Folding@home mer kraftfullt än världens 500 snabbaste superdatorer

Permalänk
Melding Plague

Folding@home mer kraftfullt än världens 500 snabbaste superdatorer

Användare delar med sig av strax över 2,4 exaflops beräkningskapacitet, vilket överstiger superdatorernas Top500-lista.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Om de hade ändrat fokus och sagt att precis all datorkraft kommer användas för att räkna ut fler decimaler på PI, där de hade haft en räknare som hela tiden visade antalet decimaler stigandes, så hade de nog fått fler som skänker sin datorkraft.

Nå det är bra att så många gör det, det jag saknar är att de på folding@home är dåligt på att marknadsföra vad denna datakraft har lett till.

Permalänk
Medlem

undra hur många Bitcoins dom hade hunnit att bryta om dom sadlade om från att vika proteiner till mina bitcoins utan folks vetskap

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv

Började med folding för en 20 år sedan. Kul att kolla sin gamla profil där första foldingen var för hardware.no.

Teamet är fortfarande top 5 i världen trots att sidan sedan länge sabbats av schibsted som köpte upp sajten och resterna som finns kvar numera heter tek.no. Det var en fantastisk hårdvarusajt som jag följt i över 20 år. RIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Selmalagerlöf:

undra hur många Bitcoins dom hade hunnit att bryta om dom sadlade om från att vika proteiner till mina bitcoins utan folks vetskap

De hade nog gjort bäst i att mina ethereum

Antar att ett gäng miners även sadlat om för att bekämpa corona. Åtminstone för en liten stund då det är ganska kostbart att ha en stor miningrigg körandes.

Jag har bara 2 amd kort kvar sedan storhetstiden, men dessa har fått folda den senaste månaden. På solel från taket dessutom, åtminstone under dagtid

Permalänk
Medlem

Jag började 27/3 pga Corona, har aldrig foldat förut. Har dragit in 21 Miljoner credits och 752 wu:s sen dess, ligger nu på plats 17,005 av 2,587,926. AMD + Nvidia tuggar bra

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jo det känns nästan som att FOH var på fallrepet när jag kommit upp till plats 35.000 ca i ranking på ett par veckor.
Hoppas att det gör nytta nånstans. Håller med Lillankan om att det är lite trist att de inte marknadsför mer vad det leder till.

dnet var roligare

moo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Jag började 27/3 pga Corona, har aldrig foldat förut. Har dragit in 21 Miljoner credits och 752 wu:s sen dess, ligger nu på plats 17,005 av 2,587,926. AMD + Nvidia tuggar bra

Vad har du för hårdvara att komma upp i 21m creds på 3 veckor?

Jag har knappt kammat hem 1.4m på samma tid med 2stk rx480 kort. Visserligen brist på WU's, men även om de hade tuggat 24/7 så tror jag inte det hade blivit mycket mer än 3-4 miljoner.

Permalänk
Medlem

Det jag skulle vilja veta är har all den energi som gått åt till Folding Home överåren faktiskt lett till någon "upptäckt" ? ...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Kan någon visa på vad som faktiskt upptäcks med hjälp av folding @ home?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Kan någon visa på vad som faktiskt upptäcks med hjälp av folding @ home?

https://foldingathome.org/papers-results/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå det är bra att så många gör det, det jag saknar är att de på folding@home är dåligt på att marknadsföra vad denna datakraft har lett till.

Skrivet av Michaelscott:

Kan någon visa på vad som faktiskt upptäcks med hjälp av folding @ home?

Mängder med pengar från NSA!

Skaparen har äntligen lyckats dekryptera sin exflickväns dator som han stal!

.....

PAPERS & RESULTS. 223 st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om de hade ändrat fokus och sagt att precis all datorkraft kommer användas för att räkna ut fler decimaler på PI, där de hade haft en räknare som hela tiden visade antalet decimaler stigandes, så hade de nog fått fler som skänker sin datorkraft.

Nå det är bra att så många gör det, det jag saknar är att de på folding@home är dåligt på att marknadsföra vad denna datakraft har lett till.

Skrivet av hjälpsam:

Jo det känns nästan som att FOH var på fallrepet när jag kommit upp till plats 35.000 ca i ranking på ett par veckor.
Hoppas att det gör nytta nånstans. Håller med Lillankan om att det är lite trist att de inte marknadsför mer vad det leder till.

dnet var roligare

moo

Skrivet av Palme_570:

Det jag skulle vilja veta är har all den energi som gått åt till Folding Home överåren faktiskt lett till någon "upptäckt" ? ...

Skrivet av Michaelscott:

Kan någon visa på vad som faktiskt upptäcks med hjälp av folding @ home?

https://www.researchgate.net/publication/220948933_Foldinghome_Lessons_from_eight_years_of_volunteer_distributed_computing (en studie som gjordes för en rad år sedan som förklarar fördelarna och hur konceptet tillämpas i praktiken)

https://foldingathome.org/papers-results/

Data från Folding@Home har använts i hundratals vetenskapliga projekt och framsteg - det är inte så svårt att Googla fram, och det finns tydligt på F@Hs sida (under "Science"). Tänk på att det tar ett tag innan den data som nu processas kommer in i vetenskapliga handlingar (bearbetning, tillämpning, sammanställning, peer review o.s.v., en lång process bara det) - så även om man som enskild användare inte får återkoppling förrän långt senare (och då måste man gräva lite själv för att få något alls) gör det nytta.

Problemet med forskning är att det inte är möjligt att i realtid veta exakt vad arbetet man gör sedan leder till, exakt hur stor effekt just din proteinvikning har. Jäkligt trist att det för en del står och faller med det, hoppas fler kan känna sig motiverade att bidra i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad har du för hårdvara att komma upp i 21m creds på 3 veckor?

Jag har knappt kammat hem 1.4m på samma tid med 2stk rx480 kort. Visserligen brist på WU's, men även om de hade tuggat 24/7 så tror jag inte det hade blivit mycket mer än 3-4 miljoner.

Började folda 18/3 med R5-3600X och ett 1070. Inledningsvis var det brist på WU:s men efter någon vecka började det tugga på bra. Har även en gammal ASUS Zenbook med någon i7 (2C4T @ 2,3Ghz) och någon enklare diskret GeeForce-variant, men den skrapar inte ihop särskilt många poäng.

I vilket fall borde jag trilla över 10 miljoner poäng när som och har i nuläget slutför 362WU. Hur poängen beräknas och hur de hänger ihop med antalet WU's är dock ett mysterium för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Började folda 18/3 med R5-3600X och ett 1070. Inledningsvis var det brist på WU:s men efter någon vecka började det tugga på bra. Har även en gammal ASUS Zenbook med någon i7 (2C4T @ 2,3Ghz) och någon enklare diskret GeeForce-variant, men den skrapar inte ihop särskilt många poäng.

I vilket fall borde jag trilla över 10 miljoner poäng när som och har i nuläget slutför 362WU. Hur poängen beräknas och hur de hänger ihop med antalet WU's är dock ett mysterium för mig.

WUs är olika storlek, så 1WU=/=1WU. Din laptop kan därför få fler WUs men samtidigt få färre poäng.
I GUI-klienten står det vad den/de WU du arbetar på är värd(a) i poäng.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DerpMcDerp:

Började folda 18/3 med R5-3600X och ett 1070. Inledningsvis var det brist på WU:s men efter någon vecka började det tugga på bra. Har även en gammal ASUS Zenbook med någon i7 (2C4T @ 2,3Ghz) och någon enklare diskret GeeForce-variant, men den skrapar inte ihop särskilt många poäng.

I vilket fall borde jag trilla över 10 miljoner poäng när som och har i nuläget slutför 362WU. Hur poängen beräknas och hur de hänger ihop med antalet WU's är dock ett mysterium för mig.

Ja det låter ju snett att du får såpass mycket mer poäng med ett 1070 kort än jag fått med 2stk rx480 kort då korten är ganska likvärdigt duktiga på beräkningar. Men det kan hända att man varit sämre på att optimera för amd kort. Verkar finnas mer nvidia WU's också då, för just nu står båda mina kort stilla.

Permalänk
Medlem

Vet ni om det fortfarande är brist på WU:s eller har jag problem med att ansluta till servern? Har inte kunnat folda öht.

"12:32:40:WARNING:WU01:FS01:Failed to get assignment from '18.218.241.186:80': No WUs available for this configuration"

Kör CPU + GTX1080.

Ska se om jag hittar någon bra felsökningsguide när tiden finns.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

@WoXeR123: Det är brist imellanåt på både WU's för GPU och för CPU jag märker att det kan ta tid att få WU's imellanåt.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ja det låter ju snett att du får såpass mycket mer poäng med ett 1070 kort än jag fått med 2stk rx480 kort då korten är ganska likvärdigt duktiga på beräkningar. Men det kan hända att man varit sämre på att optimera för amd kort. Verkar finnas mer nvidia WU's också då, för just nu står båda mina kort stilla.

Använder du en passkey? Om inte så förklarar det varför du får så lite poäng.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Har brist på fungerande PSU-er, annars hade även mina gamla Nvidia-kort fått komma till nytta i en separat burk. (GTX650Ti och GTX670) Tyvärr lite sura pengar att köpa nätagg om man inte har någon användning av det på sikt.

När det finns WUs går iaf maindatorn fint

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Ja det låter ju snett att du får såpass mycket mer poäng med ett 1070 kort än jag fått med 2stk rx480 kort då korten är ganska likvärdigt duktiga på beräkningar. Men det kan hända att man varit sämre på att optimera för amd kort. Verkar finnas mer nvidia WU's också då, för just nu står båda mina kort stilla.

Som @jocke91 tar upp. Har du skaffat passkey?

Med mit RTX 2070 fick jag ca 200.000 - 300.000 ppd första dagarna. Något var ju galet.
Efter att ha lagt in passkey kom jag upp i 1.2 miljoner ppd direkt ;).

Alltså din hårdvara räknar ut jobben lika snabbt. Men du får mer poäng per arbetsuppgift om du lägger in passkey.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Nozze666:

Ok, tack för svar Nozze.
När coronakrisen började så peakade väl antalet uppkopplade maskiner och man fick inget på flera dagar.
Men nu efter någon timme så har jag faktiskt fått min första WU!

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Som @jocke91 tar upp. Har du skaffat passkey?

Med mit RTX 2070 fick jag ca 200.000 - 300.000 ppd första dagarna. Något var ju galet.
Efter att ha lagt in passkey kom jag upp i 1.2 miljoner ppd direkt ;).

Alltså din hårdvara räknar ut jobben lika snabbt. Men du får mer poäng per arbetsuppgift om du lägger in passkey.

Jasså? Jag får som max beräknat 160.000 ppd med två stycken kort när de jobbar med de mest poänggivande WU's.

Har förvånats över hur t.ex någon med endast 27 WU har lika mycket poäng som jag med 132 gpu WU's.

Nåja det förklarar saken. Tråkigt. Någon passkey tänker jag inte lägga in bara för att få fler poäng.
Varför håller de på med sånt trams.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Jasså? Jag får som max beräknat 160.000 ppd med två stycken kort när de jobbar med de mest poänggivande WU's.

Har förvånats över hur t.ex någon med endast 27 WU har lika mycket poäng som jag med 132 gpu WU's.

Nåja det förklarar saken. Tråkigt. Någon passkey tänker jag inte lägga in bara för att få fler poäng.
Varför håller de på med sånt trams.

Det infördes mig veterligen för att begränsa/förhindra att andras datorer används till det här utan ägarens vetskap. Att stävja fuskande kan man väl säga.
Så tanken är väl snarare att man får normalpoängen om man verifierar sig, och ett märkbart avdrag om man inte gör detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite svårt att få WUs fortfarande. Ligger på klart lägre PPD än för några veckor sedan, inte ens halva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad har du för hårdvara att komma upp i 21m creds på 3 veckor?

Jag har knappt kammat hem 1.4m på samma tid med 2stk rx480 kort. Visserligen brist på WU's, men även om de hade tuggat 24/7 så tror jag inte det hade blivit mycket mer än 3-4 miljoner.

Det är en del hårdvara, 4 CPU-socklar med sammanlagt 32 kärnor. 4 Nvidia-kort med sammanlagt över 9000 stream processors. Ingen magi alltså.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Det infördes mig veterligen för att begränsa/förhindra att andras datorer används till det här utan ägarens vetskap. Att stävja fuskande kan man väl säga.
Så tanken är väl snarare att man får normalpoängen om man verifierar sig, och ett märkbart avdrag om man inte gör detta.

Låter inte vettigt. Är väl lika lätt att lägga in en kod samtidigt som man installerar det på någon annans dator.. varför någon nu skulle vilja göra det bara för att samla på sig FAH poäng på andras bekostnad.

Ser att passkey'n måste vara 32 bokstäver...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Låter inte vettigt. Är väl lika lätt att lägga in en kod samtidigt som man installerar det på någon annans dator.. varför någon nu skulle vilja göra det bara för att samla på sig FAH poäng på andras bekostnad.

Ser att passkey'n måste vara 32 bokstäver...

Jag har inte varit delaktig i utformningen - och jag har heller inte alla svar här. Men de verkar iaf ha haft ett reellt problem att hantera.

Får jag föreslå att du först läser in dig på problemet och möjliga lösningar med ett öppet sinne för det här istället för att först besluta dig om vad du tycker och sedan bara leta fel?
Leta istället efter bästa möjliga lösning med rådande förutsättningar. Kanske är lösningen inte perfekt, men det kan ha varit den mest lämpliga lösningen - ändå kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Tycker det är lite svårt att få WUs fortfarande. Ligger på klart lägre PPD än för några veckor sedan, inte ens halva.

Kör client-type beta så får du.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Pausar man klienten och återupptar brukar den ganska snabbt hitta nya jobb.