Microsoft arbetar på omdesignad startmeny för Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt andra hem är i bussverkstan
Registrerad
Okt 2009

Själv så använder jag Classic shell.

FD define r4 vit// MB: ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 + HyperX Savage red 16GB (2x8GB) 2400Mhz// CPU: 4790K 4,8GHz + Corsair Hydro H75 PnP// GPU: EVGA GTX970 4GB FTW+// Skärm: AOC 27G2U IPS 144Hz// System Disc: Samsung 850 evo 500Gb + Win10 x64// lagring: Seagate 2TB+Corsair Force3 SSD 120Gb// PSU: Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS MATTAN// MUS: CM Storm Reaper aluminium// Tangentbord: ASUS CERBERUS// HUAWEI P20 PRO BLUE// ASUS N56VZ gammal och trött// IntegrityVPN via Bahnhof// Sennheiser PC 360 Special Edition 2017

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av pokerproffset:

Windows 7 transparent var det bästa, startmeny logiskt utformad. Jag använder nästintill aldrig startmenyn längre, när jag trycker på startmenyn blir jag trött bara av att titta på det.

Start 10 har ett Windows 7 läge så du får exakt som de var, finns flera olika lägen,

https://www.stardock.com/products/start10/

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westeros, Sverige
Registrerad
Nov 2007

Det är ju sökfunktionen de måste förbättra. Att man inte får upp relevanta resultat när man söker efter windows funktioner är ju under all kritik.

Ryzen 3 3300X + Noctua NH-D14 | Gigabyte x570 Aorus Pro | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200Mhz | Asus RTX 2070 Strix O.C. | Corsair AX860 | Dell U2711 2560x1440@60Hz | Fractal Design Define XL

R.I.P Sandy Bridge 2011-2020

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vintergatan
Registrerad
Jul 2006

En förbättring är det ju, men jag använder inte startmenyn så mycket alls.

3700X | Gigabyte X570 Aorus Master | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | G.Skill Trident Z Neo 32GB@3600/C16

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2020

Även om det såg väl i princip likadant ut så kändes det lite fräschare likfullt.

( Varför skulle man inte använda startmenyn? Taskbar:en får inte allt plats på speciellt inte efter man har 50 saker igång också. Dessutom minns man inte ikoner för allt... eller ens vad det man behöver faktiskt heter... så då är det bra att ha en alfabetisk lista att gå genom. Skulle väl säga jag använder den 5ggr om dagen hemma och 25ggr om dagen på jobb? )

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Har på senaste tiden nästan helt slutat att använda startmenyn för att istället använda genvägar som jag lagt ut, snabbkommandon eller sök för att komma dit jag vill.

Sista startmenyn jag verkligen gillade hade Windows 7 inte massa krimskrams och lull-lull som man ändå aldrig använder.
Win 10 är iallafall tusen gånger bättre än Win 8 framför allt första versionen utav 8:an var hemsk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av cyklonen:

Icke. Jag använder den mycket. Inte fan orkar jag lägga ut alla program jag använder i taskbaren!

Jag tror du helt missat hur det fungerar :> Jag har också de flesta program jag använder där, men alla andra, eller kommandon så kör man winkey+ namnet på det man vill starta + enter

Skrivet av MaxieTheHatter:

Inte riktigt ännu, windows search har blivit bättre men det är fortfarande inte top notch.

Lyckas Microsoft få till det i liknande nivå mot apples Spotlight börjar dock startmenyn bli redundant.

Men även om de lyckas få till det tycker jag ändå att det är rätt trevligt med en översikt på vad jag har installerat, ibland hittar jag helt enkelt inte namnet på det jag vill öppna när det är program jag öppnar ytterst sällan.

Windows search känns ändå som en halvtaskig variant av att simultant söka online samtidigt som du vill starta en lokal applikation. Bättre att ta bort den och stänga av onlinesök via powerKJELL för att använda winkey+sök :>

Skrivet av g146:

Hur är den det när ett tryck av win-knappen öppnar upp en meny med massor av genvägar? Hur tänker du här?

Jag tror du helt missat att du kan göra detsmma och sedan skriva det du söker, fastän det inte finns någon ruta att skriva i. Dessa "genvägar" är redudant eftersom du kan starta dem genom att göra detsamma som ovan, fast när du får din "startmeny" så skriver du namnet på appen du vill starta (även fast det inte finns någon ruta att skriva i).

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av trickeh2k:

Jag tror du helt missat hur det fungerar :> Jag har också de flesta program jag använder där, men alla andra, eller kommandon så kör man winkey+ namnet på det man vill starta + enter

Windows-tangenten gör ju bara samma sak som att klicka på Windows-symbolen. Det öppnar ju samma meny.

Jag minns inte exakt namn på allt jag kör, och jag gillar inte att använda tangentbordet mer än absolut minimum (egentligen bara för att skriva, som här). Mus är grejen sen tidigt 90-tal.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av cyklonen:

Windows-tangenten gör ju bara samma sak som att klicka på Windows-symbolen. Det öppnar ju samma meny.

Jag minns inte exakt namn på allt jag kör, och jag gillar inte att använda tangentbordet mer än absolut minimum (egentligen bara för att skriva, som här). Mus är grejen sen tidigt 90-tal.

Uhm, ja? Winkey och skriva vad du söker är ju precis varför jag säger att det är redundant med en startmeny. Om du inte minns allt du söker efter, sitter du då och scollar i bokstavsordning tills du kommer på vad det heter du söker efeer?

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av trickeh2k:

Uhm, ja? Winkey och skriva vad du söker är ju precis varför jag säger att det är redundant med en startmeny.

Fast den gör ju samma sak, det är bara det att du öppnar med en knapp, och andra öppnar med ett musklick...

Skrivet av trickeh2k:

Om du inte minns allt du söker efter, sitter du då och scollar i bokstavsordning tills du kommer på vad det heter du söker efeer?

Ja, ungefär så. Program har så konstiga namn ibland. Har man ett 50-tal olika program som man använder sällan, så är det inte lätt att minnas namnen. Men jag känner igen dem när jag ser dem i listan.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av cyklonen:

Fast den gör ju samma sak, det är bara det att du öppnar med en knapp, och andra öppnar med ett musklick...

Ja, ungefär så. Program har så konstiga namn ibland. Har man ett 50-tal olika program som man använder sällan, så är det inte lätt att minnas namnen. Men jag känner igen dem när jag ser dem i listan.

Ja, fast "startmenyn" ger dig ju inget annat än en grafisk meny, plus reklam. Det är ju mycket mer effektivt att bara trycka ner winkey än att dra ned muspekaren till vänstra hörnet av skärmen

Har man ett "50-tal" olika program man avänder sällan har man nog andra problem. Lägg dessa som en genväg på skrivbordert istället så kan de se dessa när du väl behöver dem, vilket väl är väl 2ggr per år. Skrivbordet har ju ändå spelat ut sin rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av trickeh2k:

Ja, fast "startmenyn" ger dig ju inget annat än en grafisk meny, plus reklam. Det är ju mycket mer effektivt att bara trycka ner winkey än att dra ned muspekaren till vänstra hörnet av skärmen

Har man ett "50-tal" olika program man avänder sällan har man nog andra problem. Lägg dessa som en genväg på skrivbordert istället så kan de se dessa när du väl behöver dem, vilket väl är väl 2ggr per år. Skrivbordet har ju ändå spelat ut sin rätt.

Jag vill inte ha massa grejer på skrivbordet. Då måste jag ju gömma program jag har igång för att komma åt, i stället för att bekvämt bara öppna en meny. Dessutom blir systemet ohyggligt segt om man har mycket på skrivbordet. Jag har bara papperskorgen där, i övrigt helt tomt.

Om nu du gillar din lösning så är det ok, men den funkar inte bättre för mig. Förstå att vi är olika.

Nån reklam har jag aldrig sett. Var har du den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2011

Win+Q använder jag normalt för att söka fram program att starta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009

Jag gör som @ExcZist m.fl. och använder Classic Shell.
Man har ju tillgång till vanliga startmenyn också med ett klick.

Vi får väl se om jag är nöjd med den nya startmenyn...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2020
Skrivet av trickeh2k:

Det är ju mycket mer effektivt att bara trycka ner winkey än att dra ned muspekaren till vänstra hörnet av skärmen

När du stöttar hakan med vänsterarmen, men har högran på musen redan?

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av McGlooface:

Det enda jag har gjort är att ta bort allting som jag inte behöver. Utseendet är standard för Windows 10.

Aha, det visste jag inte. Windows 10 ser alltså ut som ett gammalt Windows under skalet.

Skrivet av g146:

Vilken tur att ett operativsystem inte ska vara "snyggt" utan effektivt, lätt och snabbt att använda. Snygghet gör inte att jobb blir klara.

Håller med om effektivitet framför utseende, men det ena behöver verkligen inte utesluta det andra. Sitter man och stirrar på ett operativsystem hela dagarna (vilket många av oss gör) tycker i alla fall jag det är trevligt om saker är grafiskt tilltalande.

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | Radeon RX 5700 XT, 8 GB | MacOS 10.15: Samsung 970 EVO Plus, 1 TB | Windows 10: Samsung 850 EVO, 256 GB | Samsung 850 Pro, 512 GB | WD Black, 6 TB | Seagate Barracuda, 8 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 (Gen 2) via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

ClassicShell är nerlagt men de släppte koden som nu återfinns här i OpenShell. Det första jag gör efter W10 installation, har övertygat många W7 fantaster att byta OP och faktiskt har alla hitintills accepterat W10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2008

Så det är exakt samma som nu men transparent?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011

Jag körde inte ens med Windows 7s inbyggda startmeny, ClassicShell/OpenShell är trevligare

Det vore ju fortfarande trevligt att få använda tredjepartsteman som ändrar utseende på fönster och dekorationer.
Ska det behöva vara så jobbigt att låta oss få välja det, när dagens datorer är så snabba?

Det är därför jag helst kör KDE när jag provar Linux i momgångar, före att man kan ändra utseende såpass mycket.
Men, men, jag är väl bortskämd med mina Amiga-erfarenheter där man kunde ha en dödskalle som stängknapp på fönstrena och lägga olika bakgrunder i fönster, knappar, titelrader m.m. på GUIt...

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: Intel NUC i3, allt som behövs för Netflix, HBO och Hearthstone =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2004

Att använda grafiska ikoner är definitivt smartare än att bara använda text om man vill ha ett gränssnitt som navigeras snabbt eftersom vi fångar upp bildinformation mycket snabbare än vi läser listor, samt att det är bra om man kan ordna så saker har en fast plats och inte är i scrollande listor. Det är ju en stor anledning till att vi har symboler som trafikskyltar och inte textskyltar. Det är märkligt hur många entusiaster som dock väljer att ignorera sådan grundläggande information.

Däremot är jag en av de som inte använder startmenyn så det spelar inte så stor roll för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av ArtMan:

...och varför har de Pride bakgrund med regnbågsfärger?

Det är nog bara för att det är Pride-månad i USA just nu. Jag tvivlar på att bakgrunden med den texten kommer med i någon Windows-uppdatering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Mar 2007

Ah yes, den ser ut att bli betydligt sämre för varje uppdatering. 'Inte använt den sedan Win7. Bra jobbat.

Jobb: Core i7-7700K, 64gb DDR3, 2x GTX 1080Ti STRIX OC, Dell 32" U3919Q
Hem: Ryzen 9 3900X, 64gb DDR4, STRIX X570-F, GTX 1070 STRIX OC, Dell 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Opopulär åsikt. Men är det bara jag som tycker att Vista såg bäst ut utav alla Windows?
Känns som den var mest "enhetlig" i både UI och UX. Den sista "riktiga" Windows möjligtvis (enligt mig).

Sen att alla datorer var sega och dåliga när Windows Vista kom ut är en annan sak. Samt alla buggar som fanns i början.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010

Haha @outbox håller tyvärr inte med dig. Saknar inte det är UI. Gillar windows 10 FÖRUTOM att det både finns "inställningar" och "kontrollpanelen". Helt värdelöst. Borde bara vara kontrollpanelen.

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i5-10600k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB - Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER Windforce OC 8GB - Corsair CX750M 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

@klikken: Haha smaken är som baken :D. Håller med att det är förvirrande med två "kontrollpaneler".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018

Det framgår inte om det eventuellt kan finnas i en Preview/Beta/Alpha version av nästa W10 version. Är det någon som har koll på det?

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | 13TB Lagring| Mitt skrivbord Windows 2004 | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av outbox:

Opopulär åsikt. Men är det bara jag som tycker att Vista såg bäst ut utav alla Windows?
Känns som den var mest "enhetlig" i både UI och UX. Den sista "riktiga" Windows möjligtvis (enligt mig).

Windows 2000 för min del. Inga skumma animeringar eller grafiska effekter. Mycket enkelt och tydligt gränssnitt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av ArtMan:

De borde ta bort alla "appar" och gå tillbaks till Win7 design fast i modern utseende.
Jag hatar Win10 design. Mobil design hör inte hemma på PC.
Dessutom är det mer krångligt att komma åt vissa saker i Win10 än vad det var i Win7.
Hoppas verkligen på fler aktörer av OS för PC. Linux är inget alternativ och Google gillar jag inte längre pga vad de står för idag och hur de tjänar pengar. Skulle Google släppa Android till pc idag skulle de samla in mer data än vad Microsoft gör...
Synd att det inte fler utmanare...

...och varför har de Pride bakgrund med regnbågsfärger? Varför dra in en politisk agenda i det hela? Är så trött på den jävla agendan som ska med i allt idag.

Håller med om allt utom det på slutet. Bara för att vissa kopplar mänskliga rättigheter till politik så tycker jag inte det blir politik bara för att man förespråker mänskliga rättigheter. Min åsikt är att människor som kämpar för att bara få vara som de är inte ska behöva bli förminskade och viftas bort genom att dras in i "politisk agenda" som de inte ens bett om.

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2019
Skrivet av star-affinity:

Håller med om effektivitet framför utseende, men det ena behöver verkligen inte utesluta det andra. Sitter man och stirrar på ett operativsystem hela dagarna (vilket många av oss gör) tycker i alla fall jag det är trevligt om saker är grafiskt tilltalande.

Det bästa sättet att uppnå det är att ge möjligheter att konfigurera. Jag tycker t ex själv att även OS X har en rad väldigt fula delar, t ex listen vid toppen av skärmen (som gör att hela operativsystemet ser ut som ett gammalt program) eller hur raden med programikoner alltid designas så den ser slarvig ut. Får man bra möjligheter att ändra utseendet så behöver man inte förlita sig på att hoppas man gillar designen hos det OS man föredrar att arbeta i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003

Fy! Ser platt ut och transparensen ger sänkt användbarhet.
Menygrafiken var definitivt användarvänligare förr!