Permalänk
Musikälskare

placering av radiator?

jag ska köpa chassit http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANTPLV1000
sammt vattenkylningnen astek waterchill...

man har redan testat att sätta radiatorn i toppen av lådan på denna resensionen
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030423_asetek_w...

men finns det nått annat sätt? tex att ta bort 120 fläkten och sätta den vid utblåset i bakdelan av lådan, där sitter 2st 80 fläktar

någon som har systemet kanske kan säga var dom har sat radioatorn, man vill ju inte att varmluften ska bläsas direkt in i datorn från radiatorn.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

brukar finnas ett hål ovanför nätagget som är tänkt för extra chassifläktar eller nått... där skulle det vara bar att sätta den.

Om inte så högt upp som möjligt och nära en öppning

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
brukar finnas ett hål ovanför nätagget som är tänkt för extra chassifläktar eller nått... där skulle det vara bar att sätta den.

Om inte så högt upp som möjligt och nära en öppning

hmm hål övanför nätagget ? hehe det finns inte på ett miditower...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
hmm hål övanför nätagget ? hehe det finns inte på ett miditower...

aaah ups sant...

då får du borra lite da

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hej,

Det går också att placera radiatorn i botten på lådan, det utrymme som finns för detta kan du se på den här bilden från testet: http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030423_asetek_w...

Du kan t.ex. låta luften att tas in under lådan, med ett filter för intaget och med en egen kåpa över radiatorn, låta varmluften gå ut genom frontgallret på lådan. Då slipper du att få in varmluft in i lådan. Offrar du det nedersta facket kan du montera en radiator där och leda luften via en kåpa ned till golvet eller ut via sidodörren.

Ett mer extremt alternativ. Flytta nätaggregatet, om det går och placera den under facken vid fronten. Det blir lite pill med kabeldragningen med mera, men det går att lösa. På den tomma platsen för nätaggregatet finns det nu plats att montera radiatorn. Luften kan tas från insidan av lådan eller, det enklaste via ett av bakersta hålen för fläktarna via en slang eller så borrar man ett hål i taket och monterar dit en slang som kopplas till radiatorn, för luften till radiatorn.

Det är några sätt man kan montera en radiator på en låda av Midi-Tower modell.

/Saint25

Permalänk
Musikälskare

tack för en bra ide, tror att jag ska skära upp ett 120 hål i botten av lådan längst fram

då kan jag sätta 120 fläkten där så att den blåser ut varmluften ner till sammtidigt som en 80 fläkt blåser kalluft på radiatorn från sin flktplats längst fram i botten av lådan

borde funka...

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
tack för en bra ide, tror att jag ska skära upp ett 120 hål i botten av lådan längst fram

då kan jag sätta 120 fläkten där så att den blåser ut varmluften ner till sammtidigt som en 80 fläkt blåser kalluft på radiatorn från sin flktplats längst fram i botten av lådan

borde funka...

Jepp, det fungerar bra enligt de bilder och fakta som jag har läst från Internet, men om du kan så placera fläkten så att den suger luft genom radiatorn, det ger lite bättre kylningsverkan på radiatorn. Skulle det inte gå, är det bara att acceptera att du kan förlora någon grad i kylförmåga och glöm inte att sätta på ett filter på fläkten, mycket smuts och damm på radiatorn sätter ned kylningsförmågan och man vill väl inte att processorn ska bli för varm eller hur... .

Lycka till!

/Saint25

Permalänk
Musikälskare

vilka sidor har du hämtat fakta från ?
länkar

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk

Man kan ju ha den på golvet i lådan om man har lite avst¨ånd till underlaget...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[font="arial"][size="1"]| "Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience." |[/size][/font]

Permalänk
Medlem

Jag har monterat min Waterchill radiator/fläkt på baksidan av lådan med vinkelbeslag. Av en helgängad stång (Biltema) sågat i 3 bitar, har jag gjort en ram för ett damsugarfilter (Coop) framför radiatorn.
Bemärk: Sunon fläkten sugar luften genom Waterchill radiatorn!
Jag valde att placera rad/flä. utan på lådan dels för att få kallast möjliga in-luft samt inga problem m ut-luften. Dels för att slippa såga 12cm hålor i chassien och för framtidiga utbyggnader.

Foton:http://se.msnusers.com/WaterchillVattenkylning

Visa signatur

”Han dolde sin dumhet bakom en mur av kunskaper.” N.F. Nielsen
Årsaken till den ekonomiska krisen.