TV + Soundbar, få ut ljud ur bägge samtidigt

Permalänk
Medlem

TV + Soundbar, få ut ljud ur bägge samtidigt

Tja,

Jag har en LG Oled 55" + LG SL5R Soundbar.
Jag vill få ut ljudet ur både tv och Soundbar samtidigt för att få lite extra tryck av tvn då ljudet ändå är hyffs på den.

Har datorn inkopplad via Hdmi till Tvn, kör via Hdmi ARC.
Har provat att köra koppling på ARC från tv till Soundbar men kan endast välja ljud från antingen tv eller Soundbar, ej bägge samtidigt.
Fördelen med ARC är att jag behöver endast min fjärrkontroll för att höja och sänka.

Har för mig när jag provade koppla via optisk kabel att det gick att köra både tvn och sound aren samtidigt men då segt att behöva två fjärrkontroller.

Någon som har en fiffig lösning?

Permalänk
Medlem

Det bästa lär vara skaffa "soundbar" (ljudanläggning/PA) som gör TV'ns egna högtalarljud överflödigt. Dvs. bara ta ut digitalt ljud från TV'n till extern ljudanläggning. Det är sällan bra "lägga ihop" olika ljudanläggningar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera detta, det kommer låta ganska konstigt.
Men enklast är att köra en optisk-kabel mellan tv och ljudlimpa. Välja optiskljudutgång på tv och skruva upp volymen på tvn. Det borde fungera direkt.

Visa signatur

Fractal Design North | Gigabyte B650 Aorus Elite AX Ice| MSI GeForce RTX 4080 Super

7800X3D | Noctua NH D15S | 32GB DDR5 6000MHz CL30 | M.2 NVME 2000gb | | Corsair RM850X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q