Skrivet av guos89:
Jag äger både en elcykel samt elscooter (xiaomi m365 pro).
Jag tar alltid elscootern till jobbet de dagar jag inte orkar gå. Båda fordonen går lika fort (25km/h) och är lika starka (ca 250 watt kontinueligt, peak ca 1000 watt) men den stora fördelen jag ser med elscootern är att den är ungefär hälften så stor och hälften så tung att hantera. Elscootern tar jag enkelt med in på kontoret när jag kommit fram medan jag med min elcykel måste lämna kvar den utomhus och således både låsa och låsa upp den. Procentuellt blir tiden att låsa och låsa upp elcykeln hög trots att risken fortfarande föreligger att din dyra fina elcykeln blir stulen när den står ute. Elscootern riskerar inte att bli stulen då jag har den stående i hallen när jag är hemma.
Den enda fördel jag ser med elcykel är möjlighet att ha dubbäck de månader det är aktuellt samt eventuellt att du själv kan hjälpa till och trampa och således ändå få viss motion. Elscootern går å andra sidan enkelt in på bussen eller i bagage på bilen vilket inte en elcykel gör.
Precis så jag tänker också. Finns inget lätt sätt att komma åt cykelrummet (behöver ta hissen samt gå igenom två källardörrar) där jag annars kunde förvara en lite dyrare cykel i lugn och ro. Ha den hemma är inte heller något alternativ - tar för mycket plats helt enkelt.
El-scooter är ett bra alternativ men behöver något bra och robust alternativ som kan hålla i åtminstone några år framöver för att det ska vara ekonomiskt försvarsbart. Vill gå ifrån behovet att köpa SL-kort under icke-vinter månaderna (åker till ~90% mot jobbet) och enbart köra med reskassa vid de tillfällen då vädret inte är allt för bra.
Har du någon specifik modell du tänker på?
Skrivet av anon301768:
Jag kör Eu-Moped på sommaren och de är de snabbaste sättet att ta sig fram i stan och de är billigt, kostar ca 500 kr per månad med bensin och försäkring.
Jag har även en el cykel som jag skulle kunna använda men en så länge har jag inte gjort de, den är så pass dyr och jag har inte haft något bra ställe där jag kan ställa den under dagen, måste teckna en extra försäkring bara för cykeln eftersom den är värd mer en 3o tusen.
Cyklar dock mycket med den på fritiden och skulle jag cykla till jobb så går de fort, 1 mil fixar man lätt under 20 min utan att anstränga sig allt för mycket men de är MTB så den funkar bäst ute i skogen.
Vad är det för elcykel som du har köpt som kostar mer än 30K kr?
Bensindrivna fordon vill jag nog skippa helt och hållet Behöver nog inget som går fortare än 20-25 km/h eller så för den delen heller då det fortfarande går fortare att cykla i snitt 15 km/h till jobbet än att ta bussen + tunnelbanan.
Skrivet av Lagerlöf:
Jag lämnar in på butik när däcken måste bytas, kostar relativt lite (några hundra) och jag slipper vaska X timmar på att bli arg
Vanlig cykling funkar ju ofta, jag tycker nackdelen är att man lätt blir svettig och äcklig på vägen, speciellt om det är backigt. Därav mitt byte, så får man fixa motion på annat håll.
Extra motion är trevligt, men jag vill nog också slippa bli svettig på väg mot jobbet. Kan alltid kompensera med lite längre gympass
Skrivet av eatme@live:
@Icte:
Åker själv en Evlove El-skateboard med Offroadhjul till jobbet..enkel väg ca 7-8km i ett backigt Göteborg. Räckvidd ca 15km. Laddar på jobbet under dagen. Används inte på vintern eller när det är blött men annars funkar det bra
Skrivet av Wasp:
Själv har jag en DIY skateboard med total effekt om typ 10hästar(8400watt kontinuerlig effekt). Går som ett as men jag började pendla runt med en xiaomi m365.
Justja, el-skateboards existerar också. Har nog endast åkt skateboard ett par ggr när jag var yngre, men vore kul att få testa en el-skateboard också.
Vad håller ni för max-hastighet på din skateboard? Går det att bromsa relativt fort? Några problem med lite grövre väglag så som grus?
Skrivet av Wasp:
Iaf, den scootern finns kvar än idag då tjejen kör den dagligen till jobbet. Den är uppe i 600 mil nu och funkar precis lika bra som dag 1. Då har en åkt hela vintern i snö och salt utan att klaga.
600 mil är galet mycket! Har du fått göra någon service på denna, t.ex. byte av batteri eller däck?
Skrivet av Kalasis:
Jag har ca 8km till jobbet från Årsta till Norrtull.
Cyklar i ur och skur på min elcykel, helt oslagbart. Tar mig mellan 18-25 minuter beroende hur det går med rödljusen.
Laddar batteriet 1 gång i veckan, kör det på eco-inställningen och duschar efter varje tur.
Något som är bra med cykel kontra sparkcykel är att folk inte hyser samma agg mot en
Haha, ja jag måste nog medge att man har blängt lite mer på folk som susar förbi en lite för nära på el-scootrar under den senaste tiden
Vad är det för el-cykel du kör med?
Skrivet av Petterk:
Jag röstar för ett alternativ som inte finns i tråden – motorcykel, vanlig bensindriven. Då elmotorcykel kostar lite för mycket för att vara värt då. Motorcykel kan du köra genom tullarna utan att betala trängselskatt också.
Vill du bara ta dig till jobbet snabbare säger jag vanlig cykel. Cykla 20 min ska inte vara mer ansträngande än en 30 min promenad.
Har tidigare funderat på motorcykel eller en mindre, billigare bil men parkeringen där jag bor kostar en hel del - taxa 3 som gäller, d.v.s. 1100 kr/månaden. Jobbet har visserligen fri parkering, men att behöva leta efter parkeringsplats hemma (blir ganska fullt i området på kvällarna) samt behöva tänka på att behöva betala för parkeringen varje gång man kommer hem (såvida jag inte väljer att betala den fasta summan på 1100 kr/månaden) gör det lite krångligare än att låsa fast en cykel vid cykelparkeringsplatserna, där det alltid finns plats.
Skrivet av Skrotnisse92:
Jag slår också ett slag för att cykla. Personligen så tycker jag att cykeltrafiken kan vara riskabel som oskyddad trafikant. Men det gäller väl allt som inte är bil, kollektivtrafik eller gång.
7km cykling är för övrigt en bra motion. Jag tror jag aldrig varit i så bra form som när jag cyklade 5-6km varje dag. En risigare cykel kan man även överleva med att den blir stulen ibland. Man får en fungerande cykel för tusenlappen, vilket ett månadskort på bussen kostar.
Jag kommer nog att skaffa en vanlig, billigare cykel om det blir ett köp av ett el-fordon vid tillfällen då jag känner för att cykla. Men måste medge att när jag tidigare cyklade till jobbet så blev tänkte jag ofta hur jag önskade att jag kunde ha åkt en el-cykel eller en el-sparkcykel när en person väl susade förbi på en, speciellt på den sista uppförsbacken upp till jobbet
Skrivet av KBJ:
Har ca 3 km till jobbet och brukar använda min M365 när jag är för trött för att cykla. Rullat över 100 mil nu och fått punka 2 gånger. Så knepigt är det inte att byta slang och däck. Polygriper, buntband och något fälgverktyg och så lite tålamod på det så går det bra.
Många som skriver att det är väldigt jobbigt, men du är den första som jag sett skriva att det inte är så jobbigt att byta däcken op M365 Pro. Ska ta och kika på en video för att se hur det går till.
Annars har du en god idé - en kombination av vanlig cykel + el-sparkcykel när man inte orkar är faktiskt rätt smart!
Skrivet av Mordekai:
Jag har ju betydligt närmare till jobbet, typ s:t Eriksgatan fram och tillbaka varje dag. Cykel är inte ett alternativ för mig. Hatar att cykla, livsfarligt, jobbigt, smutsigt. Hyrt alla elfordon som finns (tror jag) älskar scootrarna men tycker nog att 7 km låter lite för långt för att det ska kännas ok varje dag. Vässla eller annan elmoppe men äga är inget kul, underhåll, försäkring, stöldrisk, parkering/förvaring. Fördelen med att inte äga är också att jag kan göra olika varje dag.
Det sagt är jag ändå nära att köpa en scooter men är lite orolig att de är för klena för mina 95 pannor. Hyrscootrarna är ju lite på gränsen, vissa helt ok, vissa katastrof. Det ekonomiska är inte så stor skillnad eller avgörande, det viktiga är transportttiden och bekvämligheten.
Varför skaffar inte du som har så nära till jobbet en el-scooter? Slipper ha den ute och går nog fortare/smidigare att ta sig fram och tillbaka till jobbet än att låsa upp cykeln, cykla i trängseln i innerstan och därefter hitta en plats där man kan låsa cykeln?