FZ: "Doom Eternal slutar aldrig skava"

Permalänk
Melding Plague

FZ: "Doom Eternal slutar aldrig skava"

Uppföljaren till hyllade Doom 2016 faller på svagt plattformande och för stort fokus på att jaga ammunition.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant att AMD-korten presterar så bra (eller Nvidia så dåligt?) i många Vulkan-spel. Detta måste vara första gången jag ser Radeon VII topp 2080 Ti, även inräknat andra spel där Radeon legat bra till. Är det AMD som har kapacitet som är outnyttjad i DX eller Nvidia som underpresterar grovt utanför DX?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Citat:

Under den korta speltiden som undertecknad hann med så handlade majoriteten av det om att samla in ammunition, som antingen ligger löst ute i världen eller att dräpa fienderna på speciella sätt för att få påfyllning. Det blir väldigt mycket resurshantering och mindre skjuta-på-allt-som-rör-sig som många vill ha i ett Doom-spel.

Precis som 2016 då?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Är det ett "AMD" spel eller rör det sig om en drivrutin som behöver uppdateras?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

RX 390! Håller fanan högt

Permalänk
Medlem

Känns bra att jag bytte upp mig från ett rtx 2070 till ett rx 5700 xt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Avstängd

Tur jag inte är intresserad, annars hade mitt GTX760 känts väldigt gammalt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lambdan:

Precis som 2016 då?

Så var det väl verkligen inte? Kötta på tills ammo är slut, använd motorsågen 1-2 gånger, kötta vidare osv. Jag kan inte minnas att jag snålade med ammo och planerade varje skott.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Next Gen är AMDs generation.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Precis som 2016 då?

Skrivet av Thomas:

Så var det väl verkligen inte? Kötta på tills ammo är slut, använd motorsågen 1-2 gånger, kötta vidare osv. Jag kan inte minnas att jag snålade med ammo och planerade varje skott.

Var även fallet i Doom 2016 om man inte spelade "korrekt". Det är ju ett medvetet val för att även ska vara tvungen att vara i närstid och inte bara springa och skjuta på håll. Vi vet ju inte skribentens spelstil, behöver ju inte betyda att det är värre i detta spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Är det ett "AMD" spel eller rör det sig om en drivrutin som behöver uppdateras?

nVidia har ju släppt sin Doom Eternal drivis, AMD har inte det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Lol 13000 kr vs 5000 kr

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att det är så krävande gentemot förra spelet. Är det pga de nya "Nightmare" presets? Undra vad skillnaden blir mellan dem och vanlig Ultra?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vad håller nVidia på med? Totalt oacceptabelt att de presterar så dåligt.

Permalänk
Medlem

Varför pekar båda senaste posterna på framsidan till denna kommentarstråd? Fick n nyss meddelandet att jag inte hade behörighet, men sen kom jag hit.

I vilket fall, kul att se att AMD-korten presterar bra.
ID-Tech motorn har en förmåga att utnyttja systemet på ett bra sätt, de har nog en hel del talang i teamet.

Permalänk
Medlem

Varför aldrig någon CO-OP?!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Lite konstigt att det är så krävande gentemot förra spelet. Är det pga de nya "Nightmare" presets? Undra vad skillnaden blir mellan dem och vanlig Ultra?

Det är ju en ny grafikmotor, och ett 4 år nyare spel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hjälpsam

Kul att se Vega 64 sträcka lite på sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Synd att PS4-versionen inte har stöd för tangentbord och mus som COD MW PS4 har. Hade köpt det annars.

Permalänk
Medlem

Hatar just det där att man ska behöva jaga ammunition det gör mig bara stressad speciellt om man kommer till en boss så har man bara några skott kvar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tanken om AMD hade haft Big Navi nu, då hade den varit i toppen över RTX 2080 Ti.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag avskydde hur Doom 2016 uppmuntrade glory kills, så Eternal verkar ha blivit värre än jag befarade. Gillade inte heller hela arena-upplägget.
Jag tyckte inte alls att Doom 2016 var dåligt, men jag är fortfarande bränd på hela det upplägget.

Jag hoppas fortfarande de släpper ett demo för Eternal också, är iaf sugen på att prova hur det fungerar på 700-serien (vilket iofs officiellt inte stödjer).

Hoppas att de så småningom provar att göra ett spel mer likt Doom 1/2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag avskydde hur Doom 2016 uppmuntrade glory kills, så Eternal verkar ha blivit värre än jag befarade. Gillade inte heller hela arena-upplägget.
Jag tyckte inte alls att Doom 2016 var dåligt, men jag är fortfarande bränd på hela det upplägget.

Jag hoppas fortfarande de släpper ett demo för Eternal också, är iaf sugen på att prova hur det fungerar på 700-serien (vilket iofs officiellt inte stödjer).

Hoppas att de så småningom provar att göra ett spel mer likt Doom 1/2.

Undrar hur mycket dom hade sålt då i jämfört med Doom 2016
Men jag spelar nog hellre doom 3 än 1-2 idag

Permalänk
Medlem

Vad är grunden till att inte vinterdatorn är med i dessa tester?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Precis som 2016 då?

Nej i 2016 hade man ju hur mycket ammo som helst. Tog det väl slut i ett vapen så kör en gång med motorsågen så är det lugnt.

Ammomanagement i ett sånt röjarspel är definitivt inte positivt enligt mig.

Inget köp för mig.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Undrar hur mycket dom hade sålt då i jämfört med Doom 2016
Men jag spelar nog hellre doom 3 än 1-2 idag

Jag var också en av dem som gillade Doom 3 när det släpptes.

Men jag spelade faktiskt nyligen både Doom 1 och 2, GBA-versionerna på DS, och fann dem faktiskt underhållande än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Intressant att AMD-korten presterar så bra (eller Nvidia så dåligt?) i många Vulkan-spel. Detta måste vara första gången jag ser Radeon VII topp 2080 Ti, även inräknat andra spel där Radeon legat bra till. Är det AMD som har kapacitet som är outnyttjad i DX eller Nvidia som underpresterar grovt utanför DX?

AMD presterar nog bra i det här fallet. Har nog iofs ingenting att göra med just Vulkan i det här fallet (men det har någonting att göra med Vulkan). Du kan göra ett lika dåligt presterande spel för AMD med Vulkan som du kan med allt annat.

Vad lågnivå API:erna ger tillgång till är mer kontroll för utvecklaren. Så om du är extremt skicklig kan du få ut mer från hårdvaran. En av de saker med GCN som de ville fixa till RDNA var att av de 64 workitems som finns i en wavefront så var inte alltid alla utnyttjade. Av den anledningen gick de till 32 work-items och kan således få en högre användningsgrad.

Om de nu skulle vara så att utvecklarna optimerar för GCN och ser till så att allt används till högsta grad det kan användas till, så är skillnaden t.ex mellan Vega64 och 5700XT inte så stor som i vanliga fall. 64 är ju 32*2 så finns inga hål i 64, så finns inga hål i 2*32.

Men sanningen är nog att de har profilerat konsolerna, kollat på allt möjligt som de kan lägga in via async compute och så, utnyttja det till max, optimera för det till den största grad som setts någonsin. Kollar man på det relativa avståndet mellan Vega64 och Radeon VII , så är det konstant i 1080p och 1440p, medan i 4k så drar det från. Förmodligen ligger något med mängden minne eller bandbredd bakom det resultatet. De säger i videon att mer minne ska hjälpa draw distance.

Men NVIDIA kan förstås få mer, kanske, med drivers. Jag skulle även dubbelkontrollera med att inte ha OCAT på alls med tanke på att de sa att det kunde sabba async-compute. Jag hade hittat en checkpoint, satt på den interna prestandaverktygen och kollat vad resultaten blir. Står man still så varierar resultaten inte mycket alls. Jag hade även kontrollerat vad minnesanvändningen är.

Men det är förstås en gissning. När jag får tag på spelet kan jag kolla lite djupare.

Skrivet av Devil May Cry:

Är det ett "AMD" spel eller rör det sig om en drivrutin som behöver uppdateras?

Njäääe inte vad jag vet iallafall. Då hade AMD marknadsfört det. Finns något bethesda partnership sedan 2017, men vet ej om det fortfarande gäller.

Permalänk
Medlem

Mest givna köpet vid release på säkert ett decennium. Det här torde vara så nära perfektion man kan komma inom genren.
FZs tramsande om att oj, min ammo tar slut ibland, jag ger spelet en trea känns som ett direkt trollbetyg. Det finns olika svårighetsgrader. Är man en nybörjare i gengren, siktar och reagerar dåligt och långsamt så finns det lägre svårighetsgrader "I'm too young to die" är nivån som kan rekommenderas isåfall.

Att hushålla med ammo och inte bara skjuta hejvilt och missa de flesta skott är en del av utmaningen med spelet och i högsta grad ett aktivt designbeslut för att göra spelet mer utmanande för erfarna spelare från vad jag hört.
De har gjort så att olika vapen och ammo är väldigt olika effektivt mot olika fiender, vilket gör att man måste skifta vapen på ett bra sätt.
Köttar man bara på utan att tänka och wastar ammo med ett vapen som inte är effektivt mot en viss fiendetyp, ja då kommer man att naturligt nog få brist på ammo. Det är meningen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Mest givna köpet vid release på säkert ett decennium. Det här torde vara så nära perfektion man kan komma inom genren.
FZs tramsande om att oj, min ammo tar slut ibland, jag ger spelet en trea känns som ett direkt trollbetyg. Det finns olika svårighetsgrader. Är man en nybörjare i gengren, siktar och reagerar dåligt och långsamt så finns det lägre svårighetsgrader "I'm too young to die" är nivån som kan rekommenderas isåfall.

Att hushålla med ammo och inte bara skjuta hejvilt och missa de flesta skott är en del av utmaningen med spelet och i högsta grad ett aktivt designbeslut för att göra spelet mer utmanande för erfarna spelare från vad jag hört.
De har gjort så att olika vapen och ammo är väldigt olika effektivt mot olika fiender, vilket gör att man måste skifta vapen på ett bra sätt.
Köttar man bara på utan att tänka och wastar ammo med ett vapen som inte är effektivt mot en viss fiendetyp, ja då kommer man att naturligt nog få brist på ammo. Det är meningen.

Det han klagar på är framförallt att spelet är gjort så att man ständigt tvingas leta efter svaga fiender för att göra glory kills, som ger mer ammo.
Är man inte såld på det konceptet är det klart att det drar ner helhetsintrycket en hel del.

Permalänk
Medlem

Doom Eternal släpps inte "idag" såvitt jag kan se som artikeln säger. Det släpps 20/3 om tre dagar.
Eller?