Intel anklagas för FinFET-patentstöld

Permalänk
Melding Plague

Intel anklagas för FinFET-patentstöld

Kinas vetenskapsakademi kräver Intel på 200 miljoner yuan med ett patent från år 2011 i ryggen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kina anklagar västerländskt företag för patentstöld!
En anings komiskt.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Inaktiv

Well well well... how the turntables.

Permalänk
Skrivet av jacozz:

Kina anklagar västerländskt företag för patentstöld!
En anings komiskt.

Tänkte precis samma sak!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Så Intel hade massproduktion av FinFET i 22nm 2011 när ett kinesiskt företag initialt ansökte om patent för det?

Patent-troll, inte exklusivt till USA.

Citat:

On May 2, 2011, Intel announced its first 22 nm microprocessor, codenamed Ivy Bridge, using a FinFET technology called 3-D Tri-Gate

https://patents.google.com/patent/US9070719B2/en -> 2011-08-22

Många Intel-hatare missar nog tidslinjen lite, Intel har inte gjort något fel här. Ett kinesiskt företag ansökte om patent och fick ett patent på en teknologi som Intel redan använde långt innan det kinesiska företaget ansökte om patentet till att börja med. Patentet skulle kastats ut till att börja med, den som godkände patentet har gjort fel, grovt fel.

Permalänk
Medlem

Och valet att köpa AMD aktier känns mera och mera motiverat

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

FinFET, är det ett nytt ord för BBW?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

De får döpa om det till FulFET

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så Intel hade massproduktion av FinFET i 22nm 2011 när ett kinesiskt företag initialt ansökte om patent för det?

Patent-troll, inte exklusivt till USA.

https://patents.google.com/patent/US9070719B2/en -> 2011-08-22

Många Intel-hatare missar nog tidslinjen lite, Intel har inte gjort något fel här. Ett kinesiskt företag ansökte om patent och fick ett patent på en teknologi som Intel redan använde långt innan det kinesiska företaget ansökte om patentet till att börja med. Patentet skulle kastats ut till att börja med, den som godkände patentet har gjort fel, grovt fel.

Vilket lands patentlagar utgår du ifrån i din slutsats?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Vilket lands patentlagar utgår du ifrån i din slutsats?

Typ alla existerande? Man kan inte patentera erkänd teknik som använts under lång tid.

Men lite skadeglada är jag. Intel o Andra stora bolag har ju byggt upp kulturen om att patenttrolla

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@Opatagio:
USA, det kinesiska företaget ansökte ett patent i USA för redan patenterad teknik som aktivt användes av andra företag långt innan patent-ansökningen skedde. TSMC/AMD med flera blir nog nästa måltavla för patent-trollen, det slutar aldrig med ett företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så Intel hade massproduktion av FinFET i 22nm 2011 när ett kinesiskt företag initialt ansökte om patent för det?

Patent-troll, inte exklusivt till USA.

https://patents.google.com/patent/US9070719B2/en -> 2011-08-22

Många Intel-hatare missar nog tidslinjen lite, Intel har inte gjort något fel här. Ett kinesiskt företag ansökte om patent och fick ett patent på en teknologi som Intel redan använde långt innan det kinesiska företaget ansökte om patentet till att börja med. Patentet skulle kastats ut till att börja med, den som godkände patentet har gjort fel, grovt fel.

Om det nu vore så lätt som du låter påskina så är det ju konstigt om inte Intel med alla deras advokater inte på, är det 2 år nu? Inte lyckats få patentet ogiltigförklarat.

Permalänk
Inaktiv

Så efter att ha kopierat all teknik de har så försöker de nu patentera och stämma företagen de kopierat av... 😂😂

Permalänk
Medlem

Alltså 250 miljoner dollar är ju inte ens kaffepengar här. Skulle det vara riktigt intrång behövde man nog lägga till några nollor. Jag gissar att Kina bara ville att alla skulle betala utan att det blev massa skriverier...

Permalänk
Hjälpsam

Eftersom det handlar om Kina vs Intel, hejar jag givetvis på Intel!
Att Intel verkar ha rätt gör ju inte saken sämre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Undrar vad kinas totala summa i tjänade pengar på stulna patent och teknologier landar på? Vågar inte ens gissa

Permalänk
Medlem

Är inte Beijing, Peking på svenska? Har sett strålspårning så många gånger nu att jag förväntar mig städers namn på svenska om något😁

Från vad som skrivs i artikeln har jag svårt att förstå om det är patenttroll som några skriver här eller inte. Kul att kina stämmer väst på kammal teknik. Om några år då kanske det inte bara är patenttrollsstämningar dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Är inte Beijing, Peking på svenska? Har sett strålspårning så många gånger nu att jag förväntar mig städers namn på svenska om något😁

Från vad som skrivs i artikeln har jag svårt att förstå om det är patenttroll som några skriver här eller inte. Kul att kina stämmer väst på kammal teknik. Om några år då kanske det inte bara är patenttrollsstämningar dock!

Man kan nog säga båda fortfarande men det blir ju mer och mer vanligt att man använder det tekniskt korrekta namnet. Att hitta på egna namn var ju mer en grej förr då folk inte var tvåspråkiga eller hade så stor respekt för andra länder och kulturer. Ett annat exempel är ju att vi t. ex inte säger "Vitryssland" längre utan man går mer och mer mot att säga Belarus, som är det tekniskt korrekta. Men språk är flytande och förändring tar tid, så du kan fortsätta säga Peking utan att det är "fel", men jag förväntar mig nog att nyhetssidor och annat offentligt använder de tekniskt korrekta namnen, så tycker det är bra av Sweclockers att de skriver Beijing.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Eftersom det handlar om Kina vs Intel, hejar jag givetvis på Intel!
Att Intel verkar ha rätt gör ju inte saken sämre.

I min värld kan man nästan generalisera det lite för att veta min ståndpunkt.
Du verkar inte vara långt efter ;=)

Kina vs X = X

Permalänk
Medlem

Skulle bolagen stämma kinesiska staten på allt de stulit hade det nog vart en ansenlig summa av hela deras GDP. Deras välmående är baserat på att ha stulit andras idéer och tekniker friskt. Känner inte mycket sympati här.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Triton242:

I min värld kan man nästan generalisera det lite för att veta min ståndpunkt.
Du verkar inte vara långt efter ;=)

Kina vs X = X

Så är det!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Om det nu vore så lätt som du låter påskina så är det ju konstigt om inte Intel med alla deras advokater inte på, är det 2 år nu? Inte lyckats få patentet ogiltigförklarat.

Där klämmer skon, då erkänner patentverket att de hade fel.
På samma sätt som att om man ger någon ekonomisk kompensation utanför det legala systemet, erkänner man att man gjort något fel, och har skuld, ur legal synpunkt och öppnar upp för att bli stämd av personen man gett kompensationen till. Samma sak som att Japanska polisen kastar oskyldiga i fängelse och har dem häktade i år tills de "erkänner". För att de inte vill erkänna att de har gjort fel när de arresterade personen.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av aholman:

Är inte Beijing, Peking på svenska? Har sett strålspårning så många gånger nu att jag förväntar mig städers namn på svenska om något😁

Från vad som skrivs i artikeln har jag svårt att förstå om det är patenttroll som några skriver här eller inte. Kul att kina stämmer väst på kammal teknik. Om några år då kanske det inte bara är patenttrollsstämningar dock!

Vill inte att någon ska tro att Norrköping spelar en roll i det här, bara.

Jag föreslår att du läser den länkade artikeln själv, där det försöker framställas att Intel har motlut i frågan. Sedan är det också en kinesisk källa, men det är en intressant soppa.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Skulle bolagen stämma kinesiska staten på allt de stulit hade det nog vart en ansenlig summa av hela deras GDP. Deras välmående är baserat på att ha stulit andras idéer och tekniker friskt. Känner inte mycket sympati här.

Kinesiska staten? Nämn något exempel på vad de stulit. Sådana här uttalanden är så patetiska, obildade och inte minst vinklade. Det är denna inställning som gör att Trump kan döda kinesiska eller andra företag utan att någon reagerar. Amerikanska företag stjäl precis som kinesiska. Det är inte ett dugg bättre när amerikanska företag stjäl.

Permalänk
Medlem

En del självsäkra uttalanden här. Läser man underliggande artikel så finns bl.a. "A 2015 study of patent investigations in the field of FinFET conducted by Lex Innova, a foreign patent consulting firm, showed that the number of patent applications filed by the Chinese Academy of Sciences microelectronics ranked 11th in the field, and the quality of patent applications was assessed as the highest in the world."

Lex Innova sen verkar ju inte vara nåt patenttroll, utan analyserna refereras till bland pressen och bolagen själva.

Vidare verkar det inte vara FinFET i sig det gäller, varvid "Intel gjorde FinFET tidigare" inte nödvändigtvis funkar för att invalidiera patentet, utan det verkar gälla själva processmetoden.
“From a method point of view, as long as the side wall is formed on the outside of the gate line, and then cut off (electrical isolation) gate line finFET design, will fall into the microelectronics FET patent protection range; “

Jag har ingen koll på hur olika FinFET-processer ser ut, men det där kan ju avvika från vad det finns tidigare exempel på (prior use).
Nån som sett nån analys av detta? Eller patentverkens kommentarer från de fem försöken att få patentet ogiltigförklarat?

Permalänk
Rekordmedlem

2 fula fiskar som gruffar i sandlådan där ingen av den borde vara.

Skrivet av Ozzed:

Man kan nog säga båda fortfarande men det blir ju mer och mer vanligt att man använder det tekniskt korrekta namnet. Att hitta på egna namn var ju mer en grej förr då folk inte var tvåspråkiga eller hade så stor respekt för andra länder och kulturer. Ett annat exempel är ju att vi t. ex inte säger "Vitryssland" längre utan man går mer och mer mot att säga Belarus, som är det tekniskt korrekta. Men språk är flytande och förändring tar tid, så du kan fortsätta säga Peking utan att det är "fel", men jag förväntar mig nog att nyhetssidor och annat offentligt använder de tekniskt korrekta namnen, så tycker det är bra av Sweclockers att de skriver Beijing.

Belarus är ett varumärke och Vitryssland har en (för)bestämd ledare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Kinesiska staten? Nämn något exempel på vad de stulit. Sådana här uttalanden är så patetiska, obildade och inte minst vinklade. Det är denna inställning som gör att Trump kan döda kinesiska eller andra företag utan att någon reagerar. Amerikanska företag stjäl precis som kinesiska. Det är inte ett dugg bättre när amerikanska företag stjäl.

Den stora skillnaden är att amerikanska, eller västerländska, bolag sällan agerar med statens välsignelse. Kina har bedrivit omfattande industrispionage länge och i samband med de större angreppen mot västerländska företag är det teknik och känslig information som angriparna vill åt - oftast med kinesiska eller ryska angripare.

Tagga ned. Det finns ingen anledning att gå i Kinas, eller Partiets, försvar. Kina och USA kan båda vara nivåer att stygga. Man behöver inte ta ställning för USA för att man bestämt avvisar Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alltså 250 miljoner dollar är ju inte ens kaffepengar här. Skulle det vara riktigt intrång behövde man nog lägga till några nollor. Jag gissar att Kina bara ville att alla skulle betala utan att det blev massa skriverier...

Exakt samma modus operandi som andra kinesiska utpressare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man kan nog säga båda fortfarande men det blir ju mer och mer vanligt att man använder det tekniskt korrekta namnet. Att hitta på egna namn var ju mer en grej förr då folk inte var tvåspråkiga eller hade så stor respekt för andra länder och kulturer. Ett annat exempel är ju att vi t. ex inte säger "Vitryssland" längre utan man går mer och mer mot att säga Belarus, som är det tekniskt korrekta. Men språk är flytande och förändring tar tid, så du kan fortsätta säga Peking utan att det är "fel", men jag förväntar mig nog att nyhetssidor och annat offentligt använder de tekniskt korrekta namnen, så tycker det är bra av Sweclockers att de skriver Beijing.

Problemet är bara att de nya namnformerna (de mer "korrekta", i den mån de nu är det) kan vara obegripliga om de inte är välkända i samhället. Vi har en hel del "egna" namnformer på städer, länder och andra platser i språket. Är det värt besväret att lära om ett helt folk? Jag kan tycka att det är ok när det gäller namn som ger fel kopplingar, som t ex att Vitryssland nu benämns Belarus, men ska vi börja skriva Venezia, Lisboa, Genova och København? Eller France, Éire, United Kingdom och Eesti? Hur gör vi med städer och länder som är flerspråkiga och där det finns flera officiella namn? Och hur gör vi med platser som har ett lokalt namn som inte erkänns av staten? Det blir snabbt en väldigt stor mängd namn som man behöver ändra på, samtidigt som man går miste om etablerade former som passar bättre i våra munnar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De får döpa om det till FulFET

HAHAHA