Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Cloud key

Har två unifi Ap o skulle nu fortsätta uppgradera o skaffat en cloud key 1
men kommer bara upp anslutnningsfel i appen när jag försöker installera den,den hittar cloud key o står installera sen kommer en ring o den börjar snurra så halvägs så är där anslutningsfel..provat o starta om den mm..kör den direkt från en router..tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Kör en reset på den. Installera den sedan med en dator där du i browsern knappar in ip:t till den. Om du kopplar den till din router som delar ut IP adresser med DHCP så kan du säkert kolla vilket ip den får i ditt router-GUI.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

@DuckMuck: ja men vart i datorn skall jag installera den,hittas inte nånsstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kragan:

@DuckMuck: ja men vart i datorn skall jag installera den,hittas inte nånsstans

Du se vilken IP-adress den fått i din router under DHCP-utdelningar. Sedan borde du kunna surfa till den adressen i din webbläsare.

Annars har du en officiell guide här:

https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_Cloud_Key_UC-CK_QSG.pd...

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: ja den har jag gått efter. Men hittar inte den ändå. Funkar inte. Inte en susning om vad det kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kragan:

@blunden: ja den har jag gått efter. Men hittar inte den ändå. Funkar inte. Inte en susning om vad det kan vara.

OK. Hur strömsätter du den? PoE eller USB?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hittar inte den ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kragan:

Hittar inte den ens.

Vad är det för switch du försöker stoppa den i? Lyser ck? Om du är osäker på hur du kollar dhcpn så har ck en fallback ip på: 192.168.1.20 (kan ha varit 30). Kör du ubnts egna discovery program (rekommenderar plugin för chrome) så kommer den hitta den åt dig. Så skriver du bara det i adressfältet i ex chrome. Så kommer du till en meny där du kan välja controllern eller ck. Logga in på ck först och uppdatera den, den uppdaterar även controllern den vägen. Sen när det är klart så surfar du in på den igen men väljer då controllern.

Edit: Svarade lite snabbt så texten blev rörig Kan lägga till utubarna: crosstalk solution och willie howe, vad gäller unifi beginners. De går igenom basic saker samt en del lite medium nivå. Det kan vara lättare att se hur någon gör än att läsa text å kolla bilder. Samt de förklarar varför de gör vissa saker också.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ja CK lyser. Kör den rätt i routern.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: kommer upp på den sidan med controllern o ck nu,men går inte logga in..skall vara ubnt/ubnt i CK o väl mitt andra inlogg som jag har i appen?men kommer inte vidare där

Permalänk
Medlem

Kör en reset på den så kan du logga in med ubnt/ubnt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[quote postid="18473853" userid="6492" name="DuckMuck"]
Kör en reset på den så kan du logga in med ubnt/ubnt.
[/
Har jag gjort. Säkert 5-6ggr.

Permalänk
Medlem

Då har den antigen inte resetats(kolla en guide hur du gör) eller så är det något annat som är fel. Prova att ansluta med ubnt/ubnt via ssh.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kragan:

@fragwolf: kommer upp på den sidan med controllern o ck nu,men går inte logga in..skall vara ubnt/ubnt i CK o väl mitt andra inlogg som jag har i appen?men kommer inte vidare där

Precis som nämnts ovan. Då har du inte resetat den. Håll in reset +10 sekunder förslagsvis med ett gem. Vänta några minuter prova logga in igen. Kommer du så pass långt så du ser login så bör det inte vara något annat fel. Ex om den kraschat pga uppdatering lr dylikt. Vilken färg är det på led? Vit/blå? Lyser eller blinkar det? Blev osäker om CKs led beter sig olika beroende på status :/

ubnt med små bokstäver i användarnamn och lösen.

Edit: Gör inte reset och vänta 30s och kör reset igen i panik, hjälper inte Utan första omgången ge den +5 minuter så den hinner återställa sig och boota om 1-2 ggr. Sen kan du testa att logga in.

Visa signatur

.