Detta ständiga jagande på det perfekta chassit...

Permalänk
Medlem

Detta ständiga jagande på det perfekta chassit...

Jag vann ett vitt BeQuiet! Pure Base 500 med fönster för ett tag sedan och detta sporrade mig till att börja köpa delar till ny dator.
Har dock blivit osäker på om chassit har tillräcklig luftgenomströmning.

Komponenterna jag tänkt köra i är:

CPU: 3900X
Mobo: Asus Prime X570-Pro
RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
PSU: (vet ej)
GPU: Asus RTX 1070 8Gb (blir uppgradering senare)
SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB M2 Nvme (fyller på med standard SATA-enheter allt eftersom)

Kylning: Jag lutar mest åt en Noctua NH-D15 Chromax Black alt. Dark Rock Pro 4 och att använda bättre fläktar än de medföljande Pure Wings. Velade ett tag på om jag borde köra en AIO istället men vågar inte riktigt. Pallar inte med haveri pga läckage. Är jag feg?

Någon som har erfarenhet av att köra i detta chassit med dessa eller liknande komponenter.
Borde jag köpa något annat?

Visa signatur

Ayasake: AMD Ryzen 3900X - Asus Prime X570-PRO
G.Skill 128Gb DDR4@3600Mhz - Kingston KC2000 1TB
Asus GeForce GTX 1070 - Corsair 750W RMX V2 -
Noctua NH-D15 chromax.black - Fractal Design Meshify S2

Permalänk
Medlem

Har du redan chassit är det ju bara att prova vetja, det går ju att flytta över alla komponenter till ett nytt om känner att det är för tillslutet.

Men överlag ska väl Be Quiets chassin vara helt ok luftmässigt, men absolut, det är ju sämre på den fronten än mer öppna chassin eftersom de fokuserar mer på ljuddämpning

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@w3tt3x: Jag är sugen på att köpa ett sånt här chassi, tycker det är sjukt snyggt! Om du bestämmer dig för att behålla det kan du väl säga vad du tycker om det så att jag vet om det kan vara nåt att satsa på! Vore schysst.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Hjälpsam

@w3tt3x:
PSU: kanske Seasonic FOCUS GX 650W för 1049 kr kan vara ett alternativ?
Kylning: nej du är inte feg, du är förståndig!

För luftflödet skulle jag flytta fläkten bak till framsidan, så att jag fick två som blåser in.
Största värmekällan är GPU:n och den får ingen hjälp av att du har en fläkt som suger vid CPU:n, tvärtom.
Jag skulle också vända PSU:n med dess fläkt uppåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

@w3tt3x: Ser inget fel alls med det chassit. Vad får dig att tvivla??

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SCORPIUS:

Onekligen ett fint chassi, enda smolket i glädjebägaren, var att det var lite trång kabeldraging.
https://www.sweclockers.com/test/28730-be-quiet-pure-base-500...
https://www.sweclockers.com/testpilot/28228-testpilot-be-quie...

Själv skulle jag gärna ha fler hårddiskplatser, men två räcker nog för de flesta.
Skull nog valt storebror om jag jag skulle köpa chassi i dag.
be quiet! Pure Base 600 Svart, 869 kr.
Man kan köpa till två extra på storebror, då kommer man upp upp till 5 3,5", tror att de 2 sista kan bytas ut till 2 st 2,5" per styck, tillkommer 2 st 5.25".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

@w3tt3x: Vad är målet med Chassit?
Vill du ha bättre luftflöde så kommer ju ljudnivån att öka och vice versa.
Om du vill sänka ljudnivån, vad är det för ljud som är viktigast att bli av med?

För mig så är ljudnivån det absolut viktigaste, upp till en viss nivå. Det behöver inte vara ljudlöst, men jag ska kunna sitta och arbeta vid det utan att tänka på att det är där. För att komma till den nivån så är det ett väl dämpat chassi som jag behöver. Sen har jag märkt på mitt H440 att det är grymt tyst i idle, men så fort jag börjar spela blir det helt kvävt och fläktarna går upp i betydligt högre varv för att kompensera vilket ökar ljudnivån igen.

Efter mycket funderingar så har jag kommit fram till att ett Fractal Design R6 eller 7 är perfekt för mig. Jag kommer ha dörren stängd och få ett väldigt tyst chassi i idle. Men om jag kör några riktigt tunga spel, eller överklockar för att få ut mer prestanda så kommer jag att kunna öppna dörren för att ge det mer luft. Jag tror genuint inte ens att ljudnivån kommer att öka om jag gör det, för fläktarna kommer köra så pass mycket långsammare. Detta är min nuvarande teori i alla fall, tyvärr har jag inte testat det än

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

@w3tt3x: Jag är sugen på att köpa ett sånt här chassi, tycker det är sjukt snyggt! Om du bestämmer dig för att behålla det kan du väl säga vad du tycker om det så att jag vet om det kan vara nåt att satsa på! Vore schysst.

Absolut.

Skrivet av Ratatosk:

@w3tt3x:
PSU: kanske Seasonic FOCUS GX 650W för 1049 kr kan vara ett alternativ?

Bra pris. Funderar på om man kanske skulle flytta över nätagget från gamla burken (Corsair RM 1000W 80+ Gold) och spara en slant. Enda kruxet är att då har jag ingen reservdator att sitta med om något skulle strula med den nya.

Skrivet av Ratatosk:

@w3tt3x:
Kylning: nej du är inte feg, du är förståndig!

Alltså, jag skulle gärna vilja ha en AIO för syns skull. Vill ha bling i min fönsterlåda.
Å andra sidan så vill jag också ha en fungerande dator. Så förståndigheten vinner.
Det blir nog en Dark Rock 4 Pro så jag slipper strula då jag förstått att folk stött på patrull med
Noctua NH-D15 och de G.Skill-modulerna jag har.

Skrivet av Ratatosk:

@w3tt3x:
För luftflödet skulle jag flytta fläkten bak till framsidan, så att jag fick två som blåser in.
Största värmekällan är GPU:n och den får ingen hjälp av att du har en fläkt som suger vid CPU:n, tvärtom.
Jag skulle också vända PSU:n med dess fläkt uppåt.

Tanken är att byta ut Pure Wings 2-fläktarna alt. köpa tre till av bättre(?) modell.
Tänkte mig 2x140 fram insug, 2x140 utblås i toppen och 1x140 utblås bak.
Är oerhört sämst på det här med PWM och fläktkurvor. Har alltid kört allt på fullt blås men det är ju onödigt.
Tar gärna emot tips på hur jag ska gå tillväga (om jag behöver en fläkthub eller kan styra allt via UEFI:t) osv.

Skrivet av SCORPIUS:

Min egen osäkerhet. För varje bra recension jag ser på Youtube så läser jag flera negativa kommentarer om det.

Skrivet av Ratatosk:
  • Onekligen ett fint chassi, enda smolket i glädjebägaren, var att det var lite trång kabeldraging.

• Själv skulle jag gärna ha fler hårddiskplatser, men två räcker nog för de flesta.

• Skull nog valt storebror om jag jag skulle köpa chassi i dag.

• Ja, visst är det fint!

• Jag kör bara SSD:er i nuläget. Har haft en fruktansvärd otur med mina mekaniska hårddiskar genom åren.

• Har också kollat på storebror (och tusen andra chassin). Lägsta möjliga ljudnivå är dock inget jag har som krav.
    De chassin jag kikat mest på är Phanteks Enthoo Evolv X, Meshify S2, Define R6 och nu senast Define 7.

Fina! Jag har faktiskt funderat på deras 760W eller Corsair RM750X 750W v2 MEN så kom jag och tänka på att jag faktiskt kan flytta över mitt gamla nätagg. Får se hur jag gör.

Skrivet av Chrisism8:

@w3tt3x: Vad är målet med Chassit?
Vill du ha bättre luftflöde så kommer ju ljudnivån att öka och vice versa.
Om du vill sänka ljudnivån, vad är det för ljud som är viktigast att bli av med?

Nja, alltså målet är väl en bra balans mellan luftflöde och ljudnivå.
Störs egentligen inte nämnvärt av fläktljudet från det man har nu kontra de små ilskna jävlarna man körde med i början av 2000-talet. Ett behagligt brus hörs från mitt nuvarande chassi (ett massivt svart Corsair Obsidian, första modellen)
Jag är dock evinnerligt trött på det, dessutom är det fullt av 5.25"-platser som jag inte använder.

Visa signatur

Ayasake: AMD Ryzen 3900X - Asus Prime X570-PRO
G.Skill 128Gb DDR4@3600Mhz - Kingston KC2000 1TB
Asus GeForce GTX 1070 - Corsair 750W RMX V2 -
Noctua NH-D15 chromax.black - Fractal Design Meshify S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av w3tt3x:

Nja, alltså målet är väl en bra balans mellan luftflöde och ljudnivå.
Störs egentligen inte nämnvärt av fläktljudet från det man har nu kontra de små ilskna jävlarna man körde med i början av 2000-talet. Ett behagligt brus hörs från mitt nuvarande chassi (ett massivt svart Corsair Obsidian, första modellen)
Jag är dock evinnerligt trött på det, dessutom är det fullt av 5.25"-platser som jag inte använder.

Då är det väl ett mesh chassi som du ska kika på istället för be quiet. Alla "tysta" chassin är ju ganska begränsade när det kommer till luftflödet. Lycka till

Permalänk
Medlem

Bästa chassiet på marknaden för luftflöde och ljudnivå är enligt mig Fractal Design Define S utan sidofönster. Sedan sätter man i 4x Noctua 140mm PWM fläktar. 3st fram och 1st bak. Fläktarna kan med fördel styras från moderkortet men t.ex. Asus fan xpert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Bästa chassiet på marknaden för luftflöde och ljudnivå är enligt mig Fractal Design Define S utan sidofönster. Sedan sätter man i 4x Noctua 140mm PWM fläktar. 3st fram och 1st bak. Fläktarna kan med fördel styras från moderkortet men t.ex. Asus fan xpert.

I second that!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

@Bael: Blir inte bättre. AA++