Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple Macbook med ARM-processor släpps sent 2020 eller tidigt 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Definiera "desktop". Urtypen för desktop är väl ordbehandling och kalkylblad men om man definerar det som "yrkesmässig interaktiv användning" finns det många användningsfall där touch + penna slår tangentbord + mus i effektivitet/produktivitet. Exempel är att sitta och anteckna på en föreläsning, redigera foton/video, rita, skapa presentationer, musikproduktion, köra checklistor eller göra ruttplanering (piloter eller bilförare). Lägg till tangentbord + mus till touch + penna och så småningom kommer det utvecklas ARM-baserade applikationer som till slut helt kan ersätta Intel-baserad desktop utan att man någonsin har behövt gå via någon hybridlösning. Det tar bara tid. Vilket det får lov att göra. Det behöver aldrg "slå", det kan bara fortsätta knapra marknadsandelar.

Till sist, enkeltrådat är faktiskt en iPhone 11 med A13-chip snabbare än en Mac Pro med ett Intel Xeon-chip, flertrådat ligger A13 i nivå med senaste Core i5, mätt med Geekbench 4/5, så visst existerar det ARM-procesorer som slår stationära datorer i prestanda.

Med desktop menar jag GUI med fönsterhantering. Alla applikationer som utvecklats för detta som CAD-program, videoeditering men såklart även orbehandling och kalkylprogram. All inhousemjukvara, specialbeställd mukvara etc. Det gör att för företag blir det svårt att använda datorer baserade på en ny arkitektur om det inte finns ett bra övergångsalternativ, jag tror inte emulering är en lämplig lösning, jag tror mer på hybriddatorer (hybridprocessor eller dubbla processorer) eller möjligen en streamad desktop. Hittills har inte hybriddatorer slagit för att stödet för professionell mjukvara på ARM varit för dåligt eller behovet av x86 varit obefintligt. Jag menar att om en Macbook ska vara mer än en surfplatta med tangentbord så måste en lösning finnas för befintlig mjukvara under en ganska lång period.

Jag kan ju ha helt fel och alla prestandaproblem med iPad varit kopplade till minne/gpu/övrig I/O. Jag är i alla fall inte imponerad av min iPad Pros prestanda. Jag är heller verkligen inte imponerad av desktopversioner av mjukvara på iPad, vare sig det är Apple, Adobe eller Microsofts programvaror saknar de oerhört mycket från sina Windows-versioner. Mitt tangentbord ligger i en låda och samlar damm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordekai:

<klipp>
Jag menar att om en Macbook ska vara mer än en surfplatta med tangentbord så måste en lösning finnas för befintlig mjukvara under en ganska lång period.
<klipp>
Mitt tangentbord ligger i en låda och samlar damm.

Inte alls, en MacBook/iPad kan visst vara mycket mer än surfplatta med tangentbord utan att den kör någon befintlig mjukvara alls. Räcker alldeles utmärkt med att den bara kör mjukvara skriven för den. Kan fortfarande knapra marknadsandelar.

Gå in på Youtube och sök på iPad och desktop, du hittar många som berättar hur helnöjda dom är och hur deras gamla bärbara ligger i en låda och samlar damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Inte alls, en MacBook/iPad kan visst vara mycket mer än surfplatta med tangentbord utan att den kör någon befintlig mjukvara alls. Räcker alldeles utmärkt med att den bara kör mjukvara skriven för den. Kan fortfarande knapra marknadsandelar.

Gå in på Youtube och sök på iPad och desktop, du hittar många som berättar hur helnöjda dom är och hur deras gamla bärbara ligger i en låda och samlar damm.

Du pratar om privatmarknaden och mediakonsumption. Pengarna ligger i företagskunder. Vad ska en ARM-baserad Mac tillföra? Vad är poängen med en supersnabb CPU om allt man gör är skickar mail och kollar youtube? Chromebook finns redan. De du talar om som lagt sin bärbara i lådan till förmån för en iPad gör det knappast som arbetsverktyg. Visst det finns alla techjournalister och techyoutubers som inget annat vill än att haussa Apples varenda drag men utanför den bubblan tror jag få verkligen arbetar på sin iPad Pro. Jag upplever det som omöjligt utöver mail. Excel saknar en massa, CAD-program är bara viewers. Dessutom finns ju redan iPad Pro, kommer inte Apple knapra på sin egna produkters marknadsandelar i så fall?

Om Apple ska komma med en "Post PC Era"-PC så måste den väl erbjuda något mer än "Post iPad Era"-iPad?

Permalänk

En del bra poänger; men jag har ett par kommentarer:

Skrivet av Mordekai:

Vad ska en ARM-baserad Mac tillföra? Vad är poängen med en supersnabb CPU om allt man gör är skickar mail och kollar youtube? Chromebook finns redan.

Chromebook är inte en Apple-produkt och bryter mot deras syn på vad som utgör en bra produkt; med andra ord är detta en konkret marknad att försöka slå sig in på med en "lyx"-produkt som inte ens försöker spela i de lägsta prisklasserna, och som kompenserar med en mer privatlivs-vänlig approach till hur du jobbar.

En hel del av vad folk kan tänkas göra på vårt företag, kan de göra via en Citrix-klient. Jag kan definitivt tänka mig att en hel del av våra användare hellre skulle ha en Applemaskin med tio-femton timmars batteritid (beroende på hur man använder den) i ett litet paket av glas och aluminium, än en relativt sett klumpig x64-baserad Lenovo T-serie med i bästa fall halva den batteritiden. Pratar man en high-end Chromebook-ersättare, så kan jag tänka mig att Apple skulle placera sig i 10000-kronors-klassen för en sån maskin: tänk närmast en MacBook Air eller den nu utrangerade MacBook där de drar nytta av att de inte behöver betala Intel för CPU + lägga sina egna marginaler ovanpå den kostnaden.

Konceptet jag tänker mig är alltså att du har kraft liknande den du skulle ha i motsvarande x64-baserade laptop, och en prislapp i samma klass. Finns programmen du behöver portade till den nya plattformen så är det inget problem, och finns de inte, så är fortfarande VDI (virtuell skrivbordsinfrastruktur) en grej på många arbetsplatser, vilket kan tilltala företag som ändå ofta uppmuntrar sina anställda att jobba på det sättet av säkerhets-/administrationsskäl.

Skrivet av Mordekai:

Dessutom finns ju redan iPad Pro, kommer inte Apple knapra på sin egna produkters marknadsandelar i så fall?

Steve Jobs lär ha sagt att om inte du själv kannibaliserar dina produkter kommer någon annan att göra det åt dig. Det är med andra ord redan en uttalad strategi hos Apple, inom ramarna för deras big picture. (Och ja: Deras big picture har helt uppenbart varit felaktig några gånger de senaste åren - men man kan sällan vara säker på deras strategi förrän man ser effekterna av den i backspegeln.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordekai:

Du pratar om privatmarknaden och mediakonsumption. Pengarna ligger i företagskunder.
<klipp>

Svar nej. Hackordningen är konsumenter > företag > militär > rymd. Som världens högst värderade företag är Apple ett bra exempel på hur mycket pengar det finns i att sälja till konsumenter. Nästa fyra föratag på listan är MIcrosoft, Google, Amazon och Facebook. Av dom är det väl bara Microsoft som kan sägas vara företagsinriktat.

Det handlar om att ha volym. Har du volym så kommer apparna, det är bara att låta den tekniska utvecklingen och marknadskrafterna ha sin gång. Det var så PC:n en gång slog ut arbetsstationerna. På den tiden var det mycket föraktfullt fnysande mot PC:n, att alla riktiga applikationer som CAD etc krävde arbetsstationer. Idag är arbetsstationerna borta och med dom företag som Sun, DEC och HP (som nu kränger PC).

Mobilmarknaden är ungefär 10x större än PC-marknaden. Återigen volymen som underifrån hotar det etablerade. Allt efter mobilerna och surfplattorna blir bättre, allt efter fler och fler funktioner/uppgifter flyttar in i de ekosystemen, kommer den traditionella PC-marknaden att krympa. Vilket jag då tror Apple använder för att slippa göra ett plågsamt byte av arkitektur för sina Mac:ar.

Windows och Linux sitter i en annan sits och där tror jag inte på en övergång till ARM, där är nog ditt tänkande runt hybrider helt riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Svar nej. Hackordningen är konsumenter > företag > militär > rymd. Som världens högst värderade företag är Apple ett bra exempel på hur mycket pengar det finns i att sälja till konsumenter. Nästa fyra föratag på listan är MIcrosoft, Google, Amazon och Facebook. Av dom är det väl bara Microsoft som kan sägas vara företagsinriktat.

Det handlar om att ha volym. Har du volym så kommer apparna, det är bara att låta den tekniska utvecklingen och marknadskrafterna ha sin gång. Det var så PC:n en gång slog ut arbetsstationerna. På den tiden var det mycket föraktfullt fnysande mot PC:n, att alla riktiga applikationer som CAD etc krävde arbetsstationer. Idag är arbetsstationerna borta och med dom företag som Sun, DEC och HP (som nu kränger PC).

Mobilmarknaden är ungefär 10x större än PC-marknaden. Återigen volymen som underifrån hotar det etablerade. Allt efter mobilerna och surfplattorna blir bättre, allt efter fler och fler funktioner/uppgifter flyttar in i de ekosystemen, kommer den traditionella PC-marknaden att krympa. Vilket jag då tror Apple använder för att slippa göra ett plågsamt byte av arkitektur för sina Mac:ar.

Windows och Linux sitter i en annan sits och där tror jag inte på en övergång till ARM, där är nog ditt tänkande runt hybrider helt riktigt.

Det gällde väl Macbook? En laptop? Inte mobiltelefoner eller sociala medier? På konsumentsidan är legacy ju inget problem. Men på stora företag är det minsta gemensamma nämnaren som gäller, behöver en procent x86 och resten kan använda x86 så är det det som gäller tills de sista en procenten också kan använda en annan arkitektur. Tänk dig ett Callcenter, de har en massa specialutvecklad mjukvara, tror du de kan bara byta? Eller SKANSKA, en del användare behöver CAD även om de flesta bara använder Office, eller valfri bank som redan sliter med kopplingen mellan verkligt gamla system och gamla system och inte lyckats göra sig av med beroendet av gamla system. Tror du att datorer till konsumenter komma radera marknadspotentialen för företag(långsamt på sikt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Konceptet jag tänker mig är alltså att du har kraft liknande den du skulle ha i motsvarande x64-baserade laptop, och en prislapp i samma klass. Finns programmen du behöver portade till den nya plattformen så är det inget problem, och finns de inte, så är fortfarande VDI (virtuell skrivbordsinfrastruktur) en grej på många arbetsplatser, vilket kan tilltala företag som ändå ofta uppmuntrar sina anställda att jobba på det sättet av säkerhets-/administrationsskäl.

Ja precis, legacy löses troligen bäst med VDI (det jag kallade molnet) då jag tror Apple kommer erbjuda en lösning för sömlös VDI för programvaror som inte är lämpliga/ännu ej konverterade om inte detta skall bli en ny Newton (great concept, not ready for market).

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av anon214822:

Det är många som är förbannade på att nya Mac mini är dyr. Typ jag själv, jag använder en Mac som en konsument (spel och utveckling går på Windows/Linux-burkar) och är helt ointresserad av 10 GBit och fyra USB C-portar. Mac mini har slutat att vara en konsument-produkt, den är inte heller en prosumer-produkt, nu är den Pro Lite (där den fyller en helt ok funktion i segmentet under Mac Pro).

Skrivet av kelthar:

Ja, den är för dyr. Den enda mac mini som är prisvärd är denna: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5067685

Apple är de enda som gör en kompakt dator med 10 Gbit LAN. Man kan självklart sätta ihop billigare om man öppnar upp sin dator, men hur många gör det?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13434999

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag kan definitivt tänka mig att en hel del av våra användare hellre skulle ha en Applemaskin med tio-femton timmars batteritid (beroende på hur man använder den) i ett litet paket av glas och aluminium, än en relativt sett klumpig x64-baserad Lenovo T-serie med i bästa fall halva den batteritiden. Pratar man en high-end Chromebook-ersättare, så kan jag tänka mig att Apple skulle placera sig i 10000-kronors-klassen för en sån maskin: tänk närmast en MacBook Air eller den nu utrangerade MacBook där de drar nytta av att de inte behöver betala Intel för CPU + lägga sina egna marginaler ovanpå den kostnaden.

..Och där kom den: Inte en MacBook med ARM, utan en iPad med fullt musstöd, prissatt som en hyfsad premium-laptop efter att man köpt de tillbehör som krävs.

Gissningsvis kommer en preview av XCode med stöd för att skriva appar i de mest moderna Apple-ramverken på iPadOS nu i juni, vilket påbörjar processen med en generation av utvecklare som i varierande utsträckning inte längre behöver en Mac för att göra sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller .NET, har det någon relevant användning alls utanför ASP.NET? Majoriteten av alla Windows applikationer för desktop är primärt skrivna i C++. Utåt kan man se andra språk, det inte helt ovanligt att det också finns vissa möjligheter till scripting och C++ är

Jag får helt enkelt äta upp min hatt. Hade så mycket fel jag kunde ha. Glad att fokus inte ligger på legacy utan istället hur man går framåt. Fortfarande orolig för Archicad som jag misstänker aldrig använt Xcode. Dessutom är jag mycket tveksam till prestanda, har ju näst senaste iPad Pro och är inte imponerad av prestanda.

Igen, förlåt, jag hade totalt fel, vilket är tur det.