Söker en bra budgetapp för privat och gemensam ekonomi

Permalänk
Medlem

Söker en bra budgetapp för privat och gemensam ekonomi

Hej

Första frågan
För några år sedan hade jag en jättebra app för iphone/ipad för att hålla koll på mina utgifter. Det som utmärkte den var att man inte behövde betala hundratals kronor per år och ändå hade den många funktioner. T.ex. kunde jag och sambon ha en gemensam ”plånbok” som syntes i båda våra appar samtidigt som vi även kunde ha privata plånböcker som var osynlig för den andra.

Jag tror att appen var svensk, språket var i alla fall på svenska och utvecklarens namn lät svenskt. Vill minnas att appen var orange men jag är mycket osäker på just den punkten.

Enda nackdelen appen hade var att man var tvungen att betala för att låsa upp fler kategorier för sina utgifter.

Någon som vet vilken jag menar? Jag testade att kolla igenom alla mina tidigare nedladdade appar men kunde inte hitta den av någon anledning.

Andra frågan:
Har ni några tips på andra bra appar som kan passa mina behov?

Det som är ganska viktigt för mig är följande:

  • Ingen prenumerationstjänst, jag kan dock tänka mig att betala en engångssumma om den är rimlig.

  • Jag ska kunna ha flera ”plånböcker”, t.ex. en för min privata ekonomi och en för vår gemensamma.

  • Det ska vara enkelt att få en överblick på sina utgifter och vilka kategorier man lagt pengarna på.

  • Jag ska enkelt kunna se mina olika ”plånböckers” utgifter antingen var för sig eller tillsammans.

  • Det ska vara smidigt att lägga till en utgift, jag ska med andra ord inte behöva göra femtioelva klick per utgift.

  • Datan ska synkas mellan iphone och ipad.

  • Stort plus om datan kan synkas mellan mig och min sambo samt att vi tillåts ha privata plånböcker som den andra inte kan se.

Det kanske är mycket att fråga om men med tanke på hur många appar för sånt här det finns så borde det finnas några som kan göra allt eller åtminstone det mesta av det jag efterfrågar.

Kanske ska nämna att jag inte har något intresse av funktioner som att den hämtar data från min bank automatiskt. Jag är gammaldags och vill skriva in allt själv.

(Jag skulle förstås kunna använda excel men det vore bättre med en smidig, snygg och funktionell app.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Kanske ska nämna att jag inte har något intresse av funktioner som att den hämtar data från min bank automatiskt. Jag är gammaldags och vill skriva in allt själv.

Här låter det som att excel eller liknande, beroende på vad ni kör i övrigt, vore perfekt.

Skrivet av Trunk:

(Jag skulle förstås kunna använda excel men det vore bättre med en smidig, snygg och funktionell app.)

Sen detta. Vad är vinsten med en app om du ändå bara vill mata in allting själv?

När vi gifte oss körde vi excel kopplat mot onedrive för alla utgifter för att få en överblick. Med några enkla kategorier att slå upp mot fick vi fort fram en överblick.

Jag tror att min förra bank, Swedbank, hade någon inbyggd grej för sånt här och de har ju orangea färger. Kan det ha varit något sånt du använde?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Avstängd

@Trunk: Tjena!

Kan det vara denna tro: Tink?

Vet att det finns sidor så som:
https://www.kreditkoll.nu/ekonomi-appar
https://xn--hittasmsln-95a.se/

Som kan skriva appar som dessa.

//Pingen

Permalänk
Medlem

Jag har testat ganska många olika appar, den jag tyckte var bäst som planerare etc var Toshl men den har också premium features som kostar pengar.

Just nu använder jag mig endast utav Spiir som är en Dansk app för nordiska markanden (lite osäker på om den finns för sverige ännu). Den är inte egentligen speciellt bra men den har en enda funktion som gör det otroligt användbar. Den kan hämta data ifrån alla banker, inkl kreditkort. Det var några år sedan alla nordiska banker fick samma öppna API och de utnyttjar det. Även on Spiir inte fungerar i sverige så borde det finnas andra appar som kan göra samma sak.

Jag har 5 olika konton kopplade och jag får in varje utgift i appen och den katigoriserar dem (efter man lärt appen vad som är vad). Det är guld värt för mig som är ltie för lat för att lägga in manuellt varje liten utgift i en app.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är detta du är ute efter, men på jobbet så kör vi med appen Splittr för att hantera utgifter för padel och körning till lunch.

Man skapar en grupp och sedan lägger man in respektive utgift och uppgifter om kategori och vem som skall vara med och betala.

Appen är ju primärt tänkt för att kunna dela upp olika betalningar, men det går ju även att använda som "plånbok" om man för en utgift bara anger sig själv som "deltagare".

Finns för både Android och iPhone

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Först vill jag tacka för alla tips, jag ska titta lite närmare på apparna ifall de verkar bra.

Jag har inte hunnit kolla så många olika appar men jag laddade ner ”moneywiz 3” och efter en snabb genomblick verkar den fylla alla mina krav även om den missar några av mina vore-bra-att-ha-saker. Den enda egentliga nackdelen jag kan se efter en kort testperiod är att den har fler funktioner än vad jag önskar så ibland krävs det lite fler knapptryckningar än vad som borde krävas för att nå det jag vill uppnå. Men men, den är bäst hittills!
Appen är gratis (diskret reklambanner i botten) men genom att betala ca 100 kronor slipper man reklam samt kan synka datan mellan flera enheter. Kan vara värt det för att stötta utvecklarna. De har också en premiumtjänst som kostar 500 kronor per år om man vill att den ska synka med ens bank m.m.

Jag tror dock jag hittat den appen jag använde förut, ”buddy” heter den. Det verkar vara en bra app men jag kommer inte använda den av en enda anledning och det är priset. För att låsa upp premiumfunktionerna måste man betala 400 kronor per år vilket är ett vansinnigt pris om man frågar mig. Speciellt med tanke på att deras premiumfunktioner är långt ifrån premium... Funktionerna är: man kan lägga till fler konton, man kan lägga till fler kategorier, man kan byta färg på appen och man kan exportera data till t.ex. excel.

Hur tänker man när man vill ha 400 kronor om året för sådant som majoriteten av alla appar har helt eller nästan gratis?

Skrivet av Daz:

Här låter det som att excel eller liknande, beroende på vad ni kör i övrigt, vore perfekt.

Sen detta. Vad är vinsten med en app om du ändå bara vill mata in allting själv?

Det finns två problem med appar som automatiskt lägger till ens utgifter i kategorier.

Den första går enkelt att justera men är ändå irriterande; de hamnar ofta fel. I alla fall om jag ser till SEB’s app. Jag scrollade igenom de senaste transaktionerna och såg att många var ”okategoriserade” samt att många som sagt var fel. Transaktioner till bank A blev livsmedel, till bank B blev transport, csn blev boende, slamtömning blev ”äta ute” (urk ).

Men den största anledningen till att jag inte gillar den automatiska funktionen är helt enkelt för att många inköp måste delas upp i olika kategorier. Jag vill t.ex. ha en kategori var för godis, mat och hushåll. När jag handlar på ica så kommer alla dessa tre kategorier med på en och samma utgift och jag måste därför skriva in allt för hand ändå. Det plus vad jag skrev i förra stycket gör att det känns säkrast att helt enkelt skriva in allt för hand.