Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Erbjuden ett Switch (original, ej 2019-modell) med Pro-controller samt spelen Zelda BOTW, Zelda LA, Mario Odyssey och Luigi's Mansion 3 för 2500 kr. Värt det va?

Slå till Bara spelen går ju på ca 500-600 kr/st om du köper nytt. Pro controller mer än så. Det är väl om batteritiden är riktigt kass, för då blir ju inte den bärbara upplevelsen så skoj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Egentligen lovade jag mig själv att inte köpa ett Switch då jag ändå sålt alla tidigare Nintendokonsoler sedan Gamecube. Men känns inte som att jag kan låta bli denna gång heller, tyvärr. Räknar med att sälja den också, men jag är obeskrivligt sugen på Zelda LA och Mario.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Dave1080:

Erbjuden ett Switch (original, ej 2019-modell) med Pro-controller samt spelen Zelda BOTW, Zelda LA, Mario Odyssey och Luigi's Mansion 3 för 2500 kr. Värt det va?

Låter väldigt prisvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Erbjuden ett Switch (original, ej 2019-modell) med Pro-controller samt spelen Zelda BOTW, Zelda LA, Mario Odyssey och Luigi's Mansion 3 för 2500 kr. Värt det va?

Det där är en väldigt bra deal.

Permalänk
Medlem

Zelda botw! Oj vilken spel! Tog någon timme att komma in i det! Var nära på att sluta spela det! Men är jäkligt glad att jag inte gjorde det! Nu 60timmar + in i spelet och det är fan lika roligt! Känns som man kommer lägga 100+ timmar i spelet!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tack för era push blev lite missförstånd kring priset dock, men lyckades förhandla mig till 2700 kr.
Rekommendationer på Switch-exklusiviteter mottages varmt.
Fan, vet inte vilket spel jag ska börja med...

EDIT: Skön slump att detta är sida 270

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Börja med Zelda links awakening, skön grafik och samtidigt retrokänslan. Sedan är det nog det kortaste av dem alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

https://i.imgur.com/gOOsa0O.png

Tack för era push blev lite missförstånd kring priset dock, men lyckades förhandla mig till 2700 kr.
Rekommendationer på Switch-exklusiviteter mottages varmt.
Fan, vet inte vilket spel jag ska börja med...

EDIT: Skön slump att detta är sida 270

Odyssey är helt klart fantastiskt, perfekt för att plocka upp och lattja runt lite och lägga ifrån sig, men även underbart att nöta timmar i sträck. Perfekt sommarspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

https://i.imgur.com/gOOsa0O.png

Tack för era push blev lite missförstånd kring priset dock, men lyckades förhandla mig till 2700 kr.
Rekommendationer på Switch-exklusiviteter mottages varmt.
Fan, vet inte vilket spel jag ska börja med...

EDIT: Skön slump att detta är sida 270

Mario Kart 8, Splatoon 2, Xenoblade 1 & 2, sedan Paper Mario som släpps snart också. Vad gillar du för typ av spel? Daemon X Machina och Octopath Traveller är också bra, men inte längre Switch-exklusiva iofs.

grammatik
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Börja med Zelda links awakening, skön grafik och samtidigt retrokänslan. Sedan är det nog det kortaste av dem alla

Låter som en plan. Zelda: ALTTP är bland mina top 3 spel all-time.

Skrivet av doomas:

Mario Kart 8, Splatoon 2, Xenoblade 1 & 2, sedan Paper Mario som släpps snart också. Vad du gillar för typ av spel?. Daemon X Machina och Octopath Traveller är också bra, men inte längre Switch-exklusiva iofs.

Mario Kart kommer jag förmodligen inte att köpa, körde sönder åttan till Wii U förut. Tack för de övriga tipsen, ser onekligen intressanta ut!

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Låter som en plan. Zelda: ALTTP är bland mina top 3 spel all-time.

Lite offtopic, men har du spelat Zelda: ALBW på 3DS? Jag var lite tveksam innan jag testade det och trodde att det skulle vara en blek kopia av ALTTP. Jag insåg dock snabbt att det var allt jag ville ha av en uppföljare - samma känsla men i ett "modernare" och tillräckligt annorlunda spel. Hur bra ALTTP än är så har det åldrats lite (men mindre än de flesta andra spel från den tiden.

Har dock inte spelat Zelda: LA i Switch-versionen än så vet inte hur det är i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Lite offtopic, men har du spelat Zelda: ALBW på 3DS? Jag var lite tveksam innan jag testade det och trodde att det skulle vara en blek kopia av ALTTP. Jag insåg dock snabbt att det var allt jag ville ha av en uppföljare - samma känsla men i ett "modernare" och tillräckligt annorlunda spel. Hur bra ALTTP än är så har det åldrats lite (men mindre än de flesta andra spel från den tiden.

Har dock inte spelat Zelda: LA i Switch-versionen än så vet inte hur det är i jämförelse.

Givetvis, äger det spelet. Makalöst bra. Jag håller inte med om att ALTTP åldrats lite dock, tidlöst spel.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Lite första intryck.

Precis som väntat reagerade jag på grafiken trots (eller pga) OLED (LG C9), att gå från The Last of Us II i 4K & HDR till 1080p kan inte vara lätt för någon. Men efter mycket pill i bildinställningarna blev det hyfsat. Såg att det fanns kompisens Mario & Rabbids installerat på enheten, och det funkade bra att spela, så jag körde först på det innan jag skulle fabriksåterställa enheten. Eller provar jag att behålla spelet, vi får se. Inte vågat koppla upp mig ännu, konsolen kanske märker att något är skumt.

Är tacksam för Pro controllern då joy-consen är rentav horribla. Plastiga och jag når fan inte spaken på högra joy-conen? Min tumme är alldeles tvärs över. Spelet har börjat roligt och väldigt mysigt. Det är något speciellt över Nintendospelen alltid, premium på nåt sätt. Gillar att man sleepar enheten när man inte spelar och sen bara får tillbaka hela statet vid ett knapptryck.

En annan sak som slagit mig är hur bisarrt dyra spelen är? Spel från 2017 kostar fortfarande orubbliga 549 kr. Får lite ångest liksom då jag knappast köper spel utanför Steam-reor och kampanjer på webbutiker. Skönt att jag har fem spel på köpet liksom. Så får vi se vad jag blir sugen på efter dessa.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Lite första intryck.

Precis som väntat reagerade jag på grafiken trots (eller pga) OLED (LG C9), att gå från The Last of Us II i 4K & HDR till 1080p kan inte vara lätt för någon. Men efter mycket pill i bildinställningarna blev det hyfsat. Såg att det fanns kompisens Mario & Rabbids installerat på enheten, och det funkade bra att spela, så jag körde först på det innan jag skulle fabriksåterställa enheten. Eller provar jag att behålla spelet, vi får se. Inte vågat koppla upp mig ännu, konsolen kanske märker att något är skumt.

Är tacksam för Pro controllern då joy-consen är rentav horribla. Plastiga och jag når fan inte spaken på högra joy-conen? Min tumme är alldeles tvärs över. Spelet har börjat roligt och väldigt mysigt. Det är något speciellt över Nintendospelen alltid, premium på nåt sätt. Gillar att man sleepar enheten när man inte spelar och sen bara får tillbaka hela statet vid ett knapptryck.

En annan sak som slagit mig är hur bisarrt dyra spelen är? Spel från 2017 kostar fortfarande orubbliga 549 kr. Får lite ångest liksom då jag knappast köper spel utanför Steam-reor och kampanjer på webbutiker. Skönt att jag har fem spel på köpet liksom. Så får vi se vad jag blir sugen på efter dessa.

Nintendo-spel går aldrig ner i pris. En av dom största turn-offsen för att köpa Nintendo-konsoler IMO. Å andra sidan så behålls andrahandsvärdet om man nu skulle få för sig att sälja. Det är inte heller någon idé att vänta ett par månader på att priset ska gå ner så man kan köpa nylanserade titlar utan ångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Nintendo-spel går aldrig ner i pris. En av dom största turn-offsen för att köpa Nintendo-konsoler IMO. Å andra sidan så behålls andrahandsvärdet om man nu skulle få för sig att sälja. Det är inte heller någon idé att vänta ett par månader på att priset ska gå ner så man kan köpa nylanserade titlar utan ångest.

Haha, supersant ju. Good point!

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

En annan sak som slagit mig är hur bisarrt dyra spelen är? Spel från 2017 kostar fortfarande orubbliga 549 kr.

Nintendo's egna spel går inte ner i pris. Däremot händer det att dom är med på reor, och då sänks dom med max 30%.

Men det sker sällan så då gäller det att man inte har bråttom. Vill man ha en viss titel så får man vara beredd på att få vänta länge eftersom dom bara har ett par stycken åt gången ungefär.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Ibymafayhas:

Produkt: Nintendo Switch 2019
Länk: https://www.amazon.de/Nintendo-Switch-Konsole-Neon-Rot-Neon-B...
Kategori: Konsol
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5162571
Pris: 3595 kr

Switchen är ju svår att få tag på och har utnyttjats väl av de butiker som har den i lager. Går få tag i för normalt pris via Amazon åtminstone. Blev 3591 kr när jag räknade fram priset för dagen, tänk på att betala i lokal valuta och helst med kort utan växlingsavgifter.

Bra tips!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

https://i.imgur.com/gOOsa0O.png

Tack för era push blev lite missförstånd kring priset dock, men lyckades förhandla mig till 2700 kr.
Rekommendationer på Switch-exklusiviteter mottages varmt.
Fan, vet inte vilket spel jag ska börja med...

EDIT: Skön slump att detta är sida 270

Astral chain, sjukt bra spel om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Hej

Ni som sitter på switch , någon som har original usb lan adapter ?
Får ut "kass" hastighet när jag försöker föra över filer ..
Kör jag genom switchstdockan
[07:30:14] Transferred 1 File (35,88 MB) in 21 seconds (1,70 MB/s)
Kör jag direkt på switchen med usb c konverter
[16:20:34] Transferred 1 File (43,21 MB) in 12 seconds (3,53 MB/s)

Sitter ett sandisk class 10 minneskort i den ...
1
Connected
Full Duplex
1000Mbits synkar den in i switchen , fattar nada ... ?

Permalänk

Har nu spelat igenom de flesta stora Nintendo-titlar till Switchen och är öppen för fler speltips. Vilka andra titlar är "måsten" för Switchen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studsboll:

Har nu spelat igenom de flesta stora Nintendo-titlar till Switchen och är öppen för fler speltips. Vilka andra titlar är "måsten" för Switchen?

Du får nog specificera vad dessa stora titlar är. Sedan var du gillar för typ av spel. Xenoblade Chronicles 1/2, Ys VIII: Lacrimosa of Dana, Tales of Vesperia, Disgaea 5, I am Setsuna.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Du får nog specificera vad dessa stora titlar är. Sedan var du gillar för typ av spel. Xenoblade Chronicles 1/2, Ys VIII: Lacrimosa of Dana, Tales of Vesperia, Disgaea 5, I am Setsuna.

Super Mario Odessey, BOTW, Luigis Mansion, Xenoblades Chronicles 2. Önskar gärna liknande typ av utforskande äventyrs- eller plattformsspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studsboll:

Super Mario Odessey, BOTW, Luigis Mansion, Xenoblades Chronicles 2. Önskar gärna liknande typ av utforskande äventyrs- eller plattformsspel.

Rekommenderar starkt XC1 och Ys då. Super Smash Bros. Ultimate har en typ av single player story mode också, samt riktigt kul om man har flera vänner. Finns ju även Witcher 3, Skyrim, Dark Souls, Doom om du inte kört dessa tidigare. Gillar eller har du aldrig spelat Pokémon kan ju Sword/Shield vara ett alternativ.

Permalänk
Skrivet av studsboll:

Super Mario Odessey, BOTW, Luigis Mansion, Xenoblades Chronicles 2. Önskar gärna liknande typ av utforskande äventyrs- eller plattformsspel.

Hollow Knight, Ori and the blind forest, Forager, Stardew Valley, Zelda, Okami HD, Dont Starve.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

FE Three Houses måste jag tipsa om. Spelat om det i 3 omgångar med olika hus.

DLC var dock inget vidare.

Permalänk
Medlem

@studsboll Octopath Traveller, Dragon Quest XI S, Astral Chain (mer fokus på action iofs).

Permalänk

Tack för alla tips! Astral chain har jag hört bra om tidigare och skyrim är ett sånt spel som jag aldrig kommit till skott med att ge en ärlig chans.

Det blir till att se vad som är på tillbud för tillfället.

Mvh
Studsboll

Permalänk

Någon som har tips på vad det finns för tillbehör om det är obekvämt att spela handheld? Mina händer somnar, känns som jag kanske har för stora händer eller kanske är ovan.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Ninotramp:

Någon som har tips på vad det finns för tillbehör om det är obekvämt att spela handheld? Mina händer somnar, känns som jag kanske har för stora händer eller kanske är ovan.

Inte testat själv men enligt dom flesta online så ska tydligen denna vara bäst: https://www.satisfye.com/products/zengrip-pro

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv

Stardew Valley!

Skrivet av Squallie:

Frågan är ju om Lite skulle palla dom högre clocksen på GPU i dockat läge. Tänker främst på värmen då. Dom hade iofs kunnat låta den gå i dess vanliga hastighet och upplösning, men då hade vissa spel sett riktigt illa ut på en TV, dom som kör långt under 720p i handhållet läge.

Håller med om att joycons sitter lite för löst på vanliga switchen men å andra sidan med tanke på hur vanligt det är med problem med analoga spakarna så skulle jag inte vilja sakna möjligheten att byta kontroller.

Nu är jag en dryg månad sen att svara, men tycker det du skriver med joycons faktiskt är en fördel med vanlig Switch. Lite måste man antingen öppna själv och bryta garantin eller skicka in på reparation. Med vanlig Switch bör det bara vara att skicka in joyconsen.