Söker tips och råd för 4k HDR

Permalänk

Söker tips och råd för 4k HDR

Tjenare!

Har nyligen beställt min första 4k-tv (https://www.philips.se/c-p/70PUS7555_12/7500-series-smart-led...). Tillsammans med en Yamaha Rx-v375 (https://europe.yamaha.com/en/products/audio_visual/av_receive...) vill jag på bästa sätt kunna titta 4k på tv:n och få 5.1 ljud i högtalarna - vad är bäst sätt att gå tillväga? Ambitionen är att slippa dra kablar mellan datorn och tv:n. men är det de som krävs så är det okej.

Några förslag på koppling:

1) HDMI-HDMI från datorn (GTX1080) till tv:n för bild. DVI-HDMI från datorn till förstärkaren för ljud.

2) HDMI-HDMI från datorn till tvn. HDMI-HDMI från tv:n till förstärkaren via ARC för att få ljud.

3) Använda den inbyggda media-spelaren i tv:n för bild. HDMI-HDMI från tv:n till förstärkaren för att få ljud. Är dock något tveksam om det i så fall blir HDR.

Vad tror ni är mest lyckat? Kom gärna med andra förslag (ex. Nvidia shield) som jag inte har tänkt på

/Christian

Permalänk
Lego Master

Jag har själv en liknande Yamaha-reciever, och jag har bäst resultat med att koppla alla källor direkt till TVn och sen ARC till recievern.
Men jag har inte datorn kopplad till den alls, bara "vanliga" mediakällor som PS4 och en Nvidia Shield.
Om du kan få ut digitalt ljud direkt till recievern är det troligen att föredra, men 4K passthrough med HDR funkar inte för mig då.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Shudnawz: Tack!

Har du haft några problem med att få HDR att fungera med Nvidia Shield? Vilket app använder du?

/Christian

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Chrillster:

@Shudnawz: Tack!

Har du haft några problem med att få HDR att fungera med Nvidia Shield? Vilket app använder du?

/Christian

Enda problemen jag hade var när jag körde HDMI genom recievern. Sen jag drog om så allt går genom TVn (LG OLED65B9) så bara funkar det. Kör både Netflix, Viaplay, Plex, Youtube... HDR funkar iaf i Netflix och Plex, de andra vet jag inte om de ens stöder sånt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Shudnawz:

Tack för svar! Funkade fint att köra alla format via den interna media-spelaren, så kör på det ett tag innan det blir en Nvidia shield framgent.

/Christian

Permalänk
Lego Master

@Chrillster:
I spoke too soon. Jag märkte igår (oklart hur jag har missat det tidigare) att jag får bara stereo i recievern (Yamaha RX-V775). Jag tycker mig ha ett tydligt minne av att den har fått surround tidigare, så jag vet inte när det slutade funka. Satt uppe till ett inatt och försökte lösa det, men jag får fan inte rätt på det. Det är precis som att TVn har slutat rapportera rätt format den kan hantera till Shielden.
Enda jag får upp under Inställningar > Om > Status > HDMI > Audio Format är "PCM 16bit, DD".

Jag vet sen tidigare att om jag kopplar via recievern så tappar jag HDR (den stöder inte HDCP 2.2), men tydligen får jag inget surroundljud om jag kopplar via TVn just nu.

Apparna i TVn ger perfekt surroundljud till recievern via eARC, så det har inget med den kopplingen att göra. Nånting i kopplingen Shield > TV lirar inte som det ska för mig just nu.

Blir det en ny reciever? Fan också.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Shudnawz:
Kör du Netflix mm från datorn till TV:n? Allt det du nämnde kör jag från apparna i TV:n (Samsung 65 4K).

Permalänk
Lego Master
Skrivet av janne6304:

@Shudnawz:
Kör du Netflix mm från datorn till TV:n? Allt det du nämnde kör jag från apparna i TV:n (Samsung 65 4K).

Nej, datorn är på en helt annan våning än TVn. Nvidia Shield är min vanligaste enhet att köra media från.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Shudnawz: Varför inte direkt från appen på TV:n?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av janne6304:

@Shudnawz: Varför inte direkt från appen på TV:n?

Mest för att det är enklare att ha en grej till allt. Ungarna reder ut Shielden perfekt, och nya fjärren är riktigt bra.
Styr ändå allt över CEC, så jag behöver bara en fjärr till allt "vanligt" användande.

TVn stöder ju tex inte Geforce NOW och tycker de flesta apparna är bättre till Android TV än WebOS.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Shudnawz: Ok... Jag höll länge också på med att kolla Cmore från datorn till TV:n, men efter den senaste tv:n jag köpte för 2.5 år sedan (Samsung 65 tum 4k) så märkte jag fort att via Cmore-appen blev det jävligt mycket bättre bild.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av janne6304:

@Shudnawz: Ok... Jag höll länge också på med att kolla Cmore från datorn till TV:n, men efter den senaste tv:n jag köpte för 2.5 år sedan (Samsung 65 tum 4k) så märkte jag fort att via Cmore-appen blev det jävligt mycket bättre bild.

Fast det har väl mest att göra med att många strömmade tjänster inte tillåter mer än 720p till webbläsare? Native appar till TV eller Android TV kommer få full upplösning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield