Steam Link. Har ni en? Erfarenheter. Övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vet inte varför men min shield är verkligen värdelös på spel, har behållt den som smart-TV bara. TS skrev han kan köra rocket league på steam link, det är totalt ospelbart på min shield. Klart det går att spela vissa spel som inte kräver någon precision men allt hackar sig fram

Udda att det skiftar så :s

Permalänk
Medlem

Har precis köpt hem en Steam Link och tänkte köra den med en trådlös Xbox One kontroll. Fick för mig att jag läste någonstans att man skulle kunna strömma spel över internet även om datorn inte var på samma nätverk. Någon som har erfarenhet av detta och kan säga om det är bu/bä

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte Steam Link att köpa någonstans. Har de lagt ner produkten eller?

Någon som testat "Steam Link" appen direkt i en AndroidTV? Hur fungerar det där? Jag funderar på en sådan lösning hemma. Jag kör med WiFi till TVn.

Finns det andra lösningnar man kan använda för att strömma spel från datorn till TVn trådlöst? Hade en Chromecast (/-Ultra) fungerat?

Permalänk

Kör Steam-link och det flyter på riktigt bra. Kan inte påstå att jag spelar mycket på den. Mest 2D spel typ Dead cells eller hollow knight. Men streamar en hel del och det fungerar klockrent. Kör nätverkskabel rakt in för att minska latency.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K - Corsair Hydro H100i PRO RGB
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - HyperX 32GB 3200MHz CL16
RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Corsair Force MP510B 960GB + BarraCuda Desktop 3TB
Corsair Carbide 275R Svart

Permalänk
Medlem

Jag kör med min steamlink jämt. Trådad till en Samsung The Frame, Game Mode på TVn skitviktigt. Kopplat en XBox kontroller till den via Bluetooth, Steam Controllern liggern i en låda och möglar, den var skitdålig annat än som musemulator.

Kört flera hundra timmar via linken, nu senast den helt sjukt bra platformern Ori and the Will of the Wisps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag hittar inte Steam Link att köpa någonstans. Har de lagt ner produkten eller?

Någon som testat "Steam Link" appen direkt i en AndroidTV? Hur fungerar det där? Jag funderar på en sådan lösning hemma. Jag kör med WiFi till TVn.

Finns det andra lösningnar man kan använda för att strömma spel från datorn till TVn trådlöst? Hade en Chromecast (/-Ultra) fungerat?

Steam Link som produkt är tyvärr nedlagd ja, fick aldrig de fäste den enligt mig förtjäna och sedan gick de över till Android vilken ska fungera ganska bra den med om jag förstått det rätt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Steam Link som produkt är tyvärr nedlagd ja, fick aldrig de fäste den enligt mig förtjäna och sedan gick de över till Android vilken ska fungera ganska bra den med om jag förstått det rätt.

Jag testade det i min AndroidTV igår, över WiFi. Det fungerade inte så bra faktiskt, laggade, signalen tappade man var 20:e sekund, så det blev "blackscreen" i 2 sek, innan det hoppade tillbaka. Jag ska testa att koppla in TVn med ethernet kabel istället och se om det blir någon skillnad (det borde det bli?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag kör med min steamlink jämt. Trådad till en Samsung The Frame, Game Mode på TVn skitviktigt. Kopplat en XBox kontroller till den via Bluetooth, Steam Controllern liggern i en låda och möglar, den var skitdålig annat än som musemulator.

Kört flera hundra timmar via linken, nu senast den helt sjukt bra platformern Ori and the Will of the Wisps.

Antar att du har din dator (där steam körs) inkopplad med kabel då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Antar att du har din dator (där steam körs) inkopplad med kabel då också?

Ja

Permalänk
Medlem

Steam Link är något av det bästa som släppts.
Är så sjukt nöjd att jag kan spegla min speldator till tv i vardagsrummet.
För mig har allt jag tagit mig för funkat felfritt. Då jag har 3D i min tv så spelar jag såklart i 3D ibland med.
Inte minsta lagg. Fett nöjd.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag är steam-link nybörjare.
Tycker det fungerar riktigt bra.
Har datorn på hemma kopplad med kabel och är i stugan och spelar på surfplatta/mobil.
Tyvärr ingen smart TV så man kan köra på tv.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag kör ”linken” via app i telefoner och hårdvara till tv:n. Jag förstår inte riktigt hur den inte har kunnat sälja bättre då det är oerhört smidigt.

Har inte stött på några problem i kvalitet när det gäller steams egna.
Försöker dock hitta ett smidigt sätt att spela uwp samt epic-spel över linken. Fungerar mindre bra idag 😩

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Jag hittar inte Steam Link att köpa någonstans. Har de lagt ner produkten eller?

Någon som testat "Steam Link" appen direkt i en AndroidTV? Hur fungerar det där? Jag funderar på en sådan lösning hemma. Jag kör med WiFi till TVn.

Finns det andra lösningnar man kan använda för att strömma spel från datorn till TVn trådlöst? Hade en Chromecast (/-Ultra) fungerat?

Jag har testat med min TV, Philpis PUS7272 (inte /12) och det fungerar skitdåligt Tror inte TVn orkar med ordentligt eller att något annat ligger och stör TVn, fungerar kalas att strömma spel till dator med och utan Wifi och till S20+.

Är lite deppig för detta då jag hade hoppats på att kunna ta bort HTPCn (som jag bara spelar enklare spel på med sambon) och strömma från min burk, gick sådär.

Är det någon som vet om jag har något annat alternativ att strömma från? Funderade på en Raspberry pi 4 men blev samtidigt sugen på en android TV box, dock så verkar det som, enligti internet, att det bara finns ett alternativ och det är en Nvidia shield och den är rätt dyr, kostar lika mycket som HTPCn är värd idag typ

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Använder link tillsammans med en steam controller.

Tänkte mig att jag skulle kunna spela turordningsbaserade eller lättpausade strstegispel medan småbarnen lekte, men det föll på den grad av inzooming/skärmavstånd som krävdes med en 1080P-TV.

Däremot funkar mer konsoladapterade spel bra, spelat en del Jedi:Fallen Order, och äldsta grabben har spelat en del Sonic 3.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Hijackar lite,

Har kört steam link utan problem här hemma men bytte nyligen tv och då hittade den plötsligt inte tv:n längre. Fabriksåterställde och då hittar den min PC igen men så fort jag uppdaterar firmware (vilket jag måste för att min handkontroll ska funka) så byter den till någon helt annan ip en min pc:s. Fabriksåterställer igen, allt fungerar som det ska, uppdaterar firmware-slutar fungera. Får ett liknande problem när jag kör appen, då hittar den inte pc:n heller. Några förslag på vad som egentligen händer när jag uppdaterar firmware så att det slutar att fungera?

Permalänk
Medlem

@strokarn: Är det wifi? Om det är så sluta genast med det. Trådbundet ska det vara.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@strokarn: Är det wifi? Om det är så sluta genast med det. Trådbundet ska det vara.

Nix, trådbundet. Sjukt skumt!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av strokarn:

Hijackar lite,

Har kört steam link utan problem här hemma men bytte nyligen tv och då hittade den plötsligt inte tv:n längre. Fabriksåterställde och då hittar den min PC igen men så fort jag uppdaterar firmware (vilket jag måste för att min handkontroll ska funka) så byter den till någon helt annan ip en min pc:s. Fabriksåterställer igen, allt fungerar som det ska, uppdaterar firmware-slutar fungera. Får ett liknande problem när jag kör appen, då hittar den inte pc:n heller. Några förslag på vad som egentligen händer när jag uppdaterar firmware så att det slutar att fungera?

Har du konfigurerat routern så att link:en och pc:n har dedikerade ip:n?
Det kan hjälpa

Du kan också testa att uppdatera linken med betafirmware och se om det hjälper

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Provat lite med xiaomi mi box s och 360 kontroll med usb mottagare funkar toppen ps4 kontroller laggar något.

Permalänk
Medlem

Min har fungerat utomordentligt bra, räddade mig från tristdess under tiden då jag var i stort sett orörlig pga diskbråck. (Kör trådat kan nämnas)

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

En sak som är jäkligt viktig att veta är att vill du få ut den fulla hastigheten (Cappad till 30MB/s) så ha inte sverige som download region i Steam.
När jag provade det fick jag bara ut 3MB/s. London eller vad som är bättre. Prova dig fram om du inte får ut 30MB/s i linkens network test.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Blev sugen att testa denna lilla rackare, men då den inte säljs längre undrar jag om finns någon uppföljare eller annan värdig ersättare?

Undrar också om det möjligt att spela spel från andra bibliotek t ex Uplay på den?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Blev sugen att testa denna lilla rackare, men då den inte säljs längre undrar jag om finns någon uppföljare eller annan värdig ersättare?

Undrar också om det möjligt att spela spel från andra bibliotek t ex Uplay på den?

Det finns ingen fysisk ersättare tyvärr. Du får leta begagnat.

Japp, du kan spela allt på den, för den gör att du får en spegling av din dator. Det du ser på din skärm på datorn ser du på din tv.
Bara att stänga av Big Picture i steam.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Blev sugen att testa denna lilla rackare, men då den inte säljs längre undrar jag om finns någon uppföljare eller annan värdig ersättare?

Undrar också om det möjligt att spela spel från andra bibliotek t ex Uplay på den?

Har du ett NVidia grafikkort så går det att installera GeForce Experience och activera GameStream. Installera sedan Moonlight på valfri enhet (kör det själv på en Raspberry Pi) https://moonlight-stream.org/ . Eftersom du strömmar hela desktop så är det bara att spela spel från vilket bibliotek som helst.

Vill man specifikt ha en Steam Link ersättare så är en Raspberry Pi också perfekt. Steam Link har blivit släppt som öppen källkod av Valve själva och fungerar fint fint på en Raspberry.

Permalänk
Medlem

Testade Moonlight på en Pi3B+ men den orkade inte med. Tillslut blev det en nvidia shield pro. Streamar 4k@60fps utan problem.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddap:

Testade Moonlight på en Pi3B+ men den orkade inte med. Tillslut blev det en nvidia shield pro. Streamar 4k@60fps utan problem.

Värt att notera, 1080p 60fps är max för vad en Raspberry 2/3/4 orkar med för Moonlight. Behövs något med lite mera kräm för högre upplösningar.

Permalänk
Medlem

Nöjd med den och spelar i sovrummet, inte märkt av något fuffens än så länge. Har även en Nvidia Shield Gen0(?, den med display i handkontrollen) som fungerar bra, även om batteriet börjar bli lite halvtråkigt nu.

Kört flertalet spel med handkontroll till SteamLink:en och flyter på fint i spel såsom AC: Odyssey, Hitman, Ori m.fl., kör trådat.

Det jag inte blivit helt klok dock på är hur jag startar den utan att behöva göra den strömlös, ska det gå att trycka på "Guide"-knappen på XBOX handkontrollen för att den ska väckas, eller vad är tanken?

Permalänk
Medlem

Har en link står och ruttnar nånstans bakom tv:n. fick det aldrig att funka riktigt. Men den här tråden väckte intresset tillräckligt för att prova ikväll. Vissa spel som man har på pc är att föredra på konsoll. Så ikväll kliver jag in här och ber om ett fullständigt kopplingschema. Fan lite hajpad nu...

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

steam streaming fungerar jävligt bra tycker jag, jag kör Inhouse Streaming via en NUC som är kopplad till TVn. Det som är coolt är att du kan lägga till icke-steam spel i steam sen fungerar de utmärkt att streama också

Om man kör trådat kan man maxa alla inställingar utan problem i streaming inställningarna. Fungerar bra märker av noll lagg. kör med en Xbox one kontroller till det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Köpte Steam Link för några år sedan när den var på super-rea första gången. Tänkte köra den över wifi för att slippa dra en nätverkskabel över vardagsrummet. Det fungerade som kanske väntat inte bra alls med mycket lagg. Körde istället en hdmi-kabel och usb-förlängning + usb-hubb med mus/tangentbord/xbox-controller dongle längs med golvlisten från datorrummet till TV:n i vardagsrummet.

För mig var poängen med Steam Link att slippa dra kablar, men det förutsätter att man har tillgång till trådat internet vid TV:n och datorn. Så då föll produkten platt, inte oväntat men värt ett försök för 5 euro.