Adapter för VGA till HDMI/Displayport?

Permalänk
Medlem

Adapter för VGA till HDMI/Displayport?

Jag har en dator med enbart VGA ut och en skärm med enbart HDMI eller Displayport in. Hur kopplar jag ihop dessa billigast möjligt?

Det verkar ytterst svårt att hitta några produkter och de jag hittar verkar kosta ett par tusenlappar. Men sedan ramlade jag över denna: https://www.clasohlson.com/se/VGA-till-HDMI-adapter/p/Pr38470...
Den verkar göra exakt vad jag söker, men till en bråkdel av priset. Missar jag något, är den felmärkt eller kommer det helt enkelt fungera?

Permalänk
Medlem

inte billigare att köpa ett grafikkort för 2-300kr med hdmi ut? men ja den ser ut att göra dwet du vill.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

inte billigare att köpa ett grafikkort för 2-300kr med hdmi ut? men ja den ser ut att göra dwet du vill.

Har hittat samma adapter för 170kr nu så då blir det nog svårt att hitta ett grafikkort billigare
Sen är det ju smidigheten i en adapter att kunna använda med olika enheter, slippa krångla med kompatiblitet och drivrutiner osv osv.

Jag är inte så priskänslig, 500kr är helt okej. Men 2000kr som vissa kostade är i häftigaste laget för en tillfällig grej.

Tack för svaret! Jag slår till så får vi se om det fungerar.

Permalänk
Medlem

@Kamouflage: Nackdelen med den lösningen är annars att du blir begränsad till en upplösning på 1280*1024 eller 1280*720 om man läser specifikationerna, så om monitorn du har, har 1920*1080 i upplösning så kommer det se suddigt ut på skärmen när den måste skala om.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kamouflage: Som alltid: Vad är det för dator och för skärm du ska köra? Så slipper vi gissa vad som är möjligt.

För när de här frågorna dyker upp så visar det sig påfallande ofta att det redan en vettig lösning likt mini displayport i en bärbar. Eller andra vägar att gå.

Och är det en stationär dator är ett nytt grafikkort en bättre lösning. Är detta en veterandator där ett nytt grafikkort inte är en lätt sak? Då är det faktiskt bättre att köpa en enkel skärm som har VGA.

Att konvertera VGA-till HDMI eller DP är verkligen en nödlösning, en sista utväg för svåra situationer. Alla former av omvandlare i den riktningen, från gammal till ny teknik, är i sig problematisk och dyr. En tripp till blocket – eller affären – för en skärm med VGA-anslutning från början är nästan alltid den rekommenderade lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Kamouflage: Nackdelen med den lösningen är annars att du blir begränsad till en upplösning på 1280*1024 eller 1280*720 om man läser specifikationerna, så om monitorn du har, har 1920*1080 i upplösning så kommer det se suddigt ut på skärmen när den måste skala om.

Det duger gott, jag ska egentligen bara komma åt BIOS och lite annat på den!

Skrivet av Laxpudding:

@Kamouflage: Som alltid: Vad är det för dator och för skärm du ska köra? Så slipper vi gissa vad som är möjligt.

För när de här frågorna dyker upp så visar det sig påfallande ofta att det redan en vettig lösning likt mini displayport i en bärbar. Eller andra vägar att gå.

Och är det en stationär dator är ett nytt grafikkort en bättre lösning. Är detta en veterandator där ett nytt grafikkort inte är en lätt sak? Då är det faktiskt bättre att köpa en enkel skärm som har VGA.

Att konvertera VGA-till HDMI eller DP är verkligen en nödlösning, en sista utväg för svåra situationer. Alla former av omvandlare i den riktningen, från gammal till ny teknik, är i sig problematisk och dyr. En tripp till blocket – eller affären – för en skärm med VGA-anslutning från början är nästan alltid den rekommenderade lösningen.

Datorn har bara VGA ut och jag installerar helst inget nytt i den över huvud taget. Jag har alltid haft en skärm med VGA innan men insåg att den sista gick på tippen nyligen och att ha en ståendes och ta plats bara för något jag gör ett par gånger om året känns otympligt.

--

Tack för tipsen och varningarna. I veckan kan jag återrapportera om den alls fungerade

Permalänk
Medlem

Vga till hdmi

Hej

Jag har en skärm med hdmi. datorn har bara 1 st hdmi ,där har jag kopplat en skärm nr 1 .. och 1 st vga .Jag vill ha 2 st skärmar så jag köpte en omvandlare men...
varför i H......e går det inte att koppla in skärm nr 2 .? Har testat allt ,det finns ingen signal , har testat med 2 st olika datorer och bytt ut alla kablar?.

Är det inte möjligt att koppla såhär , bara tvärtom?

Tacksam för svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jimmm:

Hej

Jag har en skärm med hdmi. datorn har bara 1 st hdmi ,där har jag kopplat en skärm nr 1 .. och 1 st vga .Jag vill ha 2 st skärmar så jag köpte en omvandlare men...
varför i H......e går det inte att koppla in skärm nr 2 .? Har testat allt ,det finns ingen signal , har testat med 2 st olika datorer och bytt ut alla kablar?.

Är det inte möjligt att koppla såhär , bara tvärtom?

Tacksam för svar.

Hdmi har krav på hdcp, vga stödjer inte hdcp, hdcp stänger av vga ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Kamouflage: Hej

Jag är i exakt samma sits . köpte 2 st fina nya skärmar ,men datorn hade bara 1 st hdmi och 1 vga , köpte en omvandlare och pluggade in men nada...bara svart, vet fan inte om det funkar åt det hållet ?

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ok , Så det är omöjligt att få ihop då?.. vafan säljer dom skiten för då.
Blir till att köpa nytt grafikkort då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jimmm:

@mrqaffe: Ok , Så det är omöjligt att få ihop då?.. vafan säljer dom skiten för då.
Blir till att köpa nytt grafikkort då?

Hdmi och vga har historiskt varit bökigt att kombinera men vga bör man inte använda så har man en gammal dator så är det ofta antingen eller och inte både och.
hdcp blev ett krav på hd upplösningar via hdmi så om det hoppar igång om man sänker upplösningen under hd (tex till vga) så vet man att det är hdcp som stänger av vgautgången.
Det här var ju ett vanligt problem för 15 år sedan och har man gamla prylar så bör man låta dem bli retrosystem eller återvinnas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det kanske går att ha vga i datorn och displayport i skärmen , det finns ju .. vad tror du ? Finns det någon hdcp där som kan ställa till problem?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jimmm:

@mrqaffe: Det kanske går att ha vga i datorn och displayport i skärmen , det finns ju .. vad tror du ? Finns det någon hdcp där som kan ställa till problem?

Menar du att du ska konvertera vga till DP ? Glöm det i praktiken, det är svindyrt om du ska ha bra bild så att skrota prylarna med vga är det enda vettiga.
Hdmi och dvi går däremot ofta att kombinera men blanda inte in vga nånstans med moderna anslutningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte vad ni har köpt, men många som ville köpa hdmi->vga eller vga->hdmi när de kom till CO trodde att det fungerade åt båda håll. Jag menar inte att det är så i detta fall, men bara för att vara säker.

Edit: Håller med @mrqaffe. satsa inga pengar på vga

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Köpte en billig arbetsdator med dom portarna för bara 6 månader sedan ...
Är inte ute efter grafik på något sätt , vill bara få skiten att funka..men det är som du säger kanske får köpa en vassare dator!

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/disp...

Funkar kanske?

Permalänk
Medlem

@Lagers: Ahh så det funkar bara att konvetera åt ett håll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmm:

@Lagers: Ahh så det funkar bara att konvetera åt ett håll?

Japp. Så den från kjell du visade fungerar inte. Lättast om du verkligen vill ha en skärm till att köpa en skärm med vga-ingång begagnad. Men bilden på VGA är inte rolig att titta på.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jimmm:

@mrqaffe: Köpte en billig arbetsdator med dom portarna för bara 6 månader sedan ...
Är inte ute efter grafik på något sätt , vill bara få skiten att funka..men det är som du säger kanske får köpa en vassare dator!

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/disp...

Funkar kanske?

Vga porten på jobbdatorer är för att kunna ansluta till en gammal projektor, men vad ska du ha den till ? Är det en modern dator i övrigt så använd usb till en jobbskärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ja datorn är ju nästa ny , jag vill ha 2 skärmar inkopplat så jag får dubbelskärm (inte expanderad) men hur ska jag kunna koppla in den då? usb till hdmi? Funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmm:

Funkar kanske?

Med tanke på att du inte nämnt ett ord om vad du har för dator är det nog omöjligt för någon att svara på. Det kan till exempel vara så enkelt att ditt grafikkort inte stödjer flera skärmar samtidigt utan portarna är endast till för kompatibilitet med olika skärmar. Har du provat att starta datorn med endast VGA inkopplat?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmm:

Denna på CO skulle kanske fungera, men jag skulle köpt en begagnad monitor med vga-ingång istället för pengarna. och den monitorn kanske har hdmi och eller dvi också om du vill koppla in den i andra datorer sedan.

edit: Ser att den datorn har lågprofil-platser för expansionskort. om datorn har det på moderkortet kanske du kan köpa ett billigt gfxkort till den.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jimmm:

@mrqaffe: Ja datorn är ju nästa ny , jag vill ha 2 skärmar inkopplat så jag får dubbelskärm (inte expanderad) men hur ska jag kunna koppla in den då? usb till hdmi? Funkar det?

Varför vill du ha samma bild på 2 skärmar ?
ACER Aspire XC-830 (DT.B9VEQ.009) använder bara cpuns grafik och den borde fungera via vga, har du stängt av allt, bara haft vga monitorn ansluten och startat datorn och då får du ingen bild ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lagers: Ahhh tack , går ju att prova .. nja känns ju sugit när jag köpt 2 dyra fina skärmar ..
Kan erkänna att jag kan inte jätte mkt om datorer och skulle givetvis kollat detta innan !
Tycker även att det inte framgår någonstans att det inte funkar åt detta "hållet" och borde skrivas tydligare. men alla vill ju sälja

Tack iaf för all hjälp ni är grymma!

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Alltså jag vill ha 2 st separata skärmar så jag kan öppna fönster och program oberoende av den andra skärmen , tex löneprogram, kalkylprogram och samtidigt ha tex mejlen öppen i den andra
Jag har inte den datorn just nu så kan inte prova igen tyvär men ska ge det en chans till imorgon.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jimmm:

@mrqaffe: Alltså jag vill ha 2 st separata skärmar så jag kan öppna fönster och program oberoende av den andra skärmen , tex löneprogram, kalkylprogram och samtidigt ha tex mejlen öppen i den andra
Jag har inte den datorn just nu så kan inte prova igen tyvär men ska ge det en chans till imorgon.

Då är det utvidgad skärm du vill ha.
Men vad händer om du startar datorn med bara vgaskärmen inkopplad, får du bild eller inte då ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Testade på datorn hemma , det funkade inte med att bara ha vga i när man startat om , säkert samma på den dåliga jobbdatorn ,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jimmm:

@mrqaffe: Testade på datorn hemma , det funkade inte med att bara ha vga i när man startat om , säkert samma på den dåliga jobbdatorn ,

Du borde få bild om allt är som det ska om du startar med bara en vga monitor ansluten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Nej den lyser upp men det står ingen signal på skärmen , har lite funderingar om det är adaptern det är fel på

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/andersso...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmm:

Men du köpte en adapter från vga till hdmi? Vad exakt är det för någon du köpte? länk?

Tror nästan att det lättaste är att köpa ett grafikkort och sätta i den datorn. Det måste vara ett låg-profilkort som verkligen får plats i den lilla lådan. Och dubbelkolla så det finns en pci-e port på moderkortet.

Och att det grafikkortet har 2 hdmi eller i nödfall en hdmi och en dvi. Vet inte om alla dessa grafikkort klarar 2 x 1080p men de flesta borde det som är skapligt nya. Men @mrqaffe vet säkert det?

Visa signatur