Muskampen 2025: Segraren korad!

lägga till oallokerat utrymme

Permalänk

lägga till oallokerat utrymme

jag ser i diskhanteraren att jag har ett oallokerat utrymme på endast 129mb. jag minns när jag formaterade om datorn att jag inte kunde ta bort den lilla volymen av någon anledning. men kan jag köra extend i diskhanteraren så den lillen slås ihop med den stora partitionen? borde vara lungt va?

https://imgur.com/a/W5OcDrn

Permalänk
Medlem

@Glossy White:
Nej, du kan inte slå ihop dem via diskhanteraren, av den enkla anledningen att det lediga utrymmet måste vara till höger om den partition man vill utöka.

En del 3:e part partition/diskhanterings program kan dock göra det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade låtit det vara om du har data på disken du är rädd om.
Att börja fixa och dona för 129mb utrymme och riskera dataförlust - inte värt det i mina ögon om du inte vet vad du gör.

Disken är på 3000gb - och 0,1gb utav det kan du nog leva utan.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Glossy White:
Nej, du kan inte slå ihop dem via diskhanteraren, av den enkla anledningen att det lediga utrymmet måste vara till höger om den partition man vill utöka.

En del 3:e part partition/diskhanterings program kan dock göra det.

ok tack

Skrivet av andreas_dock:

Jag hade låtit det vara om du har data på disken du är rädd om.
Att börja fixa och dona för 129mb utrymme och riskera dataförlust - inte värt det i mina ögon om du inte vet vad du gör.

Disken är på 3000gb - och 0,1gb utav det kan du nog leva utan.

vadå? det finns ju tydligen program som man kan göra detta med så varför skulle det bli dataförlust?
klart jag inte gör det om det kan bli problem men varför skulle det bli det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Glossy White:

klart jag inte gör det om det kan bli problem men varför skulle det bli det?

Det blir väldigt ofta problem och det är väl en av anledningarna till att det inte går att göra direkt i operativsystemet.
Se alltid till att ha backup innan du ens funderar på att ändra en partitionstabell på en disk som innehåller data du inte vill mista och räkna med att den töms och se det som en bonus om datan är kvar efter ändringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det blir väldigt ofta problem och det är väl en av anledningarna till att det inte går att göra direkt i operativsystemet.
Se alltid till att ha backup innan du ens funderar på att ändra en partitionstabell på en disk som innehåller data du inte vill mista och räkna med att den töms och se det som en bonus om datan är kvar efter ändringen.

så att aome partition klarar detta är alltså inte sant?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Glossy White:

Jo, i de flesta fallen. Men det är alltid en risk som man inte bör ta utan att ha en extra kopia på sin data.
(I min åsikt bör man alltid ha minst en extra kopia av allt man vill ha kvar, dock. )

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Man får väga vinsten mot den eventuella risken.

Aldrig i livet att jag skulle göra det för så lite utrymme.

Dock, har man tex OCD och störs ordentligt av det, ligger sömnlös om nätterna, osv... Då skulle jag göra en ordentlig backup av allt viktigt först. Eller ännu bättre skaffa en ny disk och kopiera allt...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Glossy White:

Det blir ofta strul med ompartitioneringar när enheten innehåller data, personligen hade jag inte rört den för så extremt lite utrymme.
Hade jag verkligen behövt utrymmet hade jag först kopierat över allt till en ny disk och på så sätt även fått den defragmentering på köpet och sedan ompartitionerat den ursprungliga disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jo, i de flesta fallen. Men det är alltid en risk som man inte bör ta utan att ha en extra kopia på sin data.
(I min åsikt bör man alltid ha minst en extra kopia av allt man vill ha kvar, dock. )

Skrivet av mrqaffe:

Det blir ofta strul med ompartitioneringar när enheten innehåller data, personligen hade jag inte rört den för så extremt lite utrymme.
Hade jag verkligen behövt utrymmet hade jag först kopierat över allt till en ny disk och på så sätt även fått den defragmentering på köpet och sedan ompartitionerat den ursprungliga disken.

ok då rör jag inte den lilla. men jag har 60 gb till oallokerat utrymme på den andra satadisken.
jag har backup så jag provar med aomei så får vi se