Privat molnlösning för foton tagna med mobilen.

Permalänk
Medlem

Privat molnlösning för foton tagna med mobilen.

Hej,

Frågan uppstod när sambon efterfrågade en bra molnlösning för alla foton. Plötsligt slog det mig hur dålig koll man har på dessa saker idag.

Om man vill sätta upp en privat molnlösning som synkar foton löpande från två android telefoner, vad är den smidigaste och bästa lösningen i skrivande stund?

Kör Openmediavault på servern. Kan en molnapplikation via docker vara något värt att titta efter eller bör man skapa en egen lösning för detta?

Tack på förhand för svar.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Synkar själv till Google photo, har fungerat utmärkt och är enklast för mig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Microapple:

Synkar själv till Google photo, har fungerat utmärkt och är enklast för mig

Ja, dom flesta kör ju Google Photo eller iCloud, men ingen av dem är privata

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ah, missade det. Läste lite för snabbt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

OwnCloud eller Nextcloud är två alternativ. Jag kör OwnCloud och med hjälp av appen syncar den mina bilder till servern likt Google Photos. Går att sätta upp i docker, finns guider på deras webbsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det är en tolkningsfråga egentligen.

Google Foto håller ens bilder och videos privata när det kommer till delning med andra. Ingen annan än du och Google kan se dem. Google kan se dem för att filerna lagras inte krypterade, men förutom det kontrollerar du själv vem som får komma åt bilderna och videofilerna.

Men om trådskaparens flickvän menar privat som i krypterat, så är Google Foto inget alternativ alls (som redan bevisat). Plex är inte heller något bra alternativ då, även om man installerar Plex Media Server på ens egna server. Plex samlar nämligen in metadata om varje fil, användnings-statistik och mer (källa). Om en Plex-liknande tjänst önskas, så kan jag rekommendera Jellyfin (källkod) eller Emby (källkod).

ownCloud eller Nextcloud är också rekommenderat (som edvinnn nämnde). Jag har dock inte testat tjästerna än då installationen och konfigurationen av Nextcloud var ett rent helvete (försöker lära mig Docker nu för tiden, men då försökte jag installera allt manuellt).

Om det är en krypterad synkroniseringstjänst som trådskapaens flickvän söker efter, så kan jag rekommendera MEGA. 50 GB helt gratis eller cirka 54 kr per månad för 400 GB (se fler prisalternativ). MEGA är tyvärr baserad i Nya Zeeland där företagen måste lämna in data om en åklagare kräver det, men ens data är end-to-end-krypterad och man äger själv nyckeln till datan. Förlorar man nyckeln (som man måste ladda hem innan man börjar använda tjänsten, men som kan laddas hem när som helst efteråt), så är det adjös till alla ens filer.

Jag använder MEGA som en säkerhetskopiering för mina bilder och videofiler (och även andra filer (tjänsten har ersatt Google Drive för min del)). Men om man har många filer lagrade i molnet där och ska ladda in filerna via datorn, så måste man verkligen ha tålamod (appen är snabbare). Att avkryptera ens innehåll via Firefox är nästintill lönlöst (fliken för webbsidan kan krascha eller bli senapseg). En Chromebaserad webbläsare funkar bäst.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Airikr:

Det är en tolkningsfråga egentligen.

Google Foto håller ens bilder och videos privata när det kommer till delning med andra. Ingen annan än du och Google kan se dem. Google kan se dem för att filerna lagras inte krypterade, men förutom det kontrollerar du själv vem som får komma åt bilderna och videofilerna.

Men om trådskaparens flickvän menar privat som i krypterat, så är Google Foto inget alternativ alls (som redan bevisat). Plex är inte heller något bra alternativ då, även om man installerar Plex Media Server på ens egna server. Plex samlar nämligen in metadata om varje fil, användnings-statistik och mer (källa). Om en Plex-liknande tjänst önskas, så kan jag rekommendera Jellyfin (källkod) eller Emby (källkod).

ownCloud eller Nextcloud är också rekommenderat (som edvinnn nämnde). Jag har dock inte testat tjästerna än då installationen och konfigurationen av Nextcloud var ett rent helvete (försöker lära mig Docker nu för tiden, men då försökte jag installera allt manuellt).

Om det är en krypterad synkroniseringstjänst som trådskapaens flickvän söker efter, så kan jag rekommendera MEGA. 50 GB helt gratis eller cirka 54 kr per månad för 400 GB (se fler prisalternativ). MEGA är tyvärr baserad i Nya Zeeland där företagen måste lämna in data om en åklagare kräver det, men ens data är end-to-end-krypterad och man äger själv nyckeln till datan. Förlorar man nyckeln (som man måste ladda hem innan man börjar använda tjänsten, men som kan laddas hem när som helst efteråt), så är det adjös till alla ens filer.

Jag använder MEGA som en säkerhetskopiering för mina bilder och videofiler (och även andra filer (tjänsten har ersatt Google Drive för min del)). Men om man har många filer lagrade i molnet där och ska ladda in filerna via datorn, så måste man verkligen ha tålamod (appen är snabbare). Att avkryptera ens innehåll via Firefox är nästintill lönlöst (fliken för webbsidan kan krascha eller bli senapseg). En Chromebaserad webbläsare funkar bäst.

Jag tror att "Privat" betyder "Inte i molnet" i det här avseendet, varför skulle man vilja ha en "publik" tjänst för att ladda upp sina bilder?

En snabbskumning genom Plex policy senare så verkar det ju inte så farligt att de samlar metadata. Det kommer ju bara resultera i att dom får reda på att du har typ tusen bilder i samma upplösning och filnamnen "DSC_00001, DSC_00002" osv. Det kommer ju inte sitta någon och titta på bilderna. Fast det är ju klart, ingen apple- eller googleanställd sitter nog och tittar på mina 5000 bilder av hunden heller.

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag tror att "Privat" betyder "Inte i molnet" i det här avseendet, varför skulle man vilja ha en "publik" tjänst för att ladda upp sina bilder?

Skrivet av Benkaboy:

Om man vill sätta upp en privat molnlösning som synkar foton löpande från två android telefoner, vad är den smidigaste och bästa lösningen i skrivande stund?

Trådskaparen menar en molntjänst Om molntjänsten ska vara privat som i "jag vill kunna dela mina filer som jag vill" eller som i "filerna ska lagras krypterade" återstår att se.

Skrivet av Printscreen:

En snabbskumning genom Plex policy senare så verkar det ju inte så farligt att de samlar metadata. Det kommer ju bara resultera i att dom får reda på att du har typ tusen bilder i samma upplösning och filnamnen "DSC_00001, DSC_00002" osv. Det kommer ju inte sitta någon och titta på bilderna. Fast det är ju klart, ingen apple- eller googleanställd sitter nog och tittar på mina 5000 bilder av hunden heller.

Om man ska tänka på det säkraste sättet, så ska utvecklarna bakom tjänsten (i ditt fall, Plex) inte kunna få någon som helst åtkomst till ens filer. Molntjänsten ska även helst vara end-to-end-krypterad för att vara på den allra säkraste sidan. Tjänsten ska även ha sin källkod öppen för alla (precis som vad MEGA har) och då även själva corefunktionen för tjänsten (som MEGA inte har öppen källkod för, tyvärr).

Du kan inte bevisa för oss eller för dig själv att Google, Apple, Plex, eller andra företag (beroende på vart man har sina filer lagrade) inte tittar på filerna. De har den möjligheten då filerna ligger på deras servrar i deras land, på deras bekostnad. I korthet äger de dina filer så fort de hamnar på deras server. Facebook (som ett vilt exempel, men ett väldigt bra sådant) ger dem själva ägarrätten till allt som läggs upp på deras servrar, inklusive bilder och videos.

Facebook är baserat i USA, vilket är ett land som älskar reklam, vars företag utnyttjar deras kunder till det yttersta och som är pengaberoende och oftast kräver makt. Det är redan välkänt att det är så. Google, Facebook och Plex är alla tre baserade i USA. Tänk på det Låt det sjunka in.

Därför använder jag endast tjänster (eller åtminstone så gott som det bara går) som är krypterade, helst end-to-end-krypterade och då att jag kan se krypteringsnyckeln. Den krypterade tjänsten ska även helst vara Europa-baserade, främst i Schweiz, där lagarna är mycket bättre gällande ens integritet.

Bonuslänk: https://gobestvpn.com/guide/countries-with-strictest-data-pri...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag tolkar meningen "Privat molnlösning [...]" som "egen server/lagring i hemmet".

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tolkar meningen "Privat molnlösning [...]" som "egen server/lagring i hemmet".

Det är mycket möjligt att jag har missuppfattat det hela

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar jättemycket för engagemanget och förslagen i tråden. Jag måste börja med att be om ursäkt och förtydliga vad jag menade med privat vilket betydde en egen server hemmavid.

Jag ska kolla in MEGA, har nog aldrig övervägt en "icke privat" tjänst men den lät intressant. Det verkar vara möjligt att backa upp via nextcloud sedan använda en extern disk för att backa upp manuellt för lite redundans. Docker verkar kunna lösa nextcloud om man har lite lugn och rätt sinnesstämning, ska testa det i VirtualBox innan jag uppdaterar servern.

Permalänk
Medlem

@Benkaboy, jag använder Nextcloud för detta. Iaf till Android finns funktionen: "Auto upload" i mobilappen. Där har jag möjlighet att bocka i vilka mappar jag vill ska syncas till Nextcloud. Väl i Nextcloud får jag en mapp "InstantUpload" med undermappar i enlighet med vad jag valt att synca.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Glöm inte spegling av allting på en annan lokation med UPSer
Dubbla SAN kommer behövas (se punkt ett)
Eventuellt mera server hårdvara för speglingen
Backuplösning för ovan nämnda system
Inbrottslarm
Kryptering
VPN
Övervakningsystem för att monitorera tjänsterna

Seriöst, varför krångla till det och inte bara välja någon molntjänst? Bara elräkningen för att hosta allting själv överstiger månadskostnaden av en molntjänst. Upplever det här mera som en ursäkt för sig själv i sitt eget nörderi med massvis med rolig hårdvara och spännande lösningar. (Vilket iofs är en fullt godtagbar ursäkt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Glöm inte spegling av allting på en annan lokation med UPSer
Dubbla SAN kommer behövas (se punkt ett)
Eventuellt mera server hårdvara för speglingen
Backuplösning för ovan nämnda system
Inbrottslarm
Kryptering
VPN
Övervakningsystem för att monitorera tjänsterna

Seriöst, varför krångla till det och inte bara välja någon molntjänst? Bara elräkningen för att hosta allting själv överstiger månadskostnaden av en molntjänst. Upplever det här mera som en ursäkt för sig själv i sitt eget nörderi med massvis med rolig hårdvara och spännande lösningar. (Vilket iofs är en fullt godtagbar ursäkt.)

Attan!! Avslöjad! *Deploys assassin*

Lite så är det ju faktiskt. I dagsläget så laddar vi över bilderna till dator, sedan backar vi upp på en extern hårddisk och en lite NAS som startas för just det ändamålet. Det min sambo tycker är jobbigt(snacka om i-landsproblem) är att koppla in telefonen till datorn och föra över och sortera dem.
Då jag redan har en server med openmediavault som rullar 24/7 och drar mellan 40 och 50W så kan den likväl få en liten installation av Nextcloud.

När garaget för tillfället ligger 6 mil bort så får man hålla tillgodo med annat pyssel för att förbli tillfredsställd.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Benkaboy:

Attan!! Avslöjad! *Deploys assassin*

Lite så är det ju faktiskt. I dagsläget så laddar vi över bilderna till dator, sedan backar vi upp på en extern hårddisk och en lite NAS som startas för just det ändamålet. Det min sambo tycker är jobbigt(snacka om i-landsproblem) är att koppla in telefonen till datorn och föra över och sortera dem.
Då jag redan har en server med openmediavault som rullar 24/7 och drar mellan 40 och 50W så kan den likväl få en liten installation av Nextcloud.

När garaget för tillfället ligger 6 mil bort så får man hålla tillgodo med annat pyssel för att förbli tillfredsställd.

För husefriden kanske du får släppa på nörderiet lite och bara slå på googles egna synk på frugans telefon? Det är en knapptryckning och den synkar allt automatiskt såfort du har internet via wifi. Blir ju inte enklare än så!

Sen kan du ju nörda ner din egna situation med hemmapryttlar

Visa signatur

www.bamseclockers.com