Lång testperiod på GOG oroar utvecklare

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Lång testperiod på GOG oroar utvecklare

Tidigare i veckan började GOG med 30 dagars öppet köp. Nu uttrycker ett antal spelutvecklare oro över de nya reglerna.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Borde oroa utvecklare med dåliga spel. De andra sover nog lugnt

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Tycker reglerna verkar vara ganska hårda ändå. Känns som spelet måste vara riktigt skit eller paj för att man ska kunna få återbetalt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Folk som missbrukar detta (vilket kommer att hända) hoppas jag blir banande från GOG permanent, baserat på personnummer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

För att få pengarna tillbaka så ska man ha varit i kontakt med supporten för att lösa eventuella problem. Går problemen inte att lösa så har utvecklarna inte gjort ett bra jobb.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 32 GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av talonmas:

Borde oroa utvecklare med dåliga spel. De andra sover nog lugnt

En bra begränsning skulle vara att flagga folk som sätter ofta gör återköp flera dagar efter köpet men annars håller jag med tror inte så många kommer begära återköp ifall man väl köper spelet om inte spelet är väldigt dåligt.

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

@Dalton Sleeper: Är väl bättre att de bara bannar dem från att göra återköp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Tycker också det är för långt, och jag är ingen spelutvecklare
De flesta "AAA" spel kan klaras inom 29 dagar, även om man inte spelar mycket. Vissa genre (t.ex. 4X, vissa rollspel) klarar sig bättre (förutsatt att de är nån' bra förstås) medans andra kan lätt missbrukas.
Men jag antar att de tittar fortfarande på hur länge man faktiskt har spelat. Är det 200 timmar kanske inte man får tillbaks pengarna. De borde förtydliga exakt begränsningarna...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Fast det kommer alltid finnas fuskare och roffare, lite som att planka i tunnelbanan eller fuska med skatten. Frågan är vem man lurar.
En majoritet kommer köpa spelen och inte kräva pengarna tillbaka.

Men det skulle ju vara bra om det fanns någon inbyggd intelligens i GOG för att stoppa gratisätarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av scara:

Tycker också det är för långt, och jag är ingen spelutvecklare
De flesta "AAA" spel kan klaras inom 29 dagar, även om man inte spelar mycket. Vissa genre (t.ex. 4X, vissa rollspel) klarar sig bättre (förutsatt att de är nån' bra förstås) medans andra kan lätt missbrukas.
Men jag antar att de tittar fortfarande på hur länge man faktiskt har spelat. Är det 200 timmar kanske inte man får tillbaks pengarna. De borde förtydliga exakt begränsningarna...

"Kritiken kretsar främst kring att spelen är DRM-fria och att GOG därför inte kan se hur lång tid kunden har spelat när de begär återköp. 30 dagar är tillräckligt lång tid för att spela ut flertalet spel till fullo."

Men.. "Det är nämnvärt att GOG inte helt fritt erbjuder återköp, utan fortfarande kommer bedöma varje begäran individuellt för att motverka missbruk."

Återstår att se hur det funkar i praktiken sedan, men det bör ju som sagt lagras statistik om varje person som köper/gör återkrav. Så sätta det helt i system bör inte gå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Att DRM-fritt fungerar så otroligt bra som det gör (många sa att det skulle vara förödande för utvecklare) visar tydligt att det finns spelare som gärna gör rätt flr sig för bra produkter.

Gigabyte Aorus Master | 32gb DDR4 3466MHZ CL14 | Ryzen 3950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

30 dagars öppet köp har väl missbrukats förr men det är likväl en ganska bra standard. -Som jag gärna ser tillämpas på digitala varor också, framförallt då demos och annat inte längre ges ut i förväg för spel, som det var förr.
Då hade du lite möjligheter att i förväg att bilda dig en uppfattning.
Idag kan du möjligtvis titta på någon inbjuden eller köpt YouTuber med strikt NDA-överenskommelse för att få dig en uppfattning i förväg.
De gånger då folk släppt gameplay videos innan launch för stortitlar har ofta rättsliga åtgärder väntat.

Samtidigt har det ju tyvärr varit aningens mycket "Cash grab"-mentalitet över utvecklare/publishers den senaste tiden, så vi kunder kan gott få ha en längre prövotid. Det är vad de förtjänar om de beter sig så.
De utvecklare som känner sig träffade här kanske inte alltid har så rent mjöl i påsen... eller så tror man kanske inte på sin idé alls?

Sedan lär det ju synas rätt väl om man ideligen reklamerar spel man köpt och kanske t.o.m. spelat igenom.
Gör man sånt får man vara beredd på att bli avstängd/spärrad för en tid, då det är att utnyttja öppet köp felaktigt.
Det är precis som med DRM-fritt, vi skall vara glada att vi har det och sådana som GOG.com (CD Projekt Red)

-Sen är det ju som vanligt, att man skall ge fan i pre-orders...

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Nov 2006

Många av de kritiska "utvecklarna" är kända sedan tidigare för bedrövliga spel/support, vissa har inte uppdaterat sina spel sedan lansering på GoG som exempel, så misstänker var deras "oro" kommer ifrån.

Sedan så ser jag ingen större risk med detta. Tror inte att folk som skulle missbruka funktionen för att skaffa sig "gratis" spel, varför gå genom hela processen med att köpa, ladda ner och sedan begära återköp. Vill man ha det "gratis" är det mycket enklare att bara ladda hem spelet via torrent och slippa hela processen. Spelen är ju redan DRM fria och finns överallt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Klart att det finns folk som missbrukar sådana friheter, men med tanke på att all reklamation hanteras manuellt av gog gör väl att det blir tämligen begränsat.
Sedan finns det garanterat många som mig som köper spel men sedan aldrig spelar dem.

Jag tror att är man riktigt nöjd med något så spelar priset mindre roll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Den enda risken är väl när trollvågorna från reddit svärmar webben för att recentionsbomba m.m. som de även skulle kunna hitta till gog för att reklamera. Men granskningarna borde ju kunna stävja det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av talonmas:

Borde oroa utvecklare med dåliga spel. De andra sover nog lugnt

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Så uppenbart vilka som är emot det haha, behövs mer sånt här, mycket mer!

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift @ 1440p / 165Hz ▩ CPU: Intel i9-9900KS @ 5Ghz ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 140Mhz+ core / 1000Mhz+ memory ▩ Memory: G.SKill Trident Z Neo 32GB @ 3600MHz ▩ Motherboard: ASUS ROG Maximus XI Hero ▩ SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 15 468

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

De borde meddela utvecklarna först och varför inte ha olika krav där kraven tydligt framgår?

Olika typer av spel drabbas självklart olika av såna beslut. Ett multiplattform spel där folk lirar lite vare dag kan tjäna på det. Ett spel som har en total speltid på säg 8h, där spelaren efter denna tid inte har något mer att göra, kan istället förlora på det.
Och nej alla spel behöver inte vara jättelånga, är spelet skitroligt under 8h och inte kostar mycket blir det mycket nöje per krona.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

Obegränsad speltid i upp till 30 dagar känns lite i överkant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Borde vara 2-4 timmars speltid under en 30 dagars period eller något sådant rimligt.

Detta kanske skulle tvingat företagen att satsa mer på att göra bra spel.

Tyvärr är det en hel del skit som företagen släpper idag. Sen hypar de skiten ur spelet innan lansering och folk förbokar.

Ser det rätt ofta faktiskt.

Men sen finns det dom spelen där man verkligen ser att massvis med kreativitet och kärlek gått åt. Speciellt många indiespel.

Jag skulle aldrig ha hjärta att begära refund från dessa grymma utvecklare bara för att jag klarat det eller känner att det inte va 100% min grej.

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan Xp, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av scara:

Tycker också det är för långt, och jag är ingen spelutvecklare
De flesta "AAA" spel kan klaras inom 29 dagar, även om man inte spelar mycket. Vissa genre (t.ex. 4X, vissa rollspel) klarar sig bättre (förutsatt att de är nån' bra förstås) medans andra kan lätt missbrukas.
Men jag antar att de tittar fortfarande på hur länge man faktiskt har spelat. Är det 200 timmar kanske inte man får tillbaks pengarna. De borde förtydliga exakt begränsningarna...

Hela grejen med GOG är ju att det är DRM-fritt, vilket betyder att du kan spela offline etc. etc., alltså går det inte för GOG att kolla hur mycket du faktiskt spelat.

Med det öppet köp de har idag kan man som bedragare i princip ladda ner installationsfilerna till spelet och sedan begära återköp. "Bedragaren" kommer därför inte påverkas om man ökar öppet köp-tiden, då han ändå får sina pengar tillbaka.

En annan sak är att man då lika gärna kan ladda ner installationsfilerna på piratbukten, menmen.

Alltså är det hela en win för oss andra, medan GOG inte påverkas/missbrukas då de som missbrukar ändå kunnat göra det innan ändå i och med deras DRM-frihet.

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | CORSAIR Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | Crucial MX500 M.2 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G2L 850W | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Jag tycker det överreageras.
Det lär vara väldigt få som sätter detta i system och de lär bli tydligt rätt fort om det sker onormalt med återköp från ett konto men även om något spel inte håller måttet.
Jag tror de flesta köparna inte begär återköp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Vänta innan ni "utvecklare" säger något kring GOG's nya funktion. Ingen har väl ännu återbegärt pengarna tillbaka sen 30 dagar tillbaks från ett spel dom har spenderat i många x antal timmar på?

Då får det nog bli minst 27 Mars precis på rakan 31 dagars datumet sen detta tillkännagav sig.

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K 4.5GHz | 32GB RAM | RTX 2080

Jag blev Sweclockers 147283'e medlem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Jan 2004

Förstår inte, vill idioter missbruka systemet är det ju bara att köpa spelet ladda ner det och sen lämna tillbaka/häva köpet samma dag och fortsätta spela. Vad blir den verkliga skillnaden?

"Applikation är ett textilt handarbete. Tygbitar sys eller limmas fast på ett underlag i syfte att bli en bild eller ett mönster"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av jawik:

"Kritiken kretsar främst kring att spelen är DRM-fria och att GOG därför inte kan se hur lång tid kunden har spelat när de begär återköp. 30 dagar är tillräckligt lång tid för att spela ut flertalet spel till fullo."

Men.. "Det är nämnvärt att GOG inte helt fritt erbjuder återköp, utan fortfarande kommer bedöma varje begäran individuellt för att motverka missbruk."

Återstår att se hur det funkar i praktiken sedan, men det bör ju som sagt lagras statistik om varje person som köper/gör återkrav. Så sätta det helt i system bör inte gå.

Vad är det för struntprat? Är väl bara och se när licensen aktiverades? För senast jag kollade så behövde fortfarande GOG en att aktivera sin nyckel.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

En del spel visar inte de dåliga sidorna förrän en bit efter de där två timmarna som t ex Steam har. Jag köpte Far Cry 5 för en dryg vecka sen, och hann väl spela i 8-10 timmar innan jag upptäckte den idiotiska lösningen med tvingade "uppdrag" som förstör allt för en. Hade jag haft möjlighet till refund då, hade jag valt det.

Kanske ska börja köpa på GOG framöver då.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av Xinpei:

Vad är det för struntprat? Är väl bara och se när licensen aktiverades? För senast jag kollade så behövde fortfarande GOG en att aktivera sin nyckel.

Problemet är inte att se hur många dagar nyckeln har varit aktiverad. Det är att se hur många spelade timmar nyckeln har. Är det 1 timme eller 30.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Okt 2003

Kanske borde utforska någon form av hyresmodell för studios som gör spel med lågt "replay value."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Seziuo:

Hela grejen med GOG är ju att det är DRM-fritt, vilket betyder att du kan spela offline etc. etc., alltså går det inte för GOG att kolla hur mycket du faktiskt spelat.

Med det öppet köp de har idag kan man som bedragare i princip ladda ner installationsfilerna till spelet och sedan begära återköp. "Bedragaren" kommer därför inte påverkas om man ökar öppet köp-tiden, då han ändå får sina pengar tillbaka.

En annan sak är att man då lika gärna kan ladda ner installationsfilerna på piratbukten, menmen.

Alltså är det hela en win för oss andra, medan GOG inte påverkas/missbrukas då de som missbrukar ändå kunnat göra det innan ändå i och med deras DRM-frihet.

De som missbrukar kommer fler. Hur mycket återstår se men nu har man ytterligare ett bekvämligt sätt missbruka återköp. Finns ingen som helst belägg för att detta inte kommer påverka GOG/utvecklare.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av cyklonen:

En del spel visar inte de dåliga sidorna förrän en bit efter de där två timmarna som t ex Steam har. Jag köpte Far Cry 5 för en dryg vecka sen, och hann väl spela i 8-10 timmar innan jag upptäckte den idiotiska lösningen med tvingade "uppdrag" som förstör allt för en. Hade jag haft möjlighet till refund då, hade jag valt det.

Kanske ska börja köpa på GOG framöver då.

Såvitt jag kan läsa mig till av GOG:s policy så gäller returer via GOG ifall spelet inte fungerar, och de inte kan få spelet att fungera på din dator. Det täcker inte en situation där ett spel inte är roligt av någon anledning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Har aldrig använt GOG men om spelen inte har DRM och man gör ett återköp, hur kan de då veta att man inte har möjlighet att spela det därefter? Självklart kommer man inte kunna ladda ner spelen igen, men hur hindras konsumenten från att fortsätta lira under dessa omständigheter?