Kameraövervakning....?

Permalänk
Medlem

Kameraövervakning....?

Hej! Vet inte om jag skriver i rätt forum nu...?

Kameraövervakning...!

Jag driver en liten bilverkstad med en liten automatisk bensinstation ute på landsbygden.
Har idag ett väldigt gammalt SAMSUNG SME-4220 kameraövervakningssystem med 4 kameror, Jättedålig kvalité.

Skulle vilja köpa något nytt, men har ingen kunskap i vad man ska köpa.

Det bör ju vara ett system där det är möjligt att tyda en registreringsskylt även när det är mörkt.
Typ minst fyra kameror.
Systemet behöver ju inte ha flera månaders inspelningstid, det räcker ju egentligen med 5-7 dagar på sin höjd.
Systemet jag har idag sparar videos i 2½ månad... onödigt länge.

Någon som har en idé vad man ska köpa...
Jag förstår ju att man oftast får vad man betalar för, men sen samtidigt så är man ju lite ekonomiskt lagd...

Permalänk
Officiell jultomte

Jag köpte ett system från E-bay med 4 kameror för under tusenlappen. Det fungerade bra till morsans kåk och boxen accepterade både intern lagring men även lagring till moln via FTP. Man kunde se en reg-skylt i dagsljus men på natten är jag inte säker på att det gick (Kamerorna hade dock mörkerseende).

Så du kanske kan kolla på billigare varianter på Ebay om du vill spara en slant. Sen finns det ju kameror som är optimerade för att läsa just registreringsskyltar..

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Sånt här är svårt för "lekmän" att hitta, mycket är ju specialgjort för företag, särskilt när man kräver hållbarhet och vandalsäkert + vädertålighet.
Du kan ju kolla med företag i din omgivning vad de använder.

Hittade detta på google, 4 kameror, inspelningsbar box som automatiskt raderar film som är äldre än 7 dagar och har mörkersyn, men det är väl belyst på macken, så det kanske inte är ett problem.
https://www.bascom.se/tradbundna-kamerasystem?subproduct_amou...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Ja man vet inte riktigt vem man ska fråga om sånt här...

När jag köpte mitt nuvarande system så ringde jag helt enkelt till ett företag i staden som säljer och installerar kameraövervakning.
Man kom hit och monterade upp alltihop på en timme och så fick jag en faktura på 24995 kr.

Några månader senare sitter man och googlar på vad man har köpt och inser att prylarna kostar typ 700 brittiska pund på Ebay.

Då känner man sig ju jäkligt grundlurad.

Tänker därför att denna gång ska jag handla och installera på egen hand.

Helt klart så måste ju kamerorna ha mörkerseende... Fast sånt har väl nästa alla kameror idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ormbiten:

Ja man vet inte riktigt vem man ska fråga om sånt här...

När jag köpte mitt nuvarande system så ringde jag helt enkelt till ett företag i staden som säljer och installerar kameraövervakning.
Man kom hit och monterade upp alltihop på en timme och så fick jag en faktura på 24995 kr.

Några månader senare sitter man och googlar på vad man har köpt och inser att prylarna kostar typ 700 brittiska pund på Ebay.

Då känner man sig ju jäkligt grundlurad.

Tänker därför att denna gång ska jag handla och installera på egen hand.

Helt klart så måste ju kamerorna ha mörkerseende... Fast sånt har väl nästa alla kameror idag...

Lyckades du hitta nåt system? Är själv ute efter nåt liknande. Enda krav är mörkerseende och spara cirka 1 vecka. Och inte bränner hål i plånboken. Måste jag tumma på kvaliteten så får jag göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katoka:

Lyckades du hitta nåt system? Är själv ute efter nåt liknande. Enda krav är mörkerseende och spara cirka 1 vecka. Och inte bränner hål i plånboken. Måste jag tumma på kvaliteten så får jag göra det.

Det har tyvärr inte blivit något köp ännu... Inte helt plättlätt när man inte kan så mycket om saken...
Har googlat runt i timtal.
Men har inte alls koll på hur man ska skilja en bra kamera från en dålig.
Ja förutom på priset då...

Tittade ju lite på Bascom.se på deras kameror som verkar vara 5 megapixel...?
Har inte ringt och pratat med dom ännu och det står inte så mycket info på deras hemsida om deras kameror...

Vad jag har förstått så är det 5 eller 8 Megapixel som man behöver om man ska kunna tyda en registreringsskylt eller ett ansikte på ett bra sätt när det är mitt i natten.

Men sen när jag söker på 5 MP kamera på typ Ebay så kommer det ju upp sådana kameror som bara kostar en liten bråkdel av dom som Bascom säljer... Så uppenbarligen är det mer än bara megapixel man ska ta hänsyn till.

Jag funderar ju på vad som är skillnaden i verklig bildupptagning mellan en 8 MP kamera för typ 10840 kr plus moms… Som typ denna...

https://www.direktronik.se/direktronik/overvakning/cctvoverva...

Och en 8 MP kamera för typ 2295 kr inkl. moms... som typ denna...

https://satvision.se/hikvision-overvakningskamera-ds-2cd2183g...

Läser jag så ser jag ju att det skiljer i FPS ”Frames per second”.

30 FPS vid 3840x2160 på den svindyra kameran.
15 FPS vid 3840x2160 på den billigare kameran.

Personligen har jag ingen större kunskap om vad detta betyder i verkligheten.

Men helt klart så ser jag ju att jag kan köpa ett system med fyra stycken 5 MP kameror på Ebay för cirka 10-12k, medan Bascom vill ha över 20k + moms...

Ska bara försöka komma fram till hur man väljer ut den bästa kameran för det mest rimliga priset...

Har nog snart gått igenom varenda video på Youtube som provar övervakningskameror... å visst fasen är det skillnad på olika kameror...

Mörkerseende är det väl för övrigt i stort sett i alla kameror idag... ?

Jag har ju gamla analoga 2MP kameror idag med mörkerseende, "SAMSUNG SOC-A100" heter dom kamerorna.
Helt omöjligt dock att tyda ansikten och reg.skyltar när det är mörkt, det blir bara grynigt. På dagtid går det att läsa reg.skylt typ 7 gånger av 10, det beror på vinklar och dylikt..

Permalänk
Medlem

Precis installerat ett system med 1440p PoE kameror från Hilook - - Prispressade Hikvision-kameror.
Väldigt nöjd med det mesta. Jag lade lite för mycket tid på att få inspelning till min NAS att fungera och jag tror man bör istället investera i en NVR

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för ubiquitys kameror och deras cloudkey gen2 med hårddisk. Enkelt att komma igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Slår ett slag för ubiquitys kameror och deras cloudkey gen2 med hårddisk. Enkelt att komma igång.

+1

Supersmidigt och enkelt att administrera via cloud om så önskas.
Prisvärda kameror också som drivs med PoE

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC