Permalänk

Göra rent musmatta

någon som vet om man kan tvätta en sån här qpad musmatta i tvättmaskin?
maskinen har handtvättsfunktion om det behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

någon som vet om man kan tvätta en sån här qpad musmatta i tvättmaskin?
maskinen har handtvättsfunktion om det behövs

https://i.imgur.com/600ZtOw.jpg

Jag brukar tvätta min i maskin, funkar utmärkt, och den blir på riktigt ren

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag brukar tvätta min i maskin, funkar utmärkt, och den blir på riktigt ren

har du en likadan? vad kör du för program? temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

har du en likadan? vad kör du för program? temperatur?

Inte likadan, kör skonsam tvätt 30 grader

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Inte likadan, kör skonsam tvätt 30 grader

men om du inte har likadan hur kan jag då veta att den inte blir förstörd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

men om du inte har likadan hur kan jag då veta att den inte blir förstörd?

Förslagsvis skriver du istället vilket material din matta är tillverkad av.

Förutsatt att det är en tygmatta blir den inte förstörd av en vända i tvättmaskinen. Annars kan du lägga den i badkaret eller en balja med vatten och lite handdiskmedel, låt ligga och mysa en stund och skrubba sedan med en mjuk borste. Låt torka liggande på en tvättställning eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

men om du inte har likadan hur kan jag då veta att den inte blir förstörd?

Har din sydda kanter? Om inte så kanske det kan vara så att kanterna börjar slitas loss i tvättmaskin, s.k fraying. Men det är inget som jag kan garantera kommer hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

men om du inte har likadan hur kan jag då veta att den inte blir förstörd?

Jag har aldrig sagt att "gör som mig så kommer den inte att gå sönder". Din musmatta är väl av tyg, precis som min, så vad kan gå fel? Jag vet ju inte din tvättmaskinsmodell, men vi behöver ju inte vara överanalyserande? Kör ett skonsamt program, inte för varmt och utan centrifugering så borde det väl gå bra?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag kör med ljummet vatten i badkaret, precis så den täcker mattan (stor matta..)
Slänger lite tvättmedel på den och låter den ligga o dra i 5 min. Sedan skrivbar jag försiktigt med disksvampmedsols, upp/ner, motsols och sköljer sedan av mattan. Torkar sedan med handduk och låter den lufttorka. Funkat bra för mig några år på alla tyg mattor jag haft.

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga min QcK+ i ett örngott för säkerhetsskull. Sist råkade den dock vika sig och hade en ful vikning när den kom ut. Men efter att jag använde den en vecka ungefär så försvann vecket, något jag var osäker på om den skulle göra. Kanterna kan börja lossna lite smått men enbart just där jag alltid bara handleden men det gör mig inget. Kanterna runtom där jag inte lägger handen har däremot inte börjat släppa och det här var väl tredje gången jag körde den i maskinen. Har kört 40c som vanligt. Ett problem är däremot att jag tycker den blir för hal i början. Men efter någon vecka så blir den som vanligt igen... fast ren då.

I ditt fall bör du kanske köra den med vit tvätt så den inte missfärgas.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har alltid tvättat musmattor i tvättmaskin vanligt 30 grader.
Har alltid blivigt rent och fint och ingen har gått sönder.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Undviker tvättmaskin. Räcker med varmt vatten och tvättmedel.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Avstängd

@kapisch: Tvättmaskin 40 grader körde jag med, på den tid jag hade en, med korkbaksida och sånt, sen använde jag strykjärn för att fixa kanterna.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Avstängd

lär ju förlora lite av glidet i mattorna eftersom de är behandlade!

Permalänk
Skrivet av WhiteOnyx:

lär ju förlora lite av glidet i mattorna eftersom de är behandlade!

vilka då? min matta eller alla mattor?

Permalänk
Medlem

Är inte den där Qpad mattan på bilden en sån där med mjuk plast på ovansidan? Kanske missminner mig, har haft en sån men det var ett tag sedan. Känns inte som något man vill lägga i en tvättmaskin iaf om du frågar mig. Om det är sån där mjuk plast tror jag nästan att lite rengöringsmedel av något skonsammare slag och en fiberduk hade gjort jobbet.

Rena tygmattor har jag alltid funnit att det är bäst att handtvätta. Typ så här: https://youtu.be/YBylHzreYEY

Permalänk
Medlem

Köp en "musmatta" i glas. Då är det bara att tvätta den som vilka bestick som helst. Har haft min i 16 år och den rullar på.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

@Veni: Jag har bättre än så....ett skrivbordsunderlägg i 3mm plåt, som är skinnklätt, bästa musmatta som finns! en meter bred, och 60 cm på den andra ledden

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på hur jag rengör min musmatta på min Razer Mamba HyperFlux & Firefly HyperFlux?

Den har ju två sidor, en med tyg, och en med plast, men jag använder tygsidan.
Efter som jag har eksem och använder mycket krämer osv så blir den lätt infettad och ful, hur rengör jag?

Dom senaste åren har jag suttit med en kniv och skrapat av mattan då och då, men det måste finnas en bättre metod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glossy White:

vilka då? min matta eller alla mattor?

textilmattor är glid behandlade!

Permalänk
Skrivet av twit:

Förslagsvis skriver du istället vilket material din matta är tillverkad av.

Förutsatt att det är en tygmatta blir den inte förstörd av en vända i tvättmaskinen. Annars kan du lägga den i badkaret eller en balja med vatten och lite handdiskmedel, låt ligga och mysa en stund och skrubba sedan med en mjuk borste. Låt torka liggande på en tvättställning eller liknande.

det enda jag hittar om materialet är hybrid surface och hybratek coating.
står på inets hemsida att den är gjord av tyg.
undersidan verkar vara av något gummimaterial

edit: har tvättat den nu i maskin. i 30 grader "ylle" och den höll men blev inte ren..ska man försöka med ett annat tvättprogram?
finns fintvätt också

Permalänk
Inaktiv

@Glossy White: Tvätta den för hand, tvål och vatten. Nöj dig inte förrens den är ren!

Permalänk
Medlem

kört mina i tvättmaskinen också fungera bra , tyg här också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Handtvättar i badkaret

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

det enda jag hittar om materialet är hybrid surface och hybratek coating.
står på inets hemsida att den är gjord av tyg.
undersidan verkar vara av något gummimaterial

edit: har tvättat den nu i maskin. i 30 grader "ylle" och den höll men blev inte ren..ska man försöka med ett annat tvättprogram?
finns fintvätt också

Ylletvätt och fintvätt skulle jag säga är snarlika under hanteringen i tvättprocessen. Håll dig till fortsatt låg temperatur så funkar det fint.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Sällar mig också till gänget som tvättar musmattan i maskin. Vanlig 40-graderstvätt tillsammans med kläder. Tvättar den rätt ofta, innan den hinner bli synligt äcklig, och den har hållit för det i ganska många år nu.

Tror det är en Steelseries QcK, den är svart och det står Steelseries i ena hörnan åtminstone

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

ok folk säger olika här. efter att ha tvättat min musmatta 3 gånger: först ylle 30 grader, sen fintvätt 30 grader och sen vanlig tvättprogram 30 grader så ser jag lite slitage i kanterna. det kan ha vart så från början men jag vet inte. fläcken är fortfarande kvar men det har försvunnit mycket av den.

så frågan är nu om man vågar köra 40 grader tillsammans med tvätt eller om man ska fortsätta köra 30 grader fintvätt..sista gången hade jag på en klick flytande tvättmedel direkt på fläcken och sen tvättmedel i facket, det var då som det gick bort mest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ok folk säger olika här. efter att ha tvättat min musmatta 3 gånger: först ylle 30 grader, sen fintvätt 30 grader och sen vanlig tvättprogram 30 grader så ser jag lite slitage i kanterna. det kan ha vart så från början men jag vet inte. fläcken är fortfarande kvar men det har försvunnit mycket av den.

så frågan är nu om man vågar köra 40 grader tillsammans med tvätt eller om man ska fortsätta köra 30 grader fintvätt..sista gången hade jag på en klick flytande tvättmedel direkt på fläcken och sen tvättmedel i facket, det var då som det gick bort mest

Varför inte prova handtvätt som många också kör med i tråden?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

@Veni: Jag har bättre än så....ett skrivbordsunderlägg i 3mm plåt, som är skinnklätt, bästa musmatta som finns! en meter bred, och 60 cm på den andra ledden

Låter som den är väldigt svår att få in i tvättmaskinen...