Lisa Su: "Vi arbetar på alternativ kring Zen 3-nedlåsning"

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Lisa Su: "Vi arbetar på alternativ kring Zen 3-nedlåsning"

Ett e-post-meddelande från AMD:s VD antyder att Ryzen 4000-serien kan få stöd även utanför 500-seriens moderkort.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Dec 2009

Kan det va så att AMD är oroliga att skylake++++++ ska ta förstora marknads andelar?
Roligt om de är så oroliga över en så gammal och kass arkitektur.

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Trädvy Permalänk
Sjusovarn
Registrerad
Feb 2017

Låter helt rimligt imo, om det finns 400-kort som är kompatibla så är det korkat av AMD att sätter begränsningarna och inte moderkortstillverkarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

I kombination med garanterat intresserade tillverkare som MSI så borde det finnas goda möjligheter till stöd med moderkort som nylanserades med just väl tilltaget lagringsutrymme i BIOS-chipet.
Rent spontant skulle jag inte räkna lika mycket med Asus sett till deras aktivitet kring 3000 - lanseringen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Positiv utveckling om det stämmer! Sen får man bara hålla tungan rätt i mun med bios-uppdateringarna, så man inte tar hem senaste bios på sitt Ryzen 1700-system och sätter datorn i koma

3900X | GTX 1080 | 32GB G.Skill Trident 3600 MT/s CL 14-14-14-34 1.5V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Så vem kommer köpa B550 nu isåfall om AMD tvärvänder?

Sedan undrar jag.. Brukar Lisa Su verkligen svara random personers mail om vilka strategier de har framöver?. Känns lite fake? men vad vet jag

edit: sedan känns det som en PR-disaster om det faktiskt är sant.
"Oh shit.. våra köpare blev sura när vi tänkte tvinga dom att köpa B550 eller X570... *host* jo alltså.. vi tittar på att eventuellt fixa stödet för äldre kort"

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 3600@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / Asus Rog Strix Geforce RTX 2060 OC / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 7 2700 @ Stock / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB 3200MHz CL16 / XFX RX480

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

@CubaCola:
Flera personer har fått liknande generiska svar, samma struktur på samtliga oavsett innehållet.

"tack för feedback"
"vi arbetar på det"
//AMD

Vem som svarar är en bra fråga, om det inte är ett skript som svarar med tanke på hastigheten de flesta får svar på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av trattjaevel:

Kan det va så att AMD är oroliga att skylake++++++ ska ta förstora marknads andelar?
Roligt om de är så oroliga över en så gammal och kass arkitektur.

Gammal ja, men knappast kass.

Men ja, de är väl kanske oroliga att tappa momentum i onödan. Det går ju väldigt bra nu, så vore ju synd att bromsa det i onödan.

AMD Ryzen7 3800X || Gigabyte X570 Ultra || Evga GTX 1080Ti || Crucial Ballistix Sport 3200 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

@str8forthakill: Ja, det är nog något script som autosvarar känns det som.

Tänk om någon köpt ett B450 i hopp om att uppgradera till Zen 3, för att sedan bli sur över att AMD går ut med att det blir ingen support för 400-serie moderkort, och man sväljer ilskan och köper en X570 istället för att sedan mötas av detta .

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 3600@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / Asus Rog Strix Geforce RTX 2060 OC / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 7 2700 @ Stock / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB 3200MHz CL16 / XFX RX480

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Sep 2017

Man kan ju hoppas att det erbjuds någon form av lösning. Att alla funktioner inte är tillgängliga = okej, att alla brädor i universum inte är kompatibla= okej, men att bara tvärlåsa allt = njaaa.

Alldeles för svag för SFF 🥰

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

@CubaCola:
Exakt, oavsett vad AMD gör så förlorar de. Skadan är redan skedd, och den orsakas av no mans sky metoder av PR. Säg generiska bra saker utan att avslöja för mycket och lojala fanboys fyller de blanka bitarna med sina fantasier om ideala utkomster och sprider de som fakta.

Folk borde redan ha sett detta komma efter den artificiella nedlåsningen av PCI-E 4.0 . B550A är B450 med separat AGESA kod utan blockeringen. B550 för konsumenter bör även det vara exakt samma krets med AGESA kod utan blockering.

Vad håller AMD på med är snarare rätt fråga. Det är nonsens, deras artificiella nedlåsningar, hålla tillbaka en rebranding av ett chipset. Släppa budget CPU'er innan B550 lanseras mellan två generationer. Där existerande moderkort ej kommer få stöd för årets senare släpp. AMD har lite problem att lösa internt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av evil penguin:

Gammal ja, men knappast kass.

Men ja, de är väl kanske oroliga att tappa momentum i onödan. Det går ju väldigt bra nu, så vore ju synd att bromsa det i onödan.

Jag var kanske en gnutta ironisk..
Med tanke på hur det brukar låta i nyheter om Intel..

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av str8forthakill:

@CubaCola:
"tack för feedback"
"vi arbetar på det"
//AMD

Vilket bara är ett mer diplomatiskt sätt att säga "låt hoppet flyga, ni kommer aldrig se en lösning på detta". Kan någon nämna ett enda exempel på ett företag som uttryck sig som AMD och sedan levererat en adekvat lösning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

"Förväntade du dig Ryzen 4000-stöd med ditt befintliga moderkort? Vilken modell har du, och vilken processor? Berätta i kommentarstråden!"

Ja, jag räknade kallt med det. Jag har ASUS Crosshair VII Hero, och det moderkortet har väl tilltagen ROM. Sitter just nu med 3900X och har räknat med att smidigt ploppa i en 4900X eller en 4950X när det beger sig. Blir det inte så så blir jag väldigt besviken.

Håller också med om att AMD's marknadsföring (om de står fast vid nedlåsningen) är vilseledande och hoppas i så fall på en grupptalan mot dem så att de får känna att de lever. Man "låtsas" inte bara vara det snälla företaget som är sååå mycket kundvänligare än Intel för att sedan pissa kunderna i ansiktet efter några år med vinst, så gör man bara inte. Det är vidrigt.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

hade AMD gjort ett mellanting o gett B450 och X470 stöd hade inte det inte varit någon större grej om X370 eller B350 inte fått stöd eller om dem lämnat det till tillverkarna, som hade varit det bästa valet. sitter själv på X370, hade inte stört mig att inte ha stöd för Zen3 även om jag ändå är lite besviken, mest för andra som köpt in i AM4. Själv tror jag att jag väntar på AM5 o DDR5 för något nytt.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2004

För de kort som klarar CPU lös Bios flash borde det vara enkelt. Ett Bios som stödjer 3 och 4000 serierna och ett som stödjer 3000 och äldre

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007

Själv funderade jag redan innan på hur i hela friden de skulle kunna få till stöd för ett gäng processorer till när det var svårt nog utrymmesmässigt på många moderkort redan för 3000-serien. Man fick ta bort grejer så som bakgrundsbild och liknande i UEFI för att platsoptimera redan då.
Så jag insåg väl där att många moderkort av äldre modell nog nått vägens ände nu. Förutsättningarna är väl vad de är liksom.
Rimligt är väl då att inte utlova fullt stöd nästa vända processorer - för det går kanske inte att få till helt enkelt.

Samtidigt ser jag en liten win om det nu är så att det kollas på möjligheten att ge stöd på äldre moderkort där det ändå går.

Jag hade såklart hoppats på att mitt b450-kort skulle kunna användas till en uppgradering av 4000-seriens prollar. Men jag förstår samtidigt att de inte kan trolla dit mer minne för bios i de moderkort som redan finns ute hos kunderna.

Baksidan är väl främst otydligt upplägg om vad som faktiskt gäller.

Aja. Vi får väl se vad det blir av det hela när allt släpps. Som alltid.

🎮 → Ryzen 5 2600 • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
🖥️ → Samsung 34" 21:9 S34E790C
💻 → SurfacePro 3 [ i5 • 4GB ddr3 • keyboard + pen ]
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930
🖱️ → Logitech g603 / ⌨️ → pok3r nordic white

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av mats42:

För de kort som klarar CPU lös Bios flash borde det vara enkelt. Ett Bios som stödjer 3 och 4000 serierna och ett som stödjer 3000 och äldre

Yes. Den lösningen hade jag personligen också uppskattat.

Problemet ligger väl där i att samma moderkort kan ha olika processorstöd vilket säkerligen kan irritera en hel grupp användare som inte känner till det här så noga. Kombinerat då med att det inte går att ändra biosversion utan att ha en kompatibel processor. Finns möjlighet för en hel del kundmissnöje kring den lösningen.

🎮 → Ryzen 5 2600 • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av CubaCola:

Så vem kommer köpa B550 nu isåfall om AMD tvärvänder?

Alla som bygger nytt.
Tvivlar på att det är jättemånga som skulle uppgradera från B450 till B550 för 4000-serien om den inte överraskar rejält utan helt enkelt nöja sig med 3000-serien.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
midgård
Registrerad
Dec 2011

finns det möjlighet att få 64gb ssd direkt fastlödd på moderkorten som mobiler har. skulle vara nice med ett linux system direkt i uefi så man kan köra stresstest

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

"Lisa Su", ja eller snarare någon som sköter hennes mail...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Efter en snabb googling see det ut som att strix-brädorna använder 256 MB rom och MSI kör 32 MB rakt över, känns då tryggare att mitt x470-i kommer få stöd för Zen3 än t.ex. om man satsat på tomahawk max b450?

Skrivet av Söderbäck:

Yes. Den lösningen hade jag personligen också uppskattat.

Problemet ligger väl där i att samma moderkort kan ha olika processorstöd vilket säkerligen kan irritera en hel grupp användare som inte känner till det här så noga. Kombinerat då med att det inte går att ändra biosversion utan att ha en kompatibel processor. Finns möjlighet för en hel del kundmissnöje kring den lösningen.

Det här har ju AMD redan gått igenom med zen2-lanseringen med utlåning av flash-kit osv som nödlösningar. Tycker de borde lära sig av tidigare misstag...

Ryzen 5 3600x, 16 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3600 MHz CL14, ROG STRIX X470-I, ASUS RX 5700 XT 2200 MHz, Samsung 970 EVO Plus 500G, EVGA Supernova P2 750w, custom CLC "2 AIO 1 loop" (2x pump/block combo, 240+120 mm rad), Samsung 27" C27HG70 Curved 144Hz HDR, gammal Samsung 55" TV, Logitech Z906 5.1 surround, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Stoffex:

Efter en snabb googling see det ut som att strix-brädorna använder 256 MB rom och MSI kör 32 MB rakt över, känns då tryggare att mitt x470-i kommer få stöd för Zen3 än t.ex. om man satsat på tomahawk max b450?

Dela 256 med 8, vad får du då? Bits vs Bytes.

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Trädvy Permalänk
Skäggig legend
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006

Jag tror absolut det kommer bli av. De kommer släppa stödet för 1xxx och kanske 2xxx för att ge utrymme åt 3xxx till 4xxx på utvalda moderkort, med restriktioner för andra features dedikerade till X570/B550 så som pci-express 4.0, kanske en ny boostfunktion etc.

Tråden om Skägg!

Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RX Vega 56 - MG279Q - BX500 480GB + 4TB WD
LG 65" OLED B6

 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 
Office: - MacPro 5,1 - 6-core - GTX 660 - 512GB SSD - 32GB DDR3

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Stoffex:

Det här har ju AMD redan gått igenom med zen2-lanseringen med utlåning av flash-kit osv som nödlösningar. Tycker de borde lära sig av tidigare misstag...

Men är det inte det som fortfarande är problemet då? Att ett gäng moderkort från zen och zen 2 fortfarande har begränsat med minne och det är fortfarande vad det är liksom? Det går inte att rätta till i efterhand att minnet är begränsat nu när mer information ska in.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Får verkligen hoppas de backar och inte tvingar fram nya moderkort för vem vill i så fall uppgradera, antagligen ingen eftersom det med stor säkerhet blir ddr5 på nästa generation.
Personligen skulle jag inte överväga att uppgradera om inte moderkorten vore gratis för att lägga ut en massa pengar på minne som inte funkar med nästa verkliga generation hade känts oerhört dumt.
Möjligen kunde de ju bekräfta att det kommer moderkort som kan hantera både ddr 4 och 5 för nästa generation men det lär väl inte hända.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019

Så väldigt mycket tyckande, inte lätt för Amd att tillfredsställa allas åsikter - hålla alla nöjda;) Här frodas ju kommentarer från både väl- & illasinnade, sk "fanboys" ur båda lägren (Amd/Intel), gäller mao att kunna sålla bland relevanta och icke dito.

Inget av allt detta buzzet har dock påverkat min inställning till Amd, har personligen stort förtroende för att de kommer ge oss det bästa de förmår. Och vad beträffar Intel så önskar jag detsamma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

Jag tvivlar på att 4000-seriens BIOS kommer ta mer än 16MB i sig självt, vad som kan göras är nog att lägga in en funktion i t.ex Ryzen master så att nuvarande CPU's generation känns av och sedan får man ett val vad man utöver det vill ha stöd för.

Det gör att någon med 1000- eller 2000-serien kan skippa stöd för 3000-serien för att spara plats. Likaledes kan någon med 3000-serien skippa stöd för Zen & Zen+.

På så vis slipper man moderkort som går i koma, kruxet är ju att förklara detta för gemene brukare.

*Asus B350M-A|1300X@4,3GHz|2x8GB@3,1GHzC14|GTX780-3GB@1149/3334MHz|Corsair-TX650W|Core V21.
*AsRock N68C-S|Phenom II x4 840@3.2GHz|2x4GB@1,6GHzC9|GTX650Ti-1GB| Fractal 500W|Natec Apion.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det kanske går att göra nått smartare med bios typ att man kan göra en liten universalkod som funkar på alla cpuer som ger tillräckligt med funktionalitet för att ladda in den fullständiga koden.
Det är ju egentligen lite tragiskt att man inte kan programmera om de flesta moderkort på nått enkelt sätt utan en fullt fungerande cpu. Här finns det definitivt möjlighet till förbättringar på framtiden moderkortshårdvara.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2017

Låter extremt att VD:n gör detta tillkännagivande i ett mejl till en slumpmässig Reddit-användare snarare än något officiellt uttalande eller uttalande till någon urstor aktör, efter att PC-gamingvärlden skrikit efter sån information i flera dagar.

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 2x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: MSI Z97-S02, Intel i7-4790k, GTX 970, 4x4 GB 1600 MHz, Samsung 860 EVO 500 GB, HDD 1 TB. Dator 3: MSI B75A-P45, Intel i5-3570k, R7 240, 4x4 GB 1333 MHz, Kingston A400 480 GB