Inet/webhallen mitx bygge: Ny gamingdator 12-16k

Permalänk
Medlem

Inet/webhallen mitx bygge: Ny gamingdator 12-16k

Hej,

Tänkte köpa mig en gamingdator och var några år sedan sist så har rätt dålig koll även om detta forum hjälpt till en hel del

Mål:
* Helst relativt litet chassi (gärna Mitx) då rummet är relativt litet, men är det svårt att få vettiga luftflöden eller liknande kan jag tänka mig att gå upp en storlek
* Kunna spela i 1440 på höga inställningar (Här tas även tips på prisvärda skärmar tacksamt emot (utanför budgeten 12-16k)
*Precis flyttat så har ingen energi att sätta ihop burken själv, INET eller Webhallen tänkte jag skulle få bygga ihop den

Mina funderingar:
* AMD 5700 eller Nvidia 2070, var tidigare inne på AMD men läst en hel del problem med dessa senaste tiden så är nu mer inne på Nvidia 2070
* Funderat på Lian Li TU150 som chassi, ser smidigt ut och datorn kommer att flyttas en del, någon som har erfarenhet/vet något om det är något att ha?

Skulle detta nedan bygge funka eller har någon ett bättre förslag? Går hellre ned någon tusenlapp än upp

Permalänk
Medlem

Två saker som du kan fundera på:
1. Du behöver ett SFX eller SFX-L nätaggregat i det chassit, det du har valt är ett ATX.
Corsairs SF serie är mycket fina och kan rekommendera dem själv då mitt SF450 är grymt.
2. Valet av moderkort är udda, då ett baserat på b450 chipsettet skulle ju fungera minst lika bra till ett bra mycket mindre pris, vilket kan göra så du kan uppgradera CPU, kylare eller liknande.

Annars är ju Lian-Li bra skit, så det skall bara vara att köra på det.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@tsw123:

1. Endast en M.2 på ASRock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3, sen finns det ju ingen möjlighet att använda en PCIe addapter för en till på ett ITX moderkort, speciellt viktigt om du endast tänkt köpa 500GB SSD.

2. Kolla på B450 moderkort om du ändå inte tänkt köpa PCI 4.0 SSD.

3. Mycket dyr SSD. Du får en mycket snabb 1TB NVMe SSD för inte mycket mer.

4. Som @loefet säger så passar inte nätaggregatet (PSU:n).

5. Kolla in nya NZXT H1, riktigt chysst!

6. Fractal Design Core 500 är ett bra budgetalternativ.

Vet att du hellre går ned en tusenlapp än upp. Men du har glömt att lägga till montering.
Dessa byggen kostar inte mer än ditt då de inkluderar montering.
NZXT H1

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13391174

Dold text

Lian Li TU105

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13391147

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13391159

Dold text

Fractal Design Core 500

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13391213

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Stort tack båda två!

Jag har faktiskt kollat lite på NZXT H1 men då det dröjer någon månad tills den släpps så kör jag nog på Lian Li.

Provade att sätta ihop en likadan på Webhallen då flera av varorna inte fanns i lager på Inet. Enda skillnaden blev en SSD då den inte fanns på Webhallen (funkar den jag valde lika bra?). Blev dessutom ett par hundralappar billigare på Webhallen.

En kanske dum fråga, räcker 600W eller bör man gå på en kralligare variant?

Permalänk
Medlem

@tsw123: 600W räcker utan problem.
Sweclockers testrigg drar ju 360 W vid väggen vid testet av RTX 2070 Super. Vilket betyder att du till och med skulle kunna klara dig med 450W versionen i värsta fall.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Det där är 3-pins varianten av be quiet! Pure Wings 2.
Webhallen har inte 4-pins PWM varianten.
Du kan köpa datorn utan fläktar på Webhallen, köpa 4-pins fläktarna där de är billigast och installera dem själv när datorn kommer hem.
Kom också på det att det moderkortet endast har tre stycken fläktkontakter.
Men tre fläktar duger nog ganska så bra, två under grafikkortet och en bak.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsw123:

En kanske dum fråga, räcker 600W eller bör man gå på en kralligare variant?

Inga problem. Lägger du till en hundring får du Platinum versionen av samma agg som har snyggare individuellt sleevade kablar

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Har för inte så länge sen köpt en dator på inet med Lian Li chassit och det är en fröjd ! Som tidigare sagt är ett sfx aggregat att rekommendera (köpte EVGA SuperNOVA GM 650W) och chassit behöver fläktar då inga ingår och kan ej understryka hur bra noctua fläktar för att ha i chassit
Skall du ha fläktar på botten så måste du först kolla hur tjockt grafikkortet är och är det en 3 slots skulle jag ej gissa det går klämma in. Jag köpte med ett 5700xt sapphire pulse och det är en 2 slots kort och det gick med lite möda klämma in en fläkt under men då köpte jag en 15mm tjock fläkt för bara det syftet.

Visa signatur

Bitfenix Prodigy = Asus Maximus VI impact = Asus 760 DC2 = Samsung 840 Evo 240GB = WD RE 3 TB

Permalänk
Medlem

De flesta problem med 5700 XT löstes häromdagen med de nya drivrutinerna så jag hade hellre köpt ett sådant istället för 2070 Super då prestandan inte skiljer så mycket.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Sw1ftly:

De flesta problem med 5700 XT löstes häromdagen med de nya drivrutinerna så jag hade hellre köpt ett sådant istället för 2070 Super då prestandan inte skiljer så mycket.

Inte skiljer så mycket???

Nog för att jag älskar AMD, att jag har rekomenderat deras kort hela tiden under drivrutinsproblemen och tycker de är mer prisvärda i de flesta prisklasser, men det skiljer en hel del mellan 5700 XT och 2070 Supers prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det där är 3-pins varianten av be quiet! Pure Wings 2.
Webhallen har inte 4-pins PWM varianten.
Du kan köpa datorn utan fläktar på Webhallen, köpa 4-pins fläktarna där de är billigast och installera dem själv när datorn kommer hem.
Kom också på det att det moderkortet endast har tre stycken fläktkontakter.
Men tre fläktar duger nog ganska så bra, två under grafikkortet och en bak.

Skrivet av Tubby:

Har för inte så länge sen köpt en dator på inet med Lian Li chassit och det är en fröjd ! Som tidigare sagt är ett sfx aggregat att rekommendera (köpte EVGA SuperNOVA GM 650W) och chassit behöver fläktar då inga ingår och kan ej understryka hur bra noctua fläktar för att ha i chassit
Skall du ha fläktar på botten så måste du först kolla hur tjockt grafikkortet är och är det en 3 slots skulle jag ej gissa det går klämma in. Jag köpte med ett 5700xt sapphire pulse och det är en 2 slots kort och det gick med lite möda klämma in en fläkt under men då köpte jag en 15mm tjock fläkt för bara det syftet.

Tack!

Förstått det som att Grafikkortet är 2 slots men inte hundra.
Har nu bytt till 3 stycken Noctua 1,5cm höga istället.

Nu blir det att fundera under morgondagen sen en beställning på torsdag om inget nytt inkommer här tills dess

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av tsw123:

Förstått det som att Grafikkortet är 2 slots men inte hundra.
Har nu bytt till 3 stycken Noctua 1,5cm höga istället.

Tror det skall gå plats 2,5cm fläktar om man har 2 slots grafikkort.

Visa signatur