till? Känns som något som bara är skrivet för att det låter bra av någon som inte har någon vidare tanke bakom det.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att vi fick RC skiva på DH 99. Körde win 2000 ändå från det tills det blev EOL och var tvungen att byta till XP. Bra lyft från win98.

Visa signatur

.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nyhet:

Vad som under utvecklingen kallades Windows NT 5.0 lanserades för 20 år sedan som uppskattade operativsystemet Windows 2000.

Läs hela artikeln här

Körde W2k hemma ganska tidigt, var ett jäkla lyft från W98, Me rörde jag aldrig.
Föredrog w2k framför XP, men även jag blev assimilerad till sist.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att 2000 kom före ME.
Jag uppgraderade från W98 till 2000 men efter ett datorbyte där i kring strax efteratt ME släppts så provade jag det.
Fy fan vill minnas att ME alltid var buggigt osv. Sen satte man in Win2000 och allt var bra och då var det enbart som speldator.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande Win 2000 Pro på jobbet där den styr stansmaskinen från 2002.
Och jag programmerar till maskinen på en XP dator med Core 2 Duo, 1GB ram.

Känns som tiden står still här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Jävlar vad bra os det var! Tog lika lite som 98 av datorn men kunde lira moderna grejer. Vet inte hur länge det tog för mig att byta till xp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde Windows 2000 på dubbla celeron.
Det var tider det

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Gick över till Windows 2000 rätt tidigt. Det var ju en enorm förbättring över 98/ME iom att det gav blanka fan i att blåskärma titt som tätt. I synnerhet ME var ju riktigt trasigt. Bytte sedan till XP så fort som det släpptes.

Permalänk

Det står fel i inlägget = det släpptes inte i 3 utgåvor utan 4 Windows 2000 släpptes i de tre utgåvorna Professional, Advanced Server och Datacenter Server och sist Windows 2000 Workstation vilket inte är lika vanlig ute på marknaden..
vilket jag har på skiva och använde flitigt på den tiden bästa operativet enligt mig

Permalänk
Medlem

Körde Windows 2000 på en K6-2 450Mhz ett tag. Har en Athlon Thunderbirde 1200@1400Mhz med Windows 2000 som retro dator med.

Sedan fick jag tvingat in Windows 2000 på min Acer Aspire One 150, kommer med Windows XP från början. Har en Atom N270 på 1.6Ghz, 1.5Gb ram och 160Gb disk.

Tyvärr pajar USB mass storage under intallen så fick kopiera över windows 2000 till en fat32 formaterad partition med hjälp av linux, sedan fungerar inte ACPI så fick installera den som en AT maskin, så inget SMP, inga strömsparfuktioner att tala om etc etc.

I princip alla drivers fins för Windows 2K, det ända som strulade var SATA alltid gick i PIO mode men fick tag i en opensoruce driver som någon utvecklat som fixade stöd så tuggar på fint nu disken.

Men den fungerar, presterar som en P3 1Ghz med GeFroce 256 SDR. Portabel Retro gaming

Permalänk
Medlem

Hör dess ljuva fina inloggnings melodi. 🎶♥️

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Windows 2000 är absolut mitt favorit-OS (sett till den tidens alternativ). Körde NT4 redan 1996 när alla andra körde Windows 95, men det var inte utan kompromisser. Bland annat kunde avsaknad av drivrutiner vara ett problem. Men med Windows 2000 föll plötsligt allting på plats med ett snyggt GUI, stöd för plug-and-play och DirectX och en stabilitet vida överlägsen Windows 98/ME.

Permalänk
Hedersmedlem

Win2k var definitivt en favorit när det var aktuellt! Vill minnas att jag gick över till det på heltid under betaperioden (beta 3 låter bekant).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Rekordmedlem

Det man minst mest var att det var första gången win började bli kraschfritt och fick en snygg design.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ah yes.. the good old days.
När Windows fortfarande såg ut som Windows right out of the box!

Minns att jag satt med Win2k ett bra tag. Det dröjde innan jag motvilligt uppdaterade till XP

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Körde Windows 2000 på dubbla celeron.
Det var tider det

Samma här. Man skulle sparat den burken

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Snusfri

Fick Windows 2000 genom skolan och körde det bra länge, sedan testade man det värsta skräpet från Microsoft någonsin, nämligen XP och det är sjukt vad dåligt det var.

Så uppgraderade och körde Windows Server 2003, tills det blev dags för Vista, sedan, Windows 7, 8, 8.1 och numera Windows 10.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vill minnas att 2000 kom före ME.
Jag uppgraderade från W98 till 2000 men efter ett datorbyte där i kring strax efteratt ME släppts så provade jag det.
Fy fan vill minnas att ME alltid var buggigt osv. Sen satte man in Win2000 och allt var bra och då var det enbart som speldator.

Artikeln tar inte upp historien, men poängen var att det efter Win 98 skulle bli Win 2000, fast på NT-kodbasen. Problemet var två - dels att originalvarianten av 98 var buggig som få och krävde en del extra-jobb för att fixas till (först försenades det - det hette Win 97 ett tag - och sedan fick det bli en omlansering genom Win 98 SE, Second Edition) och dels att det krävdes mer jobb än vad någon trodde att få NT-kodbasen kompatibel med allt gammalt skräp som fungerade på Win 95-98. Win 98 hade redan dragit ner rullgardinen för en del program, så att göra om det igen efter mindre än två år var inte så attraktivt. Kombinationen höll inte - programmerarna som kunde fixat Windows 2000-kompatibilitet satt och fixade Win 98 - så tidplanen sprack.

Problemet var bara att Win NT 4.0 knakade rejält i fogarna - det gick inte ens att installera på enheter med Ultra-ATA om man inte satt redo med en diskett för att injicera lite extra drivrutiner, och sen behövdes det en ny HAL för att det skulle gå som det borde på nyare processorer - så det gick inte att försena. Lösningen blev att kapa konsumentversionen av Win 2000, istället göra "Win 98 Millenium Edition" (dvs Win ME - ja, det kom efter 2000 och ja, det var katastrofalt buggigt) och sy ihop hela soppan med en konsument-version på NT-kodbasen med Win XP, 18 månader senare.

Allt detta fuskande är det som några år senare ledde till Longhorn-resetten och i förlängningen Microsofts fall, men den sagan tar vi en annan gång. Windows 2000 var bra, och jag körde det också rätt länge på en maskin. Det krävdes ett ordentligt nätverk, bara, för det kom en hel hög uppdateringar, service pack, "compatibility update" och allt vad det var.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Windows 2000 var ett stort steg upp från NT4.
NT4 kändes som att det var många saker som var rätt omständliga.
Men Windows 2000 var betydligt smidigare att jobba med.
Var också sista Windows utan Windows Genuine 'Advantage'.
WGA som i många fall drabbade de som hade äkta licenser istället för pirat.

Skrivet av SpeedRebirth:

Kör fortfarande Win 2000 Pro på jobbet där den styr stansmaskinen från 2002.
Och jag programmerar till maskinen på en XP dator med Core 2 Duo, 1GB ram.

Känns som tiden står still här

Du kan ju alltid uppgradera till 2GB ram i din XP maskin.
4GB går också på 32bitars utgåvan.
Men i praktiken blir skillnaden liten mellan 2GB och 4GB i en XP maskin. Man nyttjar inte 4GB fullt ut.
Första gången jag uppgraderade en XP maskin till 2GB så blev det ett lyft. Men var 'några' år sen

Fanns även en 64bitars utgåva av Windows XP. Men led av dålig kompatibilitet.
Bör nog välja Windows 7 eller nyare om man ska köra 64bitars utgåva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

Det står fel i inlägget = det släpptes inte i 3 utgåvor utan 4 Windows 2000 släpptes i de tre utgåvorna Professional, Advanced Server och Datacenter Server och sist Windows 2000 Workstation vilket inte är lika vanlig ute på marknaden..
vilket jag har på skiva och använde flitigt på den tiden bästa operativet enligt mig

Wikipedia säger att det var Professional, Server, Advanced Server och Datacenter Server. Det är så jag också minns det. NT 4.0 hade en Workstation-version, och Win 2000 Pro var den som var uppgraderingen. Om Win 2000 också hade en Workstation-version måste den ha kommit senare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fick Windows 2000 genom skolan och körde det bra länge, sedan testade man det värsta skräpet från Microsoft någonsin, nämligen XP och det är sjukt vad dåligt det var.

Så uppgraderade och körde Windows Server 2003, tills det blev dags för Vista, sedan, Windows 7, 8, 8.1 och numera Windows 10.

Hehe, jag gjorde exakt samma resa

Testade XP när det kom, men tyckte inte det var bra alls, kändes lite oseriöst på något vis. Så det var bara att rulla tillbaka 2000 Pro igen.
Senare blev det server 2003 som var riktigt skönt os även på en "icke server", dock krävde en liten fix för att få DirectX att funka.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Känns som att 2000 är något jag missat. Gick från 98 till en kortare hemsk period med ME, sedan XP som levde lääänge.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Installerade om Windows 2000 dagligen i mellanstadiet, man lärde sig snabbt ens CD-key utantill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Installerade om Windows 2000 dagligen i mellanstadiet, man lärde sig snabbt ens CD-key utantill.

Skickades från m.sweclockers.com

But why??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Win 2000 var ett lyft, men jag fick backa till Win Me på grund av slaskande drivrutinsstöd. Det senare gick trots allt utmärkt på min egen maskin, kanske för att den var rätt nybyggd när det begav sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Windows 2000 är fortfarande utan tvekan det bästa operativsystem jag kört på PC. Installerade beta 3 och resan från Windows 98 SE var enorm. Höll ut ganska länge men stötte emellanåt på problem med spel som inte ville fungera ordentligt, trots att Windows 2000 hade DirectX-versionen som krävdes.

Installerade beta ... 2 tror jag det var av Windows XP, charmad av den nya grafiska miljön och NT-kodbas. Helt klart trevligare än Win9x-systemen, men lika stabilt och friktionsfritt som Windows 2000 var det inte. Uppdaterad shell till trots var fönstersystemet fortfarande gamla skrotiga GDI, medan Mac OS X skröt med ett vektorbaserat presentationssystem som fick XP att se hopplöst föråldrat ut.

Jag tillhör inte skaran som ogillar Windows 10, uppskattar faktiskt det mer än Windows 7 som jag ändå tyckte bra om när det kom, och Win 10 är nog favoriten efter Windows 2000 för min del. Microsofts mångtaliga problem med systemuppdateringarna till Windows 10 är däremot inte lika charmiga.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Windows 2000 är fortfarande utan tvekan det bästa operativsystem jag kört på PC. Installerade beta 3 och resan från Windows 98 SE var enorm. Höll ut ganska länge men stötte emellanåt på problem med spel som inte ville fungera ordentligt, trots att Windows 2000 hade DirectX-versionen som krävdes.

Installerade beta ... 2 tror jag det var av Windows XP, charmad av den nya grafiska miljön och NT-kodbas. Helt klart trevligare än Win9x-systemen, men lika stabilt och friktionsfritt som Windows 2000 var det inte. Uppdaterad shell till trots var fönstersystemet fortfarande gamla skrotiga GDI, medan Mac OS X skröt med ett vektorbaserat presentationssystem som fick XP att se hopplöst föråldrat ut.

Jag tillhör inte skaran som ogillar Windows 10, uppskattar faktiskt det mer än Windows 7 som jag ändå tyckte bra om när det kom, och Win 10 är nog favoriten efter Windows 2000 för min del. Microsofts mångtaliga problem med systemuppdateringarna till Windows 10 är däremot inte lika charmiga.

Det vore ju helt galet att ha ett operativsystem som funkade efter var uppdatering.
Vem har ens hört talas om något sådant??
Nä vet du vad.

😁

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Windows 2000 är fortfarande utan tvekan det bästa operativsystem jag kört på PC. Installerade beta 3 och resan från Windows 98 SE var enorm. Höll ut ganska länge men stötte emellanåt på problem med spel som inte ville fungera ordentligt, trots att Windows 2000 hade DirectX-versionen som krävdes.

Just detta upplevde även jag, var helt säker på att den var en konspiration för att få användarna att släppa w2k och migrera över till XP.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

som sagt 20 år sedan, man kommer sällan ihåg de negativa efter en så lång tid.
så med de i åtanke så är Win2kpro bästa OS från PytteMjuk jag kört sedan win3.11 tiden.. W10 är ju bra å. men de var något speciellt med win2kpro, de ända jag var lite putt över att jag det inte fanns några drivare till mitt DTP SCSI kort för win2k..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.