Permalänk
Medlem

Tyst Nätagg 14dB(a)

I en tidigare tråd om tyst dator fick jag en länk till ZeroFanZone där en snubbe hade byggt ett vattenkylt nätagg. Nu är jag inte så jätte händig så jag tänker nog låta det bero med det. Jag fortsatte i alla fall med att kolla igenom länkarna på den här siten och hamnade till slut på SilentPC Reviews forum. Där hittade jag två PSu som uppgav sig ha en ljudnivå på 14dB(a), även för så kraftiga agg som 550W. Vid närmare undersökning visade det sig att bägge två två nätaggen hade samma ursprung: I början fanns Exotic PC och dom byggde SilenX PSU där silenX är ett märke för ExoticPC. En anställd blev osams med ExoticPC och bröt sig loss och startade företaget SilenX. Hänger ni med?

Om ni läser på SilentPC Reviews forum så hittar ni en hel del smutskastning mellan de båda företagen i inlägg som handlar om SilenX.

Dock verkar många ha en ganska bra bild av själva nätaggen och jag funderar på att skaffa ett, förmodligen det från SilenX

Specifications SilenX Output: 550W 3.3V - 30.0A 5.0V - 30.0A 12.0V - 36.0A $149.00

Avsaknaden av exakt spec på ExoticPC's hemsida är väl en av anledningarna till att jag överväger SilenX. Det enda som står är att den klarar 530W. Dessutom ska SilenX paketet innhålla lite mer lull-lull än ExoticPC.

Så varför postar jag här? Jo jag vill höra om det finns någon eller några som har erfarenheter av dessa nätagg. Inte ens Google var särskilt hjälpsam: 8 svar, varav 1 recension (från Silent PC...) som sade i stort sett följande,"Jovisst är det ett tyst agg, det tystaste vi hört hittills, i alla fall vid låg belastning."

Visa signatur

You'll drive me Wild, I'll drive you crazy.

Permalänk
Medlem

Kolla på GTEK, de har ett passivt kylt agregat som grejar 350W, det låter med 0 db...

Permalänk
Medlem

Jo, jag har sett det, men 350W är för svagt om jag ska skaffa ett dual system som planerna är. Möjligen att det planerade 400W agget kan räcka, men jag skulle helst vilja ha ett på ~500W eller mer.

Vad jag har tänkt mig: Dual Athlon MP 2400+ med vattenkylning. Gigabyte moderkort(Kommer inte ihåg modellnumret men dom har bara ett dual kort). 1GB minne. Det kommer dessutom att minst sitta 3 HD (troligen 4 och sannolikt fler, i alla fall på sikt) och 3DVD/CD spelare i burken. Har inte bestämt mig än för exakt grafikkort, men det blir nog ett av Matrox nyare med TV-in/ut. Har ett äldre dylikt just nu som jag är mycket nöjd med. Kommer nog att behålla ljudkortet, SB Live 5.1.

Visa signatur

You'll drive me Wild, I'll drive you crazy.

Permalänk
Medlem

Vilka säljer SilenX 550W? Någon i Europa?

Visa signatur

Abit NF7-S ver 1.2 | 2500+ Barton 0331 UPMW | 9700Pro | 2*256Mb 400MHz Winbond | Maxtor SATA-120 Gb | SLK-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipolito
Vilka säljer SilenX 550W? Någon i Europa?

Verkar som man måste beställa det direkt från USA tyvärr.

Visa signatur

You'll drive me Wild, I'll drive you crazy.

Permalänk

kolla in www.silentmaxx.de fullständigt passiv kylning på 350 W agg. Finns även att beställa från GTEK

Permalänk
Medlem

@Schrebowitz

Och ditt inlägg skiljer sig från det andra inlägget i den här tråden på vilket signifikant vis?

Visa signatur

You'll drive me Wild, I'll drive you crazy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trash
Kolla på GTEK, de har ett passivt kylt agregat som grejar 350W, det låter med 0 db...

Jag hoppas att du inser att 0dB fortfarande är en viss ljudnivå, även om den är löjligt liten...

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

Hmm skulle behöva lite hjälp...
Exakt vilka prylar i nätagget är det man skall kyla ? Funderar på att bygga ett extremt tyst chassi nu...

Permalänk
Medlem

@BoneZ

Enligt artikeln på ZeroFanZone så är det de bitar som det sitter kylfläns på, plus huvudtrafon, markerat i rött på sid 5 av artikeln.

Visa signatur

You'll drive me Wild, I'll drive you crazy.