Intel Comet Lake-S går upp mot AMD Ryzen i nya prestandasiffror

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Om du kommer pressa mycket prestanda ur ditt system borde du kolla på PL1 och PL2 istället för TDP. Det är hur många watt cpu tillverkarna specificerar till moderkortstillverkarna att sockeln måste klara av att mata prollen med för att fungera optimalt i default resp. turbo-läge. TDP är mer vad kylaren måste klara för lite mer "average" usage, med mycket stor risk att processorn sänker frekvenserna om den får en hög last mer än ett tiotal sekunder.

Som du förstår är PL1 & 2 betydligt högre siffror än TDP.

Här är t.ex. vad Intel specificerat på i9-10900F:
PL1: 170W
PL2: 224W

Mkt bra info! Finns det något bra ställe där man kan hitta PL1/2 info för olika cpuer? AMD/Intel

Permalänk
Medlem

@galenmyra: PL värden är tyvärr inte alltid publika, Intel gillar inte att dela med sig av dem öppet.

Annars rent allmänt är detta en bra artikel som förklarar PL värden lite mer på djupet:
https://www.anandtech.com/show/13544/why-intel-processors-draw-more-power-than-expected-tdp-turbo

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Väldigt mycket hat på intel i tråden i vanlig ordning.
Är majoriteten här sura för att de varit överlägsna i ca 10 år fram till zen2?
Väntar själv på att se hur prestandan blir för Comat Lake-S.
Blir den sämre eller snarlik Zen2 kommer jag en AMD så jag kan uppgradera till Vermeer i höst/vinter annars blir det intel. Personligen skiter jag i vilket bara jag får max fps.

Med tanke på hur Intel hanterat sin marknadsposition är det inte konstigt att de får (rättmätig) kritik för det. Konkurrens är något som främjar utveckling och positiva förändringar för konsumenter. Att Intel varit nästintill i monopolställning över lång tid vad gäller x86-processorer för konsumentanvändning är något som fortfarande aktivt bör motarbetas, för samtliga konsumenters skull.

Intel har marknadsandelar så det räcker och blir över, trots att de åsidosatt saker som sund konkurrens, teknisk innovation eller rimliga prissättningar (tillgång efter efterfrågan). Så, återigen, förtjänar Intel i allra högsta grad kritik på flera plan.

Tagit bort ot, moderator
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Med tanke på hur Intel hanterat sin marknadsposition är det inte konstigt att de får (rättmätig) kritik för det. Konkurrens är något som främjar utveckling och positiva förändringar för konsumenter. Att Intel varit nästintill i monopolställning över lång tid vad gäller x86-processorer för konsumentanvändning är något som fortfarande aktivt bör motarbetas, för samtliga konsumenters skull.

Intel har marknadsandelar så det räcker och blir över, trots att de åsidosatt saker som sund konkurrens, teknisk innovation eller rimliga prissättningar (tillgång efter efterfrågan). Så, återigen, förtjänar Intel i allra högsta grad kritik på flera plan.

Håller med om att konkurrens främjar oss alla och har aldrig sagt annat.
Men jag förstår inte varför Intel i detta fallet förtjänar kritik pga prissättning.
De får väl prissätta hur de vill och tycker man det är för dyrt ja då mister de en kund till Amd.
Deras problem och ingen annans.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Håller med om att konkurrens främjar oss alla och har aldrig sagt annat.
Men jag förstår inte varför Intel i detta fallet förtjänar kritik pga prissättning.
De får väl prissätta hur de vill och tycker man det är för dyrt ja då mister de en kund till Amd.
Deras problem och ingen annans.

Det är inte bara deras prissättning som är orsaken till kritiken utan det har liksom samlats på hög för Intel. Bland annat deras smutskastning av AMD, prissättning, försök att hålla tillbaka innovation etc. kombinerat med tidigare mutskandaler. Med andra ord.. Intel har fått utstå enorm och rättmätig kritik för deras förehavanden de senaste 20 åren. Det är inte hat i någon definition av ordet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är inte bara deras prissättning som är orsaken till kritiken utan det har liksom samlats på hög för Intel. Bland annat deras smutskastning av AMD, prissättning, försök att hålla tillbaka innovation etc. kombinerat med tidigare mutskandaler. Med andra ord.. Intel har fått utstå enorm och rättmätig kritik för deras förehavanden de senaste 20 åren. Det är inte hat i någon definition av ordet.

Okej då hat kanske är fel ordval. Smutskastning kanske hade vart bättre.
Men det kanske är okej så länge det inte är Intel som gör det...
Vill nog påstå inget av bolagen är oskyldiga när det kommer till att "smutskasta" det andra.

Måste dock säga att man ska va bra jävla naiv för att tro att Intel är de enda som sysslat med mutor inom branschen.

Bara hoppas på att de tar jämna kliv i prestanda framöver så vi konsumenter kan få så bra cpu'er som möjligt till "vettigt" pris.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dpom86:

@galenmyra: PL värden är tyvärr inte alltid publika, Intel gillar inte att dela med sig av dem öppet.

Annars rent allmänt är detta en bra artikel som förklarar PL värden lite mer på djupet:
https://www.anandtech.com/show/13544/why-intel-processors-draw-more-power-than-expected-tdp-turbo

Intel kan inte säga exakt vilket värde dessa har, då de kan ändras av OEM och moderkort. Vilka värden som rekommenderas finns i officiell dokumentation.

Vilket värde som faktiskt är satt på ett specifikt system går alltid att läsa ut. Hur man läser detta är också något Intel dokumenterar.

Vilken PL1/PL2 värde som Comet Lake kommer ha vet ingen förutom Intel och moderkortstillverkarna i detta läge, det som finns är nog rätt mycket gissningar. Har de fått det från HWInfo eller liknande är det inte garanterat korrekt på CPU-modeller som inte finns på marknaden än då man läser ut denna information ur s.k. MSRs där MSR=Model Specific Register.

D.v.s. utan Intels dokumentation för just Comet Lake är det inte alls säkert att de PL1/PL2 värden som HWInfo visar är korrekt. De register man måste läsa kallas MSR_PKG_POWER_LIMIT samt MSR_RAPL_POWER_UNIT. Om den senare ändrats för Comet Lake kan program som HWInfo visa siffror som är skalade fel!!

Historiskt har PL1 alltid varit TDP medan PL2 kan vara rätt mycket vad som helst >= PL1.

Så denna information är helt öppen i bemärkelsen: Intel tillhandahåller all information man behöver för att läsa ut detta på alla lanserade CPU-modeller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: i Annandtech artikeln jag länkade står det att de upprepade gånger frågat Intel efter all info men att de vägrat svara. Däremot hade jag fel om PL värdena, dessa är publika, där har du rätt.

Jag ser inte riktigt vad du menar med att "informationen är öppen", men "bara Intel vet om den".

Sen stämmer det som du säger att Intels nivåer är rekommendationer och att moderkortstillverkarna kan justera själva, det står också i artikeln jag länkade.

Det sagt så är det inte jätte intressant vad en moderkortstillverkare har satt för PL värden i den kontext vi diskuterar, nämligen vad är processorns energiförbrukning by-design.

Intels PL värden ger oss detta, så vi kan ta det värdet och jämföra så rättvist som möjligt mot andra cpu-modeller.
För man kan ju inte skylla på Intel om moderkortstillverkaren pushar upp power-limit.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Okej då hat kanske är fel ordval. Smutskastning kanske hade vart bättre.
Men det kanske är okej så länge det inte är Intel som gör det...
Vill nog påstå inget av bolagen är oskyldiga när det kommer till att "smutskasta" det andra.

Måste dock säga att man ska va bra jävla naiv för att tro att Intel är de enda som sysslat med mutor inom branschen.

Bara hoppas på att de tar jämna kliv i prestanda framöver så vi konsumenter kan få så bra cpu'er som möjligt till "vettigt" pris.

Ge oss ett exempel där AMD har mutat återförsäljare för att utesluta andra aktörer från deras sortiment? Eller ett exempel där AMD haft monopol men hållit tillbaka utvecklingen för att tjäna pengar på en stagnerad marknad?

Det är fullt möjligt att AMD kan ha gjort det men skillnaden är att Intel är dömd för sagda övertramp. Med andra ord.. det finns belägg för att Intel mutat aktörer.

Denna "Men de gör det också" mentalitet är ganska frekvent använd av fanboys och är bara kontraproduktivt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dpom86:

@Yoshman: i Annandtech artikeln jag länkade står det att de upprepade gånger frågat Intel efter all info men att de vägrat svara. Däremot hade jag fel om PL värdena, dessa är publika, där har du rätt.

Jag ser inte riktigt vad du menar med att "informationen är öppen", men "bara Intel vet om den".

Sen stämmer det som du säger att Intels nivåer är rekommendationer och att moderkortstillverkarna kan justera själva, det står också i artikeln jag länkade.

Det sagt så är det inte jätte intressant vad en moderkortstillverkare har satt för PL värden i den kontext vi diskuterar, nämligen vad är processorns energiförbrukning by-design.

Intels PL värden ger oss detta, så vi kan ta det värdet och jämföra så rättvist som möjligt mot andra cpu-modeller.
För man kan ju inte skylla på Intel om moderkortstillverkaren pushar upp power-limit.

Vad jag menade med "de är publika" är att Intel dokumenterar i detalj hur man läser ut PL1/PL2 på alla lanserade CPUer. Däremot kan man inte säga: PL1/PL2 för t.ex i7-8665U är X och Y W, vilket värde de har i en specifik maskin beror på hur OEM konfigurerade dem!

Vad AnandTech menar med "vissa värde är hemliga" är jag inte säker på vad de refererar till. Värdet på PL1, PL2 (och PL3/PL4 om det används) resp. Tau är alla värden som går att läsa ut (och om man tror man vet vad man håller på med även ändra...). För just det artikeln tar upp ser jag inte riktigt vad med som skulle kunna vara relevant. Råkade ha just detaljerna väldigt färska då jag svängt ihop ett verktyg till Linux som läser ut denna information (och använt det mest på min laptop och NUC med i7-8665U samt i7-8559U).

TDP har en väldigt specifik definitionen, den sätts av Intel och kan inte ändras av OEM (oavsett vad de väljer att sätta PL1/PL2 till). Om man kyler minst TDP W kommer CPUn fungera "korrekt", det betyder inget utöver det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Ah nej kontexten var inte artikeln, utan att någon annan i tråden undrade hur mycket denna drar jämfört med Ryzen. I den kontexten är rekommenderade PL värden det närmsta vi kommer en rättvis (moderkortsoberoende) jämförelse - långt ifrån perfekt men bättre än TDP.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@Ozzed: Du har rätt, det går båda vägarna. Processorval kan dock vara av betydelse med sämre kort än de bästa också ifall man spelar på 1080p low (Vilket ändå många gör, annat vore dumt i competitive shooters)

Ja, men jag tror också att de som tävlar i e-sport gör mer informerade hårdvaruval för deras use case. Det jag syftar på är folk som köper ditten eller datten för att den och den tillverkaren har den bästa processorn för ändamålet, eller allt som oftast Mindshare, gammal hävd osv.

Så jag säger inget om folk som faktiskt har koll på vad de köper, men att säga att "Intel är bäst i spel, oavsett vilken Intel-processor och övrig hårdvara i burken" är inget annat än hål i huvudet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

@Ozzed: Ingen har väl sagt "oavsett Intel processor"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@Ozzed: Ingen har väl sagt "oavsett Intel processor"?

Jo, tyvärr är det många som säger det. Det blir ju fel då 9900K absolut är snabbast i de flesta spel men det betyder ju inte att resten av serien också är det, och det är den mentaliteten jag stör mig på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jo, tyvärr är det många som säger det. Det blir ju fel då 9900K absolut är snabbast i de flesta spel men det betyder ju inte att resten av serien också är det, och det är den mentaliteten jag stör mig på.

Det har jag aldrig hört någon säga