Permalänk
Medlem

Akut hjälp sökes!

Jag har ASPROBLEM!

Jag var tvungen att formatera om min hårddisk p.g.a. nåt överklockningsproblem eller liknande tidigare. Jag gjorde detta genom att koppla in min brors hårddisk i min dator, boota win XP därifrån och formatera resp. installera därifrån. Nu till problemet.

När jag flyttat tillbaks min brors hårddisk så hände följande saker..

1) Min brors hårddisk vill inte visa mer än 4 bitars färger. När jag försöker installera drivrutiner till GF4 MX440 kortet så får jag felmeddelantet "Ett RPC (Remote Procedure Call) Nådde inte fram".

2) När jag försöker boota windows XP från MIN hårddisk nu så får jag felmeddelandet "NTLDR saknas. Tryck ned CTRL+ALT+DEL för att starta om datorn". Jag kommer alltså inte in på hårddisken (kommer inte förbi biosladdningen).
Jag har inte en susning om vad jag ska göra.. Vill helst fixa det snarast möjligt innan min brorsa kommer hem... -_-

Permalänk
Medlem

låter väldigt mysko, är det en bootbar XP skiva då?

Windows brukar inte tycka om att flyttas mellan olika datorer, det blir ofta en massa drivrutins fel osv

det kan vara så illa att du måste installera om windows på din bror dator oxo

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 32GB 18CL | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem

Fixade just min brorsas dator så den är inget problem. Men nu.. MIN? NTLDR = VAD?! Börjar få panikångest nu.... ska ju sälja datorn o köpa ny om en månad. -_-

Permalänk
Medlem

kommer du inte ens in i windows installprogram ?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 32GB 18CL | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem

Hmm. Testade inte eftersom jag "lyckades" installera Win XP på den. Det funkade tills jag flyttat tillbaks hårddisken och ändrat tillbaks jumperpluggen...

Ännu en fråga förresten. Om jag tar format mbr (eller fdisk mbr vilket det nu är) Vad händer då? Har för mig att det bara är bootloadern som tas bort. Det är nämligen så att min brors dator visar 2 Windows XP partitioner när den startas, varav den ena inte finns.

Permalänk
Hedersmedlem

*flyttad*

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk

"NTLDR saknas" får man om man tex har ställt in att datorn ska boota från fel enhet i bios tex en hd som inte har ett op installerat.
Får själv detta om jag clerat cmos, därför att då blir inställningarna i BIOS default och mina gammla hddar som inte har något op installerat lägger sig före mina scsi diskar i startordningen !

Visa signatur

Drick en kopp kaffe, pissa två.....