Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Fördelar med vattenkylning

Har funderat på skaffa vattenkylning ett tag men är speciellt säker längre. Jag menar vad jag har sett så verkar det ju inte va någon grym kylning precis. Vissa ligger ju på 40 grader som jag får med min luftkylning. Sen är det ju även massa fläktar som brummar på så tyst blir det ju inte. Så varför skulle jag lägga ut mina dineros på vattenkylning? ge mig lite fördelar med vattenkylning ni som har.

Permalänk
Medlem

Tja jag kunde skruva upp min P4 2,4B från 2,8 till dryga 3 GHz. Med luft var det omöjligt för mig att komma högre än 2,8.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk

det är tyst... vill man få det tyst så kan man! vattenkyling behöver inte LÅTA!!!

Visa signatur

T-bird 1.4@1.533 | G-force 2 t / pro 64mb 250/400@335/481 | Seagate Barracuda IV 40.0Gb 7200rpm | 256ddr pc2100 Kingston | Lite annat smått och gott

Permalänk
Medlem

40 grader betyder ingenting. Olika processorer, moderkort kan mäta olika, olika bios visar olika, olika chassin har olika temperaturer som externt kan värma upp tempmätare om det är lite varmare, olika moderkort använder olika sorters tempmätare placerade på olika ställen.

Det är sänkningen mellan luft och vatten på en och samma dator som betyder något.

Vatten är väl bäst om du vill klocka, eller om du vill slippa CPU-fläkten (man kan ju alltid köra stora fläktlösa radiatorer).

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
40 grader betyder ingenting. Olika processorer, moderkort kan mäta olika, olika bios visar olika, olika chassin har olika temperaturer som externt kan värma upp tempmätare om det är lite varmare, olika moderkort använder olika sorters tempmätare placerade på olika ställen.

Det är sänkningen mellan luft och vatten på en och samma dator som betyder något.

Vatten är väl bäst om du vill klocka, eller om du vill slippa CPU-fläkten (man kan ju alltid köra stora fläktlösa radiatorer).

Så sant som det är sagt. Tempen på min processor sjönk i storleksordningen 15 grader när jag gick från luft till vatten.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Gick från Vatten till luft, ner från 2,2 till 2Ghz..
Kunde köra 2Ghz i 1,65v med vatten, fick dra på 1,75 för att det skulle funka med luft. Hade ett vattensystem utan fläkt..

Rekommenderar dig inte att köpa vattenkylning om du inte tycker att det är kul att mecka.. Prestandavinsten motiverar inte köp. Glädjen gör det..
Ps. det enda köpta in mitt vattensystem var pumpen.

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel

Permalänk
Medlem

jag hade typ 40 med luft och fick 25 med vatten... enligt moderkortet.

Om jag stänger av datorn och har på vattenkylningen, låter min dator knappt någonting och du behöver inte ha fläktar på radiatorn om du inte ska klocka.

rekommenderar starkt att du ska köpa vattenkylning.

Visa signatur
Permalänk

lånar tråden lite

Vad rekommenderar ni för vatten prylar?

Visa signatur

CHASSI: Addtronics 7896a | MB: DFI LanParty-UT| HDD: 1 Maxtor 80 gig @ ata133 | CPU: AMD X2 3800+ @ 2500 mhz [250*10] | [color="blue"] Minnen[/color]: Gskill 2x1024 |GFX: XFX 7800gt

Permalänk
Medlem

det är ju ganska mkt som är bättre med vatten. du kan ju också kyla ditt grafikkort med vattnet, då slitter du ljudet får både cpu fläkten och ljudet från grafikkortsfläkten (som på Geforce 4 låter en hel del)
i nästa dator ska det vara vatten, käns lite dumt att slänga ut 8 st fina fläktar och en fancontroler för vatten i denna dator bara
vatten roxx!

Visa signatur

"It takes a big man to cry, but it takes a man with a rail gun to laugh at the big man crying."

Permalänk
Medlem

en fördel med vatten är ju också att du kan kyla flera saker utan att behöva höjja ljudnivån.
CPU, NB, minnen, GPU, GFX-minnen, HD, nätagg. och detta bara genom att sätta på fler block och koppla in fler slangar. Skulle du göra samma sak med fläktar skulle du få ett jävla liv...

Självklart måste vattenkylningen kylas med 1-2 fläktar men det är betydligt mindre än 4 som man har stand i en dator (nätagg, cpu, gpu, nb).
Och självklart så måste vattenkylningen klara av att man kopplar in massa saker.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
en fördel med vatten är ju också att du kan kyla flera saker .... nätagg ...

Vattenkylt nätagg Hur? Länk?

Visa signatur

You'll drive me Wild, I'll drive you crazy.

Permalänk
Medlem

Kör 2,2 vcore samt acceptabel temp + ljudnivå med din luftkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakko504
Vattenkylt nätagg Hur? Länk?

www.zerofanzone.co.uk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
www.zerofanzone.co.uk

Tackar.

Visa signatur

You'll drive me Wild, I'll drive you crazy.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är tyst och med bra komponenter blir ett välbyggt system betydligt pålitligare än luftkylning. Om man som jag inte överklockar så kan man köra väldigt tysta fläktar på radiatorn.

Permalänk

Hur stor är risken för läkage om man bara använder sig av fabrikstillverkade prylar?
Det är det enda förutom min ekonomi som jag ser som ett hinder just nu då jag vanligtvis inte har särskillt stor tur när det gäller saker som kostar pengar.