Finns det bärbar dator med pnp m.2

Permalänk
Medlem

Finns det bärbar dator med pnp m.2

En installation är ju egentligen bara en hårddisk och jag vill ha en laptop/desktop där man kan stoppa in en m2 framifrån så att jag kan byta mellan kraft och bärbar med samma installation. Ungefär som egpu fast hela datorn. Finns det sådana datorer?

Edit: bild på vad jag menar fast till laptop.

Permalänk
Medlem

Va? min bärbara har en "kraft" SSD som standard av m.2 gränssnitt och flera andra bärbara har samma config, finns m.2 kabinetter som kan överföra up till 10gbit/s över rätt gränsnitt typ thunderbolt 3 eller så om du vill ha det externt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johndues:

En installation är ju egentligen bara en hårddisk och jag vill ha en laptop/desktop där man kan stoppa in en m2 framifrån så att jag kan byta mellan kraft och bärbar med samma installation. Ungefär som egpu fast hela datorn. Finns det sådana datorer?

Du menar, du vill ha en hårddisk som du kan flytta mellan en stationär och en bärbar, så att du kör två konfigurationer på samma installation?
Vill du ha något sådant, så får du nog bygga/skapa det själv. Om det dessutom gäller Windows, så behöver du en Retail-version, det garanterar dock inte att du får problem när du flyttar disken fram och tillbaka då det ska omaktiveras hela tiden.

Det simplaste jag kan tänka på är någon form av "synkade mappar".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johndues:

Det existerar i alla fall inte som bekväm expansionsport i framsidan på datorn. Hur menar du att du ska "byta mellan kraft och bärbar"? Det kommer bara bli jobbigt eftersom Windows inte är gjort för att hålla på att flytta fram och tillbaka mellan datorer.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns som expansionsplater. Har jobbat med servar där hela framsidan är fylld med diskplatser (se bild i första posten) men har aldrig sätt en laptop med det. Vill minnas att när min laptop dog så flyttade jag bara ssdn till en ny laptop och det funkade som vanligt. Kanske var det pga education licens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johndues:

Synd att det inte finns som expansionsplater. Har jobbat med servar där hela framsidan är fylld med diskplatser (se bild i första posten) men har aldrig sätt en laptop med det. Vill minnas att när min laptop dog så flyttade jag bara ssdn till en ny laptop och det funkade som vanligt. Kanske var det pga education licens?

Snarare pga tur.
Windows licens är en sak - OEM licenser tillåter vanligtvis inte flytt mellan olika enheter, men andra typer av licenser gör ofta det.

Större problemet är när man flyttar en installation av Windows från en uppsättning hårdvara till en annan. Plötsligt krävs det en hel uppsättning andra drivrutiner får både det ena och det andra. Om bägge enheterna har ungefär samma hårdvaruenheter så kan det fungera smärtfritt, och Windows har blivit bättre på att hantera sådant över åren, men fortfarande så är det generella rådet när man skall flytta en Windows-licens från en dator till en annan att göra en nyinstallation för att minimera risken för problem.

Permalänk
Medlem

Jag måste ha haft mycket tur mer drivrutiner, har bytt grafikkort utan ominstallation av drivrutiner 5ggr och även wifikort utan problem. Dock så kör jag endast med nvidia och det funkar alltid i Windows. Linux däremot så krånglar nvidia alltid sålänge du går bort ifrån Ubuntu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johndues:

Jag måste ha haft mycket tur mer drivrutiner, har bytt grafikkort utan ominstallation av drivrutiner 5ggr och även wifikort utan problem. Dock så kör jag endast med nvidia och det funkar alltid i Windows. Linux däremot så krånglar nvidia alltid sålänge du går bort ifrån Ubuntu.

Det är en helt annan grej att bara byta grafikkortet eller att flytta hela disken fram och tillbaka mellan helt olika datorer.