Permalänk
Medlem

Silikon för CPU-delid

Har sökt i forumet och hittat denna [https://www.inet.se/produkt/5320468/uhu-hochtemperatur-siliko...] som alternativ.
Finns det dugliga biltema-varianter eller är det den här man ska satsa på?

Har Clas Ohlson eller Kjell någon variant som fungerar?

Följdfråga.
Om man struntar i att limma igen den, lägger man CPUn i socket, lägger IHS på CPU och lägger på locket?
Och, när man ska "plocka ut" CPUn, hur gör man då ?

Permalänk
Medlem

K-ruta har. Casco silikon 300c

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Har sökt i forumet och hittat denna [https://www.inet.se/produkt/5320468/uhu-hochtemperatur-siliko...] som alternativ.

Följdfråga.
Om man struntar i att limma igen den, lägger man CPUn i socket, lägger IHS på CPU och lägger på locket?

Jag skulle avråda från att använda silikon då det oftast är trögflytande och skapar ett mellanrum mellan värmespridaren och processorn. Köp något vanligt lim som tål 80-100 C eller mer. Jag har själv något standard "repair"-lim från Loctite som har fungerat utmärkt till över 30 processorer. Se till att använda så lite lim som möjligt och sprid ut det jämt över värmespridarens kanter. En liten droppe räcker för hela processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Följdfråga.

Som vanligt. Den sitter kvar om man lyfter försiktigt. Iaf mina 6-8 deliddade cpu har endast återmonterats med pasta eller clu. Ingen silicone.
Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag skulle avråda från att använda silikon då det oftast är trögflytande och skapar ett mellanrum mellan värmespridaren och processorn. Köp något vanligt lim som tål 80-100 C eller mer. Jag har själv något standard "repair"-lim från Loctite som har fungerat utmärkt till över 30 processorer. Se till att använda så lite lim som möjligt och sprid ut det jämt över värmespridarens kanter. En liten droppe räcker för hela processorn.

Fast man limmar inte under IHS utan bara längst kanten. Har själv 8 små klickar efter hörnen på 7700k. Behöver inte vara starkt utan är mest så ihs inte lossnar när man tar ur cpu.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Som vanligt. Den sitter kvar om man lyfter försiktigt. Iaf mina 6-8 deliddade cpu har endast återmonterats med pasta eller clu. Ingen silicone.
Mvh

Återmonterats med pasta? Enbart liquid metal eller vadå?

Permalänk
Medlem

Vad du än använder, se till att det är ytterst tunt, så att du inte gör så att själva processorn tappar kontakten med värmespridaren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Fast man limmar inte under IHS utan bara längst kanten. Har själv 8 små klickar efter hörnen på 7700k. Behöver inte vara starkt utan är mest så ihs inte lossnar när man tar ur cpu.

Om jag ska ha en svag limfog kan jag lika gärna inte ha en limfog alls och bespara mig tiden det tar att limma samt ~1 C lägre temperatur. Har testat lim i kanterna själv och det lossnar om jag inte är riktigt försiktig med processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

8 små klickar av vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Följdfråga.

Skrivet av nadirian:

Återmonterats med pasta? Enbart liquid metal eller vadå?

Ytspänningen från flytande metall är tillräckligt för att hålla värmespridaren på plats så länge du håller processorn upprätt. Placera moderkortet (eller datorn om det är monterat i en dator) horisontellt och lyft upp processorn via kretskortet (den gröna delen) utan att röra värmespridaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

8 små klickar av vadå?

Står i mitt första inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Implor: Ah förlåt.

En sån? https://www.k-rauta.se/produkt/silikon-300-casco-varmebestand...
(länkar ifall någon i framtiden hittar hit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Ytspänningen från flytande metall är tillräckligt för att hålla värmespridaren på plats så länge du håller processorn upprätt. Placera moderkortet (eller datorn om det är monterat i en dator) horisontellt och lyft upp processorn via kretskortet (den gröna delen) utan att röra värmespridaren.

Och då blir det såpass "kletigt" att IHS och CPU sitter ihop tillräckligt?

Annars, så förstås lägger man ner datorn. Men kan man då typ, lyfta upp CPUn med en typ tandpetare eller annat spetsigt, såpass att man får tag i PCBn och kan plocka ur den sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Följdfråga.

Jag deliddade min 8700K utan att limma ihop den och hade inget problem när jag bytte moderkort. IHSen är så tung att den glider inte omkring så länge du håller chippet hyfsat rakt och jag kom åt att lyfta chippet med mina icke-befintliga naglar.
Däremot när du spänner fast CPUn i moderkortet så får du hålla IHSen med andra handen så den inte glider iväg när du drar ner låset.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag deliddade min 8700K utan att limma ihop den och hade inget problem när jag bytte moderkort. IHSen är så tung att den glider inte omkring så länge du håller chippet hyfsat rakt och jag kom åt att lyfta chippet med mina icke-befintliga naglar.
Däremot när du spänner fast CPUn i moderkortet så får du hålla IHSen med andra handen så den inte glider iväg när du drar ner låset.

Tack! Det lutar mer åt att jag skiter i att limma fast de då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Och då blir det såpass "kletigt" att IHS och CPU sitter ihop tillräckligt?

Annars, så förstås lägger man ner datorn. Men kan man då typ, lyfta upp CPUn med en typ tandpetare eller annat spetsigt, såpass att man får tag i PCBn och kan plocka ur den sen?

Om du kör flytande metall är det ytspänning, så inte direkt kletigt. Mera att den sitter rätt så hårt tills den släpper helt. Om du kör kylpasta skulle jag gissa att det blir mer "kletigt", men jag har aldrig testat det under värmespridaren. Vilken processor är det? På 1150, 1155, 1156 och till mindre mån 1151 finns det två "indrag" i plasten på sockeln där du kan få grepp om kretskortet med fingrarna. Jag brukar lyfta upp processorn därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Om du kör flytande metall är det ytspänning, så inte direkt kletigt. Mera att den sitter rätt så hårt tills den släpper helt. Om du kör kylpasta skulle jag gissa att det blir mer "kletigt", men jag har aldrig testat det under värmespridaren. Vilken processor är det? På 1150, 1155, 1156 och till mindre mån 1151 finns det två "indrag" i plasten på sockeln där du kan få grepp om kretskortet med fingrarna. Jag brukar lyfta upp processorn därifrån.

1151 i7 7700k

Permalänk
Medlem

@nadirian:

Kört med både noctua pasta och på senare tid flytande metall. Clu är bra värme överförare.
Till och med testat sk naked die mount , men det gav bara ytterliggare ca 3graders sänkning (med overkill vattenkylning) så det är inte värt risken för skada på cpu för 3c temp.
Iaf enligt mig.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

@nadirian:

Kört med både noctua pasta och på senare tid flytande metall. Clu är bra värme överförare.
Till och med testat sk naked die mount , men det gav bara ytterliggare ca 3graders sänkning (med overkill vattenkylning) så det är inte värt risken för skada på cpu för 3c temp.
Iaf enligt mig.

Okej! Nä men då kör jag de så...