Vad för Adobe program för webbutveckling?

Permalänk
Medlem

Vad för Adobe program för webbutveckling?

Tjena!
Jag läser just nu Webbutveckling 1 på komvux, blir Webbutveckling 2 innan sommaren och sedan Frontend på YH till efter sommaren.
Som ni förstår är jag därför nu ute efter lite svar på vad för program hos adobe som är bra för mig att ha?

Finns ju ett abonnemang för studenter och lärare där man får samtliga program för 199kr/mån i 1år och sedan 300kr/mån efter det, tills man inte längre är student såklart, den känns ju jäkligt relevant men frågan är om jag behöver alla dessa program som ingår eller om det går att skräddarsy något som passar mina behov och därav spara en peng?

Jag vill ju jobba som frontend-utvecklare i framtiden så vill ju redan nu börja använda det jag kommer använda i mina framtida jobb, därför vänder jag frågan till er som kanske jobbar som detta och frågar vad ni skulle rekommendera för mig att starta med eller om paketet med alla program kanske är värt ändå iom att jag förmodligen får PS-paket via jobbet i framtiden.

Vad säger ni? Även ni som inte jobbar som detta men har en viss insyn är såklart välkomna med input!

Mvh,

Permalänk

Inget är mitt svar.

Adobe är ju mer fixa till bilder och sånt, inget man kodar i. Visst vill man ju ha bilder på en webbplats, men jag har svårt att se att det skulle ingå i en webbutvecklingskurs att fixa de bitarna. Jag associerar webbutveckling med kodning, oftast skapar någon annan bilden/bannern vad det nu är man ska ha är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blegnitur:

Inget är mitt svar.

Adobe är ju mer fixa till bilder och sånt, inget man kodar i. Visst vill man ju ha bilder på en webbplats, men jag har svårt att se att det skulle ingå i en webbutvecklingskurs att fixa de bitarna. Jag associerar webbutveckling med kodning, oftast skapar någon annan bilden/bannern vad det nu är man ska ha är min erfarenhet.

Allright! Tack för info, under min kurs i webbutveckling 1 använder vi oss av bildredigeringsprogram samt boken "HTML & CSS, design and build websites" har ett helt kapitel om hur man måste kunna spara i korrekt format som man ska använda till sin sida osv. Nu när jag tänker efter kanske det har mer att göra om jag ska bygga en helt egen sida medan om jag sitter på ett företag så är det som du säger att någon förser mig med bilder.

Har vi någon som jobbar med detta som kan svara 100%igt? Antar att det kanske kan bero på storleken på företaget huruvida jag som utvecklare behöver lösa andra saker än bara knacka kod?

Mvh,

Permalänk
Skrivet av tokiig:

Allright! Tack för info, under min kurs i webbutveckling 1 använder vi oss av bildredigeringsprogram samt boken "HTML & CSS, design and build websites" har ett helt kapitel om hur man måste kunna spara i korrekt format som man ska använda till sin sida osv. Nu när jag tänker efter kanske det har mer att göra om jag ska bygga en helt egen sida medan om jag sitter på ett företag så är det som du säger att någon förser mig med bilder.

Har vi någon som jobbar med detta som kan svara 100%igt? Antar att det kanske kan bero på storleken på företaget huruvida jag som utvecklare behöver lösa andra saker än bara knacka kod?

Mvh,

Det var ett tag sen jag jobbade med webb så jag får överlåta till andra att svara på det. När jag kodade webb senast var det i Asp.net.
Det du lär dig är väl grunddelarna just nu, men det är betydligt mer avancerat men också roligare än det du gör nu i början Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det beror helt på storlek på företaget. I allmänhet använder programmerare någon form av IDE för utvecklingen. Typ VSCode, Sublime, Intellij o.s.v. Tror inte någon längre använder WSIWYG-editors numera.

Permalänk
Medlem

Det är inte ofta man behöver pilla med bilder som frontendare nuförtiden, även om det händer ibland. Oftast sköter webredaktörer eller en byrå om den biten.
Använd Gimp, incScape eller windows bildvisningsverktyg för att redigera bildrrna du behöver. Som frontendare behöver du i regel bara skala om bilder eller ändra färgschema och då duger gratis bra.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Det är inte ofta man behöver pilla med bilder som frontendare nuförtiden, även om det händer ibland. Oftast sköter webredaktörer eller en byrå om den biten.
Använd Gimp, incScape eller windows bildvisningsverktyg för att redigera bildrrna du behöver. Som frontendare behöver du i regel bara skala om bilder eller ändra färgschema och då duger gratis bra.

Tack för tydligt svar! Kör vidare på Gimp så länge då!

Permalänk
Medlem

Är inte mycket bilder idag, ibland lite som grafisk designer, men man jobbar väldigt mycket utan bilder. Kolla bara här på Sweclockers.

Visual Studio Code är jättetrevligt när man jobbar frontend