Mitt MSI RX 470 Gaming X 4GB har börjat låta en hel del den senaste tiden speciellt i warzone. Båda fläktarna fungerar som vanligt, testade även att ändra fläktkurvan till följd av att ljudvolymen blev litet för hög. Valde därför att byta ut fläktlösningen och montera på två st Fractal Design X2 GP-12 (som körs på 90% enligt BIOS) som jag hade liggande från mitt chassi. Har kört några varv i 3DMark och grafikkortet kommer upp i 85 grader som mest högst utan att throttla.
Bild på resultat i 3DMark.
Länk till resultat på 3DMarks hemsida.
Tänker som så att detta är sista lösningen innan jag uppgraderar grafikkortet, är temperaturerna okej tills vidare eller finns det bättre sätt att minska temperaturen samtidigt som ljudvolymen är någorlunda tolerant?
Luftflödet är för övrigt bra i chassit då processorn endast går upp till 50 grader som maximalt.
Övriga specs:
CPU: i5-6600K @4.4GHz (osäker på Vcore men ej högt)
CPU-kylare: NH-DH15
RAM: 1x16GB @2400MHz (optimala hade varit att uppgradera till 2x8 eller 2x16 men väljer att vänta till nästa processoruppgradering)
PSU: 850W EVGA G2
2x 140mm Noctua Fläktar i fronten +120mm Noctua baktill
TL;DR:Söker lösningar för att klämma ut lite mer prestanda innan det är dags att uppgradera till ett nytt grafikkort. Överklocka processorn är en lösning, men känns meningslöst då grafikkortet fortfarande är en flaskhals i systemet.
MvH Elias
Edit: Processor körs i 4.4GHz.