Permalänk

System tar massa CPU

Har läst flera trådar angående att processen system tar ca 20% CPU men får inget svar genom att läsa dom. Under flera månader har processen CPU börjat ta 20% utan anledning. Har prövat installera om datorn men det hjälper inte, prövade även stänga av funktionen starta windows snabbt (eller vad den heter) men hjälper inte heller (Läste någonstans att det kunde hjälpa)

Har en Razer Blade laptop som är mindre än året gammal. Jag har inte gjort något speciellt med datorn när system började äta av min dator. Har även inte bytt några komponenter i den heller.

När jag startar om dator försvinner problemet för en stund men kommer tillbaka ibland inom 10 min. Finns det någon lösning på detta?? Det är en dyr dator och vill ju inte att datorn skall arbeta som fan hela tiden. Fläktarna är igång nästan hela tiden pga system.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Testa att ladda hem Process explorer från Microsofts systinternals-paket. Där kan du se mer specifikt vad som anropas och käkar CPU. Eftersom det är på systemnivå kan det vara nån hårdvara som kör dåliga drivrutiner, ta en sväng förbi device manager och kör en "scan for hardware changes".

Är det någon annan process som äter CPU tillsammans med "system"? T.ex. indexeringstjänsten eller msmpeng.exe?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Prövade skanna efter hardware changes men inget hände.
Vet inte om jag tolkar det rätt men är det APCI.sys som spökar?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av RobotKeso:

https://i.ibb.co/NWPWRRm/dator.png

Prövade skanna efter hardware changes men inget hände.
Vet inte om jag tolkar det rätt men är det APCI.sys som spökar?

Ah, men då är vi inne på ACPI, som hanterar hårdvara i alla fall
Microsoft-artikel om det hela
Mer artikel om du vill nörda

Första är ju såklart att uppdatera dina drivrutiner för grafikkort, chipset, eventuella ljudkort etc. Gå till respektive tillverkares hemsida och ladda hem.

Sen kan du kanske såklart ha nåt tangentbord eller mus som beter sig dåligt, har du något i reserv som du kan testa med? Detta kan ju gälla alla USB-enheter.

Du kan också testa att stänga av energisparfunktioner (win+x, "mobility center", eller "power options") tills du märker att CPU-användning börjar gå ner

edit: läste om ditt inlägg, det är ju en märkeslaptop. Razer bör ha drivrutiner på sin hemsida för alla komponenter i datorn

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Ah, men då är vi inne på ACPI, som hanterar hårdvara i alla fall
Microsoft-artikel om det hela
Mer artikel om du vill nörda

Första är ju såklart att uppdatera dina drivrutiner för grafikkort, chipset, eventuella ljudkort etc. Gå till respektive tillverkares hemsida och ladda hem.

Sen kan du kanske såklart ha nåt tangentbord eller mus som beter sig dåligt, har du något i reserv som du kan testa med? Detta kan ju gälla alla USB-enheter.

Du kan också testa att stänga av energisparfunktioner (win+x, "mobility center", eller "power options") tills du märker att CPU-användning börjar gå ner

edit: läste om ditt inlägg, det är ju en märkeslaptop. Razer bör ha drivrutiner på sin hemsida för alla komponenter i datorn

Alla USB-enheter är kopplade till min skärm och skärmen till datorn. Problemet kom innan jag hade tangentbord och mus också. Har prövat installera om drivrutiner och får se om det hjälper! Ska pröva med energisparfunktioner även.

Permalänk

Tyvärr funkade det ej. System gick ner till 10% när jag kör på energisparläge, men problemet kvarstår.

Så trött på datorer nu, speciellt laptops då MSIn som jag köpte först pajjade efter 6 månader och bytte till denna.