Permalänk
Medlem

Studier inom IT

Hej!

jag gick ut gymnasiet för 2 år sedan. Studerade då till "Dator och Kommunikationsteknik" och skulle nu vilja fördjupa mig. Har hittat utbildningen "https://www.ecutbildning.se/utbildningar/technical-operations..."
Som jag själv ser som ett alternativ. Är det någon som vet om detta är en vettig utbildning?
Sen står det även, inom detta yrke så kan man hålla på med komplexa installationer osv, men då känns det som man är inne på "IT-tekniker/Nätverkstekniker/Systemtekniker" rollen? Eller hur hänger dessa 4 ämnen ihop?

Jag vill i grund och botten hålla på men avancerade installationer och liknande i framtiden, vilken väg är då bäst att gå eller spelar det ingen roll?

Är tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

Det finns många 2- och 3-åriga utbildningar både på högskola och inom YH för detta. Jag jobbade med en av dom tidigare och där jag jobbar nu anställer vi en del folk från den typen av utbildningar (mest nätverkstekniker). Jag känner inte till den du länkar till, men jag skulle kolla YH och högskolor i området och se vad dom har. 3-åriga faller lite offer för högre krav på vetenskaplig nivå, om det inte passar dig kanske 2-åriga är att föredra.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

@ecce: På mitt Gymnasiebetyg så står det att min yrkesutgång är "Nätverkstekniker" men jag antar att det bara är grundläggande nivå.
jag valde dessutom bort Svenska 2 och 3. Så chansen på högskola är väldigt liten.

Nätverkstekniker är helt klart det jag vill syssla med, men har inte kunnat hitta någon väsentlig yrkeshögskoleutbildning för detta?
Har du några tips?

Mvh Robin L

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenizk:

@ecce: På mitt Gymnasiebetyg så står det att min yrkesutgång är "Nätverkstekniker" men jag antar att det bara är grundläggande nivå.
jag valde dessutom bort Svenska 2 och 3. Så chansen på högskola är väldigt liten.

Nätverkstekniker är helt klart det jag vill syssla med, men har inte kunnat hitta någon väsentlig yrkeshögskoleutbildning för detta?
Har du några tips?

Mvh Robin L

YH beviljas när det finns behov i en region för det, sedan får man köra utbildningen under en tidsperiod. Därefter får man fortsätta med nya utbildningar om behovet fortfarande finns kvar, typ. Så dom kommer och går lite grann... Jag har inte koll på nån exakt nu, men dom brukar alltid finnas. Man kanske kan söka via YH-myndigheten?

MDH har en utbildning inom nätverksteknik, https://www.mdh.se/utbildning/program/datornatverk-och-datako...

Det är den enda jag känner till nu, men det finns garanterat fler runt om i landet.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Ni som har koll. Hur ser det ut med molnet i samband med dessa yrkesroller ? Är det ngt att göra när alla är (på väg till/i) molnet ? Där konfigurerar man ju också nätverk på sitt sätt. Men inte på "samma sätt" som förr.

Permalänk
Medlem

Nackademin kom jag på har nog utbildningar inom nät.

Ja moln är hett. Absolut inget fel att sikta på det, även SDN och automation är saker som växer.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

@ecce: Detta hade kunnat vara något, men är lite osäker på om min gymnasieutbildning är grundläggande eller inte. Jag får kolla upp detta.
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenizk:

@ecce: Detta hade kunnat vara något, men är lite osäker på om min gymnasieutbildning är grundläggande eller inte. Jag får kolla upp detta.
Tack

Annars kan du kolla om högskoleprovet är nåt. När jag jobbade med utbildning på högskola tog vi ibland in folk med 0.4 som resultat på högskoleprovet, för det var så otroligt få som gjorde dom.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature