Gått från GTX 670 till GTX 1070, men stöter på problem

Permalänk
Medlem

Gått från GTX 670 till GTX 1070, men stöter på problem

öpte nyligen ett Palit Geforce GTX 1070 för att uppgradera min stationära dator som jag byggde ihop för omkring 6-7 år sedan.

Dels har jag en fråga om dess strömförsörjning, då mitt gamla grafikkort har "16 pins" totalt, men det nya endast har 8
(se bifogade bilder).
Hur är tanken att jag ska förse det nya grafikkortet med ström??

Dels har jag en fråga om det kan vara så att jag råkar förstöra mitt nätaggregat, eller ännu värre, moderkort?
Jag stängde av datorn, stängde av nätagg och byte grafikkort, det var då jag upptäckte problemet med strömförsörjningen, tänkte kanske lite korkat men spontant att då kopplar jag ju in bara ena pluggen, satte på nätagg och startade datorn.
Hörde att den gick igång som vanligt, men skärmarna visade inget, så stängde av datorn igen, stängde av nätagg och satte tillbaka det gamla grafikkortet.
Satte igång nätagg igen och tryckte på powerknappen... men det enda som hände/händer är attt CPU-fläkten samt övriga fläktar snurrar till i en halv sekund, sedan är allt bara dött (hörts och syns att skärmarna får ström också).
Är det nätagg eller moderkort jag råkat ha sönder, och i sådana fall p.g.a. vad?

Är bästa tipset/lösningen att köpa nytt nätagg och iallafall testa med det för att felsöka hur statusen är med komponenterna??

https://imgur.com/gallery/1g8sAPW

Permalänk
Hedersmedlem

@Werzion: Börja med att lista vilka delar du faktiskt har i datorn. Ja, om ett grafikkort bara har 8-pins strömförsörjning är det meningen att du koppla in 8-pins från nätagget och inget annat.

Permalänk

Kan vara så att du behöver ett uppdaterat bios/uefi för nya grafikkortet ska fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lista på komponenter kommer inom kort.

Förtydligande, jag satte alltså in endast den högra sladden på det nya grafikkortet och lät den vänstra hänga löst. Kan det ha varit det som orsakade problem?

https://imgur.com/gallery/CguP4ud

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan vara så att du behöver ett uppdaterat bios/uefi för nya grafikkortet ska fungera.

Fast det hade ju varit svårt att genomföra när skärmarna inte visade något!? :/
Något jag kunde ha gjort innan jag byte grafikkort?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kan du posta info om resterande delar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte alla grafikkort som behöver lika mycket ström, så om det är så att grafikkortet helt enkelt inte har lika många strömkontakter så räcker det att helt enkelt inte koppla in alla.

Du har alltså inte gjort något fel när du bara kopplat in en av strömkontakterna. Det är helt normalt.

Permalänk
Skrivet av Werzion:

Lista på komponenter kommer inom kort.

Förtydligande, jag satte alltså in endast den högra sladden på det nya grafikkortet och lät den vänstra hänga löst. Kan det ha varit det som orsakade problem?

https://imgur.com/gallery/CguP4ud

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det hade ju varit svårt att genomföra när skärmarna inte visade något!? :/
Något jag kunde ha gjort innan jag byte grafikkort?

Ja givetvis så är det något du får göra med antingen ditt gammla kort isatt eller med inbyggda grafikchippet i processorn om du har ett sådant.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Allt köptes och byggdes ihop runt 2013.

Komponenter:
Nätaggregat: BeQuiet Purepower BQT-L8-CM-630W 80 Plus Bronze
Moderkort: Z77 Extreme4
Chassi: Fractal , minns ej mer
Nuvarande Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2Gb
Inköpta Grafikkort: Palit GeForce GTX 1070 Dual
2 x SSD
CPU: Intel, minns ej mer anno 2013, så i5 kanske på ~2,8Ghz !?

(va smidigt det hade varit om jag kunde starta datorn och se komponenterna i kontrollpanelen... hehe)

Varit förbi en butik och köpt en Corsair VS650.
Så har jag ett fungerande nätagg att testa med tänkte jag (och öppet köp).

Men främst/först skulle jag vilja veta hur jag korrekt ansluter nya grafikkortet till PSU...
Ingen tillgång till multimeter så kan inte testa av nätaggregat eller moderkort så sett :/

Skickades från m.sweclockers.com

P.S stort tack för erat engagemang hur det hela än löser sig. Sedan jag byggde datorn har jag verkligen släppt allt vad hårdvara innebär >_<

Permalänk
Medlem

Låter inte som att du gjort ngt som kan förstöra, säker på att du fått i grafikkortet ordentligt i porten?

Permalänk
Medlem

Update: När jag startar nätagg så märker jag att högtalarna får ström (skärmarna har alltid ström, så jag som först misstolkade varifrån ljudet av "energi" kom ifrån, det är från högtalarna under skärmarna, inte skärmarna) samt att där TP-kabeln sitter lyser en diod.

Kan/bör jag tolka det som att det är moderkortet och inte nätagg som är kört?
Har som sagt ett nytt nätagg hemma nu, men känns korkat att börja fippla med det när jag fortfarande inte riktigt vet/förstår vad som hänt om vad det är som är kajko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werzion:

Update: När jag startar nätagg så märker jag att högtalarna får ström (skärmarna har alltid ström, så jag som först misstolkade varifrån ljudet av "energi" kom ifrån, det är från högtalarna under skärmarna, inte skärmarna) samt att där TP-kabeln sitter lyser en diod.

Kan/bör jag tolka det som att det är moderkortet och inte nätagg som är kört?
Har som sagt ett nytt nätagg hemma nu, men känns korkat att börja fippla med det när jag fortfarande inte riktigt vet/förstår vad som hänt om vad det är som är kajko...

Du har väl fortfarande inte uppdaterat BIOS?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du har väl fortfarande inte uppdaterat BIOS?

Nej, det är dock gamla grafikkortet som sitter i igen, men datorn startar inte, så svårt att göra något och är väl inget som egentligen ska behövas göra för att få igång den igen?

Summering är att jag bytt grafikkort en gång, men fick ingen bild så jag bytte tillbaka till gamla grafikkortet och nu startar inte datorn alls. (Min chansning är att nätagg eller moderkort är rökt, men osäker, och ännu mer osäker på vad som är nästa steg för att felsöka eller återställa allt/få igång datorn)

Bonus-info hade varit ett troligt scenario på vad som faktiskt orsakat att det blev såhär hehe, men det är en bonus jag kan klara mig utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Werzion: Kolla så minnesmodulerna sitter i ordentligt. Jag hade ett moderkort där minnesmodulerna satt jättenära grafikkortet, så när man tryckte ner grafikkortet och inte tänkte sig för, så kunde man trycka ner release-knapparna för minnet så minnet åkte upp.

Resetta bios på moderkortet med jumpern?

Har processorn inbyggd grafik? testat att använda den?

Går datorn igång och stänger av sig själv, eller är det bara svart bild?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werzion:

Nej, det är dock gamla grafikkortet som sitter i igen, men datorn startar inte, så svårt att göra något och är väl inget som egentligen ska behövas göra för att få igång den igen?

Summering är att jag bytt grafikkort en gång, men fick ingen bild så jag bytte tillbaka till gamla grafikkortet och nu startar inte datorn alls. (Min chansning är att nätagg eller moderkort är rökt, men osäker, och ännu mer osäker på vad som är nästa steg för att felsöka eller återställa allt/få igång datorn)

Bonus-info hade varit ett troligt scenario på vad som faktiskt orsakat att det blev såhär hehe, men det är en bonus jag kan klara mig utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter konstigt att datorn inte startar igen om du har i det gamla. Jag har tyvärr ingen aning om vad som kan vara fel men hoppas någon annan kan komma på vad det kan vara.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werzion:

öpte nyligen ett Palit Geforce GTX 1070 för att uppgradera min stationära dator som jag byggde ihop för omkring 6-7 år sedan.

Dels har jag en fråga om dess strömförsörjning, då mitt gamla grafikkort har "16 pins" totalt, men det nya endast har 8
(se bifogade bilder).
Hur är tanken att jag ska förse det nya grafikkortet med ström??

Dels har jag en fråga om det kan vara så att jag råkar förstöra mitt nätaggregat, eller ännu värre, moderkort?
Jag stängde av datorn, stängde av nätagg och byte grafikkort, det var då jag upptäckte problemet med strömförsörjningen, tänkte kanske lite korkat men spontant att då kopplar jag ju in bara ena pluggen, satte på nätagg och startade datorn.
Hörde att den gick igång som vanligt, men skärmarna visade inget, så stängde av datorn igen, stängde av nätagg och satte tillbaka det gamla grafikkortet.
Satte igång nätagg igen och tryckte på powerknappen... men det enda som hände/händer är attt CPU-fläkten samt övriga fläktar snurrar till i en halv sekund, sedan är allt bara dött (hörts och syns att skärmarna får ström också).
Är det nätagg eller moderkort jag råkat ha sönder, och i sådana fall p.g.a. vad?

Är bästa tipset/lösningen att köpa nytt nätagg och iallafall testa med det för att felsöka hur statusen är med komponenterna??

https://imgur.com/gallery/1g8sAPW

Testat att dra ur strömsladden till nätagget, hålla in power-knappen i 4 sekunder, sätta i sladden igen och starta som vanligt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Du har gjort helt rätt med elen, så om ngt gått sönder bör det inte vara därför.
Dubbelkolla så att du inte satt i grafikkortet fel, tex kanske kortet sitter högre i bakänden än framänden.
Om du har inbyggt grafikkort, testa att starta utan nvidiakortet alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det någon Bios-kod eller diagnos lampor på moderkortet? Ta hjälp av manualen till moderkortet. Det kan ge dig en bra hint om vart det strular.

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

Reseta bios, starta med inbyggda grafikkortet i moderkortet. Uppdatera bios.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Werzion:
Sätt i det nya grafikkortet.
Tryck på minnesmodulerna (som att du vill försäkra dig att de sitter)
Clear cmos (finns antingen knapp eller pins på moderkortet, se manual för exakt procedur)
Även plocka ut batteriet och trycka på startknappen funkar.
Starta datorn

Enjoy

Permalänk
Medlem

Hola!

Jag har prövat allt som står i tråden så gått det går, men får varken felmeddelande i displayen på moderkortet, ingen reaktion på CMOS-reset eller köra helt utan grafikkort...

Så lösningen fick ikväll bli att köpa en begagnad dator på blocket med ett 1070-grafikkort i sig så jag kan köra SLI-bridge.

Pengar löser allt ;-P
Någon som vill köpa en död dator för 500 kr? Hehe

Stort tack för allas respons och engagemang!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så du har fortfarande inte testat uppdatera bios?

Edit: eller får du inget liv i den alls längre?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Stendöd >_<

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hur håller gigabyte gtx 670 än idag?

Visa signatur

JJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av josip_84:

hur håller gigabyte gtx 670 än idag?

670 borde klara sig hyfsat så länge du inte går över 1080p eller kräver mer än typ low/medium i spel.
I en av mina burkar snurrar ett 760 (borde vara snarlikt) och den håller fortfarande som lekdator.
För jobb så hänger den givetvis inte med längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

670 borde klara sig hyfsat så länge du inte går över 1080p eller kräver mer än typ low/medium i spel.
I en av mina burkar snurrar ett 760 (borde vara snarlikt) och den håller fortfarande som lekdator.
För jobb så hänger den givetvis inte med längre :/

nice! vad kan man sälja den för?

Visa signatur

JJ

Permalänk

Några hundralappar 200-300:- kanske

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ta i/ur ramstickorna.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |