Surfplatta för äldre pensionär

Permalänk
Medlem

Surfplatta för äldre pensionär

Hej,
Min mormor, som svor av sig allt vad datorer heter när hon gick i pension, har nu börjat fundera på surfplatta. Antagligen triggat av att det är ganska tråkigt hemma iom corona.

Jag lovade att hjälpa till att hitta vad som kan vara tänkbart men har lite dålig koll. Vill ha något som är så enkelt som möjligt. Hon har en Doro-telefon. Finns det något liknande för surfplattor?

Är det iPads som är enklast att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

Hej,
Min mormor, som svor av sig allt vad datorer heter när hon gick i pension, har nu börjat fundera på surfplatta. Antagligen triggat av att det är ganska tråkigt hemma iom corona.

Jag lovade att hjälpa till att hitta vad som kan vara tänkbart men har lite dålig koll. Vill ha något som är så enkelt som möjligt. Hon har en Doro-telefon. Finns det något liknande för surfplattor?

Är det iPads som är enklast att använda?

Min farmor fick en iPad när hon fyllde 85, helt utan tidigare datorkunskap. Gick ganska enkelt, det jag saknat som kanske är löst nu är någon form av remote desktop för att kunna hjälpa med vissa saker.

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå det OS du själv kan bäst så att du kan ge support per telefon. Min mormor och morfar lärde sig använda en iPad när de var över 80.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Jag håller med om ipad. Min teknikanalfabet till morfar kan (nästintill) utan problem hantera sin. Likadant med min mormor. Ibland får man någon fråga om varför någonting inte fungerar som de vill men det är sällan.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, blir en begagnad iPad.

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen rekommendera en ipad, jag köpte en för typ 5 år sedan och har aldrig haft några problem med den!