Skrivet av katoka:
Lyckades du hitta nåt system? Är själv ute efter nåt liknande. Enda krav är mörkerseende och spara cirka 1 vecka. Och inte bränner hål i plånboken. Måste jag tumma på kvaliteten så får jag göra det.
Det har tyvärr inte blivit något köp ännu... Inte helt plättlätt när man inte kan så mycket om saken...
Har googlat runt i timtal.
Men har inte alls koll på hur man ska skilja en bra kamera från en dålig.
Ja förutom på priset då...
Tittade ju lite på Bascom.se på deras kameror som verkar vara 5 megapixel...?
Har inte ringt och pratat med dom ännu och det står inte så mycket info på deras hemsida om deras kameror...
Vad jag har förstått så är det 5 eller 8 Megapixel som man behöver om man ska kunna tyda en registreringsskylt eller ett ansikte på ett bra sätt när det är mitt i natten.
Men sen när jag söker på 5 MP kamera på typ Ebay så kommer det ju upp sådana kameror som bara kostar en liten bråkdel av dom som Bascom säljer... Så uppenbarligen är det mer än bara megapixel man ska ta hänsyn till.
Jag funderar ju på vad som är skillnaden i verklig bildupptagning mellan en 8 MP kamera för typ 10840 kr plus moms… Som typ denna...
https://www.direktronik.se/direktronik/overvakning/cctvoverva...
Och en 8 MP kamera för typ 2295 kr inkl. moms... som typ denna...
https://satvision.se/hikvision-overvakningskamera-ds-2cd2183g...
Läser jag så ser jag ju att det skiljer i FPS ”Frames per second”.
30 FPS vid 3840x2160 på den svindyra kameran.
15 FPS vid 3840x2160 på den billigare kameran.
Personligen har jag ingen större kunskap om vad detta betyder i verkligheten.
Men helt klart så ser jag ju att jag kan köpa ett system med fyra stycken 5 MP kameror på Ebay för cirka 10-12k, medan Bascom vill ha över 20k + moms...
Ska bara försöka komma fram till hur man väljer ut den bästa kameran för det mest rimliga priset...
Har nog snart gått igenom varenda video på Youtube som provar övervakningskameror... å visst fasen är det skillnad på olika kameror...
Mörkerseende är det väl för övrigt i stort sett i alla kameror idag... ?
Jag har ju gamla analoga 2MP kameror idag med mörkerseende, "SAMSUNG SOC-A100" heter dom kamerorna.
Helt omöjligt dock att tyda ansikten och reg.skyltar när det är mörkt, det blir bara grynigt. På dagtid går det att läsa reg.skylt typ 7 gånger av 10, det beror på vinklar och dylikt..