Vad gör GPU frekvens för skillnad?

Permalänk
Medlem

Vad gör GPU frekvens för skillnad?

Jag har för nuvarande 1660 ti och vill uppgradera för att kunna få stabilare fps i valorant. Men när kollar på uppgraderingar så ser jag att mitt kort har mycket högre gpu- frekvens än t.ex 2070 super. Har det stor betydelse eller är det andra faktorer som spelar roll när man vill få högre fps?

Permalänk
Medlem

Det har ingen betydelse alls eftersom du jämför två helt olika kort.

Och det spelar i princip ingen roll ens för samma modell av grafikkort eftersom korten höjer frekvensen tills tempen blir för hög eller strömmen blir för hög, och då sänker den frekvensen själv. Så när du spelar får du ändå högre än siffran "på förpackningen".

Hur som helst, så bör ett 2070 vara ungefär 25-30 procent snabbare generellt i spel, men det är ingen garanti i ett specifikt spel, så man får testa...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inofficiell ambassadör

GPU frekvens kan bara användas för att jämföra två "likadana" kort.

Om du har två olika 1660 ti och det ena har högre frekvens, då kommer det med högst frekvens vara snabbare.

Men det är bara en av många faktorer som avgör hur snabbt ett grafikkort är. (detsamma gäller för övrigt processorer).

Se det som att en GPU är en arbetare som försöker fylla ett badkar med vatten. Frekvensen är hur många hinkar med vatten som GPUn kan hälla i per minut. Det är en faktor. Men sen spelar det såklart roll hur mycket vatten varje hink rymmer. I den här jämförelsen skyfflar alltså ditt grafikkort fler hinkar per minut än vad ett 2070 Super gör. Men 2070 använder sig av myyyyycket större hinkar.

För en bra jämförelse i hur bra grafikkorten faktiskt presterar i praktiken kan du kolla in Sweclockers GPU tester: https://www.sweclockers.com/test/29253-msi-radeon-rx-5600-xt-...

Sen är det bara att välja det grafikkort som ger dig bäst prestanda för den summa pengar du är villig att lägga ut.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Hur som helst, så bör ett 2070 vara ungefär 25-30 procent snabbare generellt i spel, men det är ingen garanti i ett specifikt spel, så man får testa...

Förtydligande: TS undrade om 2070 Super, som borde kunna sägas vara mellan tummen och pekfingret 60 % snabbare än 1660 Ti, baserat på SweClockers sammanvägda prestandaindex (som i vanlig ordning bör tas för vad det är: ett medelvärde av medelvärden).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

GPU:er är egentligen likt en CPU en matris med transistorer, dessa kan göra beräkningar med en viss frekvens. Dock gällande olika grafikkort är det design/layout/antal transistorer som avgör den grova skillnaden i prestanda och inte frekvensen. Som tidigare sagts så är det frekvensen mellan 2 likadana kort som är den enda jämförelsen som egentligen säger något vettigt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

@xyborg

Fan va bra förklarat! Tror du jag får bättre fps även om jag kör allt på lägsta? Försöker komma över 240 fps stabilt med min 240hz skärm. Känns som jag har input lagg annars såfort jag dippar under

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Förtydligande: TS undrade om 2070 Super, som borde kunna sägas vara mellan tummen och pekfingret 60 % snabbare än 1660 Ti, baserat på SweClockers sammanvägda prestandaindex (som i vanlig ordning bör tas för vad det är: ett medelvärde av medelvärden).

Riktigt! Jag läste slarvigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Didde95:

Fan va bra förklarat! Tror du jag får bättre fps även om jag kör allt på lägsta? Försöker komma över 240 fps stabilt med min 240hz skärm. Känns som jag har input lagg annars såfort jag dippar under

Det beror också på vilken processor du har. Om den inte orkar med grafikkortet spelar det ingen roll hur snabbt grafikkort du köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didde95:

Det beror även på vilken upplösning du kör? Antar att det är 1920*1080?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Didde95:

Stabilt över 240 fps är nästan omöjligt i många (de flesta?) spel idag. Vilket/vilka spel handlar det om? Om du kör allt på absolut lägsta inställningar så borde grafikkortet ha det ganska lättjobbat. Då blir det istället din processor som sätter gränserna. Kolla upp tester på just de spel du spelar och se hur många FPS just din processormodell kan få i dem spelen med allt på lägsta. Kommer det inte upp i 240 fps så spelar det liksom ingen roll vilket grafikkort du köper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Stabilt över 240 fps är nästan omöjligt i många (de flesta?) spel idag. Vilket/vilka spel handlar det om? Om du kör allt på absolut lägsta inställningar så borde grafikkortet ha det ganska lättjobbat. Då blir det istället din processor som sätter gränserna. Kolla upp tester på just de spel du spelar och se hur många FPS just din processormodell kan få i dem spelen med allt på lägsta. Kommer det inte upp i 240 fps så spelar det liksom ingen roll vilket grafikkort du köper.

Jag har en 9600k överklockad till 4.8. Det är valorant, på cs har jag stabilt över 350 hela tiden t.ex. Hur testar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Det beror även på vilken upplösning du kör? Antar att det är 1920*1080?

Jaa 1920. Prövade lägre resolution blev i princip samma fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det beror också på vilken processor du har. Om den inte orkar med grafikkortet spelar det ingen roll hur snabbt grafikkort du köper.

9600k överklockad till 4.8

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Didde95:

Jag har en 9600k överklockad till 4.8. Det är valorant, på cs har jag stabilt över 350 hela tiden t.ex. Hur testar jag det?

Googla efter "Valorant CPU Benchmark" och se hur högt folk kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Googla efter "Valorant CPU Benchmark" och se hur högt folk kommer.

Verkar inte finnas än 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didde95:

Jaa 1920. Prövade lägre resolution blev i princip samma fps

Ok intressant, då är det troligtvis inte processorn som sätter stopp vid 1920*1080. Du kan såklart vinna fps på att dra ner till low settings, men det är inte säkert att du når 240 stabilt. Det är ganska ovanligt i spel, CSGO är ju från 2012 typ även om det har blivit lite mer tungdraget med åren så går det nog inte att jämnföra med Valorant som just släppts.

Jag skulle nog ha lite is i magen, det kan mycket väl komma nya patchar till spelet som gör större skillnad än 3000kr mer på en GPU uppgradering i dagsläget. Kämpa på, invänta benchmarks, uppdateringar till spelet och ta ett beslut om 2-3 månader - det är min rekommendation.

Felaktig info
Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Ok intressant, då är det troligtvis inte processorn som sätter stopp vid 1920*1080. Du kan såklart vinna fps på att dra ner till low settings, men det är inte säkert att du når 240 stabilt. Det är ganska ovanligt i spel, CSGO är ju från 2012 typ även om det har blivit lite mer tungdraget med åren så går det nog inte att jämnföra med Valorant som just släppts.

Jag skulle nog ha lite is i magen, det kan mycket väl komma nya patchar till spelet som gör större skillnad än 3000kr mer på en GPU uppgradering i dagsläget. Kämpa på, invänta benchmarks, uppdateringar till spelet och ta ett beslut om 2-3 månader - det är min rekommendation.

Tvärtom, ger inte lägre upplösning bättre FPS är inte GPU flaskhalsen utan troligen CPU. GPUn får helt enkelt inte mer data från CPU för att kunna rendera fler frames. Enda sättet att vara säker är dock övervaka belastningen på både CPU och GPU, annars är det bara spekulationer ändå.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Tvärtom, ger inte lägre upplösning bättre FPS är inte GPU flaskhalsen utan troligen CPU. GPUn får helt enkelt inte mer data från CPU för att kunna rendera fler frames. Enda sättet att vara säker är dock övervaka belastningen på både CPU och GPU, annars är det bara spekulationer ändå.

Det har du ju såklart rätt i, jag redigerar. Håller fast vid att jag rekommenderar att vänta på patcher från speltillverkaren, det kommer förhoppningsvis bli bättre. Det är synd att 9600k inte har HT, även klockad så kan 6c/6t vara snålt för topp-prestanda i moderna titlar.

Visa signatur