Hjälp med att byta kylpasta till egenbygge!

Permalänk
Medlem

Hjälp med att byta kylpasta till egenbygge!

Byggde en dator i februari förra året och har sedan dess inte bytt kylpastan en enda gång. Min CPU (AMD ryzen 2600) ligger på 48-51 grader när jag inte kör något spel eller annat krävande utan bara är inne på datorn. Behöver jag byta kylpastan och i så fall har någon några rekommendationer på vilken kylpasta som är bäst och vilken metod som är bäst när man byter pastan?
Tacksam för svar! /Jacob

Permalänk
Medlem

@Jackow: varför vill du byta kylpasta? Temperaturerna på din CPU låter fullt normala i idle iaf Hur varm blir processorn under load?

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Fullt normal. Min CPU kan hoppa upp till drygt 60c i Windows men ligger normalt typ på 38.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3400mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

ligger på ca 58-63 när jag spelar cs som kanske inte är det mest krävande för cpun. Har bara hört från en teknikkunnig kompis att man ska byta kylpastan nån gång om året och då blir man ju lite osäker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

ligger på ca 58-63 när jag spelar cs som kanske inte är det mest krävande för cpun. Har bara hört från en teknikkunnig kompis att man ska byta kylpastan nån gång om året och då blir man ju lite osäker!

Man behöver normalt inte byta kylpasta regelbundet - definitivt inte så ofta som en gång om året. Kylpasta behöver normalt bara bytas i samband med att man monterar av kylaren av någon anledning.
Så småningom kan kylpasta bli dålig och behöva bytas ut, men även de sämsta pastorna bör fungera i 3-5 år. De bra längre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Det är absolut inte varmt. CS är dessutom ett av de mest processorkrävande spelen som finns, jag ligger ofta runt 70C i CSGO trots att jag har en riktigt bra kylare. Det är inte ens problem att ligga på runt 80C, så du har god marginal.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk

Som de tidigare säger här så behöver man inte byta en gång om året, dock kanske din teknik kunniga vän är som mig och gillar att pilla isär sin dator och göra rent den grundligt.
Jag passar även då på att byta kylpasta, det görs ungefär en gång om året hos mig, men det är bara för att jag tycker det är roligt :). Sen får man lite mer egen tid när man kan säga till frugan att det måste göras ^^

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Din kompis är korkad eller väldigt okunnig. En del datorer byts aldrig pastan på under hela dess livstid.
Har du koll på dina värden så ser du om det plötsligt börjar bli för din dator onormalt varmt, då kan det vara dags att återmontera din kylare och då naturligtvis byta pastan.

Vilken pasta du väljer är inte så viktigt faktiskt. Det säljs inget skräp på tex Inet.se
Ett riskorn i mitten efter ordentlig rengöring funkar bra.

Vill du ha en lägre idle temp så kolla på ditt energisparschema.
Samt sätt en extra fläkt på din cpu kylning eller i ditt chassi.

Vad har du för kylare?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Din kompis är korkad eller väldigt okunnig. En del datorer byts aldrig pastan på under hela dess livstid.
Har du koll på dina värden så ser du om det plötsligt börjar bli för din dator onormalt varmt, då kan det vara dags att återmontera din kylare och då naturligtvis byta pastan.

Vilken pasta du väljer är inte så viktigt faktiskt. Det säljs inget skräp på tex Inet.se
Ett riskorn i mitten efter ordentlig rengöring funkar bra.

Vill du ha en lägre idle temp så kolla på ditt energisparschema.
Samt sätt en extra fläkt på din cpu kylning eller i ditt chassi.

Vad har du för kylare?

Har processorkylaren som följde med processorn som är en Ryzen 2600. I chassit har jag de två fläktar som följde med chassit som är ett NZXT H500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammalainen:

Som de tidigare säger här så behöver man inte byta en gång om året, dock kanske din teknik kunniga vän är som mig och gillar att pilla isär sin dator och göra rent den grundligt.
Jag passar även då på att byta kylpasta, det görs ungefär en gång om året hos mig, men det är bara för att jag tycker det är roligt :). Sen får man lite mer egen tid när man kan säga till frugan att det måste göras ^^

Haha, okej tack så mycket då kanske det är att göra rent datorn med tryckluft jag ska satsa på istället!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Din kompis är korkad eller väldigt okunnig.

Kom igen, det där är ju bara ett onödigt påhopp. Man är inte korkad eller väldigt okunnig bara för att man har gått på en myt om hur ofta man ska byta kylpasta.

I övrigt håller jag med dig i sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Jag böt på min efter 6 år. I idle och låg belastning var temperatur helt normal. Sen skulle jag bara testa att OC var stabil efter alla åren. Det temp throttlade efter några minuter sen var idle temp typ 80 grader. Så efter 6 år är pastan fortfarande ok om man inte startar P95.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kom igen, det där är ju bara ett onödigt påhopp. Man är inte korkad eller väldigt okunnig bara för att man har gått på en myt om hur ofta man ska byta kylpasta.

I övrigt håller jag med dig i sak.

Man kanske kan välja andra ord men lite sanning ligger det i de. För oss med HT custom är det ett mindre projekt att byta pasta. Iallafall för mig med ett trångt chassi.

Visa signatur