Nvidia Geforce RTX 3080 på bild – möjlig referensmodell med omdanad kylare

Permalänk
Medlem

Skiter i kylaren, kör vattenkylt ändå. Hoppas bara dom inte snöat in helt på RT prestanda och skiter i den riktiga grafik prestandan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Ser ju inte klokt ut

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Om kylaren kyler bra är det helt ointressant om den ser "ful" ut, men jag tycker inte den är ful den ser innovativ ut verkar som att dom har tänkt till. Frågan är hur dom har tänkt.

edit. eftersom det ser ut att vara en avancerad kyllösning så ser det inte ut som att Nvidia kommer att snåla med prestandan på 7nm, jag tror att kortet kommer att slå 2080Ti i det mesta utom möjligen i gammaldags spel eftersom 2080Ti har mycket brute force. I RT förväntar jag mig att det slår 2080 Ti med marginal. Priset är svårt att sia om, beror mycket på Big Navi, men jag har svårt att se att det kommer att kosta under 9000Kr.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Skiter i kylaren, kör vattenkylt ändå. Hoppas bara dom inte snöat in helt på RT prestanda och skiter i den riktiga grafik prestandan.

Det är exakt det jag tror tyvärr, men hoppas att jag har fel. Det blir säkert en avsevärd RT prestanda ökning dock.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Undrar om det är en push/pull konfig. den ena fläkten trycker in luft och den andra suger ut luften, som på en av de gamla Noctua CPU kylarna. Då måste de ha krympt kretskortet rejält.

Samma kretskort som GTX970?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Undrar om det är en push/pull konfig. den ena fläkten trycker in luft och den andra suger ut luften, som på en av de gamla Noctua CPU kylarna. Då måste de ha krympt kretskortet rejält.

Är push - push, syns på fläktbladen. Om det varit pull så hade fläkten varit vänd åt andra hållet. : )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja att den bakre fläkten trycker varmluften neråt?

Nästan alla har ju chassin som är designade för att dra ut varmluften ovanifrån.

Kanske har misförstått något med designen?

Permalänk
Medlem

Personligen väntar jag in AMDs Big Navi, inte nödvändigtvis en värstingmodell, men förhoppningsvis i blower-style.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja att den bakre fläkten trycker varmluften neråt?

Nästan alla har ju chassin som är designade för att dra ut varmluften ovanifrån.

Kanske har misförstått något med designen?

Ta en koll på mITX, så blåser den fläkten längst bak luften igenom kylarbladen med heatpiperör och sen rätt ut på sidan av dessa chassin

Visa signatur

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

För min del är det helt ointressant hur det ser ut. Det kommer att sitta i ett diskret chassi utan fönster. Jag bryr mig bara om hur det presterar.
Varför inte? Så har de alltid gjort tidigare med referenskorten. Tredjepartstillverkarna brukar överklocka korten och sätter dit mer exotisk kylning pga ökad värmeutveckling. Det här rör sig sannolikt om ett ingenjörsexemplar också så förvänta dig inte att det kommer se ut så här i butiker.

samma har .skiter fullständigt hur det det ser ut, intresserad endast hur det presterar

Permalänk
Medlem

Finns alltid de som kommer att tycka illa om det annorlunda.

Det var så jag blev mobbad.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Måste bara påpeka att jag inte håller med någon angående att kylaren är ful. Snarare är det en avskalad och mjuk design som göre ett starkt avstamp från den hemska kantiga sci-fi design som är så tidstypiskt bland grafikkort. Hårdvarunördar tenderar dock att ha en sak gemensamt, de älskar fullkomligt avskyvärd formgivning, så utifrån deras synsätt förstår jag att designen ser vedervärdig ut.

Permalänk
Medlem

Det ser ju ut att va push-pull, och till den delen förstår jag tanken, men hur skulle kylflänsarna funka här? Triangelformen verkar ju pressa in varm luft i "fickor", istället för att den t.ex. skulle åka ut på sidorna (som med vanliga axial) eller ut genom IO (som radial).

Om det här är referensdesignen så blir det intressant att se hur den presterar. Push-pull kunde vara intressant speciellt i små ITX-chassin med begränsat luftflöde.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer är det smart utfört av nvidia att nyttja X designen så intel inte kan göra det till en typisk intel design för Xe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fejk! Inte en chans att ett grafikkort för 250 W skulle ha enbart en axialfläkt. Det är just först eftermarknadsmodeller med TRE, betydligt större fläktar, som man når topprestanda med 2000-seriens toppkort.

Men hallå eller? det är en fläkt på framsidan och en på baksidan. Själva PCB kortet är betydligt kortare än kylaren.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Sando:

Det ser ju ut att va push-pull, och till den delen förstår jag tanken, men hur skulle kylflänsarna funka här? Triangelformen verkar ju pressa in varm luft i "fickor", istället för att den t.ex. skulle åka ut på sidorna (som med vanliga axial) eller ut genom IO (som radial).

Om det här är referensdesignen så blir det intressant att se hur den presterar. Push-pull kunde vara intressant speciellt i små ITX-chassin med begränsat luftflöde.

Nej det kan aldrig bli push-pull. Kretskortet slutar innan den bakre fläkten som ett V och bakre fläkten blåser rakt igenom kylflänsarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Är push - push, syns på fläktbladen. Om det varit pull så hade fläkten varit vänd åt andra hållet. : )

Fast fläktbladen är ju vända åt andra hållet på ena fläkten (edit : för att ena kortet är upp och ner ja.. idiot man är

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Skapade en snabb CAD-bild av hur det ser ut, baserat på bilderna. Inte helt lätt att se

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/83848?key=d41450ef5c2256f4bd3180df172a0ab8

edit: @Fulci var snabbare och med snyggare bild! Inser nu att jag måste steppa upp när det kommer till snabb-CAD

Oj! Men jösses? En helt idiotisk konfiguration! Då måste man ha bra luftflöde på TVÅ sidor, plus att det blir omöjligt att byta ut kylare för att vattenkyla (eller så får den vara dubbelsidig eller nåt). Nej, detta är inget Nvidia kommer att sälja, det vågar jag lova. Förmodligen nån galen lillingenjör på Nvidia med mer experimentlusta än vett och sans som fått en liten budget för att bygga testmodeller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Oj! Men jösses? En helt idiotisk konfiguration! Då måste man ha bra luftflöde på TVÅ sidor, plus att det blir omöjligt att byta ut kylare för att vattenkyla (eller så får den vara dubbelsidig eller nåt). Nej, detta är inget Nvidia kommer att sälja, det vågar jag lova. Förmodligen nån galen lillingenjör på Nvidia med mer experimentlusta än vett och sans som fått en liten budget för att bygga testmodeller.

För vattenkylning så räcker det med en enkelsidig kylning mer än väl.

Tror du får gå tillbaka och läsa artikel och tråd en gång till så det blir rätt!

Sen om luftflöde på båda sidor, kan ju vara att det är ett sätt att kompensera för dåligt flöde på en sida.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Var ju inga problem att vattenkyla GTX295

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Snabbt_o_Hårt: Oj ett härligt gammalt danger den gissar jag,har en danger den på min härligt varma 480 men ligger i garderoben nuförtiden, men e den klart snyggaste vattenkylaren jag sett (black chrome om jag minns rätt, sen e ju koppar väldigt snyggt oxå) Om detta stämmer som ref modell så har de ju maximerat kylflänsar åtminstonde för storleken (om nu allt e kylflänsar & inte bara dekoration en del av dem)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det här ser superfake ut. Typ som något man skulle få hem från AliExpress till ett alldeles för lågt pris med en helt annan GPU i verkligheten.

Tvärtom, du har aldrig arbetat inom industri? Faktumet att det ser käpprätt åt helvete ut gör läckan mycket mer sannolik och verklighetstrogen. Hade det varit en snygg och logisk design hade det vart 110% fake som alla andra läckor.

Gissar att det är tidiga prototyper innan den externa designen är färdigställd. Eller ens produktionen av delarna/toolingen är klar. Så en release i november +-1 månad känns bang on.

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas att det inte är slut designen 😱. 2000 serien som är så förbannat vackra (-super texten), till detta? 😅

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

@lnd1437:
Nej nej långt ifrån klar, så ser det ut när man arbetar på design av verktyg för att tillverka nya produkter, men behöver praktiska applikationer av dem redan under designstadiet för andra engineering samples.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag föredrar hellre en kylare som är funktionell än en kylare som ska se snygg. Man slutas inte förundras av de som tycker tvärtom och det kommer nog aldrig ändras.

Jag föredrar hellre en kylare som är både funktionell och snygg.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk

Funktion före utseende tack. Tycker de är cleana annars vilket alltid är nice!

Permalänk
Medlem

Men troligtvis går dom ganska varmt om man har så ambitiös kylning, det lite udda utseendet känns som att det är inspirerat av PS5 dev kits. Funktion före form.

edit. är funktionen väl genomtänkt tycker jag att det i sig är snyggt, ogillar pynt som inte fyller någon funktion.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@lnd1437:
Nej nej långt ifrån klar, så ser det ut när man arbetar på design av verktyg för att tillverka nya produkter, men behöver praktiska applikationer av dem redan under designstadiet för andra engineering samples.

Phew, trodde Jensen fått värmeslag i skinnjackan där ett tag 😂

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag föredrar hellre en kylare som är både funktionell och snygg.

Precis håller med. Det ena behöver inte utesluta det andra. F1 bilar är 100% funktion men brukar oftast se väldigt bra ut.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast de referenskort med en fläkt har haft radialfläkt och styrt luftflöde. Enbart en axialfläkt kommer bara att ge luftflöde över halva (och även det är nog rejält optimistiskt!) kylaren.

Fins gott om Refernskort från nvidia med en Axialfläkt också.

Har ett GTX295 med Axialfläkt, singel PCB versionen fick det, dubbel mackan har jag med dock trasigt exemplar men det har en riktig radialfläkt.
Samma sak med gamla 7900GTX, var singel Axialfläkt dock har jag inte kvar mitt exemplar, sedan har ju GTX590 också Axialfläkt men var väl mest känt för att brinna upp för recensenterna pga kass driver.

Ett modernt grafikkort i nutid är Titan Z, dual GPU med en Axialfläkt.

Bara för att folk gillar att kalla dom för radiafläktar så är fläktarna i sin design Axiella i första hand.
Radialfläktar fokuserar flödet sker från axlen och utåt därav namnet.

Axialfläktars flöde är naturligt främst längsmed axlen eller parallellt med den men i praktiken mer konformat luftflöde.

Men som sagt Nvidia har använt Axialfläktar för sina "semi" blower style kylare för både singel och dual GPU lösningar ofta om man kollar på tidigare kort då det "fungerar" trots allt.